K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2012, 16:29   #1
millepige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
millepige er ny på vejen
Sygedagpenge.

Jeg er ny bruger her på K10 og sidder ligesom mange af jer i en håbløs sygedagpengesag. Jeg håber I har overskud til at læse dette og komme med en vurdering af min sag.

Jeg havde den 30.04.11 været sygemeldt 1 år med stressrelateret depression.
Det aftales, at jeg starter i arbejde igen den 01.05.11, men på halv tid og mine sygedagpenge bliver forlænget 3 mdr., så jeg modtager halv løn og halv sygedagpenge.

En uges tid inden min forlængelse på de 3 mdr. udløber, er jeg til møde med min sagsbehandler. Jeg fortæller hende, at jeg er utryg ved tanken om, at skulle starte op på fuld tid og slet ikke føler mig klar endnu, men hun nægter, at forlænge mine sygedagpenge yderligere. Hun råder mig til at sige mit job op og søge kontanthjælp og derefter raskmelder hun mig........

Jeg går helt ned, kan hverken magte eller overskue min situation og aner ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har 14 dages ferie hvor jeg går rundt i en "glasklokke". Min familie hjælper mig med, at få skrevet en klage til kommunen over min sagsbehandlers raskmelding af mig. Mandagen efter min ferie, kan jeg ikke møde op på mit arbejde og må sygemelde mig. Dagen efter modtager jeg en opsigelse og bliver fritstillet med øjeblikkelig virkning.......
Jeg ryger helt ned i et hul og føler mig sat tilbage hvor jeg startede.

Jeg modtager en månedes tid efter et brev fra kommunen hvor jeg får medhold i min klage og skal til møde med en ny sagsbehandler. På mødet fortæller jeg den nye sagsbehandler et referat af min sag og om min fyring og fritstilling. Hun sender mig hjem med en ressourceprofil som jeg skal udfylde og sende til hende inden 14 dage. Da jeg kommer hjem og får tænkt lidt over mødet, synes jeg det er mærkeligt, at jeg på nuværende tidspunkt skal udfylde en ressourceprofil, når jeg nu er i en opsagt stilling og fritstillet med fuld løn fra mit job. Jeg sender en mail til sagsbehandelsen om min undren og efter flere mails frem og tilbage erkender hun, at der ikke er en sygedagpengesag på nuværende tidspunkt på grund af fritstillingen.

Jeg modtager min sidste løn fra mit arbejde den 30.11.11 og den 01.12.11 henvender jeg mig på kommunen, med henblik på at modtage sygedagpenge, da jeg stadig er syg. Jeg får at vide, at jeg ikke er berettiget til sygedagpenge, men kan søge kontanthjælp?? Senere samme dag, modtager jeg dog en mail om, at jeg alligevel opfylder beskæftigelseskravet, men inden de vil udbetale mig sygedagpenge, skal jeg indhente en Specifik helbredserklæring fra min læge, så de kan se om jeg opfylder det andet krav, nemlig at jeg er syg. Indtil sagen er afgjort, kan jeg søge kontanthjælp.

Jeg må vente en måned på, at få en tid hos lægen og henvender mig for, at søge kontanthjælp (hvilket de undre sig over jeg skal, da de kan se jeg er berettiget til sygedagpenge) Da jeg kommer hjem med papirerne opgiver jeg, da jeg ikke magter, at indhente diverse kontoudtog fra bank osv.
Jeg klarer mig derfor ved at låne penge af familie.

Jeg får lavet en Specifik helbredserklæring hos min læge, som skriver, at jeg har en moderat depression, at jeg starter behandling op i hendes praksis og at hun vurderer, at jeg inden for nogle måneder ville kunne komme i aktivering eller indgå i anden arbejdsmæssig relation.

Efter næsten 3 måneders venten (regnet fra den 01.12.11) får jeg afslag på sygedagpenge! Da jeg i alle paragraffer vurderes uafklaret og desuden er det et afslag på forlængelse af sygedagpenge?? Når jeg opfylder beskæftigelseskravet, da jeg i 4 måneder reelt har haft en fuldtidsarbejde med fuld løn, er det vel en ny sygadagpengesag?

Jeg har selvfølgelig sendt en klage af sted, men håber at få jeres vurdering.

På forhånd tak
millepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 08:38   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kan desværre ikke svare dig, men hvad med din fagforening?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 09:51   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Mener også "kun" at der skal 13 ugers beskæftigelse til før man igen har oparbejdet krav på sygedagpenge. Men som Popiae skriver tag fat i din fagforening, hvis du har en sådan for at høre hvor du står.

Håber at du kan få søgt kh, hvis du er berettiget hertil.

I øvrigt skal du være opmærksom på, at du kan have en evt. tab af erhvervsevne forsikring, som din arbejdsgiver fik udbetaling fra da du var ansat. Denne bør fortsætte med udbetaling til dig, hvis du altså har en sådan en, det er som oftest under ens pensionsordning den findes. Du kan checke det på www.pensioninfo.dk via nemid.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 10:34   #4
millepige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
millepige er ny på vejen
Hej begge,

Tak for jeres svar, er desværre ikke i fagforening..... :-/

Jeg vil lige prøve at tjekke op på det med forsikringen, ved nemlig jeg har en sådan!

Tak

Vh. millepige
millepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 11:06   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja god idé med forsikringen, jeg nåede selv lige min egen, da denne ellers ville være gået tabt 3 mdr. efter min opsigelses periode.

Jeg fandt flg. på min fagforenings hj. side omkring sdp. berettigelse:

"Hvis du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du:

•have haft mindst 13 ugers uafbrudt arbejde og have haft mindst 120 timers arbejde eller
•ville have haft ret til arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis du ikke var syg eller
•have afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 mdr. inden for den sidste måned eller
•være elev i praktik med løn som led i en anerkendt uddannelse eller
•være ansat i fleksjob eller
•hvis sygdommen skyldes en arbejdsskade"

Du har sikkert i din klage til kommunen forholdt dig til at du var i 4 mdrs. opsigelse? Spørgsmålet er om din arbejdsgiver har modtaget sygedagpenge refusion der? Sikkert ikke da dine sdp. var lukket forinden..?

Om du så kan komme under det med de 13 uger (selvom du var syg) i opsigelsesperioden, det ved jeg ikke.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 11:52   #6
millepige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
millepige er ny på vejen
Hej igen Enteneller,

Så godt, at du gjorde mig opmærksom på forsikringen, har lige talt med dem og de sender mig nogle papirer

Nej, min arbejdsgiver modtog ikke sygedagpenge refusion, da de valgte at fritstille mig, så jeg har været raskmeldt siden den 31.07.11 og det har jeg gjort opmærksom på i min klage.

Endnu engang tak for din hjælp!

Vh. millepige
millepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 13:01   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej millepige,

Så var det godt at jeg lige så din tråd

Ofte er det svært at overskue hvad man har ret til når man er syg og forsikringsbetingelserne kan jo være forskellige for hver i sær, det er dog vigtigt at man får checket hvad man har ret til når man havner i systemet.

Umiddelbart burde du jo få medhold i din klage. Kommunen har 4 uger til at svare dig, så lad os håbe på det bedste. I mellemtiden syntes jeg du skal se om du kan få hjælp til at søge kh. Nogle gange hører vi at Kh. modregnes TAE (tab af erhvervsevne udbetaling), men på det seneste har det herinde været konstateret modsat. Du må høre din kommune alt efter hvor stor en forsikringsydelse du får.

Såfremt du tilkendes sygedagpenge med tilbagevirkende modregnes disse blot i kh.

Held og lykke med svaret fra kommunen, som oftest bibeholder de desværre deres svar, men din kommune har jo før taget fejl.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 14:26   #8
millepige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
millepige er ny på vejen
Hej Enteneller,

Ja, det er så svært, at overskue hvad man har ret til og hvilke muligheder man har, men dejligt, at der er et forum som dette, hvor man kan få råd, vejledning og støtte!

Jeg vil søge kh imorgen og så håbe på det bedste og tænke positive tanker, selv om det indimellem kan være svært........

Tak for dine råd!

De bedste hilsner
millepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2012, 00:11   #9
millepige
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
millepige er ny på vejen
Hej igen Enteneller,

Lige en update i min sag.

Jeg har modtaget svar fra kommunen og som du ganske rigtigt forudsagde, fastholder de deres afgørelse......
De begrunder deres afgørelse med, at der ikke er tilstrækkelig lægelig dokumentation for, at jeg kan genoptage arbejde igen inden for 2x52 uger (regnet fra 30/4-11) til trods for, at jeg har udtalelser fra to læger om, at jeg indenfor et par måneder, så småt vil kunne komme i arbejde igen
De behandler derfor stadig min sag som en forlængelse af sygedagpenge og ikke en ny sygedagpengesag........

Kan man kontakte beskæftigelsesnævnet? Jeg vil nemlig gerne være sikker på, at kommunen sender alt med, som ligger i min sag.

Mange hilsner
millepige
millepige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2012, 07:56   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af millepige Se meddelelser
Hej igen Enteneller,

Lige en update i min sag.

Jeg har modtaget svar fra kommunen og som du ganske rigtigt forudsagde, fastholder de deres afgørelse......
De begrunder deres afgørelse med, at der ikke er tilstrækkelig lægelig dokumentation for, at jeg kan genoptage arbejde igen inden for 2x52 uger (regnet fra 30/4-11) til trods for, at jeg har udtalelser fra to læger om, at jeg indenfor et par måneder, så småt vil kunne komme i arbejde igen
De behandler derfor stadig min sag som en forlængelse af sygedagpenge og ikke en ny sygedagpengesag........

Kan man kontakte beskæftigelsesnævnet? Jeg vil nemlig gerne være sikker på, at kommunen sender alt med, som ligger i min sag.

Mange hilsner
millepige
Hej Millepigen,

Det var noget øv for dig.

Du kan bede om akt indsigt ved Beskæftigelsesankenævnet (BAN), derved kan du se om kommunen har fået sendt alle dokumenter med. Som regel vil du få et brev fra BAN kort efter de har modtaget dine sdp. sag, deri vil de skrive, at du i en periode på ca. 10 dage kan supplere sagen eller andet og derved så også bede om AI.

Held og lykke med anke sagen.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension