K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2009, 23:03   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her kan man læse om kommunernes refusion fra staten, som afhænger af, om den sygemeldte kan aktiveres eller ej.

Citat:
24. I § 62 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Staten afholder 35 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte i perioden vendt gradvis tilbage i arbejde eller i tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afholder staten dog 65 pct. af kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder arbejde eller tilbud.«


Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.

25. I § 62 indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5, som stk. 6 og 7:

»Stk. 6. Staten afholder 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge efter § 53, stk. 2, nr. 3, i op til 13 uger regnet fra det tidspunkt, hvor kommunen får oplyst, at der ikke kan ske gradvis tilbagevenden til arbejdet.

Stk. 7. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at få 65 pct. refusion efter stk. 3.«
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394


Og her er mere... fastholdelsesplan osv.

Citat:
Stk. 5. Kommunen skal ved hver samtale vurdere, om den sygemeldte er fuldt uarbejdsdygtig, eller om den sygemeldte kan vende gradvis tilbage til arbejdet, jf. § 10, stk. 1, og § 17. Vurderer kommunen, at sygemeldte er fuldt uarbejdsdygtig, begrundes det i den konkrete sag.

Stk. 6. Indsatsen skal tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov samt den sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer.

Stk. 7. I forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tager kommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog om arbejdspladsens mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvis kan vende tilbage til arbejdspladsen.«


Stk. 3 bliver herefter stk. 8.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 23:13   #12
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Zuza... du er en PERLE !! Tak

Så der står "kan aktiveres eller ej"... det lille kan er lige nu grunden til jeg tør trække vejret igen.

Tak
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 23:18   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... kommunerne gør jo mange skumle ting for at få refusion fra staten.

Mange bliver jo på "mirakuløs" vist næsten raskmeldte efter et besøg på kommunen.

Men dejligt, at du har hjælp til din sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 23:25   #14
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Tja... kommunerne gør jo mange skumle ting for at få refusion fra staten.

Mange bliver jo på "mirakuløs" vist næsten raskmeldte efter et besøg på kommunen.

Men dejligt, at du har hjælp til din sag.

Åh ja, det har du helt ret i.

Jeg frygter også at min kommune pludselig mener jeg er rask, det er først nu - efter flere lange sygemeldinger og flere år i systemet - at de har fundet ud af, at jeg sgu nok ikke kan arbejde 37 timer og det da godt kan være jeg skal arbejdsprøves. Men længere er vi heller ikke nået... for der står stadig i min opfølgningsplan, at jeg skal tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Så jeg er godt klar over, at jeg skal være på dupperne og på forkant for at de ikke bare raskmelder mig og mener jeg er ih og åh så rask til alt muligt.

Ja, jeg har min fagforening ind over, heldigvis, ellers tror jeg ikke jeg havde siddet her i dag.

__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 23:33   #15
Liberg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Blovstrød,Allerød Kommune
Indlæg: 22
Styrke: 15
Liberg er ny på vejen
Hmmm kunne være at vi lige skulle holde fast i den der med de 10 timers aktivering.Så vidt jeg er orienteret kørte dette som et forsøg i 17 kommuner
fra januar til april 2009 forud for et evt. lovforslag fra Hjorth.Jeg har søgt og søgt i cirkulærer,Statstidende etc. Jeg kan ikke nogetsteds finde en sammenhæng mellem refusionssatserne på de berømte 65 og 35 procent og de der 10 timers ugenmtlige aktivering.På mig viker det aldeles åndsvagt,når jeg tænker på da jeg selv lå med 3 blodpropper i hjernen og lam i den ene side og uden at kunne synke.Der var sgi itte megen aktivitet(ering) at hente hos mig
Liberg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2009, 00:15   #16
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Må gå hjemme? I forbindelse med sygedagpenge? Kontanthjælp? som ledig flekser...eller??

Tænkte, hvis du har hørt noget mere specifikt, så kunne man evt søge på selve den lovgivning det skulle falde under.....

Ved i hvertfald at læger ikke længere må lave lægeerklæringer her pr 5 Oktober, og at det HELE nu skal gå gennem arbejdsgiver mht sygdom.
Som alle ved, så er det jo forbudt at være syg i Danmark og at sådan en 'frækhed' skal mandsopdækkes, så lægen og arbejdsgiveren SAMMEN kan lægge en slagplan for den syge.....udenom den syge.
Det er vist ikke helt rigtigt.
Jeg har en kolega som lige har afleveret en lægeerklæring, fra sin egen læge på 4 uger.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2009, 00:36   #17
Liberg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Blovstrød,Allerød Kommune
Indlæg: 22
Styrke: 15
Liberg er ny på vejen
Næ det er da vist ikke beskrevet noget steds.Det er rigtigt at arbejdsgivers opsøgende forpligtelse er kraftigt øget i den nye sygedagpengelov.Men lægeerklæringer er da vist stadig en sag mellem lægen og dennes patient.
Liberg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2009, 00:51   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha.... det er lige til at få sved på panden af ...

Nå, men først står der i sygedagpengeloven følgende:

Citat:
Er den sygemeldte i perioden vendt gradvis tilbage i arbejde eller i tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afholder staten dog 65 pct. af kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder arbejde eller tilbud.«
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Så tilbage til nyttige links og finde Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 10-12... og der står en masse.

Og nu har jeg blot valgt nogle få linjer. Resten kan man så læse videre på linket.... inkl. kapitel 12.

Citat:
Kapitel 10

Vejledning og opkvalificering

§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:

1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,

2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller

3) ordinære uddannelsesforløb.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2.

Stk. 3. Tilbuddet skal udvikle eller afdække den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencer med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.

Stk. 4. Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, jf. stk. 1, nr. 2, kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 43 tilsvarende anvendelse.
https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=127186#K16

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivning?! simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 19-08-2013 15:12
Lovgivning Vanilje Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-01-2013 17:19
Ny lovgivning pr. 1.1.2010? NKK Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 20 05-11-2010 13:03
ang. ny lovgivning...01.07... anetta Nyt om loven 0 17-06-2008 12:42
Lovgivning Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 19-04-2008 00:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension