K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2009, 18:03   #1
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Unhappy Ansøgning om hjælp til bil indstillet til afslag

Da jeg kikkede i postkassen her søndag (havde ikke tjekket post lørdag) lå der et brev fra det lokale Socialcenter.

I håbet om godt ny vedr. min ansøgning om hjælp til bil, skynder jeg mig at åbne kuverten, og går i stå.



Jeg har ansøgt om hjælp til bil, i forsøget på at kunne fastholde mit fleksjob.

Brevet jeg modtager er Partshøring, hvor de oplyser at de indstiller sagen til afslag.

Grunden er at de vurderer at min funktionsevne ikke opfylder kravene til at få støtte til bil jf. Servicelovens § 114, samt Socialministeriets bekendtgørelse nr. 615 af 15. juni 2006.

Citat:
Oprindeligt indsendt af uddrag af brevet fra kommunen
Som baggrund for denne konklusion er der i høj grad lagt vægt på din gangfunktion, der ikke vurderes at være nedsat i tilstrækkelig grad til at kunne berettige støtte til bil.

Det vurderes at selvom din gangdistance på mindre gode dage er betydelig mindre end de anførte 2000m, så vil din gangdistance stadigvæk være for lang til at du er berettiget til handikapbil.
Jeg havde i spørgeskemaet angivet at min gangdistance svinger fra under 100m og op til ca. 2000m, med behørige pauser.
(Der er dage hvor jeg ikke når længere end fra sengen til badeværelset. På de dage kan jeg ikke engang få strømper på)

Samtidig har jeg anført at jeg er afhængig af bilen, hvis jeg skal kunne passe mit fleksjob.

Da jeg har 15km til arbejde, og pga. arbejdets art står til rådighed basalt set 24/7, er offentlige transportmidler udelukket (tog og bus kører ikke hele døgnet, og bliver jeg kaldt pga en alarm er der ikke tid til at vente på en taxa)


Nu er spørgsmålet så hvad jeg skal komme med af indlæg i partshøringen, jeg vil jo gerne kunne beholde mit fleksjob, da jeg ellers må gå fra hus og hjem.

Jeg har kikket lidt i de § der er nævnt.

Ifølge § 114
Citat:
Oprindeligt indsendt af § 114 i Serviceloven
§ 114. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil. Støtten ydes som rentefrit lån inden for en ramme på 139.000 kr.
Ud fra den læser jeg, at de kan yde tilskud til bil, hvis denne er påkrævet for at fastholde personen i fleksjobbet.

Ifølge bekendtgørelse 615
Citat:
Oprindeligt indsendt af uddrag bekendtgørelse 615
§ 2. Støtte til køb af bil ydes på grundlag af en samlet vurdering af ansøgers helbredsmæssige og sociale forhold samt ansøgers manglende evne til at færdes, jf. stk. 2 og 3. I vurderingen indgår også oplysninger om ansøgers daglige kørselsbehov, og en vurdering af om støtte til køb af bil i væsentlig grad vil gøre ansøger selvhjulpen.

Stk. 2. I vurderingen af ansøgers helbredsmæssige forhold, jf. stk. 1, skal der lægges vægt på de objektive lægelige fund, lægelige udtalelser, oplysninger om lidelsens udvikling og forværring inden for en overskuelig tid, ansøgers evne til at færdes, herunder gangdistance og anden form for nedsat mobilitet, og om der foreligger et særligt skånebehov.

Stk. 3. I vurderingen af ansøgers sociale forhold, jf. stk. 1, skal der lægges særlig vægt på ansøgers samlede situation, herunder elementer i ansøgers familie-, erhvervs- og uddannelsesmæssige forhold, der har betydning for ansøgers funktionsevnenedsættelse og dens betydning for ansøgers daglige kørselsbehov.

§ 3. Det er en betingelse for at opnå støtte, at der er behov for kørsel

1) til og fra et arbejde, hvor ansøgeren skaffer sig et væsentligt bidrag til sin og eventuelle families forsørgelse,

2) til og fra en uddannelse, der ud fra et overordnet tilrettelagt uddannelsesforløb sigter mod fremtidige arbejds- og indtægtsmuligheder, eller

3) der i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af ansøgerens funktionsevnenedsættelse og derved i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse.

Stk. 2. Ved vurderingen af, om ansøger efter stk. 1, nr. 1, skaffer sig et væsentligt bidrag til sin og/eller familiens forsørgelse, indgår elementer som arbejdets karakter og varighed, arbejdstidens længde, og hvorledes arbejdstiden er fordelt på ugens dage.
Jeg vil mene at
§ 2 Stk. 3 samt § 3 punkt 1 og 3 samt Stk. 2

Alene disse må siges at give mulighed for tilskud til mig da det ikke bare er et væsentligt bidrag, men faktisk hele mit eksistens grundlag, der står og falder med om jeg kan komme på arbejde.

Om det har indvirkning ved jeg ikke, men pt. er min græsplæne ikke blevet slået i 2 måneder, og det er samme gælder støvsugningen. Ukrudtet i bedene har hygget sig i snart 5 måneder, alt sammen på grund af smerter når jeg kommer hjem fra fleksjobbet, især den senere tid efter min gamle bil blev skrottet og jeg har måttet låne til et gammelt vrag for at forsøge at passe arbejdet.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere mit indlæg til partshøringen, eller om der er andre § jeg kan/bør smide retur i hovedet på dem.
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2009, 19:05   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kan det tænkes at det har noget at gøre med, at du ER i fleksjobbet, at du HAR haft egen bil og at nu låner en bil, at de har fået den ide, at du udmærket godt selv kan klare dig??

Kommunen er jo optimister ved du nok!

De ser jo helst du ligger fladt på maven, opsagt på jobbet uden mulighed for nogensinde at kunne vende tilbage osv.... ALT skal nærmest strande på bilen.
Lige nu er du jo selvhjulpen, og det må du ikke være

Det du har fundet der er jo godt! Men hvis de mener at du godt selv kan gå, så opfylder du jo ikke betingelserne for at de kan træde i kraft

Hvad med ens læge/speciallæge, kan de ikke skrive noget der kan få dem til at trække afgørelsen i land??

Ved et par stykker herinde har fået bil igennem, så måske har de nogle flere fif og ideer mht regler og pagraffer ect....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2009, 21:09   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ak ja, ved det er blevet sværere og sværere -også til dette m bil, øv.

Vil også umiddelbart sige som helene(uden at kende nærmere til sagen) at du i kommunens regi fremstår som selvhjulpen!

Hm, hvad ville der ske hvis du snarest muligt gik på kommunen og oplyste dem om at nu må i sørge for en fyreseddel til mit flexjob for jeg har ingen transport muligheder længere
Blot en tanke men det er vel reelt set det problem du står med ikke -og iøvrigt så siger lovgivningen jo at kommunen SKAL hjælpe dig m transporten!

Giver dig også lige et link herinde fra om netop ansøgning om dette:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ns%F8gning+bil

(-blot i tilfælde af du ikke har bemærket tråden tidligere)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2009, 21:34   #4
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Tak for og link indtil videre

Må nok spørge dem hvordan jeg med gangradius på maks 2000m skal kunne komme på arbejde ved en alarm (har 30min til at komme frem), hvis alarmen sker om natten hvor tog og bus ikke kører

Især når jeg har 15km til arbejdet


Og ja, jeg ved udemærket godt at flere kommuner ser dig som selvhjulpen hvis du har bare de mindste kræfter til at ansøge om noget.


De får ihvertfald beskeden at uden bil, så kan jeg ikke passe mit fleksjob, hvilket jeg så vil påpege at det må jo så betyde jeg er berrettiget til pension istedet.

En af de ting de lægger til grund, er min Generelle Helbreds attest som lige er lavet, i den står bl.a. at: Kan bøje til siderne, alle bevægelser i columna frembringer smerter

Det er så typisk Holbæk Kommune

Ah well, må prøve at brygge noget sammen, har 14 dage til at fremsende mit indlæg i partshøringen.
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2009, 21:50   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror nok ikke liiige du skal sige det med alarmen om natten - det vil de da ryge om på ryggen over! Nattearbejde = mega ressourcer. Og får de indtrykket af, at du kan arbejde nat/dag (what ever) hvis bare du har en bil. Så ryger den med berettigelsen til førtidspensionen også til jorden. For så skal din arbejdsevne være noget lig 0.
Så vil de istedet slå på, at så skal du have et fleksjob med andre skånebehov evt tættere på din bopæl.

Så du skal VIRKELIG gå i tænkeboks og få vægtet dine ord med største omhu. ALT hvad du siger vil de forsøge at bruge imod dig!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2009, 22:32   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja du skal da klart klage over det og jeg ville også helt sikkert lægge vægt på at denne

Citat:
§ 114. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil. Støtten ydes som rentefrit lån inden for en ramme på 139.000 kr.
Jeg formoder at kommunen allerede ved at du arbejder nat så det burde ikke været et problem at skrive det ..

Men hvorvidt du kan komme på job eller ej det er faktisk ikke kommunens problem , så vil man få at vide at man kan købe en bil selv lige som alle andre .. det SKAL være dit helbred der forhindre dig i at komme på jobbet så der kan ikke rigtig slås på at du ikke har muligheder for offentlig transport om natten..

Det er KUN dine helbreds betinget ting som du skal bruge energi på ..

Så som den eneste måde du kan komme på job er vha bil da dine helbredsproblemer gør at du ikke kan transportere dig til jobbet via offentlig transport for slet ikke at snakke om at komme hjem igen ...

Mange gange så ser de på om dit helbred strækker sig til at du kan komme på jobbet men de glemmer at du også vil hjem efter endt arbejdsdag

Hvis du ikke kan få hjælp til bil og derfor er nød til at stoppe i dit job så er det jo så ikke noget de kan bruge til at stoppe din ledighedsydeles for da du er uforskyldt i at du har transport problemer og det er arbejdstider der giver et problem på mht det ..
  Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 06:43   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jep, præcis som Hejdien skriver, det skal være din fysiske formåen contra de offentlige transportmidler.

helene, det er også min formodning at kommunen ved hvilket flexjob man besidder. Havde også selv nattevagt i flexjob og det passede mig egentligt fint (gr mit søvnmønster).
Fik endog bevilget en ordentlig seng at sove i, i stedet for det "bræt" der var der

MEN det er jo netop at sikre sig at man både kan komme afsted til jobbet men sandelig også at kunne komme hjem!

mon ikke også du kan/skal få lavet et funktionsskema, i samarbejde m kommunen, ved at det skal laves(lovpligtigt) når man ansøger om diverse.

held og lykke
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 10:11   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved godt det med nattearbejde ect (kender også en natteflekser). Jeg tænkte mere i forbindelse med, at Steine ville sige, at så måtte hun være berettiget til førtidspension. Dén går nok ikke hvis man kan arbejde både nat og dag (bare man har bil)...

Jeg har også fået indtrykket af, at man har visse fordele, hvis man heller ikke kan køre en alm bil, altså hvis man skal have lavet en mere special indretning i bilen som drejesæde og andre ting, som kan gøre det nemmere at køre bilen....

De går jo meget op i om en bil er en forbrugsgode eller et hjælpemiddel, så man skal virkelig lægge trykket de rigtige steder når man skal ud i en klage.

Steine har jo lov at skrive i klagen, at hun dårligt kan køre en alm bil (evt spædet op med lægepapirer), for en mere korrekt og rammende klage.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 10:51   #9
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Kan godt være jeg skal bede om at få lavet et funktionsskema.

Ang. brug af offentlige transportmidler:

Jeg har prøvet at tage tog og bus til arbejdet, det resulterede i jeg holdt ud på arbejdet ca. 2½ time mod normalt 4, og jeg brugte 3 timer efter jeg havde kæmpet mig hjem, før jeg kunne noget som helst.

Efter to dage på den måde, måtte jeg melde mig syg en dag for at ryggen kunne komme sig.

De sidste to dage den uge kørte jeg i bil, og klarede ca. 3½ time hver dag.

Så hvis jeg skal tage de offentlige transportmidler, vil min effektive arbejdsindsats ryge ned fra ca. 20-21 timer til 10-12 timer om ugen.

Og det er ikke natarbejde normalt, men hvis en server eller køleanlægget i serverrummet f.ek.s går ned, så bliver jeg tilkaldt for at redde data.
Og ja, det står i jobbeskrivelsen.

Samtidig skal jeg kunne servicere systemerne i en butik i København, har på forhånd opgivet at tage tog/bus derind, sidst kostede det mig to sygedage.

Som du nævner Helenekr, omkring indretning af bil.
Jeg har problemer med at komme ind i en lav bil, på de slemme dage har jeg tidligere haft en drømmeseng bag i den varevogn jeg havde, så jeg kunne lægge mig når ryggen blev for slem.
Lige nu har jeg desværre en personbil, og det har allerede ført til øget smerteniveau samt ringere arbejdsindsats pga samme.


Oh og ps: var faktisk hankøn sidst jeg kikkede efter
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 11:55   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
steine et funktionsskema er nok ikke en dårlig ide og evt en status om din evne til at komme frem og tilbage med offentlig transport osv måske også..

Da jeg var i fleksjob oplevede jeg det samme som dig , det vil sige at når jeg tog offentlig transport havde jeg det meget værre både med transporten og med sygdom når jeg kom hjem med at få hverdagen til at fungere hjemme osv osv ..

Som så mange andre gjorde jeg så det at jeg da jeg havde fået arbejde købte mig en bil .. da jobbet var væk var der ikke råd til bil og jeg kunne så komme af med bil og betale restgælden i noget jeg ikke længere have det var godt nok øv -...

Jeg har når jeg snakker med jobkonsulenter oplevet dem sige (jeg har skånehensyn der hedder tæt på hjemmet ) jamen kan du ikke lige låne en bil i praktiktiden og bliver det så til et job så kan du købe en bil når den tid kommer ...

Jeg ved ikke lige jeg har det nok som så mange andre, jeg ser sq ikke mig selv som handicappet og har end ikke overvejet at søge bil ..

men nu står jeg for at skulle i arbprøvning ( 2 gang) er bevilliget taxa den er så blevet fjernet igen (af ny sagsbehandler ) har så været ved lægen og få lavet status så jeg kan få taxa bevilling igen ..

Og ved sidste møde med kommune og reva fik jeg besked på at min transport tid vil være med i det timeantal jeg bliver sat til det vil så sige at hvis jeg har 5 timer tranport om ugen og har en arbevne på 15 timer ja så kan jeg kun arbejde i 10 timer ..

Men da jeg ikke kan komme frem og tilbage til arbejde skal det som et led i mine skånehensyn være tæt på hjemmet maks i cykelafstand (på el cykel) det kan de ikke engang finde en arbejds prøvning der honorere så hvordan de vil finde et fleksjob det ved jeg sgi ikk ...

Min læge fortalte mig i forbindelse med status at jeg allerede skulle have søgt bil da jeg var i fleksjob .. men altså jeg mente jo så ikk at jeg var handicappet dengang he he

Jeg fik den bedste af en jobkonsulent i forbindelse med arbprøvning .. nu kunne jeg få taxa frem og tilbage mens jeg var i arbprøvning men når det var slut så måtte jeg lægge til side af min løn og beregne ca 15-20 % hver måned til taxa (han køre billigt i taxa kan jeg regne ud ) da jeg sagde til ham at hvis jeg skulle længere væk måtte jeg jo søge en invalide bil da det var pga helbredet at jeg ikke kunne komme frem og tilbage var svaret ..

Jamen det er så godt som umuligt at få når du ikke er mere gangbesværet end du er (jeg kan godt gå i perioder men ikke i andre perioder til gengæld har jeg andre fysiske ting som gør at jeg ikke kan tage offentlig transport )

men men som vi blev "enige" om hvis ikke der findes fleksjob inden for en radius jeg kan tage og jeg ikke kan få hjælp til at komme frem og tilbage ,.. hvad er mulighederne så ??

Så håber da at du kan få det igennem at du kan få en handicap bil inden du bliver arbejdsløs , men så længe du selv har mulighed for at skaffe en bil tro mig så lever de højt på det .. ingen mente at de skulle fortælle mig om muligheder for en handicapbil så jeg kan passe mit arbejde , men opfordringer til at købe eller låne bil det skorter det ikke på ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indstillet til et afslag til førtidspension. Bertha65 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 26-01-2013 18:58
følger af afslag på §17 ansøgning Teletrold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 20-04-2012 15:18
kommunen har indstillet mig til pension- men jeg fik afslag kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 08-03-2012 17:24
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Distriktspsykiatrien lyver - Nu indstillet til afslag på fp Fido Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 27-10-2010 23:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension