K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2015, 16:11   #1
Dipsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2015
Alder: 32
Indlæg: 2
Styrke: 0
Dipsen er ny på vejen
De har stoppet hans kontanthjælp .. Hvad nu?!

Hej folkens

Den person det her indlæg handler om er min lillebror. Han er på kontanthjælp, eller uddannelseshjælp hedder det vel nu. Han har været igang med noget uddannelse for et års tid siden, men kunne ikke få en læreplads og derfor endte han på kontanthjælp.

Min bror har det ikke nemt, vores mor og jeg tror han har en depression og noget angst, men han nægter at tale om det med os og han vil heller ikke til læge/psykolog. Så det er desværre ikke nemt at hjælpe ham.
Han bor hjemme ved vores mor, og hun hjælper ham med at komme op til tiden om morgenen, ringe til sagsbehandler osv da det ellers ikke bliver gjort.

Han er tilmeldt noget parat til uddannelse som han ikke rigtig har kunne passe pga en masse personlige problemer. (angst, depression, dødsfald i familien osv) men da han ikke er den mest åbne person og bestemt ikke vil virke sårbar, ja så fremstår han jo doven og som en der er ligeglad.
Han har været igang med parat til uddannelse i Ca 3måneder, og kun den første måned passede han det nogenlunde, resten af tiden har han eller vores mor ringet og meldt han syg.
Vores mor har jo godt kunne se det ikke ville blive ved at fungere, så den sidste måneds tid har hun forsøgt at få et møde med en sagsbehandler for at finde en løsning på min brors situation. Det er ikke lykkedes hende, det eneste hun har fået at vide er bare at han jo kunne møde op og så bede om at snakke med en mentor, da han ikke har en sagsbehandler lige pt.
Hvilket jeg synes er noget fis, her har vi en ung fyr som har problemer med at møde op, og derfor vil snakke med en sagsbehandler og forhåbentlig finde en løsning, og det eneste de kan sige til det er, mød op, find en løsning selv, du har ingen sagsbehandler så vi kan ikke hjælpe dig.. Det forstår jeg altså ikke, og han er jo selvfølgelig ikke mødt op.

Han ringed så i dag for at melde sig syg, og fik beskeden at det behøvede han ikke mere da han ikke var på kontanthjælp mere.
Vores mor ringede rundt, og fik til sidst fat på en kvinde som skulle være hans nye sagsbehandler. Og ganske rigtigt, hun havde stoppet hans kontanthjælp da han ikke var mødt op eller meldt afbud d. 4 november. Hun påstod at der var sendt et brev på e boks om at hans kontanthjælp ophører, men han har intet modtaget. Det var så ikke hendes problem, for hun havde fulgt reglerne og han kunne jo bare klage hvis han var utilfreds.
Vores mor spørger hvordan han skal klage, men det vil sagsbehandleren bestemt ikke hjælpe med. Og hun tilføjede så lige at hun nok egentlig ikke skulle være hans sagsbehandler alligevel.

Så nu står min bror uden nogen indkomst, han har intet fået på skrift om det, hører det først da han ringer sig syg, ingen hjælp til hvordan man skal klage, og nu ingen sagsbehandler igen igen.

Så mit spørgsmål er, er der nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe? Må de godt bare stoppe ens kontanthjælp uden at give besked? Er det kun os, eller er det ikke forkert den måde hele hans sag er blevet håndteret på? Nogle der ved hvad han skal/kan gøre nu?

Ved godt det blev langt, det beklager jeg. Jeg er bare så frustreret over systemet lige nu.
Dipsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2015, 16:17   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
De SKAL sende partshøring og afgørelse.
Jo, det er sagsbehandlers problem at han ikke har fået noget på e-boks. Bed sagsbehandler dokumentere at vedkommende har sendt partshøring og afgørelse til ham på e-boks (bør de kunne dokumentere når det jo er elektronisk)

Det er dog ikke helt så smart ift hans sag, at han ikke har begrundet problemerne. Hvis han kan få noget dokumentation fra lægen der bekræfter grunden til fraværet, kan det muligvis være noget der kan hjælpe ham.
Ellers ser han jo bare ud som om han ikke står til rådighed som han skal, og så må de godt stoppe hans kontanthjælp. (dog selvfølgelig ikke uden partshøring og afgørelse)

Sidst redigeret af MistyMiss; 10-12-2015 kl. 16:19.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2015, 17:44   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Kommunen har vel også vejledningspligt på dette felt

Selv hvis sagsbehandleren mod forventning skulle have ret i at det ikke er hendes problemet at der ikke er ankommet et brev i borgerens eboks, så har hun vel pligt til at vejlede ham i hvordan han så skal forholde sig ??

Hvis det var mig ville jeg starte med at gå ind i eboks og afsende et brev til kommunen hvor jeg klagede over deres afgørelse, godt nok skal han klage inden for 28 dage fra modtagelen og han har ikke modtaget noget, men det kan vel ikke skade at klage.
Han kan skrive i klagen at han klager over han mundligt har fået oplyst at de fratager ham hans kontanthjælp og klage over at han ikke har fået oplysningen begrundet skriftligt og derfor ikke ved hvorfor de fratager ham forsørgelsen.

Derefter ville jeg som MistyMiss skriver bede kommunen om at bevise at brevet er afsendt og ville samtidigt anmode om at få brevet gensendt.

Dernæst er det vel også på sin plads at sende en klage til jobcenterchefen og klage over sagsbehandlerens uforskammede svar.

Synes faktisk også jeg har læst her på siden at det ikke må komme borgerens sag til skade at de har problemer med bemandingen og den pågældende borger igen og igen står uden sagsbehandler.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2015, 17:58   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Dipsen

Bliv her på din tråd fremover, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden i forbindelse med din broder. Så bliver det lettere for os andre med overblikket.

Læs om gode råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Det er smertefuldt at forsøge at hjælpe en ung mand, som man holder af og som tilsyneladende ikke vil hjælpes.

Mange har hurtige kloge svar om at han skal tages sig sammen osv osv.

Smertefuldt er det også for din moder, som muligvis er en del af problemet. Men det er se før, at omgivelserne er bange for konsekvensen, hvis man lukker døren og siger nok er nok. Nu skal du dit og dat hvis ikke du følger reglerne så må du tage konsekvensen af dine handlinger.... osv osv.

Problemet er vel ikke denne ene gangs stop af kontanthjælp, men er en række af hændelser, som gør at du mener at din broder har en mulig diagnose.

Du har sikkert ret! Problemet er han ikke ønsker hjælp. Det er et stort problem.

Din moder skulle muligvis ikke være så hurtig i forsøget på at hjælpe.

Jeg taler ud fra egne erfaringer med en ung mand jeg har forsøgt at hjælpe og min afdøde broder, som ikke ville modtage den korrekte hjælp.

Ren kaos at være vidende til, uden mulighed for at give den hjælp der kunne løse mange problemer i løbet af meget kort tid.

Nøjagtigt, som du beskriver din og din broders situation.

Mit råd:

Forsøg samtale med praktiserende læge, som muligvis vil afvise, uden din broders medvirken. Men jeg ville forsøge.

Skriv til sagsbehandleren om dine/jeres bekymringer om en mulig diagnose, som senere kan give problemer, hvis din broder opdager at du har blandet dig.

Men der findes mennesker der gennem et langt liv ikke ønsker at modtage hjælp. Det kan tage mange år at acceptere.

Tilbage til stop af kontanthjælp.

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...3-725d57ffaed1

Kan kommunen stoppe bevillingen af hjælp, når en borger i længere tid ikke genoptager kontakten til kommunen, efter der er truffet afgørelse om sanktion?

Udeblivelse fra samtale kan ikke begrunde ophør af hjælpen. Hjælpen kan kun stoppes med hjemmel i aktivlovens § 41. Kommunen kan indkalde til ny samtale, selvom borgeren ikke har genoptaget kontakten efter udeblivelsen.

Læs alle mulighederne på linket

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168372

"Stk. 3. Jobcenteret har pligt til ved afgivelse af tilbud efter ordningen at vejlede en person om tidspunktet for ophør af tilbud m.v. og om, at personen alene er berettiget til kontantydelse, hvis personen retter henvendelse til kommunen om nyt tilbud, jf. stk. 1 og 2. Det er en betingelse for at standse kontantydelsen, at kommunen har opfyldt pligten til at vejlede personen."

Men husk bliv her på tråden da der dukker rigtig mange spørgsmål op i fremtiden.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 12:26   #5
Dipsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2015
Alder: 32
Indlæg: 2
Styrke: 0
Dipsen er ny på vejen
Mange tak for jeres svar :-)

Jeg er skam ikke gået nogle steder, eller jo men kommer altid tilbage ;-) havde lige nogle ting der skulle ordnes :-)

Jeg har fået snakket lidt med min bror, fortalt hvad i har skrevet og rådet til at gøre, og planen indtil videre er at han tager op til sagsbehandleren på mandag sammen med vores mor, beder hende om bevis på det er sendt ud osv. Forhåbentlig er hun lidt venligere ansigt til ansigt end hun lød i telefonen :-)

Tak for links, dem kigger jeg lige igennem lidt senere da jeg ikke har meget tid lige nu.

Jeg vil prøve at overtale min bror om at åbne lidt op, for hans egen, og hans fremtids skyld. Det gør så ondt at tænke på han aldrig får den hjælp jeg tror han har brug for, at han måske ikke har en stor og lys fremtid foran sig

Og det er også derfor hele den her sag frustrerer mig så meget.
Det siger sig selv at hvis man ikke passer sin aktivering så bliver man sanktioneret, eller mister sin kontanthjælp helt. Problemet er bare at hvis de havde lyttet den sidste måneds tid, havde fundet tid til at snakke med ham om problemet, at så havde de jo nok fundet en løsning. Synes virkelig ikke det kan være rigtigt at fordi han ingen sagsbehandler har haft og derfor ikke har kunne få et møde efter gentagende henvendelser, at de nu bare stopper hans kontanthjælp. Er det virkelig sådan systemet fungere?

Jeg undskylder hvis jeg ikke lige har fået svaret på noget, men det skulle lige gå lidt stærkt og helst ikke fylde alt for meget ;-) er på vej at ud købe de sidste julegaver, men spørg løs hvis i mangler svar på noget, vender tilbage lidt senere. Igen mange tak for hjælpen :-)
Dipsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 23:58   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kunne være en fordel for din bror, hvis I kunne inddrage lægen!

Faktisk bliver det nok nødvendigt, at dokumentere, at din bror ikke kan varetage egne interesser, på forsvarlig vis, og dermed, misbruger systemet(sagsbehandler), som her, den svage part(din bror), til egen fordel!
(Det findes juridisk, men kan ikke lige komme i tanke om det? Måske andre herinde kan??)???
Jeg ved, at dette er ulovligt!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension