K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2015, 11:43   #1
sygeplejerske86
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
sygeplejerske86 er ny på vejen
Hvor meget udbetalt sygedagpenge?

Hej
Jeg vil høre omkring fuldtidsforsikret ledige hvor meget man så får i sygedagpenge?
Jeg har været på dagpenge indtil 1 måned inden jeg blev ansat i en 32 timers vikariat. Nu får jeg sygedagpenge efter deltid og min timeløn er på 98 kr selvom min timeløn er 150 kr i mit vikariat. Er det rigtigt udregnet af kommunen at de slet ikke kigger på de sidste 3 måneder men kun 1 måned inden jeg blev syg?

På forhånd tak for hjælpen
sygeplejerske86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2015, 14:31   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sygeplejerske86 Se meddelelser
Hej
Jeg vil høre omkring fuldtidsforsikret ledige hvor meget man så får i sygedagpenge?
Jeg har været på dagpenge indtil 1 måned inden jeg blev ansat i en 32 timers vikariat. Nu får jeg sygedagpenge efter deltid og min timeløn er på 98 kr selvom min timeløn er 150 kr i mit vikariat. Er det rigtigt udregnet af kommunen at de slet ikke kigger på de sidste 3 måneder men kun 1 måned inden jeg blev syg?

På forhånd tak for hjælpen
Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til socialrådgiverne hos DSA. De har helt styr på udregning af sygedagpenge.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2015, 16:00   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har, som jeg ser det, kun haft een måneds lønindtægt forud for din sygemelding.
Men spørg ind til det.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 08:28   #4
kay
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2015
Indlæg: 28
Styrke: 10
kay er ny på vejen
Jeg var inden sygemelding ansat 28 timer om ugen og fik også sygedagpenge efter det. Jeg kontaktede min fagforening og de sendte et brev, hvori der stod at jeg var fuldtidsforsikret, og uden indvendinger regulerede kommunen min sygedagpenge op til fuldtid.
Pøj med det hele.
kay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 08:45   #5
sygeplejerske86
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
sygeplejerske86 er ny på vejen
Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening men har en kandidat så jeg er medlem af akademikernes akasse men de siger at de intet har at gøre med det og kan ikke hjælpe... Ved ikke rigtig hvor jeg skal henvende mig... Føler at jeg bliver kastet rundt i systemet
sygeplejerske86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 15:27   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du kan bede a-kassen sende dig en bekræftigelse på at du er fuldtidsforsikret og så aflevere/sende den til Ydelsesservice (det sted der udbetaler dine sygedagpenge. I Kbh hedder det Ydelsesservide). Med et brev om at du har krav på sygedagpenge for fuld tid.

Jeg arbejdede i årevis 33 timer om ugen op til jeg blev syg og har altid fået sygedagpenge for fuld tid siden jeg blev ledig (blev fyret pga sygdom), da jeg er fuldtids forsikret i DSA.

Men det lyder da som en dårlig a-kasse at være medlem af ved sygdom. Skriv og hør dem hvad de kan hjælpe med i tilfælde af sygdom.

Sidst redigeret af Akvamarin; 02-06-2015 kl. 15:37.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 16:14   #7
sygeplejerske86
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
sygeplejerske86 er ny på vejen
Nu har jeg prøvet at ringe flere steder igen. Kommunen siger det er regler efter paragraf 47 så man tager antal timer jeg har arbejdet og dividerer med timelønen og finder frem til 98 kr i timen. Min akasse har givet samme svar om at de intet har med sygedagpenge at gøre... Overvejer om jeg skal skifte til dsa med det samme så jeg kan få hjælp herfra... Hvad synes I?
sygeplejerske86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 16:36   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sygeplejerske86 Se meddelelser
Nu har jeg prøvet at ringe flere steder igen. Kommunen siger det er regler efter paragraf 47 så man tager antal timer jeg har arbejdet og dividerer med timelønen og finder frem til 98 kr i timen. Min akasse har givet samme svar om at de intet har med sygedagpenge at gøre... Overvejer om jeg skal skifte til dsa med det samme så jeg kan få hjælp herfra... Hvad synes I?
Hvis du kan skifte a-kasse vil jeg gøre det. DSA har socialrådgivere der hjælper og foreksempel kontankter kommunen når der er noget der ikke er rigtigt.

Men vær lige sikker på du kan blive medlem af DSA så længe du er sygemeldt. Jeg ved ikke om der er regler for medlemskab i den forbindelse. Det vil jo være dumt at stå uden a-kasse lige nu.

-------------------------------

Prøv at se her fra Vejle kommune: http://www.vejle.dk/Borger/Job-og-ud...il-ledige.aspx

Citat:
Hvis du som ledig, har ret til dagpenge fra din A-kasse, opfylder du også kravet for at få
sygedagpenge.
Citat:
Hvor meget kan jeg få i sygedagpenge?
Sygedagpengesatsen er den samme som dagpengesatsen fra A-kassen.
Maksimum er 4.075,- kr. brutto pr. uge (pr. 06.01.14).
Så det springene er om du er berettiget til dagpenge fuldtid i a-kassen. Hvis du er skal du have det samme i sygedagpenge.

Hvis du ikke kan få hjælp i a-kassen kan du prøve SR-bistand eller gratis retshjælp.

Sidst redigeret af Akvamarin; 02-06-2015 kl. 16:43.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 16:52   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der burde ikke være forskel på a-kasser. Men som foreslået, få på skrift, at du er fuldtidsforsikret.

Men der er jo også et max på dagpengetimelønnen - mener den er ca 112 kr i timen
sNår de ca 112 kroner omregnes til din norm (deles med 37 og ganges med 32) - så ender man cirka på de 98 kroner.

Sidst redigeret af stampe; 02-06-2015 kl. 18:38.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 17:35   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Beregning sygedagpenge

Jeg er ret sikker på at kommunen har ret.. Spørgsmålet er mere om de 98 kr/time er korrekt beregnet.. Det lyder lavt ud fra 150 kr i timen.. Men det kommer så an på HVAD de 150 kr/time indeholder.. 150 kr minus 8 % am-bidrag skal give 138 kr/time.. Og dermed de max. 111,76 kr/time i sygedagpenge..
Hvis kommunens regnestykke skal være korrekt, så SKAL månedens løn uden am-bidrag give en mindre gennemsnitsløn end de 150 kr.
Fx. indkomst den måned uden am = 5000 kr delt med 33,33 timer den måned = 150 kr/time som udgangspunkt.

Fra nedenstående, så er det KUN lønindtægt der kan indgå i beregningen.. Ikke dagpengene..

Her er det ret godt forklaret

Citat:

Hvis du er i job
Hvis du var i job inden sygemeldingen og stadig er i job, vil størrelsen på dine sygedagpenge fra kommunen afhænge af, hvor mange timer du er ansat.

Hvis du fx er ansat i 30 timer om ugen, vil du højst være berettiget til (30 timer x 111,76 kr.) 3352,80 kr. i sygedagpenge om ugen.

Kommunens beregning af din sygedagpengesats
Hvis du skal have ret til den maksimale sats pr. time på 111,76 kr., skal din timeløn være højere end dette efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag.

I timelønnen indgår grundløn, dyrtidstillæg samt andre personlige tillæg. Betaling for overarbejde indgår også.

Hvis din timeløn er lavere, vil din sygedagpengetakst også blive lavere.

Kommunen beregner din sygedagpengesats ud fra din gennemsnitlige indkomst i dit nuværende ansættelsesforhold. Kommunen bruger indkomsten i de seneste 3 afsluttede kalendermåneder forud for din 1. fraværsdag efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Oplysningerne om din indkomst henter kommunen som udgangspunkt fra indkomstregisteret.

Ændring af beregning i sygeperioden
Kommunen vil skulle ændre din beregning, hvis

du går fra deltids- til fuldtidsansættelse.
du overgår fra lærling/elev til færdiguddannet.
du får en lønstigning.
satsen for dagpenge stiger.
Er du i job og dagpengeberettiget medlem af en a-kasse, skal kommunen ændre din beregning, hvis dit ansættelsesforhold ophører i sygeperioden. Du vil så have ret til det samme i sygedagpenge, som du ville have ret til i dagpenge fra a-kassen. Det er kommunens ansvar at beregne satsen.

Hvis du er ledig inden sygemeldingen
Hvis du bliver sygemeldt, mens du er ledig og modtager dagpenge fra a-kassen, vil du modtage det samme beløb i sygedagpenge, som du modtog i dagpenge.

Mulighed for at klage
Hvis du er utilfreds med kommunens afgørelse om størrelsen på dine sygedagpenge fra kommunen, kan du klage over den.

Snuppet herfra:

https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...es-stoerrelse/

Se også kapitel 5.. Og især § 8
https://www.retsinformation.dk/forms...id=166748#Kap5

Sidst redigeret af mik16; 02-06-2015 kl. 18:13.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension