K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2014, 12:23   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Hvilken lov gælder, ved modregning af feriepenge af ens kontanthjælp ?

Skal K-kassen beregne kontanthjælpen efter aktivlovens § 32 eller ferielovens § 12 ?

Jeg holdt 17 dages ferie i foråret 2014 med egne feriekort, hvor K-kassen beregnede efter
ferielovens § 12, de skrev:

" Du har optjent 17 feriedage. Dine feriepenge er bestemt til at dække 17 hverdage. Din kontanthjælp vil derfor blive sat ned fra den 03.03.2014-25.03.2014. Perioden dækker de 17 feriedage, som er svarende til 23 kontanthjælpsdage."


Det debateres her http://www.k10.dk/showthread.php?t=28455 hvor 'Tazoom' bl.a. skriver:

"Det er muligvis praksis nogle steder, men det er forkert.

Det SKAL modregnes pr dag. "


og henviser til: http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-695.html

"Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126
§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække.

Jeg fik dette skriftlige svar fra K-kassen, hvor jeg spørger:
"Hvordan fratrækkes feriepengene i kontanthjælpen, er det for det antal dage eller for beløbet ?"

Svar:
"Der kan ikke ydes kontanthjælp for det antal dage som feriepengene skal dække. Ifølge ferielovens § 12 regnes der med 5 dage pr. uge, hvorimod kontanthjælpen dækker 7 dage pr. uge. Det betyder eksempelvis, at 5 feriedage medfører træk for 7 dage, 10 feriedage medfører træk for 14 dage og 15 feriedage medfører træk for 21 dage. "

"Du har optjent 17 feriedage. Dine feriepenge er bestemt til at dække 17 hverdage. Din kontanthjælp vil derfor blive sat ned fra den 03.03.2014-25.03.2014. Perioden dækker de 17 feriedage, som er svarende til 23 kontanthjælpsdage."

Ferieloven: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=145329


Fik lige nu igen et svar fra KBH's kommune.

Henviser til http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...lp/ferieregler
hvor de skriver lidt nede under 'Feriepenge og feriekort:

"Du skal være opmærksom på, at der vil ske fradrag i din uddannelses- eller kontanthjælp svarende til det antal dage, dine feriepenge er beregnet til at dække.
Eksempel:

Ifølge ferieloven svarer en ferieuge til 5 dage med feriegodtgørelse. Ifølge aktivloven får man uddannelses- eller kontanthjælp for alle 7 dage i ugen. Det vil sige, at en ferieuge svarer til 7 kontanthjælpsdage. "

Så, skal K-kassen beregne kontanthjælpen efter aktivlovens § 32 eller ferielovens § 12 ?


Mvh Kim

Sidst redigeret af Kio; 11-11-2014 kl. 12:33.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 13:57   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja det ene er en 5 dages uge og det andet en 7 dages. Så har du 17 feriedage skal du dividere med 5 og gange med 7 for at få antal kontantgjælpsdage. Inden for ferieloven er der også nogen, der har 6 dages arbejdsuge og her skal der ske omregning inden for ferieloven. Du kan ikke finde det i en lov. Det er omregning fra et system til et andet. Anden udregning ville ikke være korrekt.
Du har feriedage til cirka 3-1/2 uge og der skal så udregnes hvor mange dage denne periode udgør i dage i kontanthkælpssystemet og der skal så 23 dage til at dække de ca 3-1/2 uge.

Hensigten i de nævnte citater er, at der ikke modregnes krone for krone men dag for dag, men først skal dagene udregnes i den samme målestok og her er 17 feriedage sat til at svare til 23 kontanthjælpsdage - uden at skæve til beløbene.

PS de 15 feriedage er sat til lig 21 khdage
og de sidste 2 feriedage til at være lig 2 khdage, så man har da ikke gået i helt små sko.

Sidst redigeret af stampe; 11-11-2014 kl. 14:06.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 09:21   #3
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser

PS de 15 feriedage er sat til lig 21 khdage
og de sidste 2 feriedage til at være lig 2 khdage, så man har da ikke gået i helt små sko.
Tak for dit svar stampe

Er nu løbet ind i flere problem stillinger, for at kunne holde mine
selv-optjente 4,5 feriedage her mellem jul og nytår.

K-kassen vil ikke underskrive min feriekort, før Jobcenter KBH har
indskrevet/godkendt i min 'sag' at jeg holder ferie mellem jul og nytår.
Så kan K-kassen se det digitalt.

Så jeg skal have Jobcenter KBH Nyrupsgade til at 'Godkende' at jeg gerne
vil afholde min ferie mellem jul og nytår.


Sender så en mail til Jobcenter KBH Nyrupsgade ([email protected]).
Vil gerne sende digitalt via e-Boks, som Kbh's kommune jo gerne vil have vi borgere skal bruge.

Sendte den mail d 11 nov 2014, har endnu ikke fået svar.

* Kan nogen her fortælle mig hvilket 'Navn' man skal sende til, når man
skal sende en mail til Jobcenter KBH Nyrupsgade (gerne 'intensivjobservice') ?


Jeg kan ikke finde dem inde på e-Boks, når jeg søger efter dem.
Søger man efter Jobcenter KBH Nyrupsgade, kommer der ingen hits derinde.

* Fra en borger sender en mail til Jobcenter KBH Nyrupsgade, er der en regel om
hvor lang tid der må gå, før Jobcenter KBH Nyrupsgade skal svare ?



Mødte så personligt op derinde Jobcenter KBH Nyrupsgade 'centerindgang'
d 12 nov 2013 og fik af vide, at jeg nu hører under den afdeling der hedder
'intensivjobservice', og at de nede i 'Centerindgang ' ikke kunne bevillige
min 4,5 dages ferie, da der er mere end 14 dage til afholdelsen.

Det skal 'intensivjobservice' gøre, dem som jeg sendte en mail til
d 11 nov 2014.

* Hvor mange forskellige 'afdelinger' som arbejdsløse borgerer pladseres i,
findes der i Jobcenter KBH ?



De forskellige 'afdelinger' kører åbenbart efter forskellige regler/procedure
over for borgerne, når der skal afholdes ferie.

Inde på jobnet.dk under 'Mit fravær' står der:

"Du skal fx give besked, hvis du bliver syg, når du holder ferie, eller hvis du får arbejde.
Og du skal i de fleste tilfælde gøre det her på Jobnet."


samt her: https://jobnet.zendesk.com/entries/2...der-jeg-ferie-

"Du kan melde en eller flere ferier, når der er mere end 14 dage til din ferie begynder.
Det gør du sådan:
Du skal være logget på Jobnet og stå på ’Min Side’
Klik på 'Giv besked' i venstremenuen og vælg 'Ferie'"


Dette gælder åbenbart kun for borgere der er på dagpenge, ikke for borgere der er på kontanthjælp.

* Er der fastlagt præcist hvilke regler og procedure de forskellige 'afdelinger'
under Jobcenter KBH (f.eks. intensivjobservice), skal arbejde efter ?


* Og er disse regler og procedure for de forskellige 'afdelinger'
under Jobcenter KBH (f.eks. intensivjobservice) offentligt tilgængelige for borgerene ? (hvorhenne?)


Det virker dybt godnat med den tidsramme.

Jeg mener, hvis jeg først kan få 'godkendt' en selvoptjent 4,5 dags ferie af Jobcenter KBH,
14 dage før jeg skal afholde ferien, (og tæller søndag og helligdage med?)
(hvad er sagsbehandlingstiden her), så går der X antal dage før jeg bliver orienteret
af 'intensivjobservice' om at nu er det godkendt, skal jo have det skriftligt (digitalt)....
.
.
så skal K-kassen have den skriftlige bekræftigelse, samt mit feriekort, som de skal stemple
og underskrive, (hvad er sagsbehandlingstiden her)for derefter at sende det med et al,. brev
til mig..... hvor mange dage går der med det....
.
når jeg så modtager feriekortet retur fra K-kassen, så skal jeg sende det til arbejdsgiveren,
måske med posten hvis han forlanger det,, så skal han 'sagsbehandle' det, og kan nok måske
først indbetale mine feriepenge ved næste almindelige lønudbetaling, som er om måske 14 dage...
.
så kan enhver jo regne ud at jeg ikke modtager feriepengene før efter jeg har afholdt ferien.

Kbh's kommune skriver det tvetydigt: http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...lp/ferieregler

Ferieregler for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere.
"Får du godkendt din ferie af jobcenteret lang tid før du planlægger at holde ferie, skal du stadig kontakte dit jobcenter 14 dage før du skal holde ferie, for at få bekræftet, at du stadig kan få uddannelses- eller kontanthjælp under din ferie."

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 12:18   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Formentlig en formsag og normal fremgangsmåde, at der først skal gives tilladelse og derefter det rent økonomiske. Du skrev 11. nov, så kan nok godt tage et par dage inden du får svar. Heldigvis stadig god tid til du skal holde juleferie. Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2014, 09:33   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Fik så et svar fra Ydelsesservice København.

Måske nogen her kan svare på et par spørgsmål.

-----------------------------------------------------------
Din kontanthjælp nedsættes

Du får i november/ december udbetalt feriepenge svarende til 4,5 feriedage.

Din kontanthjælp vil derfor blive sat ned med 7 dage i december/januar.
(Lov om aktiv socialpolitik § 32)

Dit feriekort er sendt til Xxxxxx Xxxxxxx A/S

Grunden til vores afgørelse

Du har ikke ret til kontanthjælp for det antal dage som feriepengene skal
dække.

Dine feriepenge er bestemt til at dække 5 hverdage i ugen. Kontanthjælp
bliver udbetalt for alle dage i ugen. Det betyder, at 5 feriedage omregnes
til 7 kontanthjælpsdage og 10 feriedage omregnes til 14
kontanthjælpsdage osv.
(Ferielovens § 12)

Har du spørgsmål

Du er velkommen til at kontakte os på tlf. 82 56 41 00. Du kan også sende
os en mail på [email protected]. Du kan også finde information på
www.kk.dk.
Du kan finde loven på www.retsinfo.dk. Jobcentret hjælper dig gerne
med det.
-----------------------------------------------------------
Jeg har været inde og læse Lov om aktiv socialpolitik § 32 samt Ferielovens § 12 og kan ikke finde svarene.

Hvordan kan K-kassen beregne at egne optjente 4,5 dag, skal oprundes til at dække 5 hverdage i en uge ?

For derefter at konkludere, at 5 feriedage omregnes til 7 kontanthjælpsdage.

Der står helt klart 4,5 dag på feriekortet.

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2014, 12:32   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ved omregningen af feriedage til kontanthjælpsdage fik du lidt rabat, idet 17 feriedage blev sat lige 23 khdage. Dvs de sidste 2 feriedage blev til 2 khdage.
Hvordan afrundningsreglerne og dicimalberegningerne er,, må du spørge ind til.

Mener du har 21.5 feriedage, der er konverteret til 30 kontanthjælpsdage.
Bruger man faktor 1,4 mellem feriedage og khdage, blover det 30,1 khdag.
Så mener, det er ok.
Du skal se det som en helhed.
Ferieafregning sker oftest som en slags acontoafregning, og så en slutafregning, når de sidste dage er brugt.

Sidst redigeret af stampe; 19-11-2014 kl. 12:37.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2014, 15:03   #7
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ved omregningen af feriedage til kontanthjælpsdage fik du lidt rabat, idet 17 feriedage blev sat lige 23 khdage. Dvs de sidste 2 feriedage blev til 2 khdage.
Hvordan afrundningsreglerne og dicimalberegningerne er,, må du spørge ind til.

Mener du har 21.5 feriedage, der er konverteret til 30 kontanthjælpsdage.
Bruger man faktor 1,4 mellem feriedage og khdage, blover det 30,1 khdag.
Så mener, det er ok.
Du skal se det som en helhed.
Ferieafregning sker oftest som en slags acontoafregning, og så en slutafregning, når de sidste dage er brugt.
Hej stampe.

Tak for dit svar. De 4,5 selvoptjente feriedag jeg har her, er ikke med i samme ferieperiode, de var fra forrige år.

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 01:52   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmmm tja jeg forstår det ikke...der står jo tydeligt i §32

Citat:
§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 13, stk. 11.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=165684#Kap4

Får man ferie penge til at dække fem dage ja så skal de trække det antal dage...altså fem dage...medmindre feriepengene bliverer udbetalt efter ferieårets afslutning...gør de dette ja så skal det fratrækkes krone for krone...

Jeg ville bestemt klage over dette...

Læs iøvrigt denne http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-695.html som siger det samme..

Plus en principafgørelse

Citat:
Feriegodtgørelse skal normalt trækkes fra, når ferien holdes, med det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153700
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 11:44   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Er det samme optjeningsår?
Du får rabat på din ene udregning og skal betale på den anden. Så overvej om det er ulejligheden værd og hvilket beløb i kroner, der vil være tale om.
Men som der stod i brevet: Spørg, hvis du er i tvivl om fx udregningsmetoderne.
Dine tidligere nævnte 17 dage burde jo have været ganget med 1.4 og givet 23,8 khdage. Du slap heldigvis med 23.

Sidst redigeret af stampe; 20-11-2014 kl. 11:51.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension