K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-10-2012, 11:35   #1
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
giftemål

Jeg hjælper en ung pige sidst i tyverne, hun er på kontanthjælp i øjeblikket, har lige fået stillet 2 diagnoser. Hun skal giftes her i efteråret, hvordan er hun så stillet i forhold til kontanthjælp som hun får nu og bor alene. Hendes kommende mand bor lige nu hjemme og han tjener ikke ret meget, er i gang med uddannelse, de skal finde en bolig sammen. Har han så forsørgerpligt? Mister hun penge? Jeg er ikke inde i de regler og jeg har forsøgt at slå det op, men ved jo at i herinde er hard corn ud i alt, altid har jeg fået hjælp herinde.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 11:55   #2
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Ja, han får forsørgerpligt, hvis de bliver gift, og hun stadig er på kontanthjælp. De må max. have, hvad der svarer til 2 x kontanthjælp (2 x 10.335 som ikke-forsørger).
Dvs. hvis han tjener 12.000, så vil hun kunne få 20.670-12.000 = 8670 kr. (før skat).

Så alt efter, hvad han tjener, så vil hun risikere at miste penge. Han skal tjene under de 10.335 for at hun ikke gør det.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 19:09   #3
Guldfax
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 37
Indlæg: 136
Styrke: 14
Guldfax er ny på vejen
åhh den regel..

skal selv giftes på et tidspunkt.. men vi har simpelthen valgt at vente til jeg er ude af kontanthjælpen og videre - skal formentlig på fleks..

Jeg synes de skulle overveje at gøre det samme.. det er ret mange penge at få hevet ud på en måde..

ved godt der er mange der lever for den sats og det ville vi måske også kunne.. men synes bare ikke det er specielt fedt at skulle længere ned når der i forvejen intet er at leve for..

jeg hader virkelig den regel.. det er dæulme ikke meget at leve for 2xkontanthjælp..

for dem som er på kontanthjælp kortvarig pga arbejdsløshed kunne det måske gå men for os som er syge og risikerer år på kontanthjælp er det bare ikke rigtig en god løsning..

personligt synes jeg satsen skulle være noget højere så folk havde en mulighed for at blive gift af kærlighed i stedet for at skulle holde tilbage pga penge/økonomi..
Guldfax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 19:48   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Omvendt, så kan de jo også bare bo sammen, så er der ingen forsørgerpligt.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 21:49   #5
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar det skal jeg give videre.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan giftemål have negativ effekt på ansøgning af førtidspension? Tisama Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 10-11-2009 20:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension