K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2014, 08:52   #1
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Funktionærløn eller alm. timeløn i fleksjob?

Hvis jeg får tilbudt et fleksjob, hvad gør jeg så, hvis privat arbejdsgiver siger:

- at det er på alm. timeløn, hvilken ulempe er der så i det? og modsat
- hvilken fordele er der, hvis det er ansættelse som funktionær?
- Kan en arbejdsgiver vælge ikke at give pension oveni løn?

Lad os sige, at det er med pension og forsikringer.
- Hvor stor er sandsynligheden for, at forsikringen vil blive godkendt (dødfaldsdækning, erhvervsevne, kritisk sygdom og sundhedsforsikring), når man er visiteret til fleksjob med mere end 50 % tab af erhvervsevnen?
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 09:20   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør bruge din fagforening, ved aftaler vedr. ansættelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 09:32   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Hvis jeg får tilbudt et fleksjob, hvad gør jeg så, hvis privat arbejdsgiver siger:

- at det er på alm. timeløn, hvilken ulempe er der så i det? og modsat
- hvilken fordele er der, hvis det er ansættelse som funktionær?
- Kan en arbejdsgiver vælge ikke at give pension oveni løn?

Lad os sige, at det er med pension og forsikringer.
- Hvor stor er sandsynligheden for, at forsikringen vil blive godkendt (dødfaldsdækning, erhvervsevne, kritisk sygdom og sundhedsforsikring), når man er visiteret til fleksjob med mere end 50 % tab af erhvervsevnen?
Hvis det er job på funktionærområdet (bl.a. kontor butiksarbejde) så skal du ansættes på funktionærvilkår. Funktionærer har bedre ansættelsesvilkår end timelønnede, f.eks. løn under sygdom og opsigelsesvarsel.

Pension og løn kommer an på om der er overenskomst på området. Tag fat i din fagforening og få råd og vejledning.

For at blive optaget i en pensionskasse er det som regel en forudsætning at man er fuldt arbejdsdygtig, og ikke har søgt pension eller flexjob. Dette må du også forhøre dig om når det er aktuelt. Erhvervsevnetab kan du normalt ikke tegne nogen steder når din erhvervsevne allerede er nedsat. Det svarer til at tegne brandforsikring når huset er brændt.

Det er rigtig surt hvis du ikke allerede er med i en pensionsordning og dækket derigennem
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 11:10   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
som arbejdes giver skal du ikke betale til en pension det er et tillæg som man kan få og får de fleste steder.

de fleste ansætter fleksjobber på alm.timeløn.

Du kan godt have forsikringer både en ulykke og liv. men du kan ikke bliver forsikret for det du er skadet. men hvis du får en ny skade.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 14:21   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Vejl. om fleksjob af 7-11 -13

ALT er beskrevet her..

Gå til indholdsfortegnelsen og klik på et punkt

http://www.fleksjoblolland.dk/downlo...10&Bruger=8839
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 12:46   #6
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
ALT er beskrevet her..

Gå til indholdsfortegnelsen og klik på et punkt

http://www.fleksjoblolland.dk/downlo...10&Bruger=8839
Jeg hæfter mig ved en forskelsbehandling af fleksjobbere ift. hvor meget der trækkes af fleksløntilskuddet, hvis man modtager ledighedsydelse under ferie..

Der beskrives en fleksjobber på 20 timer i en af boksene, hvor vedkommende på fem dages ferie vil få udbetalt mere i ledighedsydelse, end der trækkes i flekslønstilskuddet..

"Eksempel 5 – Fleksløntilskud og ferie med ledighedsydelse i samme periode
Person (P) får løn for 20 timer om ugen (86,66 timer om måneden) med en månedsløn på 17.333 kr. (inkl. 15 pct.
pension). Månedslønnen for fuldtidsarbejde (37 timer/uge) udgør 32.067 kr. pr. måned.
P’s fleksløntilskud udgør 17.008 kr. minus 30 pct. af 13.208 kr. minus 55 pct. af den del af månedslønnen der ligger
udover 13.208 kr. = 10.777 kr. Da tilskud og løn tilsammen ikke overstiger lønnen for fuldtidsarbejde, nedsættes
tilskuddet ikke yderligere.
P vælger at holde 5 dages ferie med ledighedsydelse, svarende til samlet 3.560 kr. I samme periode kan P ikke
modtage fleksløntilskud. Fleksløntilskuddet udgør 10.777 kr./måneden, svarende til 497 kr. pr. dag (10.777 kr. /
4,3333 / 5 dage). Fleksløntilskuddet nedsættes derfor med 5 dage * 497 kr. = 2.487 kr."

Jeg får kun løn for 1,5 time ugentligt+pension..og får derfor et stort flekslønstilskud..jeg får selvfølgelig det samme i ledighedsydelse for 5 dages ferie, men følger jeg deres udregning, vil jeg skulle trækkes forholdsvis meget i fleksløntilskuddet..kan det virkeligt passe, Mik?

Ham på 20 timer vil få en gevinst og jeg vil få et tab, simpelthen fordi jeg modtager højere tilskud (tilskud:4,33:5=træk pr.dag) Jeg forstår det ikke? Kan seføli godt se at han får en meget højere løn end jeg og derved mister penge der også..men alligevel?

Sidst redigeret af sannemus; 21-02-2014 kl. 12:53. Årsag: Tilføjelse
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 16:42   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Jeg hæfter mig ved en forskelsbehandling af fleksjobbere ift. hvor meget der trækkes af fleksløntilskuddet, hvis man modtager ledighedsydelse under ferie..

Der beskrives en fleksjobber på 20 timer i en af boksene, hvor vedkommende på fem dages ferie vil få udbetalt mere i ledighedsydelse, end der trækkes i flekslønstilskuddet..

"Eksempel 5 – Fleksløntilskud og ferie med ledighedsydelse i samme periode
Person (P) får løn for 20 timer om ugen (86,66 timer om måneden) med en månedsløn på 17.333 kr. (inkl. 15 pct.
pension). Månedslønnen for fuldtidsarbejde (37 timer/uge) udgør 32.067 kr. pr. måned.
P’s fleksløntilskud udgør 17.008 kr. minus 30 pct. af 13.208 kr. minus 55 pct. af den del af månedslønnen der ligger
udover 13.208 kr. = 10.777 kr. Da tilskud og løn tilsammen ikke overstiger lønnen for fuldtidsarbejde, nedsættes
tilskuddet ikke yderligere.
P vælger at holde 5 dages ferie med ledighedsydelse, svarende til samlet 3.560 kr. I samme periode kan P ikke
modtage fleksløntilskud. Fleksløntilskuddet udgør 10.777 kr./måneden, svarende til 497 kr. pr. dag (10.777 kr. /
4,3333 / 5 dage). Fleksløntilskuddet nedsættes derfor med 5 dage * 497 kr. = 2.487 kr."

Jeg får kun løn for 1,5 time ugentligt+pension..og får derfor et stort flekslønstilskud..jeg får selvfølgelig det samme i ledighedsydelse for 5 dages ferie, men følger jeg deres udregning, vil jeg skulle trækkes forholdsvis meget i fleksløntilskuddet..kan det virkeligt passe, Mik?

Ham på 20 timer vil få en gevinst og jeg vil få et tab, simpelthen fordi jeg modtager højere tilskud (tilskud:4,33:5=træk pr.dag) Jeg forstår det ikke? Kan seføli godt se at han får en meget højere løn end jeg og derved mister penge der også..men alligevel?
Den er sindsyg svær at forklare på skrift.. Men beregningen er helt efter reglerne..

Men pricippet HELT simpelt forklaret:

Først beregnes hvad DIT flekslønstilskud er i en GENNEMSNITS måned.. Hvis du normalt ville få fx. 10.000 kr i tilskud pr. måned, så beregnes således:

10.000 kr/md divideret med 4,3333 divideret med 5 dage = 461,54 kr/ pr. dag.

Holder du 5 dages ferie på ledighedsydelse, så trækkes der 5 x 461,54 kr = 2307,71 kr fra max flekslønstilskud/md.. Max. flekslønstilskud = 17312 kr minus de 2307,71 kr for feriedagene = max. 15004,29 kr i flekslønstilskud til resten af måneden hvor du arbejder.

MEN.. Da måneden skal opdeles i 2 dele (ferie og arbejdsdel) så skal grænserne for hvornår der beregnes modregning på 30 og/evt 55 % også reduceres til kun at være for den periode du arbejder.. Det samme gælder evt. lønloft..

Så alt i alt et regnestykke man næsten ikke kan beregne med en lommeregner..

Så forstår godt din tvivl.. Hvad du modregnes i flekslønstilskuddet for ferien, og det beløb du modtager i ledighedsydelse har INTET med hinanden at gøre.. P.g.a. den mærkværdige beregning ovenfor..

I dit tilfælde med kun få timer, er dit tilskud højere pr. gennemsnitsdag end den med et mindre tilskud pr. dag.. Så du vil du blive modregnet mest pr. feriedag i tilskuddet..

Men der er helt vilde, og unfair forskelle fra flekser A til flekser B..

Jeg har taget den op med beskæftigelsesministeret..

Men den opfylder 100 % den model som findes her i punkt 7.4 i denne vejleding.

http://www.fleksjoblolland.dk/upload...ob-7-11-13.pdf

Sidst redigeret af mik16; 21-02-2014 kl. 16:58.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 09:29   #8
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Tusind tak for alle svar. Der er godt nok noget at tænke over

Hvis jeg bliver syg i fleksjob (det er på 4 timer per uge) er jeg så omfattet af sygedagpengeloven og dermed udbetaling af mit fleksløntilskud + beløb op til sygedagpenge sats? eller får jeg kun mit fleksløntilskud?
Der er ikke udb. fra arbejdsgiver under sygdom i dette tilfælde.

7.5. Fleksløntilskud under sygdom og barsel

Bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud

§ 3. Hvis en ansat i fleksjob ikke modtager løn under sygdom, modtager den pågældende sygedagpenge efter reglerne fastsat i § 49 lov om sygedagpenge. Der sker fuldt fradrag for de udbetalte sygedagpenge i fleksløntilskuddet, således at der sammenlagt udbetales et beløb svarende til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 14:28   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Hvis jeg bliver syg i fleksjob (det er på 4 timer per uge) er jeg så omfattet af sygedagpengeloven og dermed udbetaling af mit fleksløntilskud + beløb op til sygedagpenge sats? eller får jeg kun mit fleksløntilskud?
Der er ikke udb. fra arbejdsgiver under sygdom i dette tilfælde.

7.5. Fleksløntilskud under sygdom og barsel

Bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud

§ 3. Hvis en ansat i fleksjob ikke modtager løn under sygdom, modtager den pågældende sygedagpenge efter reglerne fastsat i § 49 lov om sygedagpenge. Der sker fuldt fradrag for de udbetalte sygedagpenge i fleksløntilskuddet, således at der sammenlagt udbetales et beløb svarende til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
Reglerne er som du sikkert har set snørklet

Men uanset den mærkværdige beregningsmetode, så ender du SAMLET op på hvad der svare til fuldt flekslønstilskud, selv om du vil modtage sygedagpenge
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2014, 07:56   #10
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
mik16>> Hvad menes der med "Der sker fuldt fradrag for de udbetalte sygedagpenge i fleksløntilskuddet"?

Jeg læser det som at hvis man får 500 kr i sygepenge fra sin arbejdsplads, får man 500 kr mindre i flekslønstilskud, er det rigtigt forstået?
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension