K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2015, 10:00   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Paragraf 34, flytning til ny kommune

Hej med jer

Jeg er flyttet til en ny kommune her den 1. dec og har fået paragraf 34, særlig støtte til høje boligudgifter, i min gamle kommune og har fået den sidste kontanthjælp fra den gamle kommune her den 30.11.

Fra den 1. dec har jeg boet til leje på et slags hotelværelse, på den skole i den nye kommune, hvor jeg starter uddannelse 1. feb 2016.

Jeg har fået en regning på en halv måneds husleje fra min lejlighed i den gamle kommune (for 1. - 15. dec) og der kommer også noget ekstra varme og el, som så er de sidste boligudgifter på lejligheden, og jeg bor der ikke mere.

Den 2. dec søgte jeg kontanthjælp og ændrede folkeregisteradresse i den nye kommune jeg er flyttet til. Jeg har fået kontanthjælp for januar måned, men min ansøgning om paragraf 34 er blevet afvist uden begrundelse. Jeg har klaget over dette og venter på svar.

Hvem skal jeg søge hos, for at få tilskud til den halve husleje + de sidste ekstra boligudgifter, fra min gamle lejlighed i min gamle kommune? Jeg går ud fra at det er den gamle kommune, men min nuværende folkeregisteradresse er i min nye kommune, så jeg er lidt i tvivl her.

Hvem søger jeg paragraf 34 tilskud hos til min husleje (4185 kr) for leje af hotelværelset på skolen i min nye kommune, for december måned?

Hvad kan være grunden til at min nye kommune afviste min ansøgning om paragraf 34? Da jeg fortalte sagsbehandleren i min nye kommune at jeg gerne ville søge paragraf 34, spurgte hun om jeg modtog paragraf 34 i min gamle kommune, hvilket jeg svarede ja til, hvorefter hun sagde at så var jeg nok ikke berettiget, men at hun lige skulle tjekke med deres jurist.
Det gir ikke mening for mig at man kan få afslag på det grundlag, efter at have kigget loven igennem.

Jeg er steget nogle hundrere kr i husleje fra min lejlighed i den gamle kommune, i forhold til hotelværelset på skolen, men det er åbenbart ikke her grunden til afslaget på ansøgningen ligger.

Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe.

På forhånd tak
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 11:37   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har vel bedt om en begrundelse for afvisningen - men du har jo selv valgt at bo på hotelværelse fra december. Men spørg igen, hvis du ikke får svar.

Du kan jo kontakte din gamle kommune om den halve måneds husleje, selv om du ikke fysisk har boet i kommunen.

Men da godt, du slap med kun 1/2 måneds overlappende husleje.

Får du ikke indskud tilbage?
Har du forudbetalt husleje i din gamle lejlighed`
Hvis så - er det måske dig, der skal have penge tilbage.

Har du fået bekræftet, du er berettiget til at få en ungdomsbolig?

Sidst redigeret af stampe; 11-12-2015 kl. 13:47.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 12:26   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg er ikke inde i reglerne for en §34 som enlig, men tænker at den gives ud fra princippet om at man kan bevare den bolig man har, ved en indtægtsnedgang. Jeg ved at hvis man har børn, betyder det at man ved ansøgningen ser på om der har været en indtægtsnedgang, og har der ikke været det, kan man ikke få. Og da du går fra kontanthjælp til kontanthjælp, er der ikke tale om en indtægtsændring, og du formodedes måske ved en flytning, at gå efter en husleje der svarer til indkomsten. Hvis de i kommunen findes andre boliger, du kunne have lejet for mindre, vil det gå efter den husleje du kunne have fået noget til, og ikke den aktuelle husleje.

"§ 6. Den beregnede støtte efter § 5 kan sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 22-25, ikke overstige 90 pct. af ansøgerens hidtidige nettoindtægter."

Du kan så argumentere for at de skal bruge den indtægt der ligger før du overgik til kontanthjælp i din tidligere kommune. Men nogen gange hvis man har været på kontanthjælp i lang tid, vil man rammes der, da beløbene ændres over årene, og man indhentes af inflationen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173996

Med hensyn til enkeltydelse til f.eks overlappende husleje osv, skal den søges inden du har udgiften, dvs det skulle du nok have søgt i din gamle kommune, så snart du fandt ud af at der ville blive overlap, men det er igen ikke en uventet udgift, så det er nok tvivlsomt om du kan få det.
Hvis du havde ventet med at flytte adresse til d. 15 december, kunne du have fået boligsikring til din gamle adresse.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2015, 13:03   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hej med jer

Jeg har ikke bedt om begrundelse på afslag på ansøgningen. Jeg regner med den kommer i og med jeg har klaget.

Mht. indskud på den gamle lejlighed, får jeg nok noget indskud tilbage, men de går til at dække boligindskudslånet i den gamle kommune som jeg fik til lejligheden.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med forudbetalt husleje stampe...

Jeg står som nr 10 til en ungdomsbolig i den nye kommune.

Jeg har læst et sted at som ikke forsørger, er tidligere indtægt ikke relevant. Mener det var på sind.dk jeg læste det.

Tak for jeres svar
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2015, 22:30   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ehm, når de meddeler en afgørelse skriftligt skal den være begrundet.
De har vel ikke bare skrevet:
"Hej xxxx
Du er ikke berettiget til §34
Hilsen xxxx kommune" ?

Ang tidligere indtægt:
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. " (dvs 14416 kr før skat)

http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-308-2015/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2015, 03:53   #6
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Svaret på min kontanthjælp og paragraf 34 ansøgning var ganske kort:


Du er berettiget til kontanthjælp med brutto 10849 kr brutto pr. md.
Du er ikke berettiget til boligtillæg jf. aktivlovens paragraf 34.

Begrundelse:

Vi har ved afgørelsen lagt vægt på at du:

Er over 30 år
Du er ikke forsørger
Jobcenteret har vurderet at du er jobparat

Jeg får lige kigget på dit link, tak
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2015, 12:21   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ikke for at putte grus i maskineriet ...........

Men måske du skulle tjekke ud, om den halve måneds husleje, du tidligere har omtalt, ikke bliver modregnet i evt. overskydende indskud - når istsndsættelse af din gamle lejlighed er foretaget?

Nok minimalt indskud til ungdomsbolig, som jeg stadig håber, du er berettiget til med - jeg mener at huske - 37 år på bagen. Men alligevel jo penge, der skal støves op.

Men du lyder optimistisk, så al held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2015, 12:42   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Desmond007:
Den afgørelse begrunder ikke hvorfor du ikke er berettiget til §34.
1: folk over 30 år kan være berettiget
2: ikke-forsørgere kan være berettiget
3: jobparate kan være berettiget.

Så de tre punkter begrunder egentlig bare din kh sats, og ikke §34 delen.
Så §34-delen mangler du i hvert fald at få en begrundelse på
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2015, 13:26   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Desmond007:
Den afgørelse begrunder ikke hvorfor du ikke er berettiget til §34.
1: folk over 30 år kan være berettiget
2: ikke-forsørgere kan være berettiget
3: jobparate kan være berettiget.

Så de tre punkter begrunder egentlig bare din kh sats, og ikke §34 delen.
Så §34-delen mangler du i hvert fald at få en begrundelse på
Ja det lyder da som om, det er begrundelsen for din kh, der er anført.
Var der ikke mere i "brevet"?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2015, 20:28   #10
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Der er ikke andet i brevet, andet end de love de har brugt i bedømmelsen, hvor
aktivlovens paragraf 30 og 34 fremgår.

Den halve husleje bliver rigtigt nok trukket fra mit boligindskudslån,
og efter at have talt med den nye kommune, kan jeg godt få et 2. boligindskudslån til en ungdomsbolig, hvis bare boligindskudslånet fra min gamle kommune kommer under 5000 kr og da jeg lige har fået en flytteopgørelse fra min gamle lejlighed der siger 0 kr, ser tingene lyse ud.

Jeg var dog også utrolig grundig med rengøringen og malede alle pletter på vægge over med præcis den maling som boligselskabet brugte. Så maling alt i alt kostede mig 200 kr. Man kan altså godt spare regningen til malere og rengøring, hvis man ikke har boet i en bolig i særlig lang tid, og man gider/kan bruge en masse knofedt

Sidst redigeret af Desmond007; 13-12-2015 kl. 20:31.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension