K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2015, 19:16   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Fra sygedagpenge, til jobafklaringsforløb til kontanthjælp. Hvad kan jeg forvente?

Hej med jer

Jeg skal prøve at fatte mig i korthed.

Jeg har en lang årrække af afbrudte uddannelser, jobs, sygemeldinger og igennem kommunen, praktikker, løntilskudsjob, afbrudt voksenlærlinguddannelse og masser af kurser.

Sidste år gik jeg ned med stress fra en voksenlærlinguddannelse og med dødsangst og rygsmerter og jeg har været sygemeldt siden.

1. januar i år gik jeg fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb, med møder hver måned, rehabiliteringsteam og styrketræning igennem kommunen 3 gange om ugen siden sommeren sidste år.

Psykiater har jeg gået til siden nov sidste år og diagnosen er sygdomsangst. I statusattest står:

"Patienten vil kunne opleve støttende/lindrende effekt igennem tilbud om et yderligere psykoterapeutisk forløb, hvilket realistisk set måtte finde sted ved praktiserende psykolog. Patienten er belastet af uvisheden vedr. sin fremtidige beskæftigelsesmæssige/forsørgelsesmæssige situation.

Diagnose: Fobisk angst af anden type.

Jeg kan i mit regi ikke pege på yderligere behandlingsmuligheder. Der er i helt overvejende grad tale om en kronisk forløbende, omfattende og langvarig problematik, hvor jeg ikke kan pege på yderligere behandlingsforslag, der må kunne forventes at forbedre funktionsevnen i noget væsentligt omfang.

Patienten vil bedst kunne opnå en hel eller delvis selvforsørgende position på sigt, såfremt han støttes praktisk, pædagogisk, og økonomisk i forhold til at gennemføre en passende og begrænset erhvervsuddannelse. En mentorordning må anbefales etableret i forbindelse med fornyede uddannelsesforløb


Da status attesten fra psykiateren er kommet, ryger jeg nu fra jobafklaringsforløb, over til jobcenteret og på kontanthjælp.

Jeg har søgt revalidering for 3 uger siden.

Det stor spørgsmål er: Hvad kan jeg forvente at der kommer til at ske når jeg ryger over i det lokale jobcenter? Hvad har jeg af rettigheder?

Det er en mangeårig problematik, som psykiateren rigtigt nok skriver, og jeg frygter af jobcenteret blot sender mig i løntilskudsarbejde eller endnu en praktik og ikke kan se at de bliver nødt til at følge min sag til dørs, da jeg har prøvet alt for at blive selvforsørgende.

Jeg har ikke opgivet håbet om at tage en uddannelse og rehabiliteringsteamet som jeg var til møde med for nogle måneder siden, skrev da også at målet er var/er uddannelse på ordinære vilkår. Jeg har masser af kompetencer indenfor et bestemt fag, og jeg er meget motiveret for at tage en bestemt uddannelse hvor jeg har taget højde for alle skånebehov.

Usikkerheden om man bare bliver glemt er forfærdelig. Kender i det? Det er svært at stole på at kommunen vil een det bedste, som nok er en naiv tanke.

Kærlige tanker til alle jer der kæmper.

Mvh

Mig
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 10:39   #2
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Har du klaget over, at de har flyttet dig fra sygedagpenge til kontanthjælp?
Hvis nej, så gør det.

De skal hjælpe dig med at finde ud af, om du kan gennemføre uddannelsen på ordinære vilkår. Det er muligvis billigst for kommunen at sende dig på KH, men fortæl dem, at du vil have afklaret, om det er muligt at klare uddannelsesforløbet.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 16:02   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg ligger nu herhjemme med en ryg der er stiv som et bræt, efter en gåtur til møde med min sagsbehandler, og de har netop vurderet at jeg ikke har nedsat arbejdsevne. Jeg fatter intet! Deres vurdering giver ikke mening, for det er ikke på nogen måde hvad jeg oplever i dagligdagen. Hvis jeg ikke passer min styrketræning, går der ikke mange dage før min ryg volder mig problemer (smerter, stivhed)

De vil ikke engang lade min ansøgning om revalidering gå igennem, og jeg er hverken berettiget til ressourceforløb eller fleksjob. Jeg har skånebehov som vil følge mig i mange år, hvis ikke resten af livet, og min sagsbehandlers løsning på den her mangeårige problematik (angst og rygproblemer) er at plante mig på kontanthjælp, hvor jeg da helt sikkert kan finde et arbejde som ufaglært, på 25 timer om ugen.

Jeg er nedslidt og kommer aldrig op i det arbejdstempo der kræves af ufaglært arbejdskraft. Min eneste mulighed er at uddanne mig, hvilket jeg kun kan igennem revalidering, for at undgå at skulle have arbejde ved siden af, få at undgå at blive for presset, så jeg ikke får et tilbagefald af angst og depression.

Jeg er i vilrede!!

Kan man klage over vurdering af arbejdsevne?

HJÆLP! Hvad gør jeg???!!
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 18:01   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du kan klage over afgørelser.

Har du modtaget en skriftlig afgørelser om at jobafklaringsforløbet stopper?
Hvis du har skal det gerne indeholde en klagevejledning samt en beskrivelse af hvordan retssikkerhedslovens §7a er overholdt.

Du skal også have et skriftligt afslag på din ansøgning om revalidering. Ligeledes indeholdende en klagevejledning. Du har ansøgt skriftligt?

Citat:
Retssikkerhedsloven
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.
Hvis du ikke får noget på skrift efter mødet i dag skal du rykke sagsbehandleren snarest. Jeg vil gøre det indenfor en uge.
Var der en aftale om at du vil få noget på skrift efter mødet i dag.

Mht til retssikkerhedslovens §7a kan du for eksempel læse nogle af rådene ankestyrelsens hotline her giver med henvisninger til flere af ankestyrelsens afgørelser. Det var det jeg lige nu kan komme på.
Selv om det handler om sygedagpenge mener jeg det samme må gælde for personer i jobafklaringsforløb.
https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...dslovens-ss-7a

Men der er nok andre der også har svar til dig.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2015, 19:41   #5
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Der var nogle derude, tak...

Der vil gå et par uger før afgørelsen er truffet, fortalte min sagsbehandler mig
til mødet i dag. Den bliver sendt til mig skriftligt. Jeg har bedt om et referat af mødet. Revalidering søgte jeg over mail, men som sagt så kan jeg end ikke få lov til at søge om det.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension