K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2011, 18:30   #11
nala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 70
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
nala er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Svarer lige senere... skal lige have vand over kroppen :-)

Skal lige vågne ordentligt...

Ser frem til dit uddybende svar..

Jeg står jo til at skal afklares med arbejdsevne, og jeg er meget bekymret.
Jeg har stort set intet liv herhjemme, bare det at tage et bad er en smertefuld proces for mig. Hvordan skal jeg så kunne gennemføre en arbejdsprøvning.
Og der står højt og tydeligt at man ikke må køre bil, når man tager oxynorm.

Jeg ser det ikke muligt at tage bus og tog i den tilstand jeg er.

Jeg konfronterede sb med ulovligheden med kørsels, hvorpå hun svarede, at dem der arbejdsprøvede mig, ikke tog sig af det, og jeg skulle ikke være nervøs for at jeg blev meldt til politiet.

Ydermere som Peter også skriver, hvem tager ansvaret hvis det går galt?
Jeg ved jo at det er mig der kommer til at betale den største pris, men har kommunen en forsikring?

Da jeg forespurgte om at jeg kunne få råd til at søge ftp § 17, fik jeg at vide at jeg skulle henvende mig til borger service.

Jeg har i går samlet alt i en mappe, herunder alle de mails der er. Kommunen har vist hele tiden, at det gik ned af bakken.
Det med at jeg har været igennem en kræft behandling, fik jeg at vide, det skulle jeg bare glemme!


Kommunen ved også at udover alle de prolapser, at jeg har fået konstateret en perifer neuropati, har moderat gigt i ryggen og nakke, forhøjet BT, plus et par andre livsstilssygdomme. Så jeg føler jeg har rigtig meget brug for ro til at koncentrere mig om mit helbred.
Jeg ved ikke hvad det giver hvilke symptomer, og det er jo også det at kirurgen er nervøs for, men mener at de værste symptomer i mine ben, skyldes den thorakale diskusprolaps.

Han siger at der ikke FINDES andre muligheder end operation, og denne er jeg jo tvungen til at sige nej til nu, fordi ellers ryger jeg i en gråzone. Jeg ser det jo ikke menneskeligt muligt at gennemgå sådan en risikabel operation, samtidig med at jeg mister min eksistens.

Jeg ønsker at komme på Øfeldt til en vurdering, om man på anden vis, kan give mig noget livskvalitet igen. Men som det ser ud nu, så har jeg ikke andre muligheder end at gennemgå en risikabel og smertefuld arbejdsprøvning først. Jeg er mere stresset nu, end før sygdommens start. Jeg er dybt presset. Jeg har været i kat. 3 siden februar mener jeg.

Nala
nala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 18:49   #12
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er egentlig en gammel nyhed med match 3 og passiv... Jeg har tit nævnt herinde på K10, at hvis man er i match 3, så er man PASSIV, og de må ikke sende denne borger ud...

Og den nye match model har ellers eksisteret siden april 2010... Men alligevel ser jeg ofte herinde, at nogle, der nævner, at de er i match 3, men alligevel bliver de sendt ud til alverdens arbejdsprøvninger eller andet tilbud.

Den nye match model gælder for ALLE målgrupper (ja Ricky... ALLE).

I kan læse mere og tjekke pjecen om den nye match-model herfra:
http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/Matchmodel.aspx (ovre i højre side findes bekendtgørelser osv... i forbindelse med den nye match-model)

Inden april 2010 gjaldt det andre regler... og der var forskel på grupperne, men sådan er det altså ikke længere....
Og nægter en kommune at følge den nye match model, så er det sandelig ulovligt...

Til Nala.... : Ved ikke om du ved, hvilken match du står i nu (din sagsbehandler kan have ændret den siden februar), men hvis du ikke ved det, så kan du spørge din sagsbehandler om det... Det er en vurdering, som sagsbehandleren tager, om hvilken match en borger skal stå i. Men ved ændring af match, bør borgeren inddrages...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 19:50   #13
nala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 70
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
nala er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser

Til Nala.... : Ved ikke om du ved, hvilken match du står i nu (din sagsbehandler kan have ændret den siden februar), men hvis du ikke ved det, så kan du spørge din sagsbehandler om det... Det er en vurdering, som sagsbehandleren tager, om hvilken match en borger skal stå i. Men ved ændring af match, bør borgeren inddrages...
Hej...

Jeg er i match 3, kat. 3 har fået ny opfølgningsplan den 6.12. Hvor hun skriver jeg er i en kategori 3 - at jeg IKKE kan deltage i tilbud.
Men nedenunder står der - der er behov for en afklaring af arbejdsevne.

Overordnet mål: afklaring af fremtidig forsørgelse samt arbejdsevne delmål: journaloplysninger, lægeskøn

I opfølgningsplan den 31.08 skriver selvsamme sb Overordnet mål: afklaring af fremtidig forsørgelse

Jeg har jo troet hele tiden at hun har arbejdet på at indstille mig til en førtidspension, det var jo det hun startede vores første samtale med.
Hun mente ikke jeg var færdig udredet, da kirurgen var i tvivl hvor meget den nervebetændelse gav de symptomer, (har ikke hurtige reflekser i knæ og ankler, (som kan være tilstede, ved tryk på rygmaven i den thorakale del, mine reflekser her er nedsatte eller ikke tilstede) og derfor sendte han mig til ny vurdering hos neurolog samt ny mr scanning, for ny status på de thorakale diskusprolapser. Det er jo en meget risikabel operation, så derfor skal han være meget sikker) Selvom han i flere udtalelser skriver at en operation, ville kunne lindre mine symptomer i benene, disse journaler har sb haft siden august.
Så sb kunne ikke afklare mig, før hun havde papir på de sidste undersøgelser.

Dog har hun vist helt tiden, som også lægekonsulenten har konkludereret overfor hende, at en operation ikke skønnes at forbedre mine arbejdsevne, og at en operation var eneste behandling for den thorakale prolaps.

Nala
nala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 20:54   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Nala

At man er i match 3 er ikke ensbetydende med, at de skal indstille dig til f.eks. førtidspension. Man kan godt være i match 3 i kort tid og så komme på match 2 igen eller match 1 (f.eks. at man er blevet helbredt for kræft og klar til at arbejde igen).

Match 1, 2 og 3 har noget at gøre med dit helbred, hvor alvorlig den er, og om man med den sygdom/lidelse, man har i øjeblikket gør, at man kan deltage i et tilbud iflg. lovgivningen.

Jeg skriver lige lidt i din egen tråd ang. operation en af dagene...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 21:24   #15
nala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 70
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
nala er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej Nala

Match 1, 2 og 3 har noget at gøre med dit helbred, hvor alvorlig den er, og om man med den sygdom/lidelse, man har i øjeblikket gør, at man kan deltage i et tilbud iflg. lovgivningen.

Jeg skriver lige lidt i din egen tråd ang. operation en af dagene...
Den har jeg forstået, og derfor forstår jeg heller ikke hvorfor de så sender mig i en arbejdsprøvning, så må de jo tage ansvaret for hvis det går galt, de er jo velvidende om hvad jeg fejler, og hvor alvorlig det er!
Ved godt at en match 3 ikke automatisk føre til førtidspension.

Vil glæde mig til at se, hvad du skriver i min tråd.
Rigtig god aften.

nala
nala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 10:37   #16
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Jeg stod i det samme dilemma iforhold til medicin og bilkørsel...Jeg gik til egen læge, som sagde at det var på eget ansvar at køre bil samtidig med jeg tog oxynorm, oxicontin og norspan plastre(garbapentin, noritren og amitriptylin) - men at han ville mene at hvis ikke jeg følte mig påvirket af det, kunne jeg godt køre. Men hvis jeg tog ekstra eller følte mig træt, svimmel og påvirket, måtte jeg ikke køre. Og jeg fik lavet en klar aftale med sb om, at de dage meldte jeg afbud.
Alternativt har jeg sener fået oplyst, at kommunen skal sørge for transport. Men det er der nok andre der ved mere om.....
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 17:44   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Medicin, smertebehandling kørekort.

Kære alle.

Når man indtager smertestillende, oralt, er det ens eget ansvar 100%., men....

også her findes der nøjagtige retssikkerheds regler der skal give dig rettigheder.

Men at være under stærk smertemedicinering giver ikke automatisk køreforbud.

Det er IKKE indlægsseddellen der bestemmer hvad og hvornår du ikke må kører bil.

Læs og forstå:
http://retsinformation.w0.dk/print.aspx?id=117508&exp=1

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:08   #18
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Curls:

Som jeg så tydeligt skriver: "...Men ihvertfald de 3 "store" Aarhus, Aalborg og Odense nægter at indføre Match-systemet, og har gjort indsigelser mod det. Netop fordi man ikke kan/må sætte noget i gang hvis det hedder MATCH i stedet for kategori." Her taler jeg om sygedagpenge afdelingerne (Der har mig bekendt aldrig været anvendt kategorier i kontanthjælpen, dog har matchgrupperne gået fra 1-5)

Generelt i forbindelse med Nala's sag, så skal der da helt klart søges om en pension på det foreliggende: "...Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed."

Her er principafgørelsen du skal henvise til:

Principafgørelse nr.: 10-11

Så hvis der ikke er erfaringer med at operationen kan forbedre andet end livskvaliteten, skal de bare stikke piben ind!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:09   #19
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nala Se meddelelser
Ser frem til dit uddybende svar..

Jeg står jo til at skal afklares med arbejdsevne, og jeg er meget bekymret.
Jeg har stort set intet liv herhjemme, bare det at tage et bad er en smertefuld proces for mig. Hvordan skal jeg så kunne gennemføre en arbejdsprøvning.
Og der står højt og tydeligt at man ikke må køre bil, når man tager oxynorm.

Jeg ser det ikke muligt at tage bus og tog i den tilstand jeg er.

Jeg konfronterede sb med ulovligheden med kørsels, hvorpå hun svarede, at dem der arbejdsprøvede mig, ikke tog sig af det, og jeg skulle ikke være nervøs for at jeg blev meldt til politiet.

Ydermere som Peter også skriver, hvem tager ansvaret hvis det går galt?
Jeg ved jo at det er mig der kommer til at betale den største pris, men har kommunen en forsikring?

Da jeg forespurgte om at jeg kunne få råd til at søge ftp § 17, fik jeg at vide at jeg skulle henvende mig til borger service.

Jeg har i går samlet alt i en mappe, herunder alle de mails der er. Kommunen har vist hele tiden, at det gik ned af bakken.
Det med at jeg har været igennem en kræft behandling, fik jeg at vide, det skulle jeg bare glemme!


Kommunen ved også at udover alle de prolapser, at jeg har fået konstateret en perifer neuropati, har moderat gigt i ryggen og nakke, forhøjet BT, plus et par andre livsstilssygdomme. Så jeg føler jeg har rigtig meget brug for ro til at koncentrere mig om mit helbred.
Jeg ved ikke hvad det giver hvilke symptomer, og det er jo også det at kirurgen er nervøs for, men mener at de værste symptomer i mine ben, skyldes den thorakale diskusprolaps.

Han siger at der ikke FINDES andre muligheder end operation, og denne er jeg jo tvungen til at sige nej til nu, fordi ellers ryger jeg i en gråzone. Jeg ser det jo ikke menneskeligt muligt at gennemgå sådan en risikabel operation, samtidig med at jeg mister min eksistens.

Jeg ønsker at komme på Øfeldt til en vurdering, om man på anden vis, kan give mig noget livskvalitet igen. Men som det ser ud nu, så har jeg ikke andre muligheder end at gennemgå en risikabel og smertefuld arbejdsprøvning først. Jeg er mere stresset nu, end før sygdommens start. Jeg er dybt presset. Jeg har været i kat. 3 siden februar mener jeg.

Nala
Se mit svar, og henvisning til principafgørelse, længere nede
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:25   #20
nala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 70
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
nala er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Se mit svar, og henvisning til principafgørelse, længere nede
Hej Ricky.

Er ikke med på hvad du mener med længere nede? Skal jeg søge svar på din private hjemmeside?

nala er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedydelse på standby ? emks Spørgsmål ang fleksjob 12 19-09-2013 14:44
Konsekvensberegning for skift fra gammel ordning til ny ordning. Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 4 25-03-2013 20:26
Aktive tilbud til sygedagpengemodtagere Winsof Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 14-02-2013 19:42
Er på sygedagpenge, men er sat på standby. Randerspigen Dit og Dat 13 26-07-2012 01:24
til alle sygedagpengemodtagere... Stella Dit og Dat 1 14-04-2008 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension