K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2011, 18:27   #21
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nala Se meddelelser
Hej Ricky.

Er ikke med på hvad du mener med længere nede? Skal jeg søge svar på din private hjemmeside?

Generelt i forbindelse med Nala's sag, så skal der da helt klart søges om en pension på det foreliggende: "...Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed."

Her er principafgørelsen du skal henvise til:

Principafgørelse nr.: 10-11

Så hvis der ikke er erfaringer med at operationen kan forbedre andet end livskvaliteten, skal de bare stikke piben ind!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:59   #22
nala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 70
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
nala er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Generelt i forbindelse med Nala's sag, så skal der da helt klart søges om en pension på det foreliggende: "...Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed."

Her er principafgørelsen du skal henvise til:

Principafgørelse nr.: 10-11

Så hvis der ikke er erfaringer med at operationen kan forbedre andet end livskvaliteten, skal de bare stikke piben ind!
Det der undre mig, når du skriver det her, så vidste min sb jo, at en operation kun ville forbedre min livskvalitet.

Skal bare lige have linket?, det roder totalt i min hjerne lige pt.

Men tusind tak ricky fordi du lige havde tid til at hjælpe.. Nala
nala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 19:09   #23
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nala Se meddelelser
Det der undre mig, når du skriver det her, så vidste min sb jo, at en operation kun ville forbedre min livskvalitet.

Skal bare lige have linket?, det roder totalt i min hjerne lige pt.

Men tusind tak ricky fordi du lige havde tid til at hjælpe.. Nala
Du kan finde den inde på www.ast.dk

Bare søg på principafgørelse nr. 10-11

Selve den operation som borgeren skal have/ikke have i afgørelsen er for overvægt, men det er ikke relevant her... Det er ordlyden
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:07   #24
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Curls:

Som jeg så tydeligt skriver: "...Men ihvertfald de 3 "store" Aarhus, Aalborg og Odense nægter at indføre Match-systemet, og har gjort indsigelser mod det. Netop fordi man ikke kan/må sætte noget i gang hvis det hedder MATCH i stedet for kategori." Her taler jeg om sygedagpenge afdelingerne (Der har mig bekendt aldrig været anvendt kategorier i kontanthjælpen, dog har matchgrupperne gået fra 1-5)
Jeg er klar over, at du nævnte de storbyer, det er også derfor, jeg skrev, at det ville være ulovligt, hvis de ikke ville følge lovgivningen (der er jo bekendtgørelser omkring match).

Når man kigger i pjecen som arbejdsmarkedsstyrelsen så godt har lavet, gælder det samme princip, uanset hvor man er henne i systemet - kan ikke se, hvad der skal være et problem, at det hedder match.

Jeg ville blot pointere, at alle målgrupper skal matches, hvilket også bekendtgørelserne fortæller. Det var generelt til alle herinde.

Den nye match model har altså eksisteret siden april 2010.... Der eksisterer kun match 1-3 i dag (også for kontanthjælpsmodtagere, hvor det før var 1-5)


Vedr. sygedagpengemodtagere står der det her (fra: Bekendtgørelse om matchvurdering) :

§ 6. For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2,

Stk. 2. For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2, nr. 5, foretages matchvurderingen ud fra visitationen ved hver opfølgning efter lov om sygedagpenge § 12 og § 13, stk. 5, jf. § 7, stk. 5.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:20   #25
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg er klar over, at du nævnte de storbyer, det er også derfor, jeg skrev, at det ville være ulovligt, hvis de ikke ville følge lovgivningen (der er jo bekendtgørelser omkring match).

Når man kigger i pjecen som arbejdsmarkedsstyrelsen så godt har lavet, gælder det samme princip, uanset hvor man er henne i systemet - kan ikke se, hvad der skal være et problem, at det hedder match.

Jeg ville blot pointere, at alle målgrupper skal matches, hvilket også bekendtgørelserne fortæller. Det var generelt til alle herinde.

Den nye match model har altså eksisteret siden april 2010.... Der eksisterer kun match 1-3 i dag (også for kontanthjælpsmodtagere, hvor det før var 1-5)


Vedr. sygedagpengemodtagere står der det her (fra: Bekendtgørelse om matchvurdering) :

§ 6. For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2,

Stk. 2. For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2, nr. 5, foretages matchvurderingen ud fra visitationen ved hver opfølgning efter lov om sygedagpenge § 12 og § 13, stk. 5, jf. § 7, stk. 5.
Må man ændre en lov ved at skrive en ny bekendtgørelse?
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:24   #26
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Må man ændre en lov ved at skrive en ny bekendtgørelse?
Nej, det må man så absolut ikke, så de 3 store er dem som IKKE bryder loven, alle andre gør... Se her:

§ 12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation i tilknytning til den første opfølgningssamtale til en af følgende kategorier:
1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).
2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).
3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).

Den tidligere minister ville være smart, og "strømline" det hele, hvorfor hun skrev en ny bekendtgørelse, der skulle dække "Lov om en Aktiv Beskæftigelses Indsats" (i daglig tale LAB-loven) og "lov om sygedagpenge)... Man kan heller ikke skrive en bekendtgørelse om 2 forskellige love...

Så Kategorierne lever i bedste LOVLIGE velgående :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:41   #27
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Nej, det må man så absolut ikke, så de 3 store er dem som IKKE bryder loven, alle andre gør... Se her:

§ 12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation i tilknytning til den første opfølgningssamtale til en af følgende kategorier:
1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).
2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).
3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).

Den tidligere minister ville være smart, og "strømline" det hele, hvorfor hun skrev en ny bekendtgørelse, der skulle dække "Lov om en Aktiv Beskæftigelses Indsats" (i daglig tale LAB-loven) og "lov om sygedagpenge)... Man kan heller ikke skrive en bekendtgørelse om 2 forskellige love...

Så Kategorierne lever i bedste LOVLIGE velgående :-)
Ja jeg ved godt, at kategorierne lever i bedste gående... Jeg læser det på en anden måde end de 3 store kommuner og dig. (eller?)..

Som jeg læser bekendtgørelserne her, skal match og kategori adskilles... Der står her:

For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2, nr. 5, foretages matchvurderingen ud fra visitationen ved hver opfølgning efter lov om sygedagpenge § 12 og § 13, stk. 5, jf. § 7, stk. 5.

Som jeg læser skal matchvurderingen vurderes UD FRA kategorierne... i § 12 og § 13... Altså først se på kategorien, og så vurdere match.... Det er bare det, som jeg læser det... Så ja kategorierne lever... For mig ligner kategoriene og match det helt samme, når man sammenligner dem..

Så måske handler det bare om, hvordan folk tolker lovgivningen.... (jeg er ikke lige med på, hvad du mener med, om man må ændre loven - bekendtgørelsen er lige så bindende...)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:45   #28
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bekendtgørelser...

kan ikke stå alene men skal følge lovgivningen. Bekendtgørelser`s ord vægter i samme grad, som lovens bogstav.

For information:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15990

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 20:52   #29
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Ja jeg ved godt, at kategorierne lever i bedste gående... Jeg læser det på en anden måde end de 3 store kommuner og dig. (eller?)..

Som jeg læser bekendtgørelserne her, skal match og kategori adskilles... Der står her:

For personer, omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2, nr. 5, foretages matchvurderingen ud fra visitationen ved hver opfølgning efter lov om sygedagpenge § 12 og § 13, stk. 5, jf. § 7, stk. 5.

Som jeg læser skal matchvurderingen vurderes UD FRA kategorierne... i § 12 og § 13... Altså først se på kategorien, og så vurdere match.... Det er bare det, som jeg læser det... Så ja kategorierne lever... For mig ligner kategoriene og match det helt samme, når man sammenligner dem..

Så måske handler det bare om, hvordan folk tolker lovgivningen.... (jeg er ikke lige med på, hvad du mener med, om man må ændre loven - bekendtgørelsen er lige så bindende...)


Og det er helt klappe kage at man (måske) skal det...

En sygedagpenge sagsbehandler vil i langt de fleste tilfælde slet ikke have de informationer der skal til for at kunne lave en korrekt matchvurdering...

En kategori 3 (sygdom) er slet ikke altid en match 3 (arbejdsmarked).

og omvendt kan en kat. 1, sagtens være en match 3. eller en kat. 3, kan sagtens være en match 1.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 21:07   #30
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Og det er helt klappe kage at man (måske) skal det...

En sygedagpenge sagsbehandler vil i langt de fleste tilfælde slet ikke have de informationer der skal til for at kunne lave en korrekt matchvurdering...
Det er det, der er sørgeligt... De burde have et minkursus i det. Mener der har været et sådant kursus i det, da den nye match model kom frem... Ledelsen har også ansvaret at sørge for, at medarbejderne er altid up-to-date... Ved godt det ikke altid er lige nemt, da der bliver lavet om hele tiden i de forskellige love og bekendtgørelser.
En kategori 3 (sygdom) er slet ikke altid en match 3 (arbejdsmarked).
Nej, det er så den vurdering, som en sagsbehandler skal tage i enhver individuel sag.
og omvendt kan en kat. 1, sagtens være en match 3. eller en kat. 3, kan sagtens være en match 1.
Ja måske, selvom kategorierne og match ligner hinanden... Ved match 3 står det jo for passiv, fordi man er alvorligt syg, og kategori 3 er langvarig sygemelding... Men når det gælder om at sende folk ud i tilbud, vil jeg mene, at de så skal se på, hvor f.eks. den sygemeldte er matchet... (nu kender jeg ikke så meget kategorierne, men match handler om folk der skal sendes ud eller ej... osv.)
Det var rart for mig, at få nogen ting her genopfrisket...

Tænkte også lige på, at matchvurderingen kan jo godt ændres hen ad vejen, hvor man kan vurdere mere præcis i forløbet, hvordan f.eks. den sygemeldtes situation står.

EDIT:
Ricky... Hyggeligt at møde en anden her på K10, som også gerne vil være "skrap" mht. lovgivningerne...

Sidst redigeret af curls; 10-12-2011 kl. 21:19.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedydelse på standby ? emks Spørgsmål ang fleksjob 12 19-09-2013 14:44
Konsekvensberegning for skift fra gammel ordning til ny ordning. Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 4 25-03-2013 20:26
Aktive tilbud til sygedagpengemodtagere Winsof Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 14-02-2013 19:42
Er på sygedagpenge, men er sat på standby. Randerspigen Dit og Dat 13 26-07-2012 01:24
til alle sygedagpengemodtagere... Stella Dit og Dat 1 14-04-2008 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension