K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2016, 15:24   #1
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Unhappy rådighedssamtale stop af uddannelseshjælp

Er lidt i panik da min kæreste ikke har modtaget sin "løn" seddel endnu for hans uddannelseshjælp og vi plejer altid at få den samtidig i den korte tid han har været på uddannelseshjælp. Jeg slår med det samme alarm han var nemlig til samtale den 8.
Altså i vores kommune sidder alle dem der skal søge job i alderen 18-30 de sidder på en gård hvor de skal møde hver dag fra 8.30 til 14.30, der skal de bare sidde og søge job heletiden. Men en dag kom en dame ind til dem og spurgte om der var nogen der havde lyst til at komme i praktik på en maleri fabrik hvor man skulle male nogen stegger på et lærred til en kunster* de fik ikke af vide hvad konsekvenserne var hvis de ikke rakte hånden op.. min kæreste rakte selvfølgelig ikke hånden op, da han tænkte at de nok ikke kunne bruge ham da han overhovedet ikke er kreativ. Men eftersom der var en del der ikke rakte hånden op, kom lederen ind og sagde alle dem der ikke havde takket ja skulle til møde.

Her er min kærestes møde som står skrevet ind i hans jobnet planer har d. 8.3.2016 været rådighedssamtale samtale med xxxxxx Der blev på Laden tilbudt en praktik ved Marerifabrikken med efterfølgende ansættelse. xxxxx ønskede ikke at søge jobbet, og det må derfor vurderes at han ikke opfylder sin rådighedsforpligtelse. xxxxxx har ingen helbredsmæssige problematikker som gør at han ikke skulle kunne varetage dette arbejde.

Skal lige siges at min kæreste ikke har sagt nej han rakte bare ikke hånden op. Og samtidig er han den der søger meget, han ringer selv til virksomheder i pausen, hvor de andre bare står og ryger. Han sender 2-4 ansøgninger hver dag til alt som han har kompetencer til.

De fik afvide bagefter af lederen at der var nogen der ville få en brev og få stoppet ydelsen, fordi man jo ikke stod til rådighed når man ikke rakte hånden op..
Det er så det jeg er bange for er sket nu siden han ikke har fået lønseddel og vores kommune advare aldrig hvis de stopper yderligere. Eller sender et brev om hvorfor..

Men hvad er reglerne for det der med at skulle stå til rådighed.. altså det er da en mega underlig måde de har gjort det her på..*
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 16:22   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Du har nok ret i din formodning om at ydelsen er stoppet for jeg har modtaget min "lønseddel", men det burde være varslet, således at han ville kunne anke deres beslutning om at han ikke står til rådighed.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 16:48   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Lov om aktiv socialpolitik:
"§ 35. Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen efter §§ 36-41 er betinget af, at kommunen samtidig med henvisningen til arbejde, afgivelsen af tilbud, indkaldelsen til samtale m.v. skriftligt har informeret ansøgeren eller modtageren af hjælp om konsekvensen for hjælpen, hvis en person uden rimelig grund afslår arbejdet, afviser eller udebliver fra tilbuddet, ikke møder til samtalen m.v., og om, hvilke skridt en person, der afslår m.v., skal tage for igen at blive berettiget til hjælp. "

Så de SKAL oplyse ham om, hvad han skal gøre, for at få sin hjælp igen.
Og så SKAL de have oplyst ham om konsekvensen ved at sige nej til tilbuddet.

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 16:51   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så de må IKKE stoppe hans ydelse, uden at have gjort som beskrevet i §35.

Men hvis de havde overholdt de ting, så måtte de dog godt.

Læs evt kapitel 5 her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 22:41   #5
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Han har overhovedet ikke fået noget på skrift vedrørende §35 andet end den gang han søgte hjælp hvor han skulle til en jobsamtale "første gangs samtalen, der fik han den gang nogle regler. Og de der vejleder har jo mange før været rundt og spørger med jobannoncer, f. eks. Blev min kæreste og spurgte om et model job ikke var noget for ham, fordi der var en job opslag med et model job. Hehe men det var ikke lige ham.. altså hvis han fik afvide at han skulle søge det så havde han gjort det. Men den 8. fik han ikke noget noget på skrift det hele blev sagt mundtligt og leder sagde også bagefter at de personer der ville få et brev nok ikke kunne søge hjælp igen og der var ikke noget at gøre når man havde takket nej første gang. En andet ting der også er underligt er at han jo stadig har været på gården så han har jo stadig har stået til rådighed og mødt hver dag i deres tilbud. Det er en virkelig mærkelig måde de har gjort det på. Men altså hvad skal han så gøre på tirsdag?* Han skal selvfølgelig først ringe til ydelsen kontoret og høre hvorfor han ingen løn seddel har fået, men hvad så hvis de siger at det er fordi han ikke har stået til rådighed.. hvad skal han sige og gøre for det hjælper jo ikke rigtig med det samme hvis han skal til han klage, han har jo ingen penge den 1.

En andet ting jeg tænkte på er om de også stopper min recursseforløbsydelse ?

Sidst redigeret af Webmaster; 25-03-2016 kl. 23:02. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2016, 01:51   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg synes han skal kontakte sin kommune skriftligt, og høre om de planlægger at sanktionere ham, da han ikke har modtaget hverken partshøring eller en skriftlig afgørelse jf §35 Lov om aktiv socialpolitik, og han heller ikke har modtaget udbetalingsseddel endnu.

Kommunerne har pt arbejde til over begge ører, så måske er der sket en fejl, eller måske er de forsinkede med hans udbetalingsseddel.
Der er selvfølgelig også den mulighed, at de har "glemt" at give ham den skriftlige afgørelse, han har krav på.
Hvis han skriver mere eller mindre det jeg nævnte, bør han kunne få afklaret, hvorfor han endnu ikke har fået udbetalingsseddel.

De har ingen ret til at stoppe din ressourceforløbsydelse.
Din ydelse er IKKE afhængig af hans indtægt, formue og rådighedsforpligtelse. Især ikke hvis i ikke er gift
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension