K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2011, 21:57   #21
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Claus G,

Du vælger naturligvis selv hvad du "vil", det er jo det der er så utroligt ved det her system, når man ryger ud af sdp.

Hvis du vælger ikke at raskmelde dig ved din A-kasse, så skal du, selvom du evt. ikke er berettiget til kh., søge afklaring på jobcenteret. Derved kommer du videre i din sag omkring afklaring af hvilken hylde du hører til på arbejdsmarkedet og det har vi alle ret til at få belyst.

Nu ved jeg ikke hvorfor du ikke kan modtage kh., men som nævnt søg afklaring i systemet, så du ikke "spilder" tiden. Vi oplevede faktisk for nyligt "tlf. dame" der fik hjemvist sin sag efter sdp. stop i utide, dvs. før varighedsbegrænsningen. Hun var dog fortsat i afklaring i kh. regi og et par mdr. efter hjemvisningen af sin sag fra BAN blev hun indstillet til ftp. Med afklaringen i kh. regi som grundlag for afklaring af arbejdsevne, blev hun for kort tid siden tilkendt ftp. så sådan kan det også gå. Men som Håber siger, spild ikke tiden hvis du vælger det ene frem for det andet.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2011, 22:11   #22
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hvis du vælger ikke at raskmelde dig ved din A-kasse, så skal du, selvom du evt. ikke er berettiget til kh., søge afklaring på jobcenteret. Derved kommer du videre i din sag omkring afklaring af hvilken hylde du hører til på arbejdsmarkedet og det har vi alle ret til at få belyst.
.
Er du sikker på det, var jeg ved at skrive? Jeg fik at vide, at når jeg var på ægtefælleforsørgelse, så havde jeg kun ret til 6 ugers virksomhedspraktik/opkvalificering eller lign og når de 6 uger var gået, var løbet kørt - så var der ikke mere hjælp at hente. Den sb jeg talte med i kontanthjælpsafdelingen rådgav mig derfor til at vente til jeg havde en afgørelse fra BAN, så vi ikke risikerede at spilde min ene mulighed.

Så derfor er der absolut intet sket mht afklaring af arbejdsevne for mig de sidste 10mdr. Helbredsmæssigt er der så, men det er kommunen til gengæld ikke interesseret i at indhente status på, da det "ikke vil gøre nogen forskel hvad der står", som jeg fik at vide af sb....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 11:50   #23
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Er du sikker på det, var jeg ved at skrive? Jeg fik at vide, at når jeg var på ægtefælleforsørgelse, så havde jeg kun ret til 6 ugers virksomhedspraktik/opkvalificering eller lign og når de 6 uger var gået, var løbet kørt - så var der ikke mere hjælp at hente. Den sb jeg talte med i kontanthjælpsafdelingen rådgav mig derfor til at vente til jeg havde en afgørelse fra BAN, så vi ikke risikerede at spilde min ene mulighed.

Så derfor er der absolut intet sket mht afklaring af arbejdsevne for mig de sidste 10mdr. Helbredsmæssigt er der så, men det er kommunen til gengæld ikke interesseret i at indhente status på, da det "ikke vil gøre nogen forskel hvad der står", som jeg fik at vide af sb....
Øhh det vil jeg da mene at man kan. Da jeg gik i afklaring i 2008 fik jeg at vide alle kan komme ind fra gaden og blive afklaret. Jeg havde godt nok fået svar fra BAN på min sdp. sag noget forinden, men det gik de ikke så højt op i og jeg var og er altså ikke under offentlig forsørgelse.

Jeg mener også mht. f.eks tlf. damens sag, der fortsatte hun sin afklaring efter at være blevet smidt af sdp. i utide. Da sagen så senere blev hjemvist af BAN tog kommunen endda hendes afklaring/aktivering fra kh. med i deres afgørelse, som jo blev tilkendelse af ftp.

Jeg venter selv svar fra BAN i min ftp. sag, men har fortsat afklaringen i jobcenteret hvor jeg snart skal i arbejdsprøvning på et center. Håber naturligvis at jeg kan få aflyst dette med en omstødelse af min sag ved BAN .
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 13:11   #24
Claus G
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Claus G er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Jamen du har ret. Er præcis samme sted med psykiske problemer der så absolut kun er blevet forværret i de sidste 10mdr

Problemet med at raskmelde dig er, som du selv skriver, at du ikke kan holde til det. Og oveni kan du risikere at komme til at stå endnu værre, fordi kommunen så vil fastholde, at så syg er du vel heller ikke, når du kan raskmeldes uden videre.

Men prøv evt og tal med din a-kasse/fagforening. Jeg har hørt om flere hvor de har været til at tale med og hvor personen er blevet raskmeldt med skånehensyn. Men igen kommer du ikke nærmere en afklaring i kommunalt regi og får du ret i BAN, hjælper det dig ikke fremadrettet.

Og så vil jeg høre - er du i behandling hos psykiater? Ellers kan det være en god ide at få en henvisning fra din læge så du ikke ender med at blive stoppet med den begrundelse, når kommunen får afgørelsen tilbage og skal lave rp.....for hvis de først skal til at finde psykiater og indhente speciallægeerklæring osv, så går tiden altså.

Mht ryggen er du så i behandling for det? Er det undersøgt hvad årsagen er og hvad man evt kan gøre osv? Hvis ikke, så få en henvisning og kom videre.

Brug tiden effektivt mens du venter på BAN!!
Efter 7 mdr. hos en psykiater stoppede jeg, da jeg fra dag 1 kunne mærke at vedkommende ikke virkede interesseret i at hjælpe mig. Hun virkede meget reserveret. Efter 7 mdr. ringede jeg og og sagde på en telefonsvare at jeg ikke kunne komme til vores næste møde da jeg havde mega ondt i min ryg. Jeg lagde mit tlf.nr og navn og bad vedkommende at ringe tilbage så jeg kunne få en ny tid, men det gjorde vedkommende ikke selvom jeg rykkede indtil flere gange. Jeg havde åbenbart ret. Vedkommende var ligeglad med mig og jeg var heller ikke kommet videre med mine psykiske problemer. Har været i et 3 mdr. forløb på Bispebjerg, uden at jeg har fået det bedre. Så lige p.t. går jeg ikke hos nogen psykiater.

Med hensyn til min ryg, har jeg været hos en gigtlæge, blevet scannet, fået taget røntgen billeder, været hos 3 fysioterapeuter, unden nogen kunne finde ud af, hvad der er galt med mig.

Det kan også være at det psykiske og det fysiske hænger sammen, men jeg ved det ikke. Får også lykkepiller da jeg føler at jeg er i et dybt hul. Er lidt opgivende i øjeblikket, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.
Claus G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 13:19   #25
Claus G
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Claus G er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Claus G,

Du vælger naturligvis selv hvad du "vil", det er jo det der er så utroligt ved det her system, når man ryger ud af sdp.

Hvis du vælger ikke at raskmelde dig ved din A-kasse, så skal du, selvom du evt. ikke er berettiget til kh., søge afklaring på jobcenteret. Derved kommer du videre i din sag omkring afklaring af hvilken hylde du hører til på arbejdsmarkedet og det har vi alle ret til at få belyst.

Nu ved jeg ikke hvorfor du ikke kan modtage kh., men som nævnt søg afklaring i systemet, så du ikke "spilder" tiden. Vi oplevede faktisk for nyligt "tlf. dame" der fik hjemvist sin sag efter sdp. stop i utide, dvs. før varighedsbegrænsningen. Hun var dog fortsat i afklaring i kh. regi og et par mdr. efter hjemvisningen af sin sag fra BAN blev hun indstillet til ftp. Med afklaringen i kh. regi som grundlag for afklaring af arbejdsevne, blev hun for kort tid siden tilkendt ftp. så sådan kan det også gå. Men som Håber siger, spild ikke tiden hvis du vælger det ene frem for det andet.
Tak for dit tip vedr. Jobcenteret. Det vil jeg prøve. Jeg kan ikke få KH da jeg har for meget formue.
Claus G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 13:43   #26
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Claus G Se meddelelser
Tak for dit tip vedr. Jobcenteret. Det vil jeg prøve. Jeg kan ikke få KH da jeg har for meget formue.
Det samme her .

Har du evt. en pensionsordning hvorunder, der kan komme noget tab af erhvervsevne til udbetaling månedligt? Normalt skal man tage fat i dette senest 3 mdr. efter man er stoppet på sin arbejdsplads. Du kan se under www.pensionsinfo.dk via net id hvilke ordninger du har.

Jeg er heller ikke så ferm med min psykiater mere, men jeg holder ved ham indtil min sag er afsluttet. Først er det bare med at komme ud og se sig lidt omkring og nu fatter han ikke hvordan jeg kan gå til træning på f.eks spinning hold.

Det er dog godt når det hele vælter omkring een, at have lidt kontakt med nogle "eksperter". Det kan også være en slags netværk.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 23:30   #27
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Jeg røg på ægtefælleforsørgelse i marts 2011. Og jeg har siden været i arbejdsprøvning. Det mener jeg helt klart du har krav på... Jeg har kæmpet med at få tingene til at ske lidt hurtigere, netop for hurtigst muligt at komme videre så der kan komme penge i kassen igen enten som flex eller førtidspension.
Find ud af hvem der er din sagsbehandler og kræv at du kommer ud i en eller anden form for afklaring - ellers så kommer du jo aldrig videre....
selvom du skulle blive forlænget, kan du jo risikere at der kun er få uger tilbage, på det tidspunkt hvor du får svar fra BAN ,inden de igen vil blive stoppet, hvis ikke du er færdigafklaret....
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 23:35   #28
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af heidi kastrup Se meddelelser
Jeg røg på ægtefælleforsørgelse i marts 2011. Og jeg har siden været i arbejdsprøvning. Det mener jeg helt klart du har krav på... Jeg har kæmpet med at få tingene til at ske lidt hurtigere, netop for hurtigst muligt at komme videre så der kan komme penge i kassen igen enten som flex eller førtidspension.
Find ud af hvem der er din sagsbehandler og kræv at du kommer ud i en eller anden form for afklaring - ellers så kommer du jo aldrig videre....
selvom du skulle blive forlænget, kan du jo risikere at der kun er få uger tilbage, på det tidspunkt hvor du får svar fra BAN ,inden de igen vil blive stoppet, hvis ikke du er færdigafklaret....
Hvis du kommer i kontanthjælps systemet:

Lov om en aktiv socialpolitik:

Sygeopfølgning

§ 12 b. Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11 (kontanthjælp), er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Vurderingen efter stk. 1 skal foretages umiddelbart efter, at kommunen er blevet bekendt med, at personen er syg. Herefter skal kommunen løbende under sygeforløbet, og mindst hver gang der gennemføres en samtale som led i det individuelle kontaktforløb, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretage en sådan vurdering.

Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.

Stk. 4. Opfølgning på, om en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 23:44   #29
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
men nogen har vist glemt, når man ikke modtager nogen ydelser
så har kommunen ingen pligt til at lave opfølgning af ens sag
så hvis man ikke selv presser på, vil der ikke ske en meter i ens sag

det burde være skrevet en i lov, at hvis man er uden ydelse, burde man have de samme rettigheder som en
på kontanthjælp.
man bruger rigtig mange ressourcer for at kommunen gider og kigge på ens sag

Man koster jo ikke kommunen en krone
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension