K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2015, 15:15   #1
Den yngste
Ny diagnose og på standby
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2015
Alder: 33
Indlæg: 2
Styrke: 0
Den yngste er ny på vejen
sygedagpenge stop bipolar2

hej

Jeg er kommet ind i systemet og ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme ud på den anden side, uden at blive mere syg.
I Oktober 2015 får jeg diagnosen bipolar affektiv lidelse, pt i depressiv tilstand, og social fobi.

Jeg har tidligere været langtidssymeldt med begrundelsen depression. I 2011 mistede jeg min elevplads som sosu-hjælper under en sygemelding, og var sygemeldt i 3 måneder. Efter de 3 måneder påbegyndte jeg en ny erhvervsuddannelse, som konditor. I 2013 bliver jeg igen sygemeldt med depression og starter på medicin og behandling hos en psykolog. (det skal lige nævnes at jeg har haft en turbulent ungdom og gået til psykolog og diverse tilbud siden at jeg var 13 år). April 2014 mister jeg min elevplads som konditor. August 2014 har jeg været sygemeldt i 10 måneder og får beskeden om at jeg nu skal igang med noget. Jeg starter på uddannelsen som tandklinikassistent. Juni 2015 bliver det igen for meget for mig, og jeg falder mere hårdt end nogensinde før. Jeg bad gentagene gange min arbejdsgiver om nedsat tid, men det var desværre ikke muligt. Oktober 2015 udløber min kontrakt og jeg er på nuværende tidspunkt arbejdsløs og sygemeldt.

Pt modtager jeg sygedagpenge, som umiddelbart ophører 31/12. Jeg skal starte i behandling på psykiatrisk hospital i Risskov (århus) på fredag. Jeg har været til indledende samtaler ved depression teamet og mani teamet, hvilket selvfølgelig førte til en masse ventetid. Jeg tager på nuværende tidspunkt 400mg lamotrigin, 150mg venlafaxin (igang med nedtrapning), 3mg melatonin og p-piller (p-piller modvirker lamotrigin og kan fører til at en højere dosis er nødvendigt). Vi er stadigvæk igang med at afprøve medicin.

Jeg har mødt min nuværende sagsbehandler 2 gange. 1. gang alene, 2. gang med hende og en mentor hun havde fundet til mig. Hun har givet mig beskeden om at hendes opgave er at indkalde mig hver 4. uge og vurdere om jeg stadigvæk er berettiget til sygedagpenge. Jeg har ikke fået hendes kontaktoplysninger (nr, mail) eller oplysninger om hvilke muligheder der er i min situation. Men til vores første møde sagde hun at nu hvor jeg fik noget nyt medicin så skulle jeg nok blive rask igen og blive parat til et ressourceforløb i det nye år (2016).

Igår havde jeg en rigtig dårlig telefonsamtale med hende. Hun er meget svær at komme i kontakt med, ringer ikke tilbage, sender papirer sent og gør (i følge mig) ikke nok for at kommunikere med hverken min mentor eller psykiatrisk hospital. hun sagde at hun havde sendt en blanket til psyk, som min behandler skal udfylde, men hvis hun ikke har den inden d. 15 december, så kan mine sygedagpenge ikke forlænges. Jeg blev ked af det og kunne knapt nok tale pga gråd. Jeg ved at man ALDRIG må tage sådan en snak over telefonen, men jeg var desperat og havde intet hørt i flere uger, og jeg ved at deres juleferie er lige om hjørnet. Det var ikke en rar samtale, men jeg forsøgte at formulere mig godt, og være meget præcis og ikke grim i sproget. Jeg fortalte at jeg var utilfreds og skuffet over at jeg ikke havde hørt om mine fremtidige muligheder. Det skal lige nævnes at jeg ved begge møder med SB er brudt sammen og fortalt at jeg er så bange for fremtiden og for hvad der kommer til at ske med mig. Hun sagde at jeg kunne sende hende en mail, hvor jeg så svarer at jeg aldrig har fået en mailadresse til hende.

Bagefter ringer jeg til min psykolog ved psyk, og spørger om hun har udfyldt blanketten som hun modtog d 18/11. Hun siger at SB har sendt en forkert blanket og at hun har forsøgt at komme i kontakt med SB lige siden, for at modtage den korrekte blanket.

Jeg ved godt vi kun er mennesker, og at alle laver fejl. Men jeg føler virkelig ikke at min SB gør hvad hun kan for at hjælpe mig.
Efter telefonsamtalen modtog jeg to elektroniske breve. Det ene var en indkaldelse til et opfølgende møde (det obligatoriske hver 4. uge møde). Det andet brev handler om en indkaldelse til en parthøring. Jeg vil forsøge at vedlægge billeder af siderne, da det er meget at genskrive.

Grunden til at jeg skriver her er fordi jeg er forvirret og ikke ved hvad jeg skal gøre nu. Min mentor er på ferie, så jeg kan ikke spørge hende til råds.
Hvilke fremtidige muligheder har jeg? Jeg spurgte SB om mulighed for at blive vurderet til fleks, men hun svarede at det ikke bliver aktuelt medmindre at jeg er færdigbehandlet og at min tilstand vurderes stationær (hvilket jeg sagtens kan forstå).

Jeg har læst de forskellige guides herinde og forskellige opslag, og det har hjulpet mig rigtig meget med at få indsigt i kaoset, men jeg kan ikke finde hoved og hale i min sag pt. Hvilket nok skyldes uvidenhed, manglende overskud og en meget depressiv sindtilstand. Jeg håber at i vil bære over med mig.
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  partshøring.jpg
Visninger: 255
Størrelse:  20,3 Kb
ID: 485   Klik på billede for større version

Navn:  partshørimg 2.jpg
Visninger: 467
Størrelse:  16,6 Kb
ID: 486   Klik på billede for større version

Navn:  partshøring 3.jpg
Visninger: 445
Størrelse:  15,5 Kb
ID: 487   Klik på billede for større version

Navn:  partshøring 4.jpg
Visninger: 249
Størrelse:  14,6 Kb
ID: 488  
Den yngste er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2015, 20:25   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen...endnu engang...

Kære Den yngste.

Der er 2 sider af din situation:

1) den lægefaglige, som ingen vel kan råde dig i eller gå nærmere ind i, men skrive sammen med dig, hvis du har behov.

Det lægefagligt er jo en af de vanskelige diagnoser, som du ikke må forvente kommunens sagsbehandlere/socialrådgivere har den fulde viden om.

Hvilket du jo allerede har beskrevet, at din SB er af den mening at du bare lige skal have den korrekte medicin, så bliver du rask og så er den ged barberet.

Mere uvidenhed skal man jo lede længe efter, men det er et faktum at de professionelle ofte ikke har viden eller uddannelse til at have med unge mennesker med din diagnose.

Du kender navnet på din nuværende sagsbehandler? S.U.

Det bliver din opgave at tilsende din sagsbehandlere faktuelle oplysninger og konsekvenser af din diagnose. Mere herom senere.

2) den sociale sagsbehandling og tilhørende lovgivning.

Den er vi rimelige dygtige til at hjælpe med, men vær forberedt på at den nuværende lovgivning ikke er formuleret til at forstå for almindelige mennesker.

Det er vanskeligt at forstå, men alle vandringer begynder med det første skridt.

Du er sikkert godt bevidst om, at lovgivningen ikke giver unge under 40 de store muligheder for førtidspension, som jo ikke nødvendigvis skal være målet.

Men hvad tænker du selv om hvilke realistiske ønsker du har for fremtiden?

Uddannelse på sigt er et godt mål trods du allerede har nogle mislykkedes forsøg bag dig.

Har du nogle som du kan tale med om din situation og som vil/kan hjælpe dig med selve den sociale kommunale sagsbehandling? S.U.

Din praktiserende læge er en vigtig person i din sociale sag.

PT er tvang i behandlingen forbudt i en forsøgsperiode som stopper den 1.juli 2016 herunder ETC, Elektrochok, men her kan ingen råde dig til ikke at lytte til lægerne, som i sidste ende bestemmer. Dette blot til din information, hvis du har læst om tvang i behandlingen på k10.

Mine første råd til dig:

Bliv fremover på denne tråd, så vi andre ikke mister vigtige informationer.

Jeg fornemmer at du har læst de gode råd til nye på k10 men her er de:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Sygedagpengestop:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Siden hvilken dato har du været på sygedagpenge? S.U.

Sygedagpenstop skal varsles med 14 dages frist.

I selve varslet om sygedagpengestop ligger der også en oplysning, at det også er en såkaldt "Partshøring".

Sygedagpenge er en svær størrelse at forstå for os almindelige mennesker. Det har taget mig år at forstå, hvad det drejer sig om. Min oversættelse:

Sygedagpenge er IKKE til syge mennesker , men er en kortvarig erhvervsrettet ydelse.

Sygedagpenge er til syge borgere, hvor læger/speciallæger kan forudsige at patienten er klar til arbejdsmarkedet på en bestemt dato efter en given behandling.

Så kan man få forlænget sine sygedagpenge. Kan du se forskellen?

Du har en alvorlig diagnose, som ingen læge kan forudsige at du er klar til arbejdsmarkedet inden en dato som kommunen ønsker. Derfor vil dine sygedagpenge blive stoppet.

Men, .....................

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Erhvervsrettede foranstaltninger

I retssikkerheds loven står der

Citat:
§7a Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2 Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Kilde: Retssikkerhedsloven

Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Ressourceforløb, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154757

Her kan du finde en anden afgørelse som understøtter ovenstående https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153875 Citat slut

Læs også DUKH om sygedagpenge:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...d/sygedagpenge

Hvad gør du nu?

Tager det roligt fordi du har nu k10, som kan hjælpe dig med alle dine spørgsmål. Det er jo ikke så ringe.

Du sender en mail til din kommunes hovedmail adresse med ATT. SB navn XXXX

(mange kommuner bruger, at det skal være vanskeligt at ringe eller skrive til sin SB derfor har du ikke den SBs mailadresse)

Med følgende link, som du beder om bliver indført i din journal, som et aktstykke.

http://depressionsforeningen.dk/hvad...polar-lidelse/

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...polar-lidelse/

samt link til beskrivelse af "sygedagpengestop" samt ovenstående udskrift fra linket, hvor kommunen ikke bare kan henvise dig til at søge kontanthjælp.

Senere skal du søge aktindsigt ved alle du har været i kontakt med, men det tager vi senere.

Borgerrådgiver

Undersøg på din kommunes hjemmeside om de har ansat en uvildig Borgerrådgiver, hvis det er Århus kommune springer de over, hvor gærdet er lavest og kalder det en "Borgermægler" som ikke er en Borgerrådgiver.

http://www.aarhus.dk/da/borger/famil...maegleren.aspx

Dette nævner jeg fordi du har beskrevet en sagsbehandler, sagsformidler eller socialrådgiver der tydeligvis ikke har de fornødne kundskaber til at behandle din sag efter lovgivningen.

Det skal stoppes.

Lad gerne din Mentor eller andre læse mine råd og mening om den sag.

Partshøring. Læs lidt om reglerne.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ed-partshoring

Lad os høre fra dig om hvad du vælger og hvad kommunen skriver til dig.

Husk der findes ikke dumme spørgsmål, men kun dumme svar.

Op med humøret, nu er du på vej til at forstå lidt af lovgivningen, som er hvad vi retter os efter og ikke private holdninger eller fortolkninger af lovgivningen.

Hilsen Peter

Bilag

http://www.k10.dk/showthread.php?t=29730

http://www.dr.dk/nyheder/viden/natur...-af-depression

http://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-...-timer-i-traek

"Medicin og elektrochok er ikke længere effektivt nok til svært depressive patienter. Derfor tager lægerne på Aarhus Universitetshospital Risskov alternative metoder i brug. De holder patienterne oppe om natten, i noget de kalder vågenterapi."

Sidst redigeret af phhmw; 09-12-2015 kl. 21:25.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension