K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2008, 22:45   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stjuma jeg har snakket med nogen i dag der mener at man IKKE har krav på at blive behandlet som en flekser (altså hjælp til fleksjob og kurser) før man reelt er flekser (har været i det første job ) men det har jeg trods ihærdig forsøg på at finde det ikke kunne finde noget om , så det er nok smartest at bede kommunen om at henvise til de love eller bekendtgørelser de mener der gælder og på den måde få det opklaret (fortæl det gerne herinde )

når det er sagt så faldt jeg i min søgen efter det over noget andet som du måske kan få brug for , jeg håber det ikke men jeg sætter det ind her det er en sm-afgørelse som er meget rar at have liggende hvis de enten prøver at lukke munden på dig ved at sige at det er kontanthjælp til første job eller at de nægter dig et fleksjob (en visitation) du skriver at du først får den når du har fundet jobbet, så syntes jeg da at du skal sende dem en ansøgning om fleksjob så de enten giver dig en visitation eller et afslag som du så kan anke , det er åbebart ikke så nemt som vi troede...

(man skulle jo tro at de tog mod førtidspensionister der ville tilbage til arbejdsmarkedet med kyshånd ) men prøv at læse den her afgørelse og hav den i baghovdet bare i tilfælde af ...

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=3721
  Besvar med citat
Gammel 11-07-2008, 15:45   #12
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Hejsa.
Jeg har skrevet til Jobcenter Frederikshavn 2 gange. Første gang slet ingen reaktion - anden gang et autosvar!
Jeg har skrevet til samtlige politikere i Folketinget - mange autosvar - og 3 reelle svar.
Her er hvad jeg skrev til dem:
Til Folketingets medlemmer.



Ang. Fleksjob.



Jeg er en mand på knapt 60 år.

Jeg har gennem en årrække været førtidspension. Nu har jeg fået så mange ting på plads i mit liv, og der er kommet mulighed for at få et fleksjob.



Jeg har været i praktik i 4 uger og er godkendt til et 20-timers fleksjob – eller er jeg?



Da jeg for 3 måneder siden fandt gennem Frederikshavn kommunes jungle, fik jeg kontakt til konsulent Susanne Ditlevsen Jensen.

Her fik jeg følgende oplysninger:

Jeg skulle selv finde praktikpladsen. Det gjorde jeg så!
Jeg skulle selv finde en arbejdsplads???
Jeg kunne ikke komme på kursus – fordi jeg kom ind ”ad bagvejen”??? Senere blev det ændret til at jeg har for mange kompetencer!!! Alle mine kompetencer er mere end 22 år gamle, så hvad kan de bruges til i dag?
Jeg kunne først få et fleksjobbevis, når jeg havde fundet en arbejdsgiver.
Jeg fik ikke fleksydelse, men fortsatte på min førtidspension – måske meget rimeligt.


Hvis ovenstående er korrekte, må jeg spørge: Hvorfor denne forskelsbehandling? Er det korrekt, så vil jeg gerne have at vide, hvor disse regler findes!



Jeg har spurgt efter reglerne adskillige gange hos Susanne Ditlevsen Jensen, men helt uden resultat. Søgen på Internettet har heller ikke bragt dem for dagen. Ingen af de fleksjobbere jeg har og er i kontakt med kender dem.



Hvis det er korrekt, så er beslutningen om, at få så mange i arbejde som muligt overhovedet ikke helhjertede. Så er de ikke det papir de er skrevet på værd.



Jeg har også forsøgt at få reglerne hos både Velfærdsministeriet og Beskæftigelsesministeriet. De henviser hver for sig til det modsatte ministerium??? De bliver videresendt og så går der mindst 1½ måned før de svarer med henvisning til det andet ministeriums hjemmeside – hvor det slet ikke er lykkedes at finde noget brugbart til mit brug! Så derfor denne henvendelse med håb om, at jeg ikke skal blive ved at være ”Palle alene i verden”.

Mvh

En af dem der svarede var Thomas Adelskov. Her er hans svar:

Kære Steen Mathiesen.
Tak for din mail. Jeg forstår godt at du er forvirret. i 2007 indførte vi regler der betyder at du selv har ret til mindst 6 ugers uddannelse. Derudover skal kommunen også betale for hjælp "anden aktør" der kan hjælpe med at finde fleksjob til dig, hvis de ikke selv har haft succes inden for et halvt år. Endelig har du naturligvis også ret til et fleksjobbevis - det skal jo netop gøre det lettere at finde fleksjob. Jeg vil foreslå, at du kontakter din gamle fagforening og får dem til at hjælpe dig videre.

Så har jeg skrevet til samtlige politikere i Frederikshavn Byråd. Her er indtil videre kun kommet et par vattede svar.

Nu tror jeg på, at jeg får min ret, det er bare et spørgsmål om tid - de rider jo ikke samme dag de sadler.

mvh

stjuma.
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2008, 17:08   #13
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Skide godt, stjuma

Bliv ved !

Det kan være der kommer en lex stjuma ud af det
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2008, 19:07   #14
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 17
Trine er ny på vejen
Loven trådte i kraft 1.juli 2008

Kære Stjuma,

Denne lov gælder for alle FTP efter den "gamle" ordning.

Velfærdsministeriet henviser nederst til en række tlf. numre, prøv at kontakte dem med din problematik omkring dit ønske om at komme i fleksjob eller som alternativ arbejde samtidig med at du modtager pension?

Jeg har tidl. talt med dem, og har fået rigtig gode svar. I hvert fald gør du ved en evt. henvendelse opmærksom på din problemstilling, som i bedste fald kan blive en hjælp til andre der gerne vil på arbejdsmarkedet igen.

Her er den nye lov:

Bedre vilkår for pensionister, der vil arbejde

Nye regler gør det muligt for folkepensionister at tjene mere uden modregning i ældrecheck eller andre tillæg



Fremover bliver det mere attraktivt for folkepensionister og førtidspensionister at arbejde. Det er konsekvensen af nye regler, som træder i kraft 1. juli 2008.



Reglerne er en del af regeringens jobplan og sigter bl.a. på at gøre det mere tiltrækkende for nogle ældre at aftrappe deres arbejdsliv i et lidt langsommere tempo, end de ellers er indstillet på.



Med de nye regler får folkepensionister mulighed for at tjene mere end tidligere, uden at der sker modregning i deres ældrecheck og andre tillæg. Det bliver også lettere for ældre at blive længere på arbejdsmarkedet for så senere at få en højere folkepension. Og førtidspensionister får nu tryghed for, at de ikke mister deres ret til førtidspension, selvom de i en periode begynder at arbejde igen.



Ifølge velfærdsminister Karen Jespersen vil regelændringerne yde et bidrag til at reducere manglen på arbejdskraft i Danmark: ”Vi skaber nye og bedre muligheder for folkepensionister og førtidspensionister, der gerne vil give en hånd med på arbejdsmarkedet. Det er godt for Danmark, som har brug for alle, der kan og vil arbejde. Og det er godt for pensionisterne Et arbejde kan – også selv om det kun er få timer om ugen – være med til at give kvalitet og indhold i livet,” siger Karen Jespersen.



For folkepensionisterne betyder ændringerne konkret, at de nu kan arbejde og tjene op til 30.000 kr. mere om året, uden at der sker modregning i de tillæg, som mange modtager ud over folkepensionens grundbeløb. Det vil sige folkepensionens pensionstillæg, ældrechecken og varme- og helbredstillæg. Det betyder for eksempel, at en enlig folkepensionist nu kan have en supplerende indtægt på op til 46.600 kr., uden at der sker modregning i ældrechecken. Tidligere var grænsen 16.600 kr.



Samtidig bliver det nemmere for ældre at udskyde overgangen til folkepension, mod at man til gengæld får en højere folkepension. Tidligere skulle man næsten arbejde fuld tid i de år, hvor man udsatte pensionen, for at opnå den højere pensionsydelse. Nu bliver grænsen sænket fra 1.500 til 1.000 timer om året, hvilket betyder, at man kan nøjes med at arbejde knap 20 timer om ugen.



For førtidspensionister betyder regelændringen, at de kan arbejde uden risiko for at miste retten til at vende tilbage til førtidspension. Dette gælder for førtidspensionister, der har fået tildelt deres pension før 2003.

Yderligere oplysninger

Torben Hede, specialkonsulent, 33 92 47 09

Lis Witsø-Lund, fuldmægtig, 33 92 93 10

Jesper Høvsgaard Termansen, presseansvarlig, 33 92 47 49


Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2008, 19:41   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stjuma dit svar fra Thomas Adelskov forvirre mig en del , det han svare

Citat:
Kære Steen Mathiesen.
Tak for din mail. Jeg forstår godt at du er forvirret. i 2007 indførte vi regler der betyder at du selv har ret til mindst 6 ugers uddannelse. Derudover skal kommunen også betale for hjælp "anden aktør" der kan hjælpe med at finde fleksjob til dig, hvis de ikke selv har haft succes inden for et halvt år. Endelig har du naturligvis også ret til et fleksjobbevis - det skal jo netop gøre det lettere at finde fleksjob. Jeg vil foreslå, at du kontakter din gamle fagforening og får dem til at hjælpe dig videre.
Det er jo de regler der gælder for flekser, og som jeg læser dine indlæg så vil kommunen ikke give dig en fleksbevilling før end du har fundet jobbet (faktisk skide frækt når man tænker over det , du kan arbejde flere timer end mange flekser )

Det jeg har hørt fra de jobkonsulenter jeg har snakket med er at en førtidspensionist selv skal skaffe job...

Men du er jo arbejdsprøvet og konstateret at kunne arbejde 20 timer så det logiske ville jo være at du kunne visiterers til fleks overgå til ledighedsydelse og derefter have alle de samme rettigheder som alle os andre...

det burde være den logiske tankegang der var, men man kan forstå at kommunen ikke vil det, for i det du bliver flekser og hvis de så ikke kan skaffe dig arbejde ja så mister de din refusion efter et år , den risiko løber du ikke med en førtidspension...

Jeg kan godt forstå din frustration og jeg er ganske sikker på at du nok skal komme igennem med det her , og glæder mig til at følge din kamp , for du bliver nok ikke den første og heller ikke den sidste der kommer til at opleve den problematik...
  Besvar med citat
Gammel 12-07-2008, 17:47   #16
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Hej.
Nu har jeg fået brev fra Jobcenter Frederikshavn. Jeg er inviteret til et møde på torsdag kl. 13.00. Hvad de mon vil snakke om?
mvh
stjuma.
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2008, 13:58   #17
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stjuma ja det bliver spændene , det er utroligt at de aldrig skriver hvad det er man skal snakke om..

Jeg lider af stress og jeg er normalt ikke lige frem et menneske der går op i petitesser men jeg kan ikke have et brev om en samtale som jeg ikke ved hvad handler om ....

Man gennemgår alt muligt i hovedet og som reglen er det ingen af delene når man kommer frem..

Jeg har bedt mit jobcenter om at meddele hvad det er mødet går ud på pr efterdags ,er kontrolfreak hvad sådan noget angår ...

Ikke at det har hjulpet en døjt (kun min gamle jobkonsulent fandt ud af at det var bedre at fortælle mig hvad mødet skulle handle om ) men kommunen generelt de er ligeglad.

Men jeg mener helt bestemt at det kommer under god forvaltnings skik at oplyse borgeren om hvad det drejer sig om, på den måde kan man jo også møde bedre forberedt og spare meget tid for både dem og en selv

Husk at skriv hvad det er de vil dig, håber at de giver dig en fleksvisitation sådan at du kan få den hjælp du har brug for, for at komme i fleksjob
  Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 12:20   #18
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Arrow Farcen fortsætter.

Hej igen.
Ja farcen fortsætter, men måske nu i positiv retning.
Jeg har været til møde på Jobcenter Frederikshavn. Da den forrige konsulent skal studere videre (det er absolut også nødvendigt - gud være med hende!). har jeg i stedet fået en sagsbehandler (titler giver vist nok mere i løn!).
Jeg ER slet ikke godkendt endnu - jeg skal have lavet en Ressourceprofil og så i et Ressourceprojekt! Så løjerne er først lige begyndt.
Det tager op til 12 uger, og det er der ingen, der har nævnt tidligere. Jeg fik tvært imod at vide, at nu skulle jeg bare i gang med at søge et fleksjob.
Men det positive er, at når det her er afsluttet, så bliver jeg visiteret til et fleksjob på lige fod med andre.
Nu venter jeg på en indkaldelse til ressourceprifilen -så kan jeg bare håbe, at det holder det her.
mvh
stjuma.
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2008, 15:11   #19
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 17
Trine er ny på vejen
Hej Stjuma,

Øh... har du en nærmere forklaring på hvad dette ressourceprojekt på 12 uger indeholder???

Når din visitering til fleksjob går i orden, går du så umiddelbart fra førtidspension til ledighedsydelse - (hvis du ikke allerede har fået et fleksjob)?

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob/førtidspension brittelil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 02-04-2013 21:28
Fra fleksjob til førtidspension Munter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 04-08-2012 17:41
Fra førtidspension til fleksjob ? HIT Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-10-2010 09:09
Fra Fleksjob til førtidspension Ruby Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 63 16-07-2010 00:29
Fleksjob/førtidspension?? Dorthe Dit og Dat 0 23-08-2006 10:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension