K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2011, 09:16   #1
piamus2002
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
piamus2002 er ny på vejen
sygedagpenge en jungle

Hejsa?
Nu prøver jeg her at få svar!
Jeg har en mand der har 2 discos i ryggen og 2 discosskiver der sætter ud af ryggen, med vand imellem, hans læge på sygehuset har instillet ham til at blive opereret for den ene discos i ryggen men ikke den anden da der vil være farer for at skade mere end det gavner, han har først fået tid i 8 månede 2012, samtidig vuderer lægen at han nok aldrig kommer på arbejdsmarkede på fuld tid.
Han får morfin 4 gange om dagen, sammen med 3 andre piller og starter dette op kl 6,30 hver morgen.
Han har haft nogle diskutioner med hans sagsbehandler om disse piller, da sagsbehandler ikke vil have han tager piller.
Han blev så slået ned her for 1½ månede siden så han ryg er nu total smadret da det gav et ekstra knæk der i, men sagsbehandler siger igen at han ikke må tage piller.
Min mand er senge liggende det meste af tiden og funger max 5 timer om ugen med sine børn.

Nu kommer vores dilemma: i går blev han ringet op af sagsbehandler om at han i dag skal møde op i fitnes world hvor han skal være hver dag i 4 uger, men så kræver det jo han ikke får morfin og en køretur på 25 km, han får ingen andre muligheder el valg?
Sagsbehandleren oplyser min mand om at hvis han skal have forlænget sygedagpenge, skal han møde derinde?
Han er overhoved blevet arbejdsprøvet el noget andet!
Denne sagsbehandler truer og truer med hans sygedagpenge!

Hvor går man hen med alt det her og hvad kan jeg gøre i forhold til min mand, manden fungerer jo dårligt nok sammen med sine børn.

hjælp mig lige her
piamus2002 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 10:11   #2
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
direkte til lægen..........længere er den ikke !

sb MÅ IKKE blande sig i hans medicin - det er direkte ulovligt ! (kvaksalveri)

I ringer til lægen og får en sygemelding, evt en udtalelse om at det de prøver kan skade permanent
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 10:24   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
han må ikke sige nej til, at møde op men det må hans læge gerne og hør lige om i kan få det med, at han ikke må tage medicin på skrift, for det er ikke lovligt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 10:59   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den sagsbehandler skal bare klappe i ang. medicinsk behandling...!

Har i noget af det på skrift?
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 12:05   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Se Ricky nu ville det jo have været godt at de ikke havde taget telefonen, for så ville SB´er helt sikkert ikke true hele tiden og så igen, eller udtalel sig om medicineringen, og pia samt hendes mand ville have været mange bekymringer foruden. (selvfølgelig ved SB´er godt at de ting ikke skal på skrift, ellers er SB´eren jo direkte dum, det kan jo for bevises)

Kun endnu et eksempel på hvorfor det gælder om at holde sig langt fra de telefonsamtaler, altid have en besidder med, skrive referater af møderne og hvorfor man høfligt men bestemt siger at de kan skrive, hvis man alligevel kommer til at tage telefonen

Pia Hvis jeg var jer, ville jeg skrive et referat at den samtale, neden under stille nogle spørgsmål til det der er blevet sagt, fx har jeg forstået det korrekt at jeg ikke kan få forlænget mine sygedagpenge hvis min ryg ikke tillader at jeg møder ind op i fitnes world fra (dato) til (dato) ? Såfremt jeg har forstået dette korrekt ønsker jeg skriftligt at modtage § der siger dette.

Jeg ville sikkert også spørge til om der er instruktører til stede, med erfaring i discos´s og om der vil blive tilrettelagt et program der tager de hensyn min ryg kræver? Samt om der er lægefagligt personale?

Jeg skal gøre opmærksom på at såfremt xx (navn på SB´er) holder op i fitnes world, er jeg desværre nød til at bede xx kommune stille transport til rådighed, i det jeg ellers ikke vil kunne følge læge ordineret medicinering, og der ved ikke følger min behandling og ifg lovgivningen, skal jeg, så vidt jeg er orienteret, følge den behandling lægerne ordinere, for fortsat at bevare retten til sygedagpenge.

Jeg skal stille mig undrende overfor, hvorfor xx gentagende gange (skriv gerne hvornår og om det har været møde eller telefon) beder mig stoppe med den smertedækning lægerne har ordineret til mig, vil xx være venlig at fortælle mig hvad formålet med disse opfordringer er? (provo som jeg er ville jeg skrive at jeg går ud fra at SB´er ikke er udd´et læge, og gøre opmærksom på at SB bevæger sig ind på et område hvor denne absolut intet har at lave, men som sagt jeg er så også rap-kæftet, og finder mig overhovedet ikke i den form for behandling)

Få meget gerne med at SB´er nævner forlængelse, spørg direkte til hvilken § SB´er mener der vil kunne bruges til at forlænge sygedagpengene med, efter de 4 uger i fitnes world.

I behøver naturligvis ikke skrive lige så bumnbastisk som jeg, det vigtigste her er sådan set bare at få det nedfældet på skrift, og få stilt et par spørgsmål der skal svares på, for at gøre det mere sikkert at det bliver lagt ind i sagen.
Det kan godt være at i ikke kan bevise nøjagtigt hvad SB´er har sagt, men i vil helt sikkert få denne til at holde op med at blive ved på den måde, hvis i fortsætter med at gengive samtalerne på denne måde (optag dem evt så i har noget at skrive referat ud fra, for når man får smidt sådanne ting i hovedet mister man gerne den fulde evne til at huske resten af samtalen) nok er det jer der siger, men det er på skrift, at det foregår lige nu, og lidt ret har det trods alt i forhold til bevis på hvad SB´er siger og gør.

Og så ellers som de andre skriver til læge med ham og få en sygemelding fra syge-aktiveringen (som jeg vil gætte?? på det er) ud over de ting andre har nævnt kan jeg ikke lade være med at tænke på om han i det hele taget er i stand til at køre bil uden smertedækning?? måske det også skal nævnes fra lægen af (her tænker jeg i forhold til at kommunen faktisk godt kan stille transport til rådighed, altså hvis de vil, men det vil de som regel helst slippe for) Men det kan jo også være at lægen kan finde et andet præparat der kan afdække smerterne, og hvor han gerne må køre bil samtidig med??

Dog skal i være klar over at det er nedfældet i loven at borgerne skal gøre sit for at få sagen oplyst og for at blive rask, og ikke at deltage i de ting kommunen mener man skal (uanset om lægerne er enige eller ej) vil meget nemt kunne strække sagen så hvis der er bare den mindste lille bitte mulighed, bør man gøre alt hvad man kan for at deltage, MEN med den i mente at man selvfølgelig skal sige fra over for ting der forværre ens tilstand (og der er det vigtigt at have sin læge med)

Sygedagpengene skal stanses før eller siden.
Som udgangspunkt går der 52 uger, så stanses ydelsen nærmest pr automatik (og med mindre man er blevet forlænget er det altid en god ide at anke stansningen, for meget meget ofte er stansningen ikke korrekt) der er så 7 punkter der kan bruges til forlængelse, og ikke en af dem kan jeg se har ret meget med 4 uger i fitnes world at gøre, så det kunne jo være interessant at få af vide

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 12:21   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Gider egentlig ikke tage den diskussion igen, for den er tåbelig...

Vi kan alle blive enige om at der findes tåbelige inkompentente sagsbehandlere i snart sagt hver afdeling i hver kommune. Men det er stadig ikke det samme som at sige at de alle er det... Jeg er enig at jo mere dokumentation, jo bedre, men det ville heller ikke være noget problem hvis de holdt sig inden for de rammer der var, og huskede deres notat pligt... Punktum...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:03   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
vision og virkelighed

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Gider egentlig ikke tage den diskussion igen, for den er tåbelig...

Vi kan alle blive enige om at der findes tåbelige inkompentente sagsbehandlere i snart sagt hver afdeling i hver kommune. Men det er stadig ikke det samme som at sige at de alle er det... Jeg er enig at jo mere dokumentation, jo bedre, men det ville heller ikke være noget problem hvis de holdt sig inden for de rammer der var, og huskede deres notat pligt... Punktum...
Kære Ricky
Da jeg kan se du er ny på tinge, og uden tvivl er her for at give et positivt bidrag, vil jeg gerne dele en gammel tråd, der meget godt opsummerer hvilken situation 99% af K10's brugere sidder malet op i.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ight=hansemand

Det er vidunderligt når folk med en uddannelse indenfor for vore problem-områder melder sig som gratis rådgivere og støtter, og jeg beder dig blot om at erindre, at vi her på siden ofte befinder os på undersiden af gulvbrædderne, med få eller mikroskopiske ressourcer hos brugerne.

Der er derfor heller ikke mentale ressourcer til alen-lange debatter om fornuften i diverse brugeres tiltag, som fra en nytilkommens side kan virke både paranoide og direkte tåbelige - de bunder dog for langt den overvejende dels vedkommende, i meget bitre og irreversible erfaringer og tabt livskvalitet, af en størrelseorden de færreste evner at visualisere.

Rigtig mange brugere på siden er som nedbrudte og hjælptrængende blevet mødt med en menneskeforagt og mistænksomhed, der får håret til at stå hos de få journalister, psykologer, læger og rigtig gammeldags uddannede socialrådgivere, der stadig har moral, anstændighed og hjerte i behold.

Dem leder vi allesammen efter, i håbet om at kunne tilvejebringe den korrekte, anstændige og ikke mindst lovpligtige hjælp og behandling.

Og det er dejligt, at du nu vil give dit bidrag til dette.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:19   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Grunden til at jeg skriver det jeg gjorde i det indlæg er at vi tidligere på ugen brugte en del a4 ark på den snak, og syntes ikke jeg ville gentage det forløb igen... det er jo ikke til nytte for nogen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:31   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Grunden til at jeg skriver det jeg gjorde i det indlæg er at vi tidligere på ugen brugte en del a4 ark på den snak, og syntes ikke jeg ville gentage det forløb igen... det er jo ikke til nytte for nogen...
Jeg kan love dig Ricky, at t-å-l-m-o-d-i-g-h-e-d er en af de dyder du vil få testet på det kraftigste på k10.

Senhjerneskader, kraftig dysleksi, tung medicinering, kroniske smerter osv osv, er alle åg vore brugere trænges under, og nye brugere kommer til med en dagligt akkumulerende hast.

GENTAGELSE på GENTAGELSE, er derfor både et vilkår og en nødvendighed på k10.

Velkommen til en helt gratis træning i et grundlæggende karaktértræk.
( Man som sagsbehandler med en formodet interesse i sine medmennesker forhåbentlig også er i besiddelse af et minimum af.)
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:42   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det ved jeg skam godt... Jeg er en af dem der svarer på nærmest alt herinde, og jo der er mange gentagelser... Men det er der i mit hverv, så det tager jeg gerne med herinde også...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05
Uautoriserede terapeuter, en farlig jungle. anne mette 39 Dit og Dat 4 12-10-2010 01:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension