K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2011, 09:57   #1
LM74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-07 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
LM74 er ny på vejen
Førtidspension som dialysepatient

Jeg er 37 år og skal sandsynligvis starte i dialyse (Dialyse=blodet bliver renset for affaldstoffer af en maskine fordi nyrerne ikke virker. Foregår i mit tilfælde på hospitalet 3 gange om ugen i 4 timer) indenfor de næste uger.
Jeg har været på kontanthjælp i et par år, efter at have været på sygedagpenge, alt sammen pga. dårlig nyrefunktion.
I en periode prøvede jeg at blive godkendt til flexjob, men min sagsbehandler gik kun meget presset med til det fordi han ikke mente at min helbredssituation var stationær på det tidspunkt, og jeg ville få det meget bedre efter en evt. nyretransplantation.
Mit argument var at jeg ville kunne holde mig i gang på arbejdsmarkedet, og at jeg efterhånden har været nyrepatient i over 20 år og at det altså tager på kroppen så jeg kan desværre ikke forestille mig at jeg ville få så meget mere energi efter jeg havde fået en ny nyre at jeg ikke ville få brug for et flexjob.
Det endte med at jeg var ude i nogle prøvninger hvoraf kun den ene blev registreret fordi han "glemte" at sende en jobkonsulent ud for at registrere den anden. På trods af at jeg rykkede ham flere gange. Efterhånden er jeg nu blevet så dårlig at jeg godt kan se at jeg ikke skal prøves til flexjob lige nu.

Jeg fik en ny nyre for ca. 20 år siden og i en periode inden jeg fik den, blev jeg tilkendt midlertidlig førtidspension, fordi jeg var dialysepatient. Den nyre jeg fik dengang er den som nu er ved at stå af.

Mit spørgsmål er så, er jeg berettiget til pension mens jeg er i dialyse? Når jeg spørger på kommunen siger de at jeg har ret til at søge om det, men er der nogen der har erfaring indenfor området?
Hvad skal jeg lægge vægt på i en ansøgning?
Hvor finder jeg regelsættet om det?

Det betyder virkeligt meget for mig da jeg ellers kan komme til at gå mange år på kontanthjælp, mens jeg venter på en ny nyre.
LM74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 10:02   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er urimeligt at forlange at det skal afvente en ny nyre, før du kan afklares..

Her vil det da netop være en oplagt sag at tilkende førtidspension med tidsbegrænsning, sådan at den kan tages op igen efter f.eks 3 år...

Hvis du så til den tid har fået en ny nyre, og har fået det bedre, kan de tage stilling til om du skal fortsætte på førtidspension, overgå til fleksjob, eller på ganske mirakuløs vis er som genfødt påny og kan arbejde på det ordinære arbejdsmarked, hvilket er vildt urealistisk efter mange års belastning.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 10:44   #3
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Håber virkelig det bedste for dig.

Men det du oplever er desværre det som vi andre også har erfaringer med - kommunen håber altid på at der sker et mirakel så man pludselig er helt rask igen, og de venter gerne i mange år på at dette mirakel sker. De er ligeglad med at det faktisk er mennesker det går ud over.

Det bedste du kan gøre er desværre at kæmpe. Håber, at du har nogle gode læger som vil hjælpe dig i denne svære situation.

Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 15:05   #4
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg ved ikke om det hjælper dig ret meget men :
en af mine veninder går og venter lige nu på en ny nyre ! - hun har bøvlet rundt ligesom dig i systemet i flere omgange - og har nu fået tilkendt midlertidig førtidspension mens hun venter ! Det har dog taget 3 år nu at få igennem.

Tidsrammen er sat til 3 år fra tilkendelsen - med mulighed for forlængelse og måske som varig - alt efter hendes tilstand efter en transplantation. Men nu har hun ro de næste 3 år - og det giver lidt ro på fronterne selvom ventetiden i sig selv er anstrengende nok.

Hvis din sagsbehandler ikke hjælper dig med at søge en ftp på § 18 så kan du selv på grundlag af dine sagsakter søge på § 17 ( det med paragrafferne er der nogen herinde der er langt bedre til end jeg !!!)

Pøj pøj og rigtig mange tanker - ventetiden kan være en hård nyser ! - og du fortjener da i den grad at få lidt ro på de fronter hvor det er muligt
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 15:32   #5
LM74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-07 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
LM74 er ny på vejen
Tak for jeres svar.
En pension hvor min sag bliver taget op efter 3 år vil være perfekt for mig. Jeg håber selvfølgelig at jeg snarest muligt får tilbudt en nyre og så vil jeg have noget tid til at komme ovenpå igen.

Lige nu føler jeg at hele mit liv er sat på stand by.
Jeg kan ikke søge arbejde eller uddanne mig, da jeg ikke har kræfterne til det.
Jeg kan ikke komme ud at rejse, hvilket jeg ellers ELSKER, da jeg står og skal begynde i dialyse.
Penge til sjov er der ikke ret mange af da jeg efterhånden har været på kontanthjælp i nogle år.
Jeg kan ikke sælge min lejlighed (som er meget lille til 2 mennesker) fordi jeg ikke må eje noget da jeg er på kontanthjælp og så skal leve af de ca. 200.000 jeg har i friværdi, og så får jeg aldrig råd til at købe et lille hus sammen med kæresten som vi ellers drømmer om.
At få en pension der skal tages op om 3 år vil i det mindste give mig lidt ro og lidt mere økonomisk råderum. Og jeg ville kunne sælge lejligheden og komme videre.
Jeg kan godt høre at jeg lyder lidt selvmedlidende men nogle gange trænger man bare til at komme ud med det hele.
LM74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 17:18   #6
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Du skal helt sikkert søge en pension!!
Jeg har selv haft med dialysepatienter at gøre, og jeg har set hvor træt man bliver.Selv om den kun er for en årrække, giver den dig mere ro.
Håber du får en ny nyre, og kan få et liv du fortjener.
Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2011, 17:23   #7
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Kære LM74 - vi har alle herinde dage hvor alt bare går i op i grå luft og og hvor trangen til at lufte enhver frustration kommer ud ! - det er det er så kanon herinde - her er der altid "hul igennem" - altid et knus eller et skub i den rigtige retning - der er dage hvor vi deler ud af erfaringer - og dage hvor vi må ud og høste af andres erfaringer ! Men ingen sidder herinde uden at blive hørt !
Der er folk der kender stand-by - folk der er afhængige af embedsmænds afgørelser - folk der ved hvad det vil sige at livet pludselig tager en helt ny og utænkelig drejning ....
Så pøj pøj og op med kampgejsten - og ikke mindst : husk humoren
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 09:28   #8
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Jeg ville søge ftp det er et hårdt liv at være i dialyse. Kender en der går i det der er til tid hvor han er mere på sygehuset end han er hjemme har Kendt ham en 3 år har ikke tal på hvor mange gange han har været på sygehuset ?? Håber at dit liv bliver lidt nemmere end Hans liv er.

__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 23:53   #9
solsikke
Elsker at være her på K10
 
solsikkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2008
Lokation: sjælland
Indlæg: 50
Styrke: 16
solsikke er ny på vejen
Jeg kan godt forstå det er rigtig svært for dig. Jeg syntes det Vippe skriver lyder rigtig fornuftigt.

En midlertidig førtidspension mens du venter vil kunne give dig ro.

Du kan sagtens rejse selv om du er i dialyse - kontakt nyreforeningen og de vil kunne fortælle dig meget mere om det.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Knus Solsikke
solsikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2011, 14:47   #10
LM74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-07 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
LM74 er ny på vejen
Jeg vil helt sikkert søge førtidspension, og det er fint at det "kun" er midlertidigt. Men jeg bor desværre i en kommune som er meget strikse med at give fp, så jeg kunne godt tænke mig at være lidt forberedt før jeg skal tale med min sagsbehandler.
Jeg er blevet tudet ørerne fulde med at førtidspension er noget man får hvis man nærmest er døden nær, så jeg er egentligt i tvivl om om jeg er berettiget til den.
Det er jo ikke et godt udgangspunkt når jeg skal op og tale med sb.
LM74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension