K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2015, 17:33   #1
lost123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
lost123 er ny på vejen
sygedagpenge, aktivering før læge

Hej. Jeg håber i kan hjælpe med gode råd, for jeg ved ikke hvordan jeg skal agere ifh til hvad jeg oplevede i dag.

Jeg har ikke været til egen læge endnu pga lægen holder ferie. Jeg har en tid i slut juli hos lægen.

Jeg har ingen diagnoser men tidligere været sygemeldt og der havde lægerne haft mistanke om at jeg havde flere forskellige, men jeg fik ikke færdiggjort samtalerne med psykiateren da jeg havde det dårligt med at tale om det.

Jeg er sygemeldt med stress, angst og depresion. Jeg var blevet indkaldt til samtale med en sagsbehandler med mødetid i eftermiddag, men jeg blev ringet op af en anden sagsbehandler i morges som sagde jeg skulle møde op om 1½ time, da hun ikke kunne den tid jeg havde fået på brev. Jeg sagde gentagne gange at jeg ikke kunne nå det med så kort varsel og jeg sov desuden stadivæk da hun ringede, men hun blev ved med at sige jeg godt kunne komme??! Jeg beder så om en ny tid til samtale når hun ikke kunne til den indkaldte tid, men det afviste hun.Det endte med at hun ville holde mødet over telefonen som jeg så måtte gå med til.

Hun siger at jeg skal i aktivering med start mandag næste uge og at jeg skal møde op hver dag. Jeg siger så at jeg har problemer med at sove og at jeg ikke er rask nok til at møde op et sted hver dag, da jeg har søvnforstyrrelser og angst og sover meget om dagen. Hun siger at det kan jeg sagtens og at de tager pengene hvis jeg ikke møder op. Jeg prøver at forklare hende at jeg har det dårligt og ofte får jeg det endnu værre når jeg har fået for mange indtryk. Jeg siger at jeg gerne vil prøve, men at jeg ikke kan love at jeg kan komme hver dag, hvortil hun svarer at så tager hun mine penge.

Hun siger at hun kunne se at det var det jeg gjorde?? At jeg havde undskyldninger for ikke at komme, de kunne hun se i min historik. ?? Jeg siger at det er derfor jeg er sygemeldt, fordi jeg ikke er rask nok til at møde op, hvor hun så siger at hun ikke gad ordkløveri???????????????????!

Jeg spørger om de ikke kan vente til efter at jeg har været til lægen, eller sætte kravene ned så jeg ikke mister mine penge, men hun insisterer på at jeg bare skal møde op. Hun siger at den aktivering er lavet til at mennesker med alle slags sygdomme kan gennemføre den.??! Det er 2 timer om dagen, men det ligger langt væk fra hvor jeg bor og jeg skal både med tog og bus da jeg ikke har bil til rådighed hver dag.

Ydermere fortæller jeg hende at jeg skal til udredning hos en psykiater når jeg har fået en henvisning af min læge. Sagsbehandleren siger at hun kunne få en hurtigere tid hvis det er igennem kommunen og det siger jeg så ok til.

Det ved jeg ikke om er en god ide igennem kommunen??

Jeg har slet ikke ordentlig vågen da jeg havde den samtale over telefonen i morges og jeg sidder med en fornemmelse om at der er noget galt, at hun bare kan tvinge mig i aktivering uden at min læge har udtalt sig om min tilstand?? Hun sagde at det hele var pga reglerne, men skal der ikke tages hensyn til sygdommen???

Håber i kan hjælpe da jeg ikke kender mine rettighedder.

Vh
lost123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2015, 19:05   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen...

Kære lost123

Fremover bliver du her på din tråd, da det gør det lettere for os andre.

Nu forsøger du at tage det roligt fordi du er havnet det rigtige sted i første omgang.

Begynd at læse disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Dit første skridt blive at forstå at du nu befinder dig i en juridisk retssal, hvor kun beviser og dokumentationer gælder.

Derfor skriver du allerede i morgen til din sagsbehandlere at du fremover kræver at alt foregår på skrift og du ønsker fremover ingen telefonsamtaler.

Hvis du har været ved speciallæger, hospitaler skal du bede om aktindsigt.

Fordi du skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig. Hvis du undlader dette vil du fortryde bitterligt senere.

Aktindsigt:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger/hospitaler:
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Siden hvornår har du været på sygedagpenge? S.U.

Sygedagpengestop og forlægelsesmuligheder:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Har du tilknytning til en arbejdsgiver? S.U.

Har du kontakt til en fagforening? S.U.

Til din information skal du vide at din praktiserende læge er en vigtig person i din fremtidige sociale sag.

Nu dukker der mange spørgsmål op, men nu er du ikke alene mere, det er jo ikke så ringe.

Hilsen Peter

PS Du oplyser og spørger:

"Ydermere fortæller jeg hende at jeg skal til udredning hos en psykiater når jeg har fået en henvisning af min læge. Sagsbehandleren siger at hun kunne få en hurtigere tid hvis det er igennem kommunen og det siger jeg så ok til.

Det ved jeg ikke om er en god ide igennem kommunen?
?"

Nej det var ikke nogen god ide, for bemærk, hvor samarbejdsvillig kommunen er i løbet af få sekunder.

Kommunen kender alle læger de samarbejder med og mange er særdeles professionelle men der findes desværre også brodne kar, som raske ikke ville tro var rigtige. Ofte skriver og vurdere de hvad kommunen ønsker.

Sidst redigeret af phhmw; 16-07-2015 kl. 19:18.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-07-2015, 22:50   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nogen har installeret et program på deres mobil, som simpelthen optager telefonsamtalen.
Tænker at det kan være en god idé at have, så hvis du får taget telefonen, og først for sent opdager at det er din sagsbehandler, kan du optage samtalen.
Du skal selvfølgelig som phhmw forsøge at holde alt på skrift, så ovenstående er som sagt kun til "uheld", hvor du kommer til at tage telefonen.
Selvom du, når du tager telefonen, så siger: "du kan skrive en mail, så skal jeg nok svare", så er det en god idé at have den samtale optaget. Så kan din sagsbehandler ikke påstå at du var helt afvisende for kontakt

Angående eksisterende oplysninger fra din egen læge, så bed din sagsbehandler hente de papirer. For der må vel ligge bare nogen papirer der bekræfter det du fortæller?
Så kommer der selvfølgelig nye papirer senere, men din sagsbehandler skal først og fremmest bare have noget der siger, at de skal tage hensyn.

Hvor lang transporttid har du til stedet? Altså hver vej
Jeg ved at en alm kh-modtager, og en alm dagpengemodtager, kan indkaldes til møde med en dags varsel. Jeg kan ikke tro at den ikke også gælder folk på sygedagpenge.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2015, 08:29   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis der er flere læger, eller den henviste læge under ferie, ville jeg ringe i telefontiden, og forelægge det en læge, som evt kan lave en sygemeldning, oa.

De kan IKKE tvinge dig, hvis du ikke tåler det, men læge skal dog skrive dette.

Du kan alternativt også , skrive(evt på mail), at de har erstatningsansvar imod enhver forværring, som div tiltag måtte forudsage, såfremt de går imod lægelige anbefalinger!

Vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2015, 11:15   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er fredag i dag, og du skal møde på mandag, så det kan jo blive svært at nå det inden du skal starte.
Men jeg synes du skal skrive et brev til kommunen, skriv f.eks.:

"D.16/7 blev jeg ringet op af Xxx Yyyy (hvis du ikke fik fat i navnet skriver du blot "en sagsbehandler").
Til trods for, at jeg er sygemeldt med stress, angst og depression krævede hun, at jeg starter i aktivering på mandag d. 20/7, og skal møde op hver dag.

Jeg forklarede, at jeg har nogle helbredsproblemer, der gør, at jeg ikke kan være sikker på, at kunne møde op hver dag, hertil svarede hun, at hun så ville tage mine penge.

Min læge har desværre ferie, så jeg har først kunnet få en tid i slutningen af juli.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg mister min ydelse hvis jeg, af helbredsmæssige årsager, ikke kan klare aktiveringen?
"

Brevet skal du aflevere personligt ved skranken på jobcenteret, og det er meget vigtigt, at du beder om en kvittering på, at de har modtaget det.


Citat:
Oprindeligt indsendt af lost123 Se meddelelser
Hun siger at hun kunne se at det var det jeg gjorde?? At jeg havde undskyldninger for ikke at komme, de kunne hun se i min historik. ?? Jeg siger at det er derfor jeg er sygemeldt, fordi jeg ikke er rask nok til at møde op, hvor hun så siger at hun ikke gad ordkløveri???????????????????!
Hvis kommunen tidligere har oplevet, at du har været sendt i aktivering, som du har sygemeldt dig fra, så kan det undre mig, at kommunen ikke tidligere har indhentet lægeerklæring.

Hvis du ikke allerede har fået aktindsigt i din sag, så synes jeg du skal gøre det nu (se link fra phhmw), det skulle ikke undre mig, om de har indhentet en statusattest fra din læge, og i så fald kunne det jo være interessant at se hvad han har skrevet.


For din egen skyld er det vigtigt, at du får styr på det lægelige, også selvom noget af det kan være ubehageligt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2015, 11:34   #6
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lost123 Se meddelelser

Jeg har ingen diagnoser men tidligere været sygemeldt og der havde lægerne haft mistanke om at jeg havde flere forskellige, men jeg fik ikke færdiggjort samtalerne med psykiateren da jeg havde det dårligt med at tale om det.
Har du prøvet at spørge psykiateren, om han/hun mener det er forsvarligt, at de sender dig i aktivering?
Er svaret et nej, så bed psykiateren om at kontakte din sagsbehandler.

Hvis du en anden gang oplever, at en sagsbehandler ringer til dig, så sig straks:
”Jeg er omgivet af fremmede personer og kan derfor ikke tale frit. Send venligst en mail til mig – hej”.
Og så lægger du røret på.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt

Sidst redigeret af Rebecca.And; 17-07-2015 kl. 11:38.
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2015, 12:13   #7
lost123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
lost123 er ny på vejen
Hej.

Mange tak for svar.

Phhmv: Nej , jeg er ikke tilknyttet en arbejdsgiver. Jeg er kun medlem af en a-kasse, og var på arbejdmarkedsydelse da jeg sygemeldte mig for 6 uger siden. Jeg har tidligere været sygemeldt i 2 år og er nu sygemeldt igen. Jeg har læst jeres gode råd, men sb der ringede var meget offensiv og hun ville ikke sende mig en ny tid.

Mistymiss: Jeg ved godt det ikke var smart at tale med sb over telefonen, og jeg prøvede også at holde fast i at jeg ville møde op til den tid jeg havde fået i første omgang, men den tid kunne sb ikke, så bad jeg så om en ny indkaldelse på skrift, hvor hun så insisterede vi skulle hode mødet over telefonen.

Mht til afstanden så går der et tog i timen fra den by jeg bor i og det tager 20 at komme hen til stationen på cykel. Togturen er kun 10 min men derfra og hen til stedet ved jeg ikke endnu da jeg ikke har fået brev fra det sted endnu. Men det er uoverskueligt at bare at tage afsted sådan som jeg har det, der kan gå mange dage imellem jeg går ud og handler, det kan min mand heldigvis.

Popiae og Vovse: Jeg blev kontaktet af det lægehus som jeg har tid hos, da kommunen havde bedt om en attest af lægen, som skulle baseres på en samtale mellem lægen og jeg. De havde ikke tid da min læge er på ferie. Jeg havde ringet og spurgt den sb der indkaldte mig i brevet for 14 dage siden og hun sagde at det var der ikke noget at gøre ved jeg skulle komme til møde alligevel. Problemet er vel at jeg ikke har fået talt med min læge endnu og sådan som sb angreb mig i telefonen, føler jeg mig krænket, at en fremmed person jeg aldrig har mødt bare kan vurdere hvad jeg kan og ikke kan.

Rebbeca: Nej for jeg har ikke været hos psykiateren endnu, jeg har ikke kunnet få tid hos min læge som skal give mig henvisningen før slut juli hvor hun er tilbage fra ferie. Og det var da et godt forslag, det vil jeg sige hvis hun ringer igen.

til alle : Jeg skriver en mail til sb hvor jeg aflyser at hun skaffer en psykiater, jeg må også hellere få aktindsigt og jeg skriver også en mail omkring kravene til min aktivering. Mange tak for svar
lost123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2015, 12:33   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
lost123
Jeg ved godt at det netop kan være svært at bare lægge på når en sagsbehandler ringer, da man så frygter at de stopper ens penge fordi de mener at man ikke samarbejder. Netop derfor anbefaler jeg at du får hentet en app til din mobil, så du kan optage de samtaler du ikke får afbrudt
Faktisk er det bedst hvis du får optaget dem alle, også de korte, så sagsbehandler ikke kan påstå at du sagde noget andet end du gjorde

Grunden til at jeg spurgte til afstand, er at der er nogen regler mht lange transport-tider. Er ikke sikker på om det kun er ved jobsøgning, men ved jobsøgning er det 1½ time pr vej.
Jeg kender godt til at det kan være svært at overskue, især hvis man skal have styr på flere skift, at skulle nå de forskellige ting til tiden og den slags.

Håber du ender med at enten få noget forståelse fra din sagsbehandler, eller få en ny med mere forståelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension