K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2015, 17:51   #1
fneslo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2014
Lokation: Greve
Indlæg: 4
Styrke: 0
fneslo er ny på vejen
slut på sygedagpenge

Lidt historie, jeg har været syg i 1 og11 mdr, blev opereret sidste gang i july måned og har det efter omstændighederne nogenlunde.

Kommunen vil stoppe med sygedagpengene efter denne måned og har foreslået at jeg melder mig rask og således fortsætter på arbejdsløsheds understøttelse til de 16,000,-. Jeg er bevist om at a.kassen kan sige jeg at jeg ikke er berettiget til understøttelse (noget med skærpet forhold).

Kan jeg blive nægtet arbejdsløshed understøttelse når jeg har betalt gennem hele livet og i så fald hvordan står jeg?

Jeg er 59 år.

Jeg er meget i vildrede om hvad jeg skal gøre
- melde mig som arbejdssøgende
- blive i systemet og tage kampen op.
fneslo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 19:56   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
For at modtage dagpenge, skal man være aktivt jobsøgende, og altså stå til rådighed for arbejdsmarkedet. så hvis du ikke står til rådighed og ikke er aktivt jobsøgende, så kan de nægte dig dagpenge.

hvad siger din læge til en raskmelding, og hvad mener du selv? er du klar til en raskmelding?

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 20:27   #3
fneslo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2014
Lokation: Greve
Indlæg: 4
Styrke: 0
fneslo er ny på vejen
Jeg vil mene at jeg er klar som det står til lige nu. Jeg har været i 6 ugers arbejdsprøvning, dog kun 15timer pr uge.

Jeg kender dog ikke dagen i morgen og det er nok det der gør mig mest utryk.

Sidst redigeret af fneslo; 16-11-2015 kl. 20:32.
fneslo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 20:31   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
hvis jeg var dig, ville jeg lige vende den med min læge, og fagforening inden du kaster dig ud i en raskmelding. det er jo super hvis du er klar igen.

held og lykke og pas på dig
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 20:53   #5
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Når du raskmelder dig og søger dagpenge efter så langtids sygemelding, vil A kasse indhente dine helfreds oplysninger fra jobcenter og læge. Hvis det viser sig du ikke er stand til arbejde fuldtid, får du del dagpenge og hvis det er meget værre, får du ikke dagpenge. Det har ingen betydning hvor længe du har betalt kontingent.
Man kan godt risikerer at havne en uheldig situation hvor man ikke kan få sygedagpenge forlænget og heller ikke dagpenge.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 21:17   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Hvis det viser sig du ikke er stand til arbejde fuldtid, får du del dagpenge og hvis det er meget værre, får du ikke dagpenge. Det har ingen betydning hvor længe du har betalt kontingent.
Man kan godt risikerer at havne en uheldig situation hvor man ikke kan få sygedagpenge forlænget og heller ikke dagpenge.
Jeps, sådan er det.

Hvis du melder dig rask nu, så skal du stå til rådighed for job på op til 37 timer. Er du "uheldig" og der netop er nogen der tilbyder dig et job på de 37 timer lige efter raskmeldingen, så skal du kunne tage det.
Altså skal du være forbistret sikker på at du virkelig er rask inden du hopper på en raskmelding.

Du kan dog vælge at lade dig deltidsforsikre nu hvor du ikke er i arbejde og kun modtage dagpenge for deltidsforsikrede, så skal du kun stå til rådighed for og søge jobs op til 30 timer.

Jeg tænker mere i retning af jobafklaringsforløb, hvis du kan få kommunen med på den, men de er nok mere interesserede i de løsninger der koster kommunen selv 0 kr.

Godt nok får du kun et kontanthjælpslignende beløb.

Så kan du måske komme i virksomhedspraktik og finde ud af hvor meget du kan klare på en mere forsigtig måde.

Samtidigt får du nogle kontakter i de pågældende firmaer, og kunne måske være heldig at de skulle føle trang til at ansætte dig.

Om det så skal være på fuld tid eller nedsat tid, det har du forhåbentligt fundet ud af til den tid.

Sidst redigeret af Nørd; 16-11-2015 kl. 21:19. Årsag: tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 21:43   #7
fneslo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2014
Lokation: Greve
Indlæg: 4
Styrke: 0
fneslo er ny på vejen
Jeg mener jeg er så klar jeg kan blive. Jobcenteret påstår at inden for 9 måneder kan jeg sygemelde mig igen og komme på kontanthjælps lignende beløb. jeg kan dog ikke finde noget om det nogen steder.
fneslo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 22:03   #8
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Du kan få midlertidig arbejdsmarkedydelse på kontanthjælps størrelse . Du kan ikke sygmelde dig for samme sygdom.
A kasse vil vurdere din ret til dagpenge ud fra dine helbreds oplysninger, ikke ud fra din hensigt til arbejbe alene.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 22:03   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Når jeg læser at du er 59 tænker jeg, har du betalt til efterlønsordningen ?

Hvis du selv føler at du er parat til at komme i arbejde, så er jeg ikke i tvivl, raskmeld dig.

Men måske du lige inden skulle følge de andres råd om at kontakte fagforeningen, de ved måske om det er rigtigt hvad kommunen oplyser.

Dog plejer man jo at kunne gå direkte fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb, så det lyder ikke utænkeligt at du på et hvilket som helst tidspunkt kan melde dig syg igen og komme i afklaring.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2015, 22:28   #10
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Efterlønsbevis

Hvis du har betalt til efterløn, skal du være raskmeldt for at få dit efterlønsbevis.

Derfor bør du tage en snak med din fagforening eller Akassen.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension