K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-09-2015, 19:11   #1
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Unhappy Formulering af klage til kommunen

Hej på K10 !

Efter at have læst denne artikel:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/tru...tastrofetanker

Har jeg fået mod på alligevel at klage til min kommune. Den nævner dog intet om hvorvidt hun rent faktisk fik medhold i sin klage, men eftersom der åbenbart er fejl i halvdelen af disse sager tænker jeg at det er et forsøg værd!

Min sag er meget lig hendes bortset fra jeg ER hjemløs (som følge af en tidligere lign sanktionering i april), har også psykiske problemer og langvarigt misbrug osv.

+ jeg har også et barn at forsørge selvom hun ikke bor med mig (på forsorgshjem kan man ikke have børn under 18 med)

Men efter at have betalt forsorgshjemmet er der kun 1200 kr tilbage til hele september fordi de har trukket - og det er til ALT andet - og når ALLE andre regninger er "sprunget over".

Men jeg mangler noget hjælp til at formulere klagen, er der formkrav, er der noget man kan sige er "rimelig begrundelse" eller skal det vurderes individuelt (og af hvem)?

Nogen her som kan hjælpe med det; eller skal jeg bare "plapre løs" som det er på et papir og gå hen på kommunen med (for nej der er ikke til hverken kuverter eller frimærke!!!) - og kan jeg sende den på mail? - så jeg slipper for at skulle betale 1 kr for at få den printet ud?

Med venlig hilsen ham HELT uden penge.
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 19:27   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Er du på kontanthjælp/uddhjælp, og er du vurderet aktivitetsparat?
Hvis du er, kan denne nemlig være relevant at henvise til: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=167296

Du bør godt kunne sende pr mail, og det er faktisk langt det bedste at gøre. Så kan du nemlig dokumentere at du HAR sendt den, da den jo så vil ligge under "sendte beskeder" ved dig.
Hvis det kan gøres via e-boks, er det nok endnu bedre (noget med sikkerheden fik jeg at vide)
Så du skal i hvert fald have fundet ud af hvilken mail du skal skrive til. Mener at hvis man skriver "til rette vedkommende", så skal de selv sende den til den rigtige afdeling/person.

Jeg ved at der er mange kompetente mennesker her inde, så håber at de lige kan bidrage med mere, og at mit link kan bruges
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 21:32   #3
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Mange tak !

Ja det lyder yderst relevant efter som der specifik nævnes både psykiske problemer, hjemløshed og misbrugsproblemer, hvilke alle 3 desværre jo gælder for mig.!

1000 Tak, men flere inputs modtages med kyshånd inden jeg vil formulere den endelige klage i løbet af i morgen.

Lige med E-boks kan man vist kun modtage post, ikke besvare den. Men hvad jeg kan jo "gå med livrem og seler" og både aflevere en på papir og en på email, så kan de vel ikke komme udenom.
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 21:38   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det bedste du kan gøre er at aflevere den personligt på kommunen og bede om at få en kvittering på at du har afleveret den...

Ovenstående kan de ikke løbe fra....og det er den eneste sikre måde...

En mail er ikke nødvendigvis kommet frem alene fordi man har sendt den...

Så altid på alm papir og aflever den imod en kvittering...(her er det bedst at have ro kopier med så de kan kvittere på den ene af dem)

Ang klagen...

Nej der er ingen formkrav...men men...

Hold klagen så kort som du kan...altså ikke aflevere en roman...

Hold ALLE følelser ude af klagen...kun facts...

Kom altid dato på....og skriv rigtig tydeligt øverst at det er en KLAGE over (hvad det nu er du klager over)

Bemærk at du kun har 28 dage til at få klaget i efter en afgørelse...

Lige til sidst...

Klager over afgørelser skal afleveres på kommunen....de har så 4 uger til at genvurdere og hvis de fastholder....ja så skal de sende den videre til ankestyrelsen...(ankestyrelsen vil så kontakte en når de modtager sagen....søg altid aktindsigt så du ved hvad de har modtaget)

Klager man over selve sagsbehandlingen....eller en sagsbehandler osv osv....så skal man altid sende klagen til borgmesteren og kommunalbestyrelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2015, 13:30   #5
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Hej igen.

Jeg er heldigvis stadig rigeligt inden for de 28 dage.

En ting mere jeg skal lægge vægt på kan jeg se er at kommunen i en hel ugen intet gjorde for at få fat på mig hvilket de SKAL forsøge inden de beslutter en sanktion.

Og eftersom jeg bor på et kommunalt drevet forsorgshjem, så kan det jo ikke være såååå svært at finde frem til et telefonnr jeg kan træffes på - efter som det er deres eget, vel ?!

Sååå...

Fik jeg lavet et fint brev som jeg går på kommunen med imorgen.

Som jeg læser det så er alene det faktum at kommunen ventede en hel uge - som er netop den som er sanktioneret for - med at forsøge at kontakte mig telefonisk. Så har de ikke udtømt "rimelige muligheder for at kontakte mig" - og da slet ikke når jeg bor på en kommunal institution, de har vel telefonnumre på deres egne steder, hvis de af en eller anden grund ikke har magtet at finde frem til mit mobil nr.

De må heller ikke sanktionere hvis der er runde som der jo specifikt er nævnt - hjemløshed, psykiske problemer, misbrug. Og her er alle 3 dele jo, så det burde være en ret sikker sag?

Nå nu kan jeg så bare vente og se hvad der sker. Skal nok fortælle resultatet her når jeg ved mere !

Mange tak for hjælpen til K10
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2015, 10:37   #6
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Så er den afleveret personligt og med dato stempel kvitteret for modtagelse.

Har nogen her erfaring med hvor lang tid sådanne klagesager typisk tager, da jeg allerede lever for lånte penge (min pige SKAL jo lissom have mad uanset).

- Henholdsvis hvis kommunen selv giver medhold i klagen og udbetaler de manglende penge (hvilket jeg går stærkt udfra de gør da sagen synes soleklar med hjælp herfra)

- Og hvis de ikke gør og den ender hos ankestyrelsen?

Og endnu en gang tak for hjælpen til jer på K10
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2015, 15:58   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Fint med kvittering...det betyder at de ikke kan løbe fra den klage...eller sige at de skam ikke har modtaget nogen...

Så pas du godt på den kvittering..

De har som sagt 4 uger til at genvurdere klager over afgørelser...

Det er selvfølgelig noget rigtig møj i dit tilfælde da du ikke har penge og samtidig en datter at forsørge...

Du kunne evt prøve at søge om hjælp med henvisning til at din datter jo skal have mad...

Jeg skal ikke kunne sige om du vil få noget ud af det...men det må bestemt være sværere for dem at sige nej eftersom det drejer sig om et barn...

Alternativet vil jo være at kommunen vil være skyld i at du ikke kan have samvær med din datter....for som du selv skriver...så skal hun jo have mad...

Du har helt ret i at det ikke kan have været så svært at få fat i dig eftersom du bor på en af kommunens institutioner....

Ved du om de har forsøgt....har du spurgt dem der leder forsorgshjemet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2015, 18:56   #8
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
4 uger? *suk* Nå man kan da håbe de for en gangs skyld kan rubbe neglene bare en anelse.

Ja kunne da forsøge mig med en enkeltydelse - det er det de hedder ikke sandt? Som du selv siger kan jeg jo højst få et nej med en eller anden lam begrundelse, som fx at afvise fordi barnet nu bor hos moren; men det bortfalder min forsørgerpligt jo altså ikke af vel...

Jeg har godt nok ikke spurgt specifikt på stedet om de har forsøgt og ikke fanget mig fordi jeg har været ude af huset, men de plejer nu at være lynhurtige hvis læger boligselskaber eller fx netop kommunen ringer og forsøger at få fat på en person.

Selv hvis de har, vil jeg mene at et enkelt opkalds-forsøg er nok til at mene at "alle rimelige muligheder er udtømt".

Desuden var det min mobil og ikke institutionens telefon de ringede på efter den uges tid, så umuligt at finde nummeret har det jo så ikke været.

Venter med spænding, i skal nok få resultatet når det kommer
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension