K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2015, 16:51   #1
DK27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
DK27 er ny på vejen
Angry Kontanthjælp skal stoppes... .

Kære Alle.

Jeg skriver på vegne af en veninde. Min veninde har været syg længe, og har ikke retten til sygedagpenge længere - derfor søgte hun kontanthjælp, og har siden været på virksomshedpraktik for at finde ud af, hvad hun kan og hvilke jobs hun kan varetage uden at overbelaste hendes arme og skulder (Hun har slidgigt, og inflamation i sine muskel infraspinatus, og gigt i nakken), som begrænser hende i at udføre de daglige gøremål og de normale hverdagsaktiviteter

Problemet er, grundet hendes mands indkomst, ( det skal siges at han er selvstændig, ejer en lille butik med lav indkomst), har dette også påvirket min venindes og hendes mands forhold.

Jobcenter mener at hendes mand skal sælge butikken, eller komme til aktivering fra morgen til eftermiddag, for at de kan udbetale konens kontanthjælp.
Hendes mand vil næppe sælge butikken, da han har troen om at den godt kan reddes og kan få den op af køre.. Han prøver...

Kan det vikelig passe, at min venindes mands situation kan påvirke min venindes kontathjælp? Godt nok er de gift, men kan det virkelig passe at jobcenter kan "true" manden og konen med at sige " enten kommer du til aktivering, eller sælger du din butik" ellers stopper vi din kones kontanthjælp? .. Min veninde og hendes mand står i en situation at de måske skal skilles, da jobcenter også har tibudt dem om at skilles... .. De har tænkt sig at klage, dog har de brug for lidt viden omkring emnet.


Håber i kan hjælpe..
DK27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 16:59   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det passer nok desværre:
"§ 13. Det er en betingelse for at få kontanthjælp efter § 11, at ansøgeren ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det er en betingelse for at få uddannelseshjælp efter § 11, at ansøgeren står til rådighed for ordinær uddannelse eller en indsats rettet mod ordinær uddannelse. Ansøgerens ægtefælle skal også udnytte sine arbejds- eller uddannelsesmuligheder. "

Så hvis han efter deres mening ikke udnytter sine arbejdsmuligheder, så opfylder de ikke rådighedsbetingelserne for at få kontanthjælp.

Noget jeg dog faldt over i udkastet til lovforslaget ang de nye ændringer:
"Siden 1994 har det været muligt, at et ægtepar, hvor den ene er reelt hjemmegående, kan vælge, at den hjemmegående ikke udnytter sine arbejdsmuligheder og derved ikke er til rådighed. I disse tilfælde falder kontanthjælpen til den hjemmegående ægtefælle væk. Der er tale om en frivillig ordning, der ophører, når den hjemmegående ægtefælle tilkendegiver, at vedkommende igen ønsker at udnytte sine arbejdsmuligheder. "

Jeg tænker at det er noget der bør undersøges, for så kunne hendes man måske gå under som "hjemmegående"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 17:04   #3
DK27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
DK27 er ny på vejen
Tusind tak for det hurtige svar ..

Npr du skriver hjemmegående, skal hendes mand så sælge butikken ? og være hjemgående ? .. Eller har fårstået det forkert ?
DK27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 17:06   #4
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
En butik har aktiv værdi som overskrider tilladte grænse for at modtage kontanthjælp. Jobcentret kan godt forlænge, at mand først skal afvikler aktiv. Alternativ, man skal dokumentere, at butikken ingen værdi har.
Hvis der ikke noget aktiv eller formue og mand tjener mindre end kontanthjælp, så kan ægtefælle få kontanthjælp.
Som udgangspunkt, har butikker aktiv i form af varelager, husleje depositum, kassebeholdning. Min opfattelse er derfor, jobcenter har ret
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 17:15   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
DK27:
Kender desværre ikke til delen med hjemmegående, så ved ikke hvad det indebærer.
Den del håber jeg at andre kan hjælpe med

Der er en principafgørelse her, angående vurdering af om en ægtefælle med egen virksomhed, opfylder rådighedskravet:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153843
Så det ser ud til at være en ret individuel vurdering

Abdul:
jeg er ikke helt enig med dig.
I formue-reglerne står blandt andet dette:
"Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. "

Det er også pga den at mange får lov til at beholde en bil, selvom den overstiger formue-grænsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 18:00   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Når man rådgiver....

Kære DK27

.... er det ud fra det som bliver oplyst.

Det må være sandheden, vel vidende at der findes 3 sandheder: din , min og sandheden.

Men ingen kan vel rådgive i denne sag før man kender den selvstændige ægtefælles reelle indtænkt fra en dårlig gående forretning.

Jeg bemærker mig , at en offentlig ansat med ukendt uddannelse, fremkommer med løsningsmodeller som ingen lov beskriver.

Altså igen private holdninger og en utilstedelig sagsbehandling.

"Jobcenter mener at hendes mand skal sælge butikken"

"eller komme til aktivering fra morgen til eftermiddag"

"da jobcenter også har tibudt dem om at skilles
."

Undskyld mig mit franske, men hvor Fanden er den lov der giver offentlige ansatte lov til at rådgive borgerne på den måde? S.U.


Jeg tror at fejlen er at man taler med sin sagsbehandler i stedet for at skrive sammen med sin sagsbehandler.

Hvis det var sket var der nok ikke blevet rådgivet/krævet på den måde.

Derfor STOP med at tale med kommunen. og begynd at sætte sig ind i lovgivningen.

Klag over den forhåbentlige skriftlige afgørelse inden 28 dage, ellers mister man sin anke/klagemulighed.

Lad os høre hvordan sagen ender, så vi kan blive klogere.

Hilsen Peter

Bilag

Ankestyrelsens principafgørelse A-2-02

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153843

Sagsfremstilling #1

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse, men med en ændret begrundelse.

Sagen blev hjemvist til kommunen til beregning af kontanthjælpen efter de ovennævnte retningslinier.


Sagsfremstilling #2

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse, men med en ændret begrundelse.

Sagen blev hjemvist til kommunen til beregning af kontanthjælpen efter de ovennævnte retningslinier.

Sidst redigeret af phhmw; 15-12-2015 kl. 18:19.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-12-2015, 18:45   #7
DK27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
DK27 er ny på vejen
Kære MisstyMiss, Abdul & phhmw...

Tusind tak for jeres hjælp... Jeg vil self. følge op på det, og skrive afgørelsen herinde.

Jeg synes også at det uproffesionelt, at sagsbehandleren rådgiver deres borger på denne måde. Min veninde og jeg, prøver at undersøge om hvorvidt det er tilladt at blive " tilbudt" skilsmisse og salg af butik.. Jeg synes det lød underligt, derfor valgte jeg at skrive det her, for at høre jeres kloge råd, som måske kan hjælpe...
DK27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension