K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2009, 12:20   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
LUM tror du har misforstået mig

Det jeg mente var, at man burde lave en tidslinje på 5 år. Hvis man er syg indenfor den 5-årige periode, så er det midlertidig førtidspension - der så revurderes. Efter en sygdomsperiode på 5 år, burde det være førtidspension, da man somregl altid kender fremtidsdiagnosen efter det antal år...
Jeg ved godt Morten Birket-Smith foreslår ca 8 år, men det synes jeg er for lang tid. 5 år er passende....

Min psykiater mener også jeg har ADHD, men det er ikke noget vi har lagt vægt på mht førtidspension, for det er ikke noget jeg er invalideret af - modsat min angst, ocd, psykoser, depressioner mm.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 13:03   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
LUM tror du har misforstået mig

Det jeg mente var, at man burde lave en tidslinje på 5 år. Hvis man er syg indenfor den 5-årige periode, så er det midlertidig førtidspension - der så revurderes. Efter en sygdomsperiode på 5 år, burde det være førtidspension, da man somregl altid kender fremtidsdiagnosen efter det antal år...
Jeg ved godt Morten Birket-Smith foreslår ca 8 år, men det synes jeg er for lang tid. 5 år er passende....

Min psykiater mener også jeg har ADHD, men det er ikke noget vi har lagt vægt på mht førtidspension, for det er ikke noget jeg er invalideret af - modsat min angst, ocd, psykoser, depressioner mm.

Jeg synes helt generelt at det er forkert at lave midlertidige FP'ere... en førtidspension er en tilkendegivelse af, at man har livsvarigt nedsat erhvervsevne, der er så lav at man ikek kan indgå på arb. markedet... så er det hul i hovedet, at man skal revurderes, når det er vurderet at være varigt.

Jeg ser hellere SF's forslag om rehabiliteringsydelse i 5 år, som et svar på det... så kommer vi også helt uden om det faktum, at folk opfatter sig som førtidspensionist, hvis de rent faktisk KAN gå hen og blive arbejdsdygtige på et tidspunkt. Jeg har en anelse om, at en hvilende FP kun vil betyde een ting, nemlig at kommunen smider dig i en "kig på sagen om 5 år" bunke, og bruger deres dyrebare tid på alle andre nemlig.

En rehabiliteringsydelse skal være adskilt fra beskæftigelsespolitikken 100%, men kan godt indeholde ret og pligter, sådan at man GØR noget for at komme videre... men det skal være SAMARBEJDE, og ikke Hjorten's nuværende mistro og sanktionskorstog.

FP skal være en "fredning"... et "forjættet land" man blive lukket ind i, når ens pinsler endelig er blevet godkendt... et "land" hvor du bliver lukket ind ad døren, og selv får udleveret nøglen til... du kan så låse døren indefra, og kun åbne den igen når du føler du kan/vil/bør whatever.

Synes det er uhyggeligt som Hjort og samfnudet er begyndt at ville slørre grænserne imellem "arbejdsdygtig" og "for syg til at arbejde".... det virker som om der hele tiden skal være en snært af mulighed for at kunne sætte spørgsmålstegn vej ens arbejdsevne... som om man hele tiden skal gå med øjne i nakken lige til man er blevet folkepensionist, og det er lige netop DEN EFFEKT som bla.a. kan gøre mange psykisk syge ude af stand til at komme sig...

Du får ALDRIG en psykisk rask til at forstå dette... jeg tror det kræver at have prøvet at være "dernede" selv før det fiser ind på lystavlen desvære... det opfattes desvære tit og ofte som at være arb. sky, doven, stædig osv. det er bare langt fra sandheden.

Sidst redigeret af Razmo; 17-01-2009 kl. 13:07.
  Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 17:35   #13
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Min psykiater mener også jeg har ADHD, men det er ikke noget vi har lagt vægt på mht førtidspension, for det er ikke noget jeg er invalideret af - modsat min angst, ocd, psykoser, depressioner mm.

Så er det vist ikke en for knøv psyk du holder dig, eller også er netop du offer for det jeg beskrev med at der ikke er midler til at undersøge folk nok i dybden.

Du er NØD til at finde ud af hvad der er din hoved diagnose, ellers vilo du aldrig få det bedre omkring dine sekundanter. ALLE de ting du skriver, kan (jeg kan jo ikke sige at det er din hoved sygdom) være sekundanter til ADHD, dvs bliver du ikke behandlet ordentligt for din ADHD ja så vil du med stor sandsynlighed, i aller bedste tilfælde "kun" gå og have det som du har nu resten af dine dage, dog er chancerne for at du for langsom forværing, stor.

Det hjælper ikke at symptombehandle. Efter din model, ville det være lig revurdering af FP hvert 5 år til normal pension indtræder hvilket ikke vil være en hjælp for den syge, ikke for dem der har det som jeg, og lider af angst, specielt over for offentlige myndighedder.
Jeg falder snart for min barsel, for hver dag, får jeg der værre og værre, jeg kan slet slet ikke rumme det, og for hver gang, det har været tid til kontakt med kommunen er det blevet voldsommere og voldsommere, og varet længer og længere tid hver gang jeg så af den ene eller anden årsag har fået en pause, det vil KUN forværre min situration at jeg skal genvurderes hver 5 år... hvade jeg fået 5 års pause den gang det begyndte at gå skævt, ville jeg sikkert have haft den fornødne glæde af det, men sådan er det ikke og sådan vil det heller ikke blive, hvis det bliver indførdt.

Jeg er for øvrigt heller ikke indvalideret voldsomt af min ADHD, men følgerne der af, tak for kaffe, før jeg blev presset ud i tunge følger (af kommunen hvem ellers) arbejdede jeg 40 timer om ugen uden problemer, det hjælper ikke at behandle mine følger, for de er følger af ADHD´en, ADHD´en skal behandles før det hjælper at behandle følgerne, der til vil følgerne blive bedre af sig selv, udelukkende ved behandlingen af ADHD´en.

Rehabiliterings ydelse, ja tak, såfremt der i halen følger div forskellige tiltag, til at hjælpe klienterne, er det psyk-behandling? er det praktisk hjælp? er det kursuser er det noget helt 4.... lige gyldigt bare det følger med, så folk kan få den hjælp og støtte de har brug for, til at komme tilbage til arbejdsmarkedet i det omfang der er folk muligt. De ting følger ikke med en MFP, der får man vær skod at sejle sin egen sø, hvilket for mange kun vil forvære deres situation og fjerne dem fra arbejdsmarkedet, fordi man ikke bliver holdt fast i at man er noget værd som menneske.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2009, 19:05   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen jeg kender skam min hoveddiagnose, det er patologisk OCD (altså en sygelig form for OCD), som jeg har været plaget af siden jeg gik i børnehave (og de tilsidst sagde at jeg ikke kunne fungerer der), hvorfor jeg blev passet hjemme istedet af en barnepige.
Det er den tilstand jeg er invalideret af, og som gør at jeg stort set ikke kan noget udenfor hjemmets fire vægge. Som 'under diagnose' hvis man kan kalde det det, så kommer der den langt farligere depression som jeg i perioder bliver ramt af, og som gør mig totalt ude af stand til at fungerer - kan ikke tale (kan ikke få presset ordene ud, kan ikke komme på toilettet - ligger med voksen blee )osv. Sammen med depressionen går jeg ofte over i en psykotisk tilstand med hallucinationer og paranoide forestillinger - jeg tror jeg er forfulgt, at folk kan læse mine tanker, høre stemmer (nærmere mange stemmer) rykker rundt på møblerne konstant, barrikerer vinduer og hvad jeg ellers har fået fortalt jeg laver. Mine psykoser og paranoide forestillinger kommer også hvis jeg udsættes for pres eller krav som jeg ikke kan rumme psykisk (som Feks arbejdsprøvning - men det kan også være en tur i biografen, en Tivolitur osv) - og én arbejdsprøvning har allerede været ved at koste mig livet, fordi jeg fik en psykose og løb rundt på vejbanen midt i al trafik. Så det gør jeg IKKE IGEN!
Det er pga disse psykiske lidelser jeg søger førtidspension, for det er dem jeg kan begrunde og dokumentere og dem som invaliderer mig, og gør at jeg er i risikogruppen for selvmord, samt som kommunen kan spore tilbage til min barndom/ungdom...

Min psykiater - som i øvrigt er landets bedste og mest anerkendte indenfor hans fag, og som har skrevet mange bøger om sindslidelser og som er den der holder foredrag på bla kommunerne, hospitaler, og er formand for psykiatrifonden, har foreslået at vi kan lave den ADHD test. Men jeg synes ikke jeg har lyst, for jeg kan ikke bruge diagnosen til andet end at lægge den oven i alle de andre. Og jeg føler mig lidt mere rask ved ikke at vide noget konkret.
For lige præcis MIG (gælder ikke alle andre!) så er ADHD mit aller mindste problem. Forhold til alt det andet jeg kæmper med, jamen så preller den simpelthen af som vand på en gås. Og jeg vil til enhver tid hellere end gerne kunne bytte min OCD - eller mine psykoser ud, med en ren ADHD. For jeg har det perfekt med ADHD, så længe jeg ikke har noget af det andet.......ved ikke om det er forståeligt?

Jeg havde rigtig mange skolekammerater som også havde OCD og de andre ovennævnte lidelser (jeg gik på en specialskole for børn med psykiske sygdomme de sidste år af mine skoletid), og der er altså rigtig mange af dem - som den gang havde det værre end mig, som senere slap fri af deres lidelser, og som nu er på 20'ende år uden psykiske sygdomme. Nogle få har fået førtidspension, andre kæmper videre ligesom mig selv, og nogen er i fleks.
Det havde jo været katastrofalt hvis vi alle bare fik en førtidspension den gang - hvad så med dem der kom sig efter nogle seje år? Eller dem som stadig er syge, men som har fået det markant bedre siden ungdommen og lige akkurat klare sig igennem....

Man kan altså ikke bare sige,, så nu har jeg en depression'' og så skal den førtidspension bare i hus. Det tager tid at finde ud af om man er kommet sig efterfølgende, det tager tid med behandling, tager tid uden behandling, og tid inden en depression kommer igen - hvis den kommer igen.
Der er også mange unge mennesker med OCD, psykoser osv, som også kommer sig fuldstændigt over en årerække. Det er jo dét der er så svært med psykiske lidelser når de optræder i ungdommen....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge pension uden at være afprøvet havheks Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 20-12-2012 17:23
får førtidspension uden at være syge MTVRV1 Politik og Samfund 4 02-01-2012 18:54
Hvor mange timer kan man arbejde uden at frygte for sin pension? MultiMick Alt det andet 1 02-02-2010 23:58
Hvor mange timer kan man arbejde uden at frygte for sin pension? MultiMick Alt det andet 0 02-02-2010 21:03
Alt for mange på fleksjob uden grund Peacock Politik og Samfund 17 18-07-2008 21:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension