K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2012, 20:26   #1
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Mentor...hjælp til at søge job

Jeg har været i flere forskellige fleksjob, og mulighed for en mentor er altid blevet tilbudt, men har ikke været relevant.

Nu skal jeg til at være ledig og søgte derfor en mentor til at hjælpe med at strukturere min jobsøgning, men nej, det kan man ikke få.
Jeg smed lovgivningen på bordet hvor det står at det kan man, men min kommune returnerede med at ordet "kan" i lovgivningen ikke betyder at man kan, men at det er en mulighed, der så bare ikke er en mulighed i mit tilfælde, hvorfor det ikke er det, melder sagen ikke noget om.

Jeg har så bedt om et skriftligt afslag, idet netop et tiltag i form af en mentor vil sandsynliggøre at jeg kommer hurtigere i job igen.
Jeg har rykket for afslag, og fået oplyst at det nu er hos en jurist...

Fakta i alt det her er at jeg er tilkendt fleksjob bla. på baggrund af mangel på struktur.
Derfor er det mig så uforståeligt at man mener at netop i en ustrukturer tilstand hvor min sygdom er yderligere forværret pga. stress efter en uberettiget fyring,
At man netop i den situation afviser at benytte så simpelt et redskab som en ugentlig mentor time ville være, jeg tror ikke helt de ved hvad jeg beder om, alternativet kunne være at de ikke vil vedkende at høre ind under gældende lovgivning.

???
Har i kendskab til nogen der har fået hjælp fra en mentor i forbindelse med strukturering af jobsøgning ?
???
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 00:13   #2
annech
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2011
Indlæg: 329
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
annech er ny på vejen
svar til abc.

[QUOTE=§ABC;207366]Jeg har været i flere forskellige fleksjob, og mulighed for en mentor er altid blevet tilbudt, men har ikke været relevant.

Nu skal jeg til at være ledig og søgte derfor en mentor til at hjælpe med at strukturere min jobsøgning, men nej, det kan man ikke få.
Jeg smed lovgivningen på bordet hvor det står at det kan man, men min kommune returnerede med at ordet "kan" i lovgivningen ikke betyder at man kan, men at det er en mulighed, der så bare ikke er en mulighed i mit tilfælde, hvorfor det ikke er det, melder sagen ikke noget om.

Jeg har så bedt om et skriftligt afslag, idet netop et tiltag i form af en mentor vil sandsynliggøre at jeg kommer hurtigere i job igen.
Jeg har rykket for afslag, og fået oplyst at det nu er hos en jurist...

Fakta i alt det her er at jeg er tilkendt fleksjob bla. på baggrund af mangel på struktur.

hey ven !!

sidder med bogen-hæftet fra det .centrale handikab råd.

her står ordret... overskriftenn ( brug af anden aktør. )
når en person har modtagetledighedsydelse eller særlig ydelse i 6.md inden for 9.md efter visitationentil flexjob,har personenret" tilat blive henvist til anden aktør for at få hjælp til at finde et nyt flexjob,personen kan selv bestemme,om vedkommende vil tage mod tilbudet om brug af anden aktør. menmen når personen har modtaget ledighedsydelse,særlig ydelse,kontanthjælpsammenlagt 12.md inden for 18.md og kommunen stadig vuderer,at personenopfylder betingelserne for flexjob,så skal personen
tage imod tilbudet" om anden aktør. kommunen har mulighed for at beslutte ,at den anden aktør også kan bruges i forbindelse medafklaring af flexjob,etablering af virksomfedspraktik mv. det er et krav,at personerhar mulighedfor at vælge flere aktører..

håber du kan bruge det til noget,hvis det er sådan en du skriver-omtaler.

Annech.
Derfor er det mig så uforståeligt at man mener at netop i en ustrukturer tilstand hvor min sygdom er yderligere forværret pga. stress efter en uberettiget fyring,
At man netop i den situation afviser at benytte så simpelt et redskab som en ugentlig mentor time ville være, jeg tror ikke helt de ved hvad jeg beder om, alternativet kunne være at de ikke vil vedkende at høre ind under gældende lovgivning.
annech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 00:21   #3
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Det du skrive om, er anvendelse af anden aktør.
Anden aktør er ikke de samme som en mentor.
En mentor er et af de værktøjer der kan anvendes til at en fleksjobber kan opretholde eller genoprette kontakten til arbejdsmarkedet.
Det skal ikke forveksles med personlig assistance som er et andet værktøj der kan anvendes i kampen om at opretholde arbejdsevnen.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 15:54   #4
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Jeg har googlet ordet mentorordning: her står bl.a.
Mentorordningen: er personlig assistance - løser problemer i forbindelse med arbejdssituation eller opgaveudførelse.

I forbindelse med at jeg har fået nyt fleksjob, har jeg brug for hjælp i virksomheden til at blive sat ind i nye programmer.
Jeg er blevet bevilliget mentor i den forstand, at det er en af firmaets tidligere ansatte der vil bruge tid /blir aflønnet af kommunen , for den tid det tager , at jeg kan blive grundigt oplært i virksomhedens it -systemer.

§ABC: Desværre har jeg aldrig hørt om mentor i den forbindelse du ønsker hjælp .
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 19:32   #5
Mumrik
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 543
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Mumrik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Det du skrive om, er anvendelse af anden aktør.
Anden aktør er ikke de samme som en mentor.
En mentor er et af de værktøjer der kan anvendes til at en fleksjobber kan opretholde eller genoprette kontakten til arbejdsmarkedet.
Det skal ikke forveksles med personlig assistance som er et andet værktøj der kan anvendes i kampen om at opretholde arbejdsevnen.
Beklager, hvis jeg har misforstået dit indlæg, men...

Jeg har været i revalidering og i al den tid, jeg var i revalidering, havde jeg tilknytning til en mentor fra 2. aktør. Det var SÅ dejligt, da det gjorde min hverdag lidt lettere, idet hun altid var der ved spørgsmål eller andet.
Mumrik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 20:16   #6
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mumrik Se meddelelser
Jeg har været i revalidering og i al den tid, jeg var i revalidering, havde jeg tilknytning til en mentor fra 2. aktør. Det var SÅ dejligt, da det gjorde min hverdag lidt lettere, idet hun altid var der ved spørgsmål eller andet.
Det er nemlig så rart at have en til at hjælpe med at holde tråden i det man laver, specielt lige nu hvor jeg er ekstra stresset efter alt det med opsigelse og erstatningssag.
Faktisk har jeg valgt en mentor jeg selv betaler, men den skal ikke få lov til at dø i synden, job på særlige vilkår kommer til at give mig et begrundet afslag,tog det skal være en særdeles god grund hvis jeg ikke skal benytte den klagevejledning de har pligt til at medsende ved sådan et afslag.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 20:20   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
[QUOTE=annech;207411]
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Jeg har været i flere forskellige fleksjob, og mulighed for en mentor er altid blevet tilbudt, men har ikke været relevant.

Nu skal jeg til at være ledig og søgte derfor en mentor til at hjælpe med at strukturere min jobsøgning, men nej, det kan man ikke få.
Jeg smed lovgivningen på bordet hvor det står at det kan man, men min kommune returnerede med at ordet "kan" i lovgivningen ikke betyder at man kan, men at det er en mulighed, der så bare ikke er en mulighed i mit tilfælde, hvorfor det ikke er det, melder sagen ikke noget om.

Jeg har så bedt om et skriftligt afslag, idet netop et tiltag i form af en mentor vil sandsynliggøre at jeg kommer hurtigere i job igen.
Jeg har rykket for afslag, og fået oplyst at det nu er hos en jurist...

Fakta i alt det her er at jeg er tilkendt fleksjob bla. på baggrund af mangel på struktur.

hey ven !!

sidder med bogen-hæftet fra det .centrale handikab råd.

her står ordret... overskriftenn ( brug af anden aktør. )
når en person har modtagetledighedsydelse eller særlig ydelse i 6.md inden for 9.md efter visitationentil flexjob,har personenret" tilat blive henvist til anden aktør for at få hjælp til at finde et nyt flexjob,personen kan selv bestemme,om vedkommende vil tage mod tilbudet om brug af anden aktør. menmen når personen har modtaget ledighedsydelse,særlig ydelse,kontanthjælpsammenlagt 12.md inden for 18.md og kommunen stadig vuderer,at personenopfylder betingelserne for flexjob,så skal personen
tage imod tilbudet" om anden aktør. kommunen har mulighed for at beslutte ,at den anden aktør også kan bruges i forbindelse medafklaring af flexjob,etablering af virksomfedspraktik mv. det er et krav,at personerhar mulighedfor at vælge flere aktører..

håber du kan bruge det til noget,hvis det er sådan en du skriver-omtaler.

Annech.
Derfor er det mig så uforståeligt at man mener at netop i en ustrukturer tilstand hvor min sygdom er yderligere forværret pga. stress efter en uberettiget fyring,
At man netop i den situation afviser at benytte så simpelt et redskab som en ugentlig mentor time ville være, jeg tror ikke helt de ved hvad jeg beder om, alternativet kunne være at de ikke vil vedkende at høre ind under gældende lovgivning.
2. aktør og mentor ordningen har intet med hinanden at gøre.
Mentor ordningen er til folk i arbejde, men som skal have en eller anden form for fast hjælp her.
2. aktør kan netop bruges til at søge jobs og lignende...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 21:21   #8
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
[QUOTE=Ricky M.;207545]
Citat:
Oprindeligt indsendt af annech Se meddelelser

2. aktør og mentor ordningen har intet med hinanden at gøre.
Mentor ordningen er til folk i arbejde, men som skal have en eller anden form for fast hjælp her.
2. aktør kan netop bruges til at søge jobs og lignende...
Der er du altså galt på den, for i lovgivningen er anført at mentor KAN benyttes i forbindelse med jobfremmende foranstaltninger, for såvel ledige fleksjobbere som for folk i fleksjob.

Anden aktør, Mentor og personlig assistance, er desværre ofte tre ting der bliver blandet sammen, men som skal ses som tre selvstændige værktøjer med hver deres funktion.

Iøvrigt er det du omtaler som mentor, altså en fast hjælp, faktisk det værktøjer der hedder personlig assistance, hvis man sætter det helt op efter lovens ord, og denne lovs bekendtgørelser.

Sidst redigeret af §ABC; 05-02-2012 kl. 21:24. Årsag: tilføjelse
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 21:53   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den mentor ordning du tænker på, er vel den som hører under socialforvaltningerne? (Altså ikke jobcentrene) Denne mentor funktion kaldes i nogle kommuner også for "voksen støtte-kontakt person"

Jeg vil mene at den mentor funktion som relaterer til jobcentrene kun kan bevilliges når der er tale om at der brug for det i en arbejdsprøvning eller i et decideret arbejde.

Den anden bruges mest til misbrugere som er på vej ud af misbruget og skal "lempes" ind på arbejdsmarkedet. Eller til psykiatriske patienter som har brug for massiv støtte i forhold til kommunen
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 22:29   #10
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Den mentor ordning du tænker på, er vel den som hører under socialforvaltningerne? (Altså ikke jobcentrene) Denne mentor funktion kaldes i nogle kommuner også for "voksen støtte-kontakt person"

Jeg vil mene at den mentor funktion som relaterer til jobcentrene kun kan bevilliges når der er tale om at der brug for det i en arbejdsprøvning eller i et decideret arbejde.

Den anden bruges mest til misbrugere som er på vej ud af misbruget og skal "lempes" ind på arbejdsmarkedet. Eller til psykiatriske patienter som har brug for massiv støtte i forhold til kommunen
Nej, den mentor ordning jeg taler om, hører IKKE under socialforvaltningen, det du der tænker på er tildeling af støtte efter §85.

Det jeg taler om er tildeling af en mentor som job fremmende foranstaltning, jf lov om aktiv beskæftigelse.

Jeg synes du har en besynderlig holdning til benyttelse af §85. med din kommentar om at det er en lovgivning der anvendes specielt i forhold til misbrugere, det har da ingen gang på jorden at udtale det sådan.

Du blander stadig begreberne sammen.
jeg ridser op :
-personlig assistance
kan være vedvarende hjælp i en arbejds situation, eller i livet generelt.
-Mentor
er en person der tildeles for en periode, med henblik på at den fleksjobgodkendte kan få hjælp til at strukturere sin indsats i forhold til at finde eller opretholde job.

disse to begreber blandes ofte sammen, men er to særskilte værktøjer, et tredje værktøj som de to første ikke at forveksles med, er anden aktør.

anden aktør skal opfattes som om den første butik du kom ind i, ikke omhandlede det du skulle bruge, og at de derfor henviste dig til en anden butik.
Anden aktør har så også mulighed for at gøre brug af eks. en mentor og fakturere det på deres regning, men det er ikke sådan at anden aktør har patent på at anvende de tilgængelige værktøjer, dem kan jobcenteret sagtens benytte uden yderligere henvisning.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
bostøtte/mentor Guldfax Alt det andet 4 14-09-2012 16:06
Hjælp til at søge flexjob mv. Sommerfuglen Spørgsmål ang fleksjob 6 04-01-2012 18:49
Mentor - ny lovgivning zuza Nyt om loven 2 09-11-2009 23:40
Mentor SkovImer Spørgsmål ang fleksjob 7 22-06-2009 11:36
Mentor ordning.... Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 14 08-10-2008 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension