K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2015, 10:54   #1
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Gensidigforsørgerpligt-skilsmisse og salg af hus.

Min mand og jeg er desværre blevet enige om, at det ikke længere skal være os 2.
Han er sygemeldt på KH, jeg har job. Han får suplerende kontanthjælp ( tilbagebetalingspligtig da vi ejer et hus ) og skal hver md. på kommunen med min lønseddel, for at de kan beregne hvad han er berettiget til.

Nu er mit spørgsmål, om nogen ved, når vi nu bliver skilt, så har vi jo stadig huset som skal sælges ( det står i mit navn )

-Må han blive boende her, indtil det er solgt ?
Og hvis han gør, er vi så stadig underlagt GF, trods vi er skilt ?
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 11:06   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kun hvis i stadig er tilknyttet adressen sammen.

Ved ikke om han må blive boende, men omvendt, kan kommunen nok ikke skaffe ham en bolig. Så.....??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 11:18   #3
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Vi vil jo begge have adresse her, indtil huset er solgt.
Men jeg tænker de vel ikke kan forlange gensidig forsørgerpligt, når vi ikke længere er gift, og er ved at ophæve vores samliv - men det undrer mig ikke hvis de kan ?
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 11:26   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Gensidig forsørgerpligt handler jo ikke om at være gift, den rammer også samlevende, uanset om det er to bedste venner af samme køn, eller to ældre mænd på 95 der er flyttet sammen efter konernes død.

Det er jo dét der er så forbandet ved den forsørgerpligt......den afhænger bla af husstandsindkomsten, uanset hvem der bor under samme tag (på nær i forholdet mor/børn eller far/børn, eller søskende.

Og det vil ramme jer, præcis som hvis i var gift. Så hvis kabalen skal gå op, så skal en af jer flytte fra huset.

Sidst redigeret af Ninja; 31-05-2015 kl. 11:29.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 12:07   #5
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Nej, nu kan de altså kun kræve forsørgerpligt over par med samliv af ægteskabslignende karakter. Man må gerne flytte ind hos en ven ol. uden at blive underlagt GF.

Men jeg kan ikke gennemskue dette ( Det fremhævede nederst ) Taget fra beskæftigelsesministeriet :

Samboende?
To personer bliver betragtet som samboende par, når:
De begge er fyldt 25 år
De begge er ugifte
De bor på samme adresse
De er ikke slægtninge i ret op- eller nedstigende linje
De er ikke søskende
Dertil kommer at:
De har et fælles barn, eller
De er eller har været noteret som samlevende i ATP, eller
De har tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste tre måneder.


- Men det var også bare et spørgsmål til hvis nogen vidste det - eller evt selv havde prøvet det. For at være på forkant, hvis nu min kommune "mente noget andet"
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 12:36   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg har hørt om par der bor hver for sig og stadig på papir ikke er skilt er underlagt GF .

Det er et svært område , da de vuderer og det er dem der i sidste ende afgør det .

Der er noget der hedder /. Ægteskabs lignende forhold . Der kan de også dømme GF
Jeg vilke ringe til udbetaling Danmark og spørge hvad de nener , så ikke noget kommer som et chok senere

Stribe FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 15:32   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information...

Kære Marshmellow

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ved-skilsmisse

Kan jeg ved skilsmisse få støtte til at blive boende i vores handicapvenlig bolig?

Det korte svar på dit spørgsmål er nej. Der kan ikke ydes løbende hjælp til dækning af boligudgifter, men der findes andre muligheder for hjælp i forhold til din aktuelle problemstilling.

Separation/skilsmisse/samlivsophør er at betragte som en social begivenhed og er derfor ikke en direkte følge af handicappet. Når der er tale om en social begivenhed, kan der ud fra en konkret, individuel vurdering gives hjælp efter Lov om Aktiv Socialpolitik § 81. Du skal henvende dig til kommunen og høre til dine muligheder. Kommunen vil foretage en økonomisk trangsvurdering - en form for overlevelseshjælp. Der er ikke tale om en løbende ydelse, men muligheden for hjælp i en overgangsperiode.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 16:29   #8
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Hej Peter
Tror ikke jeg helt forstår dit svar, eller link.

Vi vil hverken blive boende eller søge yderligere hjælp.
Vil bare gerne vide om jeg stadig skal forsørge min (ex) mand, hvis han bliver boende indtil huset er solgt, selv om vi bliver skilt.



Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Marshmellow

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ved-skilsmisse

Kan jeg ved skilsmisse få støtte til at blive boende i vores handicapvenlig bolig?

Det korte svar på dit spørgsmål er nej. Der kan ikke ydes løbende hjælp til dækning af boligudgifter, men der findes andre muligheder for hjælp i forhold til din aktuelle problemstilling.

Separation/skilsmisse/samlivsophør er at betragte som en social begivenhed og er derfor ikke en direkte følge af handicappet. Når der er tale om en social begivenhed, kan der ud fra en konkret, individuel vurdering gives hjælp efter Lov om Aktiv Socialpolitik § 81. Du skal henvende dig til kommunen og høre til dine muligheder. Kommunen vil foretage en økonomisk trangsvurdering - en form for overlevelseshjælp. Der er ikke tale om en løbende ydelse, men muligheden for hjælp i en overgangsperiode.

Hilsen Peter
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 16:31   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det var bare ment som en information, intet andet, hvis I skulle få brug for det.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 18:05   #10
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Tak skal du have.


Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Det var bare ment som en information, intet andet, hvis I skulle få brug for det.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension