K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2016, 06:45   #1
Eminemsfar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Eminemsfar er ny på vejen
førtidspension i udlandet

Kære læser

Jeg er førtidspensionist med gigt.
Varmen gør den konstante smerte mindre og livet til at overleve.

Så kom lige den "nye" fra 01.03`15 ind i min verden!!?!!

Hvad så spørger lille jeg.. kan jeg blive uden for EU med min førtidspension hvis jeg har adresse i Danmark? eller hvad?
jeg er pt rystet

gode energier til alle
Eminemsfar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 07:01   #2
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Eminemsfar Se meddelelser
Kære læser

Jeg er førtidspensionist med gigt.
Varmen gør den konstante smerte mindre og livet til at overleve.

Så kom lige den "nye" fra 01.03`15 ind i min verden!!?!!

Hvad så spørger lille jeg.. kan jeg blive uden for EU med min førtidspension hvis jeg har adresse i Danmark? eller hvad?
jeg er pt rystet

gode energier til alle
Hvad mener du med den 'nye' fra 01.03.15.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 07:29   #3
Eminemsfar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Eminemsfar er ny på vejen
den er "ny" for mig loven om at man far da kun må være væk fra danmark 6mdr af gangen !?! det er vidst 01 05-2015 ?

hov fra
Eminemsfar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 07:50   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
6 måneders reglen er nævnt i CPR-loven (Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister), nærmere bestemt i kapitel 6 'Fraflytning til udlandet' §24

Citat:
§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 2. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25, stk. 1. Opretholdes den hidtidige bolig ikke til fuld rådighed under et ophold i udlandet på 6 måneder eller derunder, skal kommunalbestyrelsen foretage en konkret vurdering af, om der er tale om en fraflytning til udlandet eller ej.
Den nævnte paragraf er nu fra før 01.03.15, hvornår præcis ved jeg ikke men gætter på at den er mindst 40 år gammel ... den var i hvert fald gældende for præcis 4 år (2012) siden da jeg første gang flyttede til udlandet
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 07:57   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Den nævnte paragraf er nu fra før 01.03.15, hvornår præcis ved jeg ikke men gætter på at den er mindst 40 år gammel ... den var i hvert fald gældende for præcis 4 år (2012) siden da jeg første gang flyttede til udlandet
Jeg mener også den har været gældende i mange år.

Af lov om social pension fremgår dog:
"§ 41 a. Personer, der modtager folkepension eller førtidspension og har fast bopæl i Danmark, skal give Udbetaling Danmark meddelelse om et midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i lande uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=165512
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 08:21   #6
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
ja 6 måneder om året flere kommuner kan ikke blive enige da det kan forstås på mere end en måde så der er flere steder de ikke giver lov til at du bliver væk i et træk men spilder penge på en billet hjem og tager en kop kaffe og rejser igen en lidt dyr kop kaffe.
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 08:50   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kig her på borger.dk, der kan du finde nærmere svar .......

https://www.borger.dk/Sider/Internat...andsrejse.aspx

og her

https://www.borger.dk/Sider/Internat...on-flytte.aspx

god dag i varmen
vh Sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 09:00   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Den nævnte paragraf omkring de 6 mdr blev første gang skrevet direkte ind i loven i år 2000, altså for ca 16 år siden, så ny er den ikke.

Ordlyden i 2000 :

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=8945

"§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5 og 6 og § 25, stk. 3. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér"
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 12:00   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Til dit spørgsmål...

Ja du kan sagtens beholde din fulde pension hvis du har en adresse i dk...meeeeen...

Hvis du udrejser og bliver væk længere tid end det tilladte uden at melde det....ja så er det socialbedrageri...

En ting at tænke på....de er blevet rigtig gode til at afsløre disse ting...og det vil koste dig dyrt hvis de fanger dig i det...

Personligt vil jeg ikke anbefale dig at gøre det netop fordi de samkører alle mulige registre...herunder bankkontoer...de spørger naboer osv osv...ikke noget du bør udsætte dig selv for...

Hvis du vil gøre det på den lovlige måde ja så vil du miste ca 60.000 kr pr år eller lige derunder af din pension (kan ikke lige huske de præcise tal)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 12:58   #10
semtex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 37
Styrke: 11
semtex er ny på vejen
Eminemsfar
Du kan få den fulde førtidspension i Schweiz, USA, Indien,Filippinerne og Sydkorea
du skal dog være opmærksom på at når du overgår til folkepension er det nok kun Grundbeløbet på ca.6000kr du kan få i disse lande.
semtex er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension