K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2012, 08:57   #11
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
Men hvis der nogle som kan hjælpe så vil det være til store hjælp
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 10:48   #12
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af majse4970 Se meddelelser
Hej k10
Skriver da vi har brug for et lille råd
Vi står i den situation at min kæreste har været ude for et trafikuheld for over et år siden og er nu på kontanthjælp men nu har vi så fået af vide han vil kunne få tabtarbejdsfortjeneste men nu til spørgsmålet
Vil han skulle leve af dem i stedet for kontanthjælp
Og hvor længe er man berette til godtgørelse for svie og smerte
Tabt arbejdsfortjeneste, siger næsten sig selv. Det er indtægt der er i stedet for dèn løn, din kæreste ellers ville have tjent, var han ikke udsat for trafikuheldet. Da det er i stedet for løn og ikke har noget at gøre med erstatning for mén og erhvervsevnetab, så skal der betales skat og leves af dèt. Svie og smerte er et skattefrit beløb han får, for hver dag han er sygemeldt, ca. 150 kr. pr. dag men kun op til ca. 54.000 kr. I dèt øjeblik hans tilstand/skader kan erklæres varigt og stationært, så stopper svie og smerte udbetalingen.

Senere i forløbet, når man ved hvad ulykken har medført af permanente skader, så kan der fastsættes en méngrad. Når man også ved, hvad fremtiden vil betyde for hans evne til at tjene penge ved et arbejde, så vil man kigge på erhvervsevnetab, som er indtægtstab. Dén del af en erstatningssag kan tage år, for den afhænger at det kommunale forløb, medmindre det er så oplagt med skader m.m, at man kan give en foreløbing erhvervsevneerstatning.

Da det er en ulykke, og forsikringssager kan være komplicerede, så få en advokats mening og tag så stilling til, om i ønsker advokat på. Er der en ansvarlig modpart i trafikulykkessagen, så betaler modparts forsikring en del af advokatudgifterne.

Det er for tidligt i forløbet, at tale om kreditorbeskyttede kontoer - det får i først brug for, når og hvis sagen når til mèn og erhvervsevneerstatning. Erhvervsevneerstatning er fremtidig indtægtstab, mens tabt arbejdsfortjeneste er her og nu, og er i stedet for løn.

Sådan kort fortalt.

Kontakt en advokat med speciale i ulykkessager, det er det bedste at gøre - forsikringer i dèn slags sager, i modsætning til arbejdsskader, vil altid forsøge at slippe bedst muligt.

Og efter at have læst dine andre indlæg, så skal i endelig kontakte en god advokat - og få de rigtige råd og hjælp.

Sidst redigeret af Bettebitte; 30-11-2012 kl. 11:06.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 13:05   #13
nielsen17
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Lokation: vejle
Alder: 56
Indlæg: 160
Styrke: 13
nielsen17 er ny på vejen
Jeg vil faktisk lægge hovedet på blokken og sige at han skal leve af de penge der bliver udbetalt som tabt arbejdsfortjenste!!
i og med at de er erstatning for det arbejde han ikke har kunnet klare p.g.a. skaden!
Det vil komme meget bag på mig hvis det ikke forholder sig sådan!!

Derimod er erhvervsevnetab,svieog smerte,men % og medicin udgift erstatning en hel anden sag! de er både skattefri og kreditorbeskyttet (hvis de kommer på kreditorbeskyttet konto)

Held og lykke med det
nielsen17 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 15:03   #14
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
mange tak for jeres svar men var bare hvis der var nogle som kendt til reglerne omkring det er heller ikke fordi han ikke vil leve af dem men vi havde bare hørt det også ville vi høre om det
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 16:32   #15
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af majse4970 Se meddelelser
mange tak for jeres svar men var bare hvis der var nogle som kendt til reglerne omkring det er heller ikke fordi han ikke vil leve af dem men vi havde bare hørt det også ville vi høre om det
Det syntes jeg er fint og godt, at i prøver at finde ud af dèn enorme jungle en forsikringssag kan være. Det er ikke så nemt at få styr på alle begreberne og for de fleste er det en ukendt verden, indtil man selv bliver ramt - i jeres tilfælde af en ulykke.

Så i skal ikke være beskedne, det er din kæreste soleklare ret, at få ren besked - det er ikke ligefrem småpenge det kan komme til at handle om.

Alt andet lige, så er det bedre, med tabt arbejdsfortjeneste, frem for KH - så i fortsat har en indtægt der matcher hans løn før ulykken, og sådan at din kæreste er økonomisk uafhængig af kommunen.

Jeg syntes det vil være en god idè, at kontakte en advokat - i første omgang for at få hjælp til at se sagen igennem, og sikre jer at kæresten får hvad han skal - i forhold til tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte, måske er der også medicinudgifter, genoptræningsudgifter o.l der skal dækkes af forsikringen.

Får din kæreste alvorlige og permanente skader af ulykken, er der tendens i forsikringsselskaber til f.x at give "tilbud" til fuld og endelig afgørelse - noget som ret mange fortryder bagefter, fordi de "tilbud" er for lave - en advokat vil sikre at dèt ikke sker.

Der sker intet ved at prøve, de fleste seriøse advokater vil gerne se om der er "kød" på din kærestes sag, og give jer gode råd og informationer, for et mindre beløb eller gratis.

Er din kæreste meget syg, og er der udsigt til alvorlige permanente skader og at han muligvis aldrig kommer ud og arbejder igen - så kan sådan en sag hurtig løbe op i millioner, set i dèt lys - er en advokat absolut dèt værd.

Husk at din kæreste ikke har bedt om den ulykke - og han har ret til, at få hver en krone han kan.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:20   #16
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
bettebitte

i og med at ulykken er så gammel så er han ved og må maximu i svie og smerte så de stopper snart og der er stadigvæk mange operationer i vente endnu.
hvad angår dækning af medicin så betaler modparten alt hvad der hedder medicin udgift og pt går han ikke til genoptræning da han venter på operationer

men hvordan regner de så ud angående det med tabt arbejdsfortjeneste på kommunen er det den ydelse han få ny de går ud fra eller er det da han arbejde inden han kom ud for ulykken

jeg mener nemlig det er den sats han få på kontanthjælp de går ud efter end da han arbejde han tro nemlig selv han vil kunne få det han tjent inden han kom ud for ulykken
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:52   #17
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
majse4970

jeg har været ude for en arbejdsulykke og fået tabt arbejdsfortjeneste..
jeg sendte mine sygdagpenge lø'nsedler ind til forsikringen og så regnede de ud hvad der manglede og det blev sat ind hurtig på kontoen...

jeg vil som andre nævne at jeg synes en advokat er guld værd..i min arbejdsulykke var der en skadevolder og hans forsikring betalte noget af advokaten..der er mange papiere der skal udfyldes og råd man mangler..jeg har ikke et sekund fortrudt det med advokat..
jeg fik også svie og smerte penge i ca 1 år - loftet..men erstatningen blev afgjort 11 mdr.efter ulykken og erhversevnetabet da jeg var udredt og stationær..
her 6 år efter ulykken har jeg lige fået alt mit kørsel betalt af forsikringen..jeg søgte i arbejdsskadestyrelsen og skrev samtlige km jeg havde kørt til læger,sygehus.genoptræning osv..og det har jeg så fået nu..
der er så mange ting i ens hovede når en ulykke sker,og så er det rart med en advokat der sørger for tingene kører uanset hvordan man har det

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 18:07   #18
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af majse4970 Se meddelelser
jeg mener nemlig det er den sats han få på kontanthjælp de går ud efter end da han arbejde han tro nemlig selv han vil kunne få det han tjent inden han kom ud for ulykken
Umiddelbart skal din kæreste kompenseres for dèn indtægt han havde ved arbejde da ulykken skete - det er forhåbentligt ikke det samme (lave) beløb som KH.

Men det er rimeligt svært, at sige noget som helst - på baggrund af de få informationer du har givet her i tråden. Derfor er en advokat tit nødvendig - til at sikre at folk får hvad de skal have.

Forsikringssager er altid meget forskellige, ikke to mennesker har helt de samme forhold - men jeres udgangspunkt bør være, at i ikke helt stoler på at modpartens forsikring er med jer og vil gøre det bedste for jer. Der er forsikringsselskaber der end ikke oplyser om, f.x retten til svie og smerte = penge at spare, hvis man ikke ved noget om forsikringssager og beder/søger om det.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2012, 12:50   #19
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
ved godt hvordan de regner det ud hos forsikringen
var hvad kommunen gik efter
men mente også det var hvad han fik på kontanthjælp
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 08:57   #20
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af majse4970 Se meddelelser
ved godt hvordan de regner det ud hos forsikringen
var hvad kommunen gik efter
men mente også det var hvad han fik på kontanthjælp
Kommunen vil som sådan, ikke gå ud efter noget - får din kæreste tabt arbejdsfortjeneste, så vil han ikke også få KH, da han jo via tabt arbejdsfortjeneste kompenseres for lønindtægt.

Men der kan komme et økonomisk efterspil, hvis din kæreste får tabt arbejdsfortjeneste med tilbagevirkende kraft, da han i sygeperioden har fået sygedagpenge og KH.

Sådan som jeg kan forstå det, så er i først nu, blevet opmærksom på muligheden for tabt arbejdsfortjeneste - og får han dèt nu, med tilbagevirkende kraft, fra ulykkestidspunktet - så vil kommunen få hvad de har udbetalt i sygedagpenge og KH, men de kan ikke få mere end hvad de har udbetalt i perioden. Det bør gå automatisk, og hvis hans lønindtægt/tabt arbejdsfortjeneste er større end udbetaling af sygedagpenge og KH, så vil han få differencen.

Får han tabt arbejdsfortjeneste uden tilbagevirkende kraft, så skal der ikke trækkes noget som helst, men han vil ikke kunne få KH samtidig med, da tabt arbejdsfortjeneste er i stedet for løn.

Igen opfordrer jeg til kontakt med en advokat - din kæreste burde have fået tabt arbejdsfortjeneste fra dèn dag ulykken skete, som jeg ser det.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension