K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2014, 23:58   #1
jjan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
jjan er ny på vejen
Unhappy genoptjening af retten til sygedagpenge.

Jeg er kommet i en slem knibe. Har fået konstateret Parkinson der dog udvikler sig atypisk, har KOL, har kraftig søvnapnø og skal sove med maskine men er dog alligevel altid træt,har gennelgået 2 operationer for prolabs (2012 + 2013) og blev så fyret i jubi 2013 efter længere tids sygdom. Her den 31-12 ophørt mine sygedagpenge og kommunen ville ikke forlænge. Man mente at min situation kunne forandre sig ved fys, tabe mig, stoppe med at ryge og lign. gode forslag. Jeg blev henvist til at søge kontanthjælp men da jeg er gift og min kone har en indtægt (førtidspension så forventer jeg ikke meget her. Samtidig skulle vores bil vurderes og den kan vi ikke undvære og vi har en gammel campingvogn som vi helt sikkert ville miste. Jeg valgte så at raskmelde mig i håbet om at kunne få dagpenge fra fagforening. Umiddelbart før sygedagpengene ophørte fik jeg så konstateret nyresten men dette tog jeg ikke så hørtideligt da det jo tit er noget der ordnes ambulant eller med meget få dage på hospital. Det viste sig så at der formentlig også er brok og så er det jo straks en større omgang der skal til inden de kan ordne nyrestenene. Jeg er 64 år her i januar så det er lidt blevet et spørgsmål om at holde skindet på næsen i det knap 1 år til folkepensionen.
Hvor lang tid skal der gå før jeg igen har ret til sygedagpenge. Jeg mener at have set noget med 13 uger men at der er en lempeligere regel også. Er der nogen der ved noget om dette ?
venlig hilsen jan
jjan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 13:12   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan jo melde dig rask til a-kassen, når du står fuld til rådighed for arbejdsmarkedet. Held og lykke med brokoperationen. Håber du er en af dem, der får det klaret ambulant. Kender selvfølgelig ikke værdien af dine værdier, men måske overveje søge kontanthjælp, da din konens fp formentlig ikke overstiger 2 x kontanthjælpsatsen. Mener det med de 13 uger er korrekt, men tjek endelig sygedagpengeloven. fx https://www.retsinformation.dk/Forms...d=152326#Kap13
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2014, 12:23   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.

Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygdomsperiode på mere end 26 uger, jf. § 25, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden." citat fra sygedagpengeloiven.

Jeg ville evt tjekke med uvildig fagforening eller a-kasse.

Hvis du får dagpenge nu, kan du blive bedt om at tilbagebetale, medmindre du har lavet en aftale med a-kassen/fagforening.
Ovenstående kan blive et problem, hvis du igen anmoder om sygedagpenge, og de finder ud af, at du har været syg hele tiden.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension