K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2015, 04:16   #1
Nat92
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2014
Indlæg: 13
Styrke: 11
Nat92 er ny på vejen
Ikke nok aktivitet på konto? Kontanthjælp

Hejsa alle sammen,
Jeg er så røget på kontanthjælp igen og det er selvfølgelig rigtigt irriterende. Jeg var på kommunen igår og søgte, og det er klart at tingene fungerer lidt anderledes end før. Jeg underskrev og kopierede de ting ud som jeg skulle og derefter fik jeg min tid til samtale som godt nok ligger i næste uge. Jeg blev derefter sendt videre til ydelses-afdelingen. Her afleverede jeg mine papirer og kontoudtog. Nu har jeg godt nok ikke haft nogen indtægt siden Juli, så min balance har stået meget stille. Jeg har hævet de penge jeg skulle bruge til mig selv og ellers bare overført penge til mine forældre, så der stod ikke så meget på min konto og dette mente hende fra ydelses-afdelingen ikke kunne passe. Jeg stod og forklarede at det var den eneste konto jeg havde og forstod virkelig ikke hvorfor hun ikke troede på mig. Oversigten bar den tydelige skrift "alle konti" samt den for 3 måneder. Der er jo en grund til at man søger? Jeg havde samtidig opgjort mine kontanter på ansøgningen. Vi stod så der i et par minutter og hun insisterede på at jeg skrev at det var alt hvad der var sket på min konto. Nu har jeg det sådan lidt, at i lovgivningen om kontanthjælp, står der tydeligt at man ikke må have over 10.000 kr og alt alle indtægter skal dokumenteres, hvilket jeg havde gjort. At det så ikke er mere aktivitet på min konto er jo intet sted et krav.

Nu frygter jeg bare at jeg ikke får noget udbetalt eller at de ønsker mere dokumentation. Eller at min ydelse bliver sat ned.

Kan de godt afvise udbetaling på det grundlag?
Nat92 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 06:06   #2
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig korrekt. Hvad mener du med at du overførte penge til dine forældre så der ikke stod så meget????
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 06:51   #3
Nat92
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2014
Indlæg: 13
Styrke: 11
Nat92 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig korrekt. Hvad mener du med at du overførte penge til dine forældre så der ikke stod så meget????
Beklager at det blev så langt. Det jeg mente var at jeg havde hævet penge til mig selv og derefter overført de resterende penge til mine forældre, derved var der ikke så meget aktivitet på min konto. Selvfølgelig er der blevet trukket penge til regninger, men ellers har det stået meget stille. Damen fra ydelses-afdelingen mente ikke at der kunne være så lidt aktivitet og spurgte hvad jeg havde levet af, det forklarede jeg og hun insisterede på at der måtte have været mere på min konto.
Nat92 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 08:54   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at det de ser på er om det du har hævet på kontoen modsvarer det du kan leve for. Altså din husleje, faste udgifter og så et beløb til mad.

Hvis du har levet for f.eks 500,- i 4 mdr. kan de mistænke at du måske har haft en sort indtægt eller whatever.

Så har du levet af meget lidt, skal du kunne forklare hvordan - at du f.eks har spist hos dine forældre eller sådan noget.

Og de penge du har overført til dine forældre, skal hvis det er større beløb have en årsag, lån, mad eller den slags.

Det er kommunen der afgør om du har udvist uansvarlig økonomi, hvis der er overført større beløb, som du kunne have levet af nu. Eller en besked til skat, hvis de tror at du har haft en indtægt du ikke har opgivet.

Hvis du kan dokumentere alt, burde det ikke være et problem.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 19-11-2015 kl. 08:56.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 10:23   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Kommunen kan ikke sige noget imod at du hver måned hæver det beløb du lever for og bruger kontanter til dine indkøb.

Hvor stort et beløb har du hævet til forbrug hver måned? Kommunen vil forvente at du har brug for omkring 5000 til dig selv om måneden til mad og personlige fornødenheder, transport mv (men ikke husleje m.m.)

Det med at overføre penge til dine forældre er nok ikke så smart. Har dine forældre så sparet dem op for dig fordi du har svært ved ikke at bruge pengene, hvis de står på din konto eller er det fordi du forsørger dine forældre og søskende? Du kommer nok til at redegøre for hvad der er sket med de penge.

Sidst redigeret af Akvamarin; 19-11-2015 kl. 10:28.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 10:58   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Gav du en kontooversigt også? Altså bare sådan en man kan skaffe i en hæveautomat, hvor den netop laver en oversigt over hvad der står på ens konti?
Så får du i hvert fald dokumenteret at du kun har den ene konto.

Men som de andre nævner, så det med at overføre penge til dine forældre, den kan godt blive problematisk. Medmindre det er fordi du bor hos dem, og det er penge de kræver for at du bor der
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 13:00   #7
Nat92
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2014
Indlæg: 13
Styrke: 11
Nat92 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Kommunen kan ikke sige noget imod at du hver måned hæver det beløb du lever for og bruger kontanter til dine indkøb.

Hvor stort et beløb har du hævet til forbrug hver måned? Kommunen vil forvente at du har brug for omkring 5000 til dig selv om måneden til mad og personlige fornødenheder, transport mv (men ikke husleje m.m.)

Det med at overføre penge til dine forældre er nok ikke så smart. Har dine forældre så sparet dem op for dig fordi du har svært ved ikke at bruge pengene, hvis de står på din konto eller er det fordi du forsørger dine forældre og søskende? Du kommer nok til at redegøre for hvad der er sket med de penge.
Jeg får kun udbetalt 2500,- cirka og betaler for at bo hjemme, så det var lidt det jeg mente. Det fremgik også på min konto oversigt at jeg havde hævet halvdelen og dernæst overført resten til mine forældre. Jeg dokumenterede alt, men jeg forstår selvfølgelig godt at de vil være sikre, men selv forløbet efter er dokumenteret, altså hvorfor jeg søger og sådan.
Nat92 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 13:17   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nat92:
Hvis du kan få dine forældre til at dokumentere, at de penge du overfører, er det du betaler for at bo hjemme, ville det nok hjælpe Så kan kommunen se at du ikke bare forsøger at skjule pengene

Men kontooversigt mener jeg ikke der hvor man på den ene konto kan se hvad der er sket. Jeg mener der hvor den laver en oversigt over de konti man har. Hvis man står ved en hæveautomat er der en funktion der hedder "udskriv kontooversigt"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 13:59   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det lyder da meget rimeligt i mine øre. Du betaler for at bo hjemme (kost og logi) og har 2500 i lommepenge.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2015, 14:22   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin:
Som hjemmeboende er det 2500 kr før skat (så nok det samme efter skat)
Af de 2500 kr skal Nat92 betale sine forældre, og have penge til sig selv
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension