K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2015, 15:47   #11
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Puha det er godt nok rystende læsning det der money penny, hvis jeg mister jobbet og får et nyt var jeg godt klar over tab a indkomst, men kan godt se det løber dybere end det.

Lige nu skal jeg bare have styr på hvordan jeg undgår at komme på en sats der svarer til kontanthjælp det vil simpelthen vælte hele min økonomi, for så kan jeg da lige så godt ringe til RKI og melde mig ind i den klub med det samme og så evt. Købe et telt...

Har prøvet at ringe til min femde rådgiver hemmeligt mange gange jeg har fået, på de få måneder man der er kun telefon svarer på... Så den ledetråd ligger stille ind til videre modsat mit stress niveau..
Måske du kan efterlyse nogen der har været i samme situation som dig. Altså fleksjobber på gammel ordning, der er tæt på stop af sygedagpenge og som har gjort det Mik16 skriver med at raskmelde dig lige inden overgangen til ledighed.. og så sygemelde dig igen, når du er kommet på ledighedsydelse. Måske der er nogen fif til hvordan man gør det i praksis.

Jeg tænker også på om det er helt umuligt at få sygedagpengene forlænget på en af §27 paragrafferne i Sygedagpengeloven. Men det har du vel undersøgt.

Jeg har selv en veninde der sidder med samme problemstilling. Men hun er på vej i rehabiliteringsteam mhp ressourceydelse eller pension. Og vil ende på ressurceydelse på kontanthjælpsniveau hvis de indstiller til ressourceforløb. Desværre er hun allerede fyret og muligheden med at raskmelde sig lige før sygedagpengene ophører går ikke, når hun forsøger at blive indstillet til førtidspension samtidigt.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 16:20   #12
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Måske du kan efterlyse nogen der har været i samme situation som dig. Altså fleksjobber på gammel ordning, der er tæt på stop af sygedagpenge og som har gjort det Mik16 skriver med at raskmelde dig lige inden overgangen til ledighed.. og så sygemelde dig igen, når du er kommet på ledighedsydelse. Måske der er nogen fif til hvordan man gør det i praksis.

Jeg tænker også på om det er helt umuligt at få sygedagpengene forlænget på en af §27 paragrafferne i Sygedagpengeloven. Men det har du vel undersøgt.

Jeg har selv en veninde der sidder med samme problemstilling. Men hun er på vej i rehabiliteringsteam mhp ressourceydelse eller pension. Og vil ende på ressurceydelse på kontanthjælpsniveau hvis de indstiller til ressourceforløb. Desværre er hun allerede fyret og muligheden med at raskmelde sig lige før sygedagpengene ophører går ikke, når hun forsøger at blive indstillet til førtidspension samtidigt.
Jeg VED at både sagsbehandlere og andre har forsøgt at råbe vagt i gevær, vedr. den forskel på at komme fra gammel og ny ordning.
Desværre er der intet kommet ud af det.. Hmm.

Problemet er ganske enkelt at den gamle ordning ikke er fulgt med tiden, efter ressourceforløb og afkortet sygedagpengeret er indført.

Men det står stadig ganske klart i loven, at en sygemeldt fleksjobber fortsætter på sygedagpenge ind i ledigheden.. Hvilket en fleksjobber ny ordning ikke gør..

Citat fra socialjura der plejer at være til at stole på.

Hvis personen bliver afskediget fra et fleksjob, der er påbegyndt den 1. januar 2013 eller derefter, mens den pågældende modtager løn under sygdom eller sygedagpenge suppleret med fleksløntilskud, ophører sygedagpengene og fleksløntilskuddet, jf. § 70 f, stk. 5 og 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen kan herefter modtage ledighedsydelse efter § 74 a, stk. 2 og 3.

Personer, der bliver afskediget fra et fleksjob, der er påbegyndt før den 1. januar 2013, mens den pågældende modtager løn under sygdom eller sygedagpenge, fortsætter med at modtage sygedagpenge efter reglerne i sygedagpengeloven.


Se under: "Ledighedsydelse under sygdom og barsel" i linket.

http://www.socialjura.dk/content-sto...7-2013/#c89465
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 17:37   #13
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Ja det trick med at rask melde sig inden man bliver fyret så man får ledighedsydelse og er økonomisk sikret er en god ide. Problemet er bare at jeg ikke ved om de vil fyre migmeller ej.. Min arbejdsgiver siger vi må holde er møde når jeg er tilbage i Danmark.

Jeg regner med at blive nød til at rejse hjem første eller anden uge i april selv om behandlingen ikke er færdig her for at få styr på alt det her. I sidste uge sagde min gamle sagsbehandler at hun ikke kunne svare på om jeg opfyldte de krav der er til de 7 muligheder der er til at forlænge sygedagpengene, hun ville ikke engang snakke om hvad muligheder der var det har jeg så siden fundet her https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...rm-2014-og-15/

Jeg kender desværre ikke andre mennesker der er i fleksjob, andet end en fra mit job men han er på den nye ordning.

Så ind til videre har jeg stadig mit job, men hvis jeg ikke kan vende tilbage på fuld tid som er 4 timer om dagen så ryger jeg på det rehabiliterings forløbe ydelse selv om jeg er vendt tilbage til jobbet på nedsat tid til betændelsen aftager.. Så det er pest eller kolera..
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2015, 10:43   #14
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Ja det trick med at rask melde sig inden man bliver fyret så man får ledighedsydelse og er økonomisk sikret er en god ide. Problemet er bare at jeg ikke ved om de vil fyre migmeller ej.. Min arbejdsgiver siger vi må holde er møde når jeg er tilbage i Danmark.

Jeg regner med at blive nød til at rejse hjem første eller anden uge i april selv om behandlingen ikke er færdig her for at få styr på alt det her. I sidste uge sagde min gamle sagsbehandler at hun ikke kunne svare på om jeg opfyldte de krav der er til de 7 muligheder der er til at forlænge sygedagpengene, hun ville ikke engang snakke om hvad muligheder der var det har jeg så siden fundet her https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...rm-2014-og-15/

Jeg kender desværre ikke andre mennesker der er i fleksjob, andet end en fra mit job men han er på den nye ordning.

Så ind til videre har jeg stadig mit job, men hvis jeg ikke kan vende tilbage på fuld tid som er 4 timer om dagen så ryger jeg på det rehabiliterings forløbe ydelse selv om jeg er vendt tilbage til jobbet på nedsat tid til betændelsen aftager.. Så det er pest eller kolera..
Se det er muligvis ikke korrekt ??? Jeg har spurgt ind til det tidligere, men du har ikke besvaret det

Har du fuld løn under sygdom i jobbet..(Samme månedsløn som inden du blev syg) Altså er det din arbejdsgiver der modtager refusion for dine sygedagpenge ??

Det gør pokkers til forskel
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2015, 19:15   #15
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Hvad er muligvis ikke korrekt?

Mik det have jeg de første 3 måneder, og der efter overgik jeg til sygedagpenge der er en smule mindre og så havde min arbejdsgiver sådan set intet med sagen at gøre mere, da de da stopper med at udbetale løn og man så selv skulle søge om sygedagpenge.

Så nu som min arbejdsgiver siger har de sådan set ikke noget med det at gøre andet end han ikke ville fyre mig hvis jeg selv troede på jeg ville vende tilbage inden for en overskuelig fremtid da de har indlejet vikar til mit job som er betydeligt dyrere end mig.

Så det er der for jeg ikke rigtig ved om jeg bliver fyret eller ej desværre.
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2015, 20:23   #16
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Mik det have jeg de første 3 måneder, og der efter overgik jeg til sygedagpenge der er en smule mindre og så havde min arbejdsgiver sådan set intet med sagen at gøre mere, da de da stopper med at udbetale løn og man så selv skulle søge om sygedagpenge.
Jamen så er du jo teknisk set ikke ansat mere.

Hvis man stadig er ansat og efter de gamle regler, så får man løn fra arbejdsgiver lige til den dag ansættelsesforholdet ophører.

Der er noget som ikke stemmer her !
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2015, 20:28   #17
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Måske Mik16 bedre kan forklare dig hvad der er op og ned i din sag og hvad du skal gøre frem over,

du er i en vanskelig situation ved at være i Barcelona Spanien og kan ikke komme i kontakt med din sagsbehandler.

Du skal også sætte dig ind i den nye reform og hvad de forskellige ydelser hedder...........
__________________
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2015, 09:40   #18
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Hvad er muligvis ikke korrekt?

Mik det have jeg de første 3 måneder, og der efter overgik jeg til sygedagpenge der er en smule mindre og så havde min arbejdsgiver sådan set intet med sagen at gøre mere, da de da stopper med at udbetale løn og man så selv skulle søge om sygedagpenge.

Så nu som min arbejdsgiver siger har de sådan set ikke noget med det at gøre andet end han ikke ville fyre mig hvis jeg selv troede på jeg ville vende tilbage inden for en overskuelig fremtid da de har indlejet vikar til mit job som er betydeligt dyrere end mig.

Så det er der for jeg ikke rigtig ved om jeg bliver fyret eller ej desværre.
Jeg må give Pif ret.. Der er noget der slet ikke stemmer. Hmm

Når du har modtaget løn i de 3 første måneder, og derefter sygedagpenge, så "ligner" det at du slet ikke er ansat mere ???

Hvis du stadig var ansat i FLEKSJOB, så skulle du modtage løn endnu, og ikke sygedagpenge.. Og arbejdsgiveren skulle stadig modtage fleksrefusionen..

Så det ser ud som om at fleksjobbet er stoppet mellem kommunen og arbejdsgiver uden at du ved det ???

Du er ganske enkelt nødt til at kontakte arbejdsgiveren.. Og spørge om fleksaftalen er stoppet.. Og hvornår ???

Sidst redigeret af mik16; 19-03-2015 kl. 09:47.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2015, 16:33   #19
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Jeg har snakket med min arbejdsgiver i dag og han siger reglerne er at de første 3 måneder betaler de løn under sygdom som de får refunderet. Men efter de 3 måneder overgår man til langtids sygmelding og så tager Jobcenteret sagen over og man skal derfor selv søge om sygedagpenge som så kommer direkte fra kommunen. Han siger jeg stadig er ansat og kan komme i morgen tidlig og genoptage arbejdet hvis jeg kan.

Min vejleder har stadig ikke ringet tilbage, hvis jeg ikke hører noget inden i morgen vil jeg prøve at ringe til Jobcenteret og få hendes mail så har jeg da mulighed for noget dokumentation ved at kontakte hende der. Har først mulighed for at tage hjem om 2-3 uger. Håber det er tids nok til at redde sagen ud.

Mik tak for din hjælp det er rigtigt pænt af dig, og jer andre med jeres input. Det mest frustrerende er at det er svært at finde et præcist lov skrift på nettet hvor det står sort på hvidt hvad loven siger. Det nærmeste jeg er kommet på kilden er det link jeg skrev tidligere.

Hvor hvis man bliver fyret efter dagpenge udløber indgår man i det udviklings forløb på kontanthjælp sats til man kan arbejde igen. Og IKKE på ledighedsydelse der i det mindste kan holde folk oven vande økonomisk til man kan finde et nyt job.
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2015, 09:55   #20
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Jeg har snakket med min arbejdsgiver i dag og han siger reglerne er at de første 3 måneder betaler de løn under sygdom som de får refunderet. Men efter de 3 måneder overgår man til langtids sygmelding og så tager Jobcenteret sagen over og man skal derfor selv søge om sygedagpenge som så kommer direkte fra kommunen. Han siger jeg stadig er ansat og kan komme i morgen tidlig og genoptage arbejdet hvis jeg kan.

Min vejleder har stadig ikke ringet tilbage, hvis jeg ikke hører noget inden i morgen vil jeg prøve at ringe til Jobcenteret og få hendes mail så har jeg da mulighed for noget dokumentation ved at kontakte hende der. Har først mulighed for at tage hjem om 2-3 uger. Håber det er tids nok til at redde sagen ud.

Mik tak for din hjælp det er rigtigt pænt af dig, og jer andre med jeres input. Det mest frustrerende er at det er svært at finde et præcist lov skrift på nettet hvor det står sort på hvidt hvad loven siger. Det nærmeste jeg er kommet på kilden er det link jeg skrev tidligere.

Hvor hvis man bliver fyret efter dagpenge udløber indgår man i det udviklings forløb på kontanthjælp sats til man kan arbejde igen. Og IKKE på ledighedsydelse der i det mindste kan holde folk oven vande økonomisk til man kan finde et nyt job.
Nu begynder det at dæmre for mig hvad der er hvad.. MÅSKE ???

Jeg har været inde og se på reglerne for sygdom under den gamle fleksordning.. (der er ikke meget at finde mere)

Men jeg er kommet frem til:

1. Arbejdsgiver har ret til refusion fra 1. dag ved sygdom, når der betales løn under sygdom. (gælder både ny og gammel ordning)

2. Længden af den periode afhænger af overenskomst i jobbet. Altså muligvis de omtalte 3 mdr..
Derefter får arbejdsgiver HVERKEN løntilskud eller sygedagpenge refusion. Og fleksjobberen overgår derefter til alm. sygedagpenge. (så længe at der er sygedagpengeret)

Hvis du har behov for lidt mere privat sparring, så er du velkommen til at skrive til mig på mail.

[email protected]

Mvh Mikael
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension