K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2014, 22:24   #1
Youghurten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Youghurten er ny på vejen
Operation efter godkendelse af fleksjob

Hej allesammen

Jeg er ny herinde, og håber at kunne gøre brug af den erfaring jeg fornemmer herinde. Samtidig håber jeg også at kunne give lidt af mine erfaringer og hjælp videre til jer.

Sagen er den, at jeg forhåbentlig snart bliver godkendt til et fleksjob. Men jeg står faktisk overfor en stor operation som kan kræve sygemelding i op til 6 måneder.

Jeg er i tvivl om hvornår jeg er berettiget til sygedagpenge, således at jeg er sikret en indkomst under min sygemelding. Jeg har ingen indkomst haft i den tid min sagsbehandling har stået på, og har derfor ikke på nogen måde råd til at undvære sygedagpenge i forbindelse med min operation.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?

På forhånd tak for jeres indput.

/R
Youghurten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 22:33   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Youghurten

Bliv her på din tråd fremover.

Læs og følg disse råd for nye på k10

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Læs følgende igennem fra DUKH

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...e/sygedagpenge

Sygedagpengestop.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Eventuel følg med i denne tråd, som du muligvis får brug for senere:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30394

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 07:58   #3
Youghurten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Youghurten er ny på vejen
Hej Peter

Jeg har nu læst dine links igennem, men må indrømme at jeg ikke er blevet så meget klogere i retning af at svar på mit spørgsmål.

Hvis jeg starter i fleksjob, er jeg stadig i tvivl om hvor lang tid efter jeg er berettiget til sygedagpenge. Om jeg er det fra dag ét eller om jeg har en optjeningsperiode.
Youghurten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 08:42   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du er tilkendt fleks, bliver du på leddighedsydelse under sygemeldning, men følger ellers loven om sygdagpenge for opfølgning, osv.

Dette får dog kun betydning, hvis du IKKE kan varetage de timer og skånebehov, som du kunne før opr.
Men din fleksbevilling kan IKKE fratages, uden førtidspensionstilkendelse, eller du er blevet rask, og kan varetage ordinært arbejde.

Sygedagpenge gives kun hvis du er i alm.job? du bør derfor komme med flere oplysninger, hvis du vil have flere svar.

(Undre mig dog, at du kan bevilliges fleks, når du afvendter en opr.)?

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 17-07-2014 kl. 08:46.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 09:26   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis din fleks er lige på trapperne og de ikke ved du skal opreras vil jeg ikke fortælle det for så bliver din sag nok udsat igen.

får du fleks job vil du få ledigheds ydelse som er det samme som kh, det vil du også få den tid du går sygemeldt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 11:24   #6
Youghurten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Youghurten er ny på vejen
Kommunen ved ikke at jeg regner med at skal opereres som noget af det første når mit fleksjob er bevilliget. Min operation siges ikke at være helbredende, men blot forlænge tiden inden jeg skal have en udskiftning af et led.

Jeg vil gerne opereres inden jeg skal begynde med et fleksjob - for ikke at starte i job for derefter at skulle sygemelde mig straks. Det føler jeg lidt er at ansætte mig på falske forudsætninger.

Når jeg er godkendt til fleksjob, men endnu ikke kommet i arbejde, kan jeg så straks sygemelde mig og få operationen?

Jeg vil rigtig gerne komme med flere detaljer, men som så meget andet herinde er det meget komplekst. Men hvis I mener der er noget I skal vide for at kunne svare, vil jeg meget gerne være behjælpelig.

Jeg vil lige nævne at det måske virker lidt lusket - at jeg går og venter på at kunne få økonomisk hjælp i forbindelse med en sygemelding...

Sagen er den, at jeg siden jeg blev sygemeldt af den sygdom der nu er grund til jeg forhåbentlig kommer i fleksjob, er der gået snart 3 år. I al den tid har jeg ikke fået nogen form for økonomisk hjælp nogen steder fra. Jeg har ikke kunnet arbejde, og har derfor ikke haft nogen indkomst.

Kommunen har sagt jeg ikke er berettiget til sygedagpenge, og da jeg har eget hus med friværdi har jeg heller ikke kunnet få nogen anden støtte. Jeg har derfor tæret på min opsparing gennem de sidste snart 3 år.

Hvis jeg skal opereres og sygemeldes i 6 måneder for derefter skal hele afklaringsmøllen igennem igen - jamen det magter jeg bare slet ikke.
Youghurten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 11:31   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du bør absolut fortælle kommunen om din operation, så du ikke får problemer og kan ikke se, du har noget at miste. At få bevilling til fleksjob betyder jo ikke, du er i job. De fleste skal virkelig gøre en megaindsats for efter tid at få et fleksjob. Læg endelig kortene på bordet. Når vi agerer med overførselsindkomster, er vi forpligtede til at informere.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 11:42   #8
Youghurten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Youghurten er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Du bør absolut fortælle kommunen om din operation, så du ikke får problemer og kan ikke se, du har noget at miste. At få bevilling til fleksjob betyder jo ikke, du er i job. De fleste skal virkelig gøre en megaindsats for efter tid at få et fleksjob. Læg endelig kortene på bordet. Når vi agerer med overførselsindkomster, er vi forpligtede til at informere.
Jeg er ikke enig. Men eftersom du ikke kender alle detaljer, kan du heller ikke vide præcis hvorvidt jeg har noget at miste eller ej. Det forstår jeg.

Alle læger, incl lægekonsulenten kender til min lidelse. En operation kan ikke løse min lidelse, men udsætte et større indgreb. Det er altså ikke en helbredene operation, men en udsættende operation. Og tror det eller lad være - men lægerne laver ikke et større indgreb på mig, og skifter noget der kan holde 5-8 år endnu, hvis de kan undgå. Derfor vil de lave en mindre operation der kan hæve tiden til 10 - 15 år. HVIS jeg selv ønsker det. Men hverken de eller kommunen kan tvinge mig - det har jeg papir på.

"De fleste skal virkelig gøre en megaindsats for at få et fleksjob" - stiller du spørgsmålstegn ved hvor meget jeg investeret og hvor stor min indsats har været, eller hvordan skal det forståes?
Youghurten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 11:47   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Jeg er lidt nysgerrig, tilgiv mig

hvor langt er du i processen hen mod fleksjob?
Hvem siger du er i målgruppen for fleksjob?
Har du været i nogen form for afklaring/arbejdsprøvning for at afklare din arbejdsevne?
hvor bizart det end lyder så bekymrer kommunen sig ikke om hvad du fejler, det handler udelukkende om din arbejdsevne , tro mig jeg har selv været igennem det.

For at få bevilget fleksjob, skal ens sygdom være stationær, og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte.

Det er svært at få bevilget fleks, og det kræver at du har været i afklaring for at få afklaret din arbejdsevne, vejen dertil kan være rigtig lang.

jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, jeg håber for dig det lykkes,men det er vigtigt at du kender til processen henmod en fleksjobbevilling.

Og som Stampe skriver, så har vi oplysningspligt overfor kommunen når det handler om at modtage offentligt forsørgelse, og jeg tror du skyder dig selv i foden ved at forsøge at holde en kommende operation hemmelig, de finder alligevel ud af det på et tidspunkt.

jeg ønsker dig held og lykke
vh sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 17-07-2014 kl. 11:52.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2014, 12:00   #10
Youghurten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Youghurten er ny på vejen
Sortepigen -> Det må du skam gerne være. Ellers finder man aldrig ud af noget :-)

Jeg er igennem hele forløbet. Jeg er stationær uden yderlig mulighed for behandling.

Dette er vurderet af 2 overlæger ved Aarhus Hospital, en speciallæge i psykiatri, lægekonsulenten, min egen psykolog, gennem arbejdsprøvning og afklaring i forskellige tilbud ved kommunen.

Som hovedregel for folk under 40 ikke tilkendt førtidspension, hvilket heller aldrig har været mit ønske. Mere end noget andet, ville jeg gerne kunne forsørge mig selv og arbejde 37 timer i ugen. Jeg ville ønske jeg kunne det samme som alle andre mennesker.

Jeg har desværre en oplevelse af at være lidt misforstået - jeg kender hele spillet. Har selv haft konsulentbistand på, og har været HELE som i H-E-L-E møllen med kommunen igennem. 8 forskellige sagsbehandlere. Lægebesøg og vurderinger i hobetal. Spørgsmål på papir, mail, mundtligt, brevdue og røgsignaler. Nye vurderinger fordi de andre var blevet for gamle, udtalelser af sagsbehandlere baseret på gamle papirer, fordi de ikke havde læst mine sagsakter igennem, manglende empati og forståelse. Tro mig - jeg er ikke blevet forskånet.

Det eneste jeg gerne vil vide er - kan jeg bede om at blive sat på venteliste en en operation der ikke er gennemtvingende nødvendig, men som vil forlænge tiden inden et større indgreb, umiddelbart efter jeg forhåbentlig snart får godkendt et fleksjob?

Det er meget muligt at det ikke er godt ikke at spille med åbne kort. Det har jeg gjort mange gange i min sag - hver gang til kommunens fordel.
Youghurten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension