K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2014, 20:26   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker også at det vil være genialt at ansøge om enkeltudgift til tandlægeregning og anføre at man har mulighed for at hæve de penge..

Så kan kommunen selv angive om pengene må bruges til tandlægen nu, eller skal gemmes.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 20:33   #12
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej PIP

Nu kan jeg læse, at enkeltydelser er henledt personer der modtager offentlige ydelser svarende til kontanthjælps niveau.
Den særlige uddannelsesordning er netop på dette niveau og dermed kunne det måske være en måde hvorpå man kan få et svar på problemstillingen.

Tak for hjælpen.
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 23:04   #13
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
ansvarlig kontra overansvarlig

Citat:
Oprindeligt indsendt af hansenn Se meddelelser
Hej PIP
Nu kan jeg læse, at enkeltydelser er henledt personer der modtager offentlige ydelser svarende til kontanthjælps niveau.

Det er heldigvis ikke korrekt - ALLE kan ansøge om en enkeltydelse - det er udelukkende en økonomisk beregning der i første omgang skiller fårene fra bukkene.

Derudover er det i min optik horribelt, at I overhovedet føler jer tilskyndet til at være overansvarlige, og undlade at råde over egne penge - et helt år før man måske får brug for at søge kontanthjælp!

Det er PRÆCIS den gang frygtinducerende hjernevask de Neoliberale politikere har gang i - og ville på ingen måder 'holde i Byretten'.

Nu er vi jo åbenlyst ude i, at der gribes paranoiaopskruende ind i danskernes liv - FØR man overhovedet har haft nødig at bede om hjælp

nej nej nej!

Din mor er NU ikke på kontanthjælp.
Din mor har NU tandproblemer.
din mor har NU egne penge.

BRUG DEM, få ordnet tænderne - og hvem ved - et nyt, smertefrit smil, er måske dét der skaffer det næste job

I princippet kan hun jo også gå meget grundigt ud foran en bus om 8 måneder, og således helt sikkert aldrig få brug for at søge kontanthjælp...

For at berolige dig/jer lidt:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126


Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik

Kapitel 10

Hjælp i særlige tilfælde

Enkeltudgifter

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 23:28   #14
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Når man ansøger om kontanthjælp, kigger man så ikke kun seks måneder tilbage?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 23:29   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Her er jo ikke tale om nogen der bare vil skynde sig at bruge pengene, men nogen der vil bruge pengene på nødvendig "vedligehold"
Citat:
Oprindeligt indsendt af hansenn Se meddelelser
Idet her tilfælde er der tale om, at jeg ikke ønsker at hun ender med at agerer uagtsomt i forhold til tandlæge behandlingen og en mulig ansøgning om kontanthjælp 1/1 - 2015. Derfor har vi skrevet til kommunen og angivet den pågældende problemstilling i håb om vejledning.

Der er på ingen måder tale om forsøg på unddragelse af de generelle regler omkring formue. Der er tale om sundhedsfaglig vurdering og behandlingskrævende indsat i forhold til tænderne.
Det overrasker mig seriøst, at du/i overhovedet kan få den tanke, at det skulle være "økonomisk uansvarligt", at bruge egne penge på nødvendig tandbehandling.

Som en anden har nævnt i tråden går kommunen max. 6 mdr. tilbage i ens økonomi når man søger om kontanthjælp.

Men om så man hævede 25.000 kr. af sin formue 3 mdr. før man ryger på kh, så kan jeg ikke forestille mig, at det kunne få nogle negative konsekvenser, hvis altså man kan dokumentere, at penge f.eks. er brugt på nødvendig tandlægebehandling.


Indenfor de sidste par år har jeg et par gange søgt om økonomisk hjælp til nødvendig tandbehandling (jeg er på fp), jeg har fået afslag begge gange, den seneste ligger i ankestyrelsen.
Begrundelserne for afslag er, at kommunen mener, at jeg selv har råd til, at betale, og derudover mener de, at jeg kan få lavet behandlingerne over en længere periode (tjaaa, en knækket fortand og 2 kindtænder med betændelse i rødderne), alternativt kan jeg finde en tandlæge, som vil acceptere en afdragsordning.

Altså ikke et eneste ord om, at de ikke mener, at behandlingen er nødvendig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 23:47   #16
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det overrasker mig seriøst, at du/i overhovedet kan få den tanke, at det skulle være "økonomisk uansvarligt", at bruge egne penge på nødvendig tandbehandling.
Det kan da næppe komme bag på dig at kommuner kan tænke overordentligt kreativt og afvise hvad som helst, og at nogle mennesker derfor ser sig nødsaget til at gå med livrem og seler.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 08:24   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det kan da næppe komme bag på dig at kommuner kan tænke overordentligt kreativt og afvise hvad som helst, og at nogle mennesker derfor ser sig nødsaget til at gå med livrem og seler.
Nej, ikke når det stilles op på den måde, men også her handler det om dokumentation.

Hvis man kan dokumentere, at udgiften har været nødvendig, så er der jo ikke tale om, at være økonomisk uansvarlig.

Man kan jo vende den om.
Ved nogle tandbehandlinger forholder det sig sådan, at hvis man ikke får det ordnet i tide, så vil udgiften blive endnu større, når der skal rettes op på det.
Og i så fald vil det jo være direkte økonomisk uansvarligt, at lade være med, at få tand-arbejdet udført i første omgang.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 12:56   #18
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej L.S/ VOVSE / Borum / Nøgne Tær

Den store frygt er jo, at jo at min mor forsat er ledig om et år. Hvis hun så skal ansøge om kontanthjælp og får et afslag grundet økonomisk uansvarlighed så er eneste udvej, at jeg forsørger hende.
Når man ikke kender reglerne og samtidigt har fulgt med fra sidelinjen over en periode på 2 år så bliver man ekstra opmærksom på, at man overholder alle regler.
Da min mor var på dagpenge var hun i forskellige aktiveringsforløb og jeg så skræk eksempler på hvordan man behandlede syge mennesker og hørte historier på hvordan kommunerne i disse tider med vold og magt forsøger, at nedbringe deres udgifter.
Herudover har jeg i en rum tid fulgt med på dette forum og jeg må indrømme, at det har været en øjeåbner for mig, som ikke tidligere har "prøvet" systemet på egen krop jf. dagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp eller anden offentlig ydelse.

Da min mors ansøgning om mulig kontanthjælp først vil forelægge i løbet af 2015 - så vil hun på daværende tidspunkt være over 60 år. Dermed er det naturligt, at kommunen kigger efter private pensionsordninger og anden opsparing / Formue gennem SKAT. Det er for så vidt også hensigtsmæssigt da det må være sådan, at kontanthjælp er sidste udvej.
Derfor er det ligegyldigt om de går 3 - 6 eller 12 måneder tilbage i banken da det naturlige vil være, at se i de offentlige register omkring udbetalte pensionsordninger og andet. Dermed er spørgsmålet igen om en betaling af en tandlæge regning er økonomisk forsvarligt eller om det ikke er.

Nu har jeg skrevet til kommunen og så må vi se om de svare igen.
En stor tak skal også lyde til de af jer der på bedst mulig måde forsøger, at vejlede folk herinde.
Tror, at jeres indsats er værdsat meget.
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 18:01   #19
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis man kan dokumentere, at udgiften har været nødvendig, så er der jo ikke tale om, at være økonomisk uansvarlig.
Som jeg husker det har du selv haft problemer med hvad kommunen ville betegne som nødvendig tandlægebehandling... ret mit hvis jeg tager fejl !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 22:48   #20
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Som jeg husker det har du selv haft problemer med hvad kommunen ville betegne som nødvendig tandlægebehandling... ret mit hvis jeg tager fejl !
Her bliver jeg nødt til, at rette dig.

Som jeg skrev i #15, så har jeg fået afslag med henvisning til, at de mente jeg selv havde råd til det.

De har aldrig skrevet noget om, at behandlingen ikke var nødvendig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Indenfor de sidste par år har jeg et par gange søgt om økonomisk hjælp til nødvendig tandbehandling (jeg er på fp), jeg har fået afslag begge gange, den seneste ligger i ankestyrelsen.
Begrundelserne for afslag er, at kommunen mener, at jeg selv har råd til, at betale, og derudover mener de, at jeg kan få lavet behandlingerne over en længere periode (tjaaa, en knækket fortand og 2 kindtænder med betændelse i rødderne), alternativt kan jeg finde en tandlæge, som vil acceptere en afdragsordning.

Altså ikke et eneste ord om, at de ikke mener, at behandlingen er nødvendig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension