K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2011, 17:26   #1
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
for syg til flex - trues med kontanthjælp !

hej, så har også jeg brug for hjælp !

Kort fortalt drejer det sig om min kæreste, hun er 32 år og er både fysisk og psykisk syg (angst,socialfobi mm. + diskus,slidgigt,afklemnings sundrom i skulder,lumbago mm.)

Har lige været på REVA , gennemførte 7 uger + 2 uger i arbejdsprøvning, skulle ikke mere da de havde set nok sagde de (har det osse på skrift)!

Har lige fået svar og de kom frem til en arbejdsevne på under 5% (ud af 1time og 45min. om dagen ) og de mener ikke at det psykiske har betydning på det fysiske !

Afventer erklæring fra egen læge og psykiater !

Så til samtale med SB som sagde at min kæreste var for syg til flex, men nok ikke syg nok til ftp, så hun vil sende hende på kontanthjælp når de sidste papirer kom ! kan hun det, når hun ikke kan arbejde ?Hun mente osse at de ikke kunne bruge REVA til noget da hun skulle have mindst 10 uger, men det var jo dem selv der sendte hende hjem efter 7+2 = 9 uger !

Og har arbejdsevnen (under 5%) slet ikke noget at sige, da hun kun vurderede det psykiske (mangler dog stadig de sidste papirer), men da hun bliv sygemeldt efteråret 2009, var det p.g.a. stress mm. og har været sygemeldt før i 2003 og 2008 på det fysiske - men nu er det helt galt med begge dele !

Hvis SB sender hende på kh, kan vi så selv søge ifølge §17 inden hun over går til kh fra sdp, og derved bevare sdp indtil vi har fået svar på ftp (sdp udløber senest til august) - ved godt det hedder kh ved afslag, men det skal hun jo evt. alligevel !!!

Og vil hun have en chance for ftp bare på det fysiske ??

Hilsen de 2 søvnløse

Sidst redigeret af lund70; 13-04-2011 kl. 19:02.
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 19:44   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hvis du søger på helsingørdommen, så kommer det frem at man ikke kan være for syg til fleks og for rask til pension..

ja, du kan søge en § 17 på foreliggende grundlag, den sidste dag hun er på sygedagpenge, eller en af de sidste dage. så har du den i 3 mdr mere.. om hun kan få pension afhænger jo af arbejdsevne og ikke så meget diagnoser.

hæng på så kommer der flere gode råd til jer..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 19:45   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kommunen kan sagtens sende hende på KHJ, det sker for rigtig rigtig mange mennesker, og en god del af dem havner uden indtekt overhovedet oftest fordi de er gift.

Jeg går ud fra at sygedagpengene er forlænget? i så fald ligger der en princip som siger at hvis man søger FP INDEN udløbsadatoen for sygedagpenngene, så skal man forblive på sygedagpenge-ydelsen.

Jeg kan ikke finde ud af at linke til det, men hvis du går ind på ast.dk finder fanen afgørelser, og der vælger søg i database over afgørelser. Der søger du så på 7200006-10 i første søgefældt og du har afgørelsen.

MEN inden i søger §17 FP på det forandliggende grundlag (husk at skrive forandliggende, ellers må kommunen bruge 20 år på at træffe en afgørelse, hvis det er det de har lyst til, mens ved forandliggende har de 3 måneder) vil det være rigtig godt at have på skrift at kommunen vurder din kæreste for syg til fleks.

Har i kunnet skaffe det, bør i medsende helsingør dommen (sø her på siden så dukker den op) den siger nemlig at man ikke kan være for syg til fleks og for rask til FP, havner man der SKAL! man fleksvisiteres.

Jeg ved godt i går efter FP, men at blive fleksvisiteret er dog 20 mileskridt tættere på en FP, fordi kommunen ved 12 måneders sammenhængende ledighed inden for de seneste 18 måneder skal vurdere om man nu også hører til på fleks, og mange får faktisk FP tilkendt efter fleksvisiteringen fordi det er umuligt for kommunerne at finde et job til dem, fordi de er for syge.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 20:10   #4
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Hej, Nej vi er ikke gift - og jeg er ftp (2006) !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 22:46   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kan bedre svare sig, evt at gå efter forlængelse stk 4; fleks eller pension.

Det lyder til at sagsbehandler forsøger at lokke jer i en fælde.

Fælden er at når der først er søgt pension, kan sygedagpenge eller fleks ikke komme på tale efterfølgene.

Be skriftlig om, hvad der mangler i sagen, da I er uforstående overfor at den nylig overstået afklaring af arbejdsevnen, som blev afbrudt, af sagsbehandler, nu åbentbart blot manglede EN UGE, for at være dokumenterene?

Og en forklaring på, at denne blev afbrudt, når sagsbehandleren nu mener at den skulle have været 10 uger?

ref. også kort, mødet, især oplysning om, at du er for syg til det ene og for rask til det andet.
Be evt om henvisning til lov.

(er træt, men noget i den stil).

Vigtigt at skrive, med stempel på kommune, og kopi til jer selv. Husk at bede om skriftlig svar.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 14:54   #6
Camillo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Camillo er ny på vejen
Hej Popiae,

Jeg skal lige forstå præcis det du skriver.

Du skriver, at såfremt der søges pension (det være sig §17 eller §18)- gives der afslag, hedder det KH, da fleks er udelukket????

Hvis det er korrekt, bør alle vel umiddelbart gå efter at blive fleksvisiteret, og så først herefter "gå efter" FTB??

mvh
Camillo
Camillo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 20:46   #7
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Har i kunnet skaffe det, bør i medsende helsingør dommen (sø her på siden så dukker den op) den siger nemlig at man ikke kan være for syg til fleks og for rask til FP, havner man der SKAL! man fleksvisiteres.
Ork, det er kommunerne da ligeglade med. Der er jo også støjbergs svar til folketinget fra januar i år, som siger det samme uden at det dog gør en forskel. Kommunerne er jo yderst kreative i at omgås dette ved at konkludere at der stadig findes behandlingsmuligheder - hvilket vi jo ser, igen og igen, at der sker

I mit tilfælde var jeg endda forlænget efter §27 stk 4, og kommunen har stadig sendt mig ud i hullet, bla fordi det ikke kan udelukkes at min tilstand bedres, når mine børn engang er blevet store. Jow jow, kreativiteten fejler ikke noget
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 20:59   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig man lægger alt for stor vægt på den dom
hvem har fået flex eller pension udfra den dom
ingen udover den som kørte sagen, eller meget få

samt når den nye refom kommer på området, så kan man godt gjlemme alt om den dom
når hele formålet er at smide folk på kontanthjælp og som ekstra bonus
ingen offentlig forsørgelse
det er som om kommunerne og folketinget, tror syge kommer i arbejde
hvis man fratager ens økonomisk grundlag
får ingen offenligt ydelse efter sygdagpenge stop i juni sidste år
er jeg kommet nærmere arbejdsmarkedet af den grund
NEJ tværtimod
min angst for fremtiden og ellers mine andre sygdomme
gør jeg kun får det endnu dårligere

men kommunen er glade være måned, når de kan spare 16000 kr inden skat
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 00:32   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Netop pga kommunernes kreativitet, vil de i de fleste tilfælde, bruge argumentation om, at borgeren ikke kan få genoptaget sygedagpenge, da borgeren jo mener sig berettiget til en førtidspension, dermed er fleks jo også udelukket.

Derfor skal ansøgning til pension, efter min mening, være absolut sidste udvej, eller når man er havnet på kontanthjælp, og alle muligheder for genoptagelse af sygedagpengene er udelukket.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 10:09   #10
Camillo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Camillo er ny på vejen
Enig i forhold til at søge §17.

Men hvis man f.eks. bliver indstillet til FTP af SB efter §18, uden man først har været visiteret til fleksjob, er der vel "ingen problemer".....??

Man må gå udfra, at hvis SB indstiller til FTP efter §18, og man i denne periode modtager SDP, så er det fordi SB reelt mener fleksjob er udelukket og alle behandlingsmuligheder m.v. er udtømte.

Mvh
Camillo
Camillo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex eller ikke flex. stumbi Spørgsmål ang fleksjob 19 07-02-2013 15:50
Indstillet til flex / Den nye flex lov Bitsch Spørgsmål ang fleksjob 7 18-09-2012 20:21
reva 5 år, afslag på flex og nu kontanthjælp Alias Alt det andet 10 24-10-2010 20:17
Kontanthjælp/Flex stina2630 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-08-2010 16:15
Fra flex til fp 1966 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-07-2009 21:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension