K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2012, 11:18   #1
Danzigloki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Danzigloki er ny på vejen
Hjælp med SDP stop...tak

Hej alle

Jeg har en laaang sag, så jeg ville prøve at skære den ind til benet.

Jeg skriver til jer, fordi jeg ikke kan overskue det mere, alt for mange læger/undersøgelser, har taget på mig. Jeg kæmper med smerter og dagligdagen, samtidig med at min SB giver mig grå hår over hendes afgørelser og attitude.

Jeg fik i 2008 og 2009, 2 operationer i lænden, for degeneration.
Fik så sat 6 skruer ind i lænden.

I august 2011, fik jeg et smæld i ryggen ( bryststykket ), og blev indlagt, i det offenlige.
Jeg bliver skannet og undersøgt, og man finder en del små diskusprolapser.
Der bliver iværksat genoptræning, og det går fint, indtil jeg får akupunktur, som sætter en lavine af smerter igang, som stadig ikke fortager sig.

Da bliver mit sygehus ( i den private sektor ) sat på sagen, og jeg er stadig under udredning, da man ikke kan finde en årsag til mine smerter, udfra et utal af MR-skanninger, røntgen og alle mulige undersøgelser, andet end 2 diskusprolapser og en degeneration i en af hvirvlerne.

Min SB, sender mig til speciallæge ( reumatolog ) som konkludere at :

36-årig mand som har pådraget sig degenerativ rygsygdom med affektion af både thoracal og lumbal columna.
Opereret i lænden med dese i L4 og L5 og indsat protese i 4 discus i 2008.
Har nu udviklet kroniske smerter i rygsøjlen.
Jeg betragter det her som værende et kronisk smertesyndrom.
Jeg mener ikke at der er behandlinger som ikke allerede er afprøvet, som vil ændre på funktionsevnen på sigt når det gælder arbejde.
Jeg betragter tilstanden som varig og stationær.
Hans funktionsevne er varig nedsat i ethvert rygbelastende og fysisk belastende erhverv.


MEN, sagens kerne er at min SB nu, har truffet afgørelse om ophør af min SDP.

Du har den 28/8-12 deltaget i speciallægeundersøgelse hos reumatolog og er aktuelt i behandlingsforløb/undersøgelsesforløb, hvorfra der fortsat afventes lægelige oplysniger.

Det er ikke afklaret, hvorvidt du vil kunne bringes tilbage til ordinært arbejdsmarked med relevante skånehensyn, eller om din arbejdsevne er nedsat i en sådan grad, at genindtrædelse på ordinært arbejdsmarked ikke er muligt.

Det er d.d. ikke muligt at vurdere prognose, tidshorisont eller grad af fremtidig arb-markedstilknytning.

Begrundelsen er din tilstand er uafklaret. Der foreligger aktuelt ikke nogen dokumentation for, at din tilstand er nedsat varigt og væsentligt i en sådan grad, at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejdsmarked ligesom der ikke foreligger dokumention for, at din erhvervsevne er nedsat i så væsentlig grad, at der er behov for afklaring af, hvorvidt du vil kunne indplaceres på rummeligt arbejdsmarked ( fleksjob ) eller om din arbejdsevne er ophørt ( pension ).

Hun uddyber så sin begrundelse :

Ad 1) Vi mener ikke, at det er overvejende sandsynligt, at der vil blive iværksat revalidering. Ved denne afgørelse har vi lagt vægt på, at du fortsat er under behandling/udredning, at du ikke er i stand til at deltage i arb-markedsrettede foranstaltninger og at det derfor ikke skønnes, at der indenfor kortere tid kan lægges en plan for din tilbagevenden til selvforsørgelse på ordinære vilkår.

Ad 2) Det anses ikke for nødvendigt, at gennemføre en virksomhedsprak eller andre afklarende aktiviteter.
Ved denne afgørelse har vi lagt vægt på, at du er fortsat under behandling/udredning.
Derudover er der lagt særlig vægt på, at du ikke aktuelt kan deltage i erhvervsafklarende foranstaltninger. Det vil på nuværende tidspunkt ikke kunne afklares hvorvidt arbejdsevnen rækker til selvforsørgelse på alm. vilkår, på særlige vilkår eller om den ikke rækker til selvforsørgelse, da det fortsat er uafklaret om der er yderligere behandlingsmuligheder, som muligvis vil kunne bedre din nuværende tilstand.

Ad 3) Ud fra de foreliggende lægelige oplysninger er du ikke under- eller venter på lægebehandling, som må antages at kunne genskabe arbejdsdygtigheden inden for op til 2 x 52 uger. Ved denne afgørelse har vi lagt vægt på, at der ikke fra lægelig side kan angives tidshorisont for hvornår, og om, du kan vende tilbage til det ordinære arb-marked.

Ad 4) Det kan på det foreliggende ikke udelukkes, at du kan opnå eller fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår, hvorfor denne forlængelse ikke kan anvendes.
Ved denne afgørelse har vi lagt vægt på, at det på nuværende tidspunkt ikke kan afklares hvorvidt arbejdsevnen rækker til selvforsørgelse på alm. vilkår, på særlige vilkår eller om den ikke rækker til selvforsørgelse, da du fortsat er under udredning/behandling, og prognosen er uvis.


Jeg mener at der er så mange fejl, og at hun overhøre den læge som hun selv har bestilt.

Skal siges at min SB sagde at jeg skulle søge kontanthjælp, men eftersom at jeg er gift, og at min kone tjener for meget, så jeg ikke ville kunne få noget derfra.
Hvis jeg ikke kan få SDP, er vi nødt til at gå fra hus og hjem. Hvordan med SDP under klagesag ?

Hvad skal jeg gøre ?

Mange tak på forhånd

Mvh Jesper

Sidst redigeret af Danzigloki; 10-09-2012 kl. 11:52.
Danzigloki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 12:39   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ny på siden..

Nu er jeg ikke den skarpeste haj, da jeg er rimelig ny på området.

Men det lyder i mine ører meget underligt, at hun vurderer at du ikke kan vende tilbage indenfor 2x52 uger, er det ikke op til lægen at vurdere det?

Lægen burde vel kunne give sagsbehandleren en tidshorisont for hvornår du muligvis kan vende tilbage.

Er der blevet lavet arbejdsprøvning, for at se hvad du kan holde til?

Har du udfyldt din ressource profil? Og er den opdateret? (Det kan du muligvis vinde tid på)
Har du undersøgt om din sagsbehandler har indhentet de seneste oplysninger, som din læge har udtalt?

Hvad jeg ville gøre i sådan en situation: Klage over afgørelsen.

1. Lægen giver ingen tidshorisont.
2. Lægen skriver ikke at der ikke er mulighed for at vende tilbage til arbejdsmarkedet
3. Få lægen ind over. At få ham til at skrive at fordi der er stationære lidelser, har det ikke ens betydning med at du måske ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet. (opfylder punkt 1) Snak med rådgiveren om at du ønsker at blive afklaret mht skånebehov og din arbejdsevne (opfylder punkt 2) fortsæt med at gå til behandling ved evt reumatolog (opfylder punkt 3) i mine ører opfylder du punkt 4, da du som sådan ikke er afklaret, når du ikke er arbejdsprøvet.

På den måde, ville du få noget mere tid (4 uger)

Du bliver ihvertfald nødt til at gøre noget ved det.
Jeg har lært at man ikke skal finde sig i alt, og ens SB ikke er der for dig, men for systemet.

De vil gøre alt i deres magt, for at smide dig ud af sygedagpenge systemet efter 52 uger, netop fordi de ikke gider at "hænge" på dig, og betale. De får det vidst dækket af staten eller 80% af det, det første år. derefter hæfter kommunen selv.

Håber at du kan bruge det til noget. Jeg er som sagt rimelig ny på området. Og dette er bare min personlige vurdering.

Hilsen en ung fyr på 23, som kæmper imod kommunen om forlængelse af sygedagpenge, discusprotusion i l5, arbejdsskade.

Til slut, vil jeg sige for at opfylde betingelserne, skal du vise at du er interresseret i at blive afklaret mht skånebehov og arbejdsprøvning.

Før at du har en chance for forlængelse.

Sørg for at ALT kontakt foregår skrifligt eller muntlig med skriftlig accept/modtagelse.

Mvh Bodrum

Sidst redigeret af Bodrum; 10-09-2012 kl. 14:32.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 13:14   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
sdp er jo en midlertidig ydelse med visse forlængelsesmuligheder med det mål, at den pågældende kan komme tilbage til ordinært arbejdsmarked. Ellers skal andre boller på suppen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 14:40   #4
Danzigloki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Danzigloki er ny på vejen
Jeg har vist lyst til at komme tilbage på arbejdsmarkedet (det står også i min resourceprofil), men som min ryg er pt. skal den opbygges igen, igennem fys og træning.
Men når man stopper alle ydelser er det enormt svært at fokusere på genoptræning.
Det har været en langsom proces fra sygehusenes side, og det er derfor jeg ikke er kommet i noget behandling endnu (har pt. set 9 læger og været igennem alt hvad der findes af behandlinger, sågar elektrofys undersøgelse).
Men SB giver mig ikke tid til at komme ovenpå.
Danzigloki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 14:42   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
vil bare lige sige at kommunen først kan bruge en arbejdsprøvning når alle behandlingsmuligheder er udtømte.
så ja hvis en arbejdsprøvning betyder man kan får dem forlænget er det fint
men helt klart er det en læge som skal skrive man bliver klare til det ordinær arbejdsmarkedet inden for perioden

men man skal i hvertfald forvente og komme i en ydeligere arbejdsprøvning
hvis man alså ikke er blevet rask

alle oplever desværre man bliver jagtet af sin sagsbehandler frem for genoptræning
men sådan er det desværre på sygedagpenge
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 14:44   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
I og med du at stationær i dine lidelser bør der være mulighed for forlængelse. Du skal i din klage over sdp. stop pege på hvilket nr. i §27 stk. 1 du bør kunne forlænges under: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Spørgmålet er dog om hvorvidt kommunen evt. vil arbejdsprøve dig når du stadig er i behandling, men det burde der ikke være noget til hindre for netop når du er stationær!!! Dog skal der tages hensyn til hvilke skåne hensyn du har..

Har du fået akt indsigt? Inkl. aktindsigt i lægekonsulentens udtalelser!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 14:56   #7
Danzigloki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Danzigloki er ny på vejen
Jeg har fået en kopi af lægekonsul. papir til kommunen ja.
Mit hoved er bare totalt fyldt med alt det her, og det står mig langt ud af halsen.
Så en skriftlig klage hurtigst muligt ?
Problemet er jo bare at den læge som min SB har sagt jeg skulle til, har skrevet at jeg er stationær, men det mener hun så ikke.
Danzigloki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 15:56   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal be om hjælp af din fagforening.

Og , ja, du SKAL/BØR forlænges med henblik på afklaring af din arbejdsevne.

Din læge skriver klart, at din tilstand er stationær, og uden yderligere behandling der vil gøre dig bedre, hvorfor næste skridt er afprøvning.

PS. sagsbehandler kan da ikke mene andet, når der ikke forelægger andet?
Du bør i givet fald be om aktindsigt i, på hvilket grundlag sagsbehandler vurdere andet end din speciallæge.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 16:22   #9
Danzigloki
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Danzigloki er ny på vejen
Jeg er super glad for alt jeres hjælp, det varmer.

Jeg har ikke nogen fagforening, da jeg har været sygemeldt så længe.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg skal gribe en klagesag an ?
Jeg er en total nybegynder på det her plan.

Skal jeg kræve aktindsigt sammen med klagen eller før?
Og er det med afprøvning også en del af klagen ?
Sorry men skal virkelig have det skåret ud i pap, er på stærk medicin.
Danzigloki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2012, 17:09   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du laver først en indsigelse (til din SB) om at du godt kunne tænke dig aktindsigt.
Du skal anmode om at få aktindsigt (grund til at de har vurderet at du ikke kan få forlænget dine sygedagpenge)

det betyder at du modtager en masse sagsakter/ressourceprofil og journaler fra læger og speciallæge erklæringer m.m.

fra de siger sygedagpenge stop og afgørelsen er faldet, har du vidst 4 uger til at klage i.
det vil sige indenfor de fire uger, skal du have skrevet et klagebrev, om hvorfor du mener at du er berettiget til sygedagpenge.


Til resten: Er det rigtigt? eller vrøvler jeg nu.

Du kan bruge det med afprøvningen som argumentation, for at du skal have forlænget dine sygedagpenge.


(beklager hvis det ikke er rigtigt, dette er bare min formodning om hvordan det hænger sammen)
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP -Stop af sygedagpenge Jo-Hanne Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 06-06-2013 21:04
HJÆLP stop af kontanthjælp 1971 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 28-02-2013 13:05
Hjælp søges i sdp. stop Zara Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 51 01-03-2011 18:24
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Hjælp til stop af sygedagpenge. Mickey Alt det andet 11 15-06-2010 10:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension