K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2012, 12:10   #61
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Hej alle som gider læse med

Jeg har endnu engang gennemlæst Jobcentrets vurdering i min ressourceprofil og har et spørgsmål. Sagsbehandleren skriver nu bl.a.:

"På baggrund af ovenstående vurderes det, at pgl. er helbredsmæssigt begrænset i forhold til arbejdsmarkedet, og det ikke er realistisk for pgl. på nuværende tidspunkt at opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet på normale vilkår ej med støtte efter den sociale lovgivning herunder § 56 aftale, personlig assistance eller hjælpemidler. Pgl. vurderes derfor at være omfattet af Lov om aktiv socialpolitik § 46, idet der vurderes at være behov for afklarende foranstaltning for at afklare i hvilket omfang pgl.s arbejdsevne er nedsat, hvorvidt der er mulighed for at forbedre arbejdsevnen samt hvorvidt der er behov for indsats/socialmedicinske foranstaltninger for at
fastholde pSl. på arbejdsmarkedet"

Da jeg jo ikke er inde i div. love googlede jeg Lov om aktiv socialpolitik § 46 og fandt ud af, at den handler om revalidering!!!!
Betyder det mon at de pludselig mener, at jeg kan komme på revalidering???
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 13:06   #62
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Du skal endelig passe på ikke at skrive under på at du kan revalideres til fuldtidsarbejde på normale vilkår

Jeg tænker at de vil have afprøvet din arbejdsevne - måske på er revacenter
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 16:01   #63
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dudde Se meddelelser
Mht. de psykiske problemer, får jeg den rette medicin og psykiateren kan ikke gøre mere terapeutisk, før jeg kommer i arbejdsprøvning.
Hej Dudde,

Hvad menes der med ovenstående?

Er du stationær nok til at komme i evt. arbejdsprøvning?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 16:17   #64
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Netop du skal være sikker på du er stationær og der absolut ikke er nogen behandlingsmuligheder tilbage. Samt lægekonsulenten skal helst også være enig
ellers er der ingen grund til arbejdsprøvning, da de først kan vurdere din arbejdsevne
når alt lægefagligt er på plads.

hvis du skriver under på revalideres til fuldtidsarbejde på normale vilkår
så kan du godt glemme alt om fleks eller pension
du skal i en arbejdsprøvning og der skal være et klart formål
har selv lige været det og målet var en afklaring af arbejdsevne og om der var grundlag til at rejse en FP sag.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 16:21   #65
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
her er den §
Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse og særlig ydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres. En person, der er berettiget til sådan hjælp, kaldes en revalidend. Aktiviteter, som revalidenden gennemfører, før det erhvervsmæssige sigte er afklaret, kaldes forrevalidering. Det er aktiviteter med et erhvervsmodnende eller afklarende sigte for revalidenden.

Stk. 2. Kommunen giver tilbud om revalidering, når erhvervsrettede aktiviteter efter denne eller anden lovgivning, herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke er tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv.

Stk. 3. En revalidend har ret til revalidering uden hensyn til ægtefællens indtægts- og formueforhold.

så ja din sagsbehandler tænker på revalidering

du skal huske når vi snakker om fleks, skal du regne med at din funktionsevne skal være nedsat med 50 procent. alså oversat kan du kun arbejde den halve tid som en rask
det skal du have lægepapir på
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 17:56   #66
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser

hvis du skriver under på revalideres til fuldtidsarbejde på normale vilkår
så kan du godt glemme alt om fleks eller pension
Uden at kende duddes præcise situation eller lov/regler på området til bunds, vil jeg lige kommentere på denne her.
Jeg blev revalideret til fuldtidsarbejde på normale vilkår, hvorefter det gik kraftigt ned ad bakke, og røg næsten direkte fra revalidering til pension.

Det lyder som om dudde har lidt tillidsproblemer med sin SB. Men har man en god SB, som godt kan se, at det ikke er fordi, man ikke gider arbejde, så kan det altså godt lade sig gøre.
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 21:38   #67
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Harpen Se meddelelser
Uden at kende duddes præcise situation eller lov/regler på området til bunds, vil jeg lige kommentere på denne her.
Jeg blev revalideret til fuldtidsarbejde på normale vilkår, hvorefter det gik kraftigt ned ad bakke, og røg næsten direkte fra revalidering til pension.

Det lyder som om dudde har lidt tillidsproblemer med sin SB. Men har man en god SB, som godt kan se, at det ikke er fordi, man ikke gider arbejde, så kan det altså godt lade sig gøre.
Ja det helt klart, hvis ens sygdom eller lidelse udvikler sig den forkerte vej

men hvis ens sygdom eller ens tilstand er cirka 50 procent af en rask. alså har lægepapir på det
så vil det være dumt og skrive under på det.

fleksjob kræver cirka 50 nedsat erhvervsevne
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2012, 09:39   #68
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ud fra din tråde, forstår jeg det således at du helbredsmæssigt er afklaret, og din tilstand, vurderes uden muligheder for forbedring?

Ud fra dette, skal du selvsagt have en afklaring af arbejdsevne!

Det bør IKKE foregår via en revalidering, da du derefter vil miste denne, og stå på kontanthjælp, indtil evt anden afklaring!

Revalidering gives med henblik til ordinært arbejde.

Du bør derfor fastholde en afklaring af din restarbejdsevne, helst på et reva-center, med rette fagpersonale, der kan forestå en bred afklaring.

Men er din arbejdsevne over 50%, kan du ikke tilkendes fleks.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2012, 10:47   #69
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Så fik jeg endelig tid til at kigge på alle jeres svar. Mange tak for dem

Som sagt betegnes min fysiske sygdom (ryggen) som stationær, varig nedsat arbejdsevne/funktionsniveau og uden mulighed for yderligere behandling.

Min psykiater skriver til kommune, at "den nuværende tilstand såvel som funktionsniveauet er at betragte som varigt og stationært i forhold til de psykiske problemer". Og "i det rette arbejdsmiljø og med de rette skånehensyn vurderes det at være realistisk, at dudde kan arbejde sig op på mellem 33% og 50% af fuldtidsarbejde". Han anbefaler en arbejdsprøvning.

Derfor undrer det mig også, hvis min sagsbehandler mener, at jeg skal under revalidering. Hun har "indbudt mig til en samtale" d. 18/9 (samme dag som partshøringsfristen), så inden da bliver jeg nok ikke klogere.

Jeg er helt opmærksom på, at jeg ikke skal skrive under på, at jeg vil kunne arbejde på alm. virkår.

Hvis nu jeg kommer under f.eks. for-revalidering, vil jeg så få en ny sagsbehandler (hører dette under et andet område i kommunen)?

Jeg tilføjer lige lægekonsulentens vurdering:
Samlet vurderes funktionsniveauet varigt påvirket i forhold til den fysiske lidelse, der vurderes stationær uden yderligere behandlingsmuligheder med varige skånehensyn overfor ikke rygbelastende arbejde. I forhold til den psy. lidelse vurders pgl. fortsat psy. skrøbelig. Det kan ikke udelukkes, at sanering af alkohol vil bedre funktionsniveauet rent psykisk (jeg har haft et mindre overforbrug, betegnet som selvmedicinering).
Behandlingsmulighederne i forhold til personlighedsforstyrrelsen vurderes udtømte. Der vurderes at være behov for varige psy. skånehensyn i forhold til struktur, forudsigelighed, faste rammer og velstrukturerede arbejdsopgaver samt få samarbejdspartnere. Prognosen vurderes usikker.

Sidst redigeret af dudde; 09-09-2012 kl. 10:58.
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2012, 10:54   #70
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Dudde

Mit indlæg her er ment, som en perspektivering af din sag. Jeg læser ligesom Popiae, at din fysiske del er stationær, men er noget i tvivl om den psykiske del, idet dette er kommet til senere. Centralt for dette er, hvad der står i dine lægefaglige papirer.

Ang. revalidering fremgår det klart af LBK, at formålet er som Popiae skriver:

Citat:
§ 46. Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse og særlig ydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres. En person, der er berettiget til sådan hjælp, kaldes en revalidend. Aktiviteter, som revalidenden gennemfører, før det erhvervsmæssige sigte er afklaret, kaldes forrevalidering. Det er aktiviteter med et erhvervsmodnende eller afklarende sigte for revalidenden.

Stk. 2. Kommunen giver tilbud om revalidering, når erhvervsrettede aktiviteter efter denne eller anden lovgivning, herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke er tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv.
Min fremhævning.

link: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap6


Du skriver her på din tråd:

Citat:
I loven står der jo bare at sygedagpengene kan forlænges med op til 39 uger, hvis det er nødvendigt med en afklaring. Der står jo INTET om, at afklaringen SKAL KUNNE AFSLUTTES inden for de 39 uger!!!!!!
Men dette er altså begrundelsen for, at de ikke vil forlænge.
Min fremhævning, der ligger en principafgørelse fra Ankelstyrelsen vedr. netop dette, se derfor på flg. link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=18699

Som jeg læser din tråd løber en evt. forlængelse fra maj mdr., dvs. der nu er 25 uger tilbage af de 39 uger, el. 6 mdr. og 1 uge. Hvilket skulle være nok til en egentlig arbejdsprøvning, også med en langsom opstart, som foreskrevet af din psykiater.

Samtidig skriver din SB i RP'en, at du bør revalideres. Undrer mig noget over der er nok tid til en revalidering og ikke en arbejdsprøvning.

DUKH gør yderligere opmærksom på flg.:

Citat:
Ankestyrelsen har i en principafgørelse D-5-03 udtalt, at det er en forudsætning for forlængelse, at der er et sikkert behov for afklaring af arbejdsevnen. I den konkrete sag var det højst usikkert, hvordan sygdommen ville udvikle sig og hvilke symptomer - herunder påvirkning af erhvervsevnen - ansøger ville få af sygdommen.
Yderligere gør de opmærksom på flg. vigtige kap. 27.3 i vejledning om lov om SDP, ang. tidsperspektiv, hvis man anker til BAN:

Citat:
"Har en kommune truffet afgørelse om, at der ikke er grundlag for at foretage en forlængelse med 26 uger og som følge heraf har standset sygedagpengene, vil en evt. efterfølgende afgørelse fra klagemyndigheden om, at betingelserne for at bruge denne forlængelsesregel alligevel var opfyldt, betyde, at 26 ugers-perioden (nu 39 uger) vil løbe fra tidspunktet for standsningen af sygedagpengene og ikke først fra tidspunktet for klagemyndighedens afgørelse. Se Principafgørelse D-1-06."

Du har været og er fortsat efter ophørsdato for sygedagpenge i virksomhedspraktik jævnfør § 42 i lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Det kan være til din fordel jævnfør ovenstående, hvis du vinder din klagesag. Endvidere kan det være til din fordel, hvis du selv mener, at der er behov for virksomhedspraktikken. DUKH kan ikke afgøre, om det er til din fordel i forhold til at vinde klagesagen.
Min fremhævning.

Link: http://www.dukh.dk/netradgivning/syg...ess-depression

Jeg gør opmærksom på ovenstående, således at du kan have dette med i dine overvejelser/dialog m. fagforeningen.

Det ville hjælpe din sag meget, hvis din psykiater kan udtale sig om, at du ud over en langsom opstart forventes at kunne klare en arbejdsprøvning indenfor denne tidshorisont.

Hvorvidt du skal søge en § 17 på det foreliggende grundlag er også en nøje afvejelse, hvor du bør bemkr. Sopkas situation kan være andereldes end din, idet hun købte sig tid til at få indhentet yderligere lægefagligt dokumentation selv/senere indhentning af kommune. Da en § 17 på det foreliggende grundlag netop kun skal tage stilling til om man er berettiget til FP på de papirer, der allerede ligger. Kommunen vil derfor ikke indhente yderligere statusattester el. lign.

Umiddelbart virker dine oplysninger i tråden ikke til, at en FP er en mulighed for dig, og Sopka har vist også været inde på, at man selv kan søge om fleks, det vil igen være på de samme præmisser, dvs. foreliggende grundlag. Og her skal du være opmærksom på, at hvis din tilstand (her tænker jeg på den psykiske del - hvor det måske stadig er uklart om hvorvidt: stationær, stadig behandlingsmuliger ect.) ikke er stationær, vil det formentlig betyde afslag.

Jeg vil samtidig gøre opmærksom på principafgørelse 64-11, hvor en borger klager over manglende afklaring af arbejdsevnen (hvilket stående alene er en processuel beslutning, og hvorfor denne ikke kan ankes), hvis kommune samtidig tager stilling til fleks (bliver det samtidig en retsvirkende afgørelse, og kan derfor ankes), hvoraf det fremgår af afgørelsen fra Ankestyrelsens 64-11:

Citat:
Når jobcenteret træffer en egentlig afgørelse om fleksjob, skaber denne virkning for borger. Borgeren kan også klage over denne efter almindelige regler. I den forbindelse kan borgeren klage over en mangelfuld/utilstrækkelig arbejdsprøvning, idet arbejdsprøvningen må anses for en del af grundlaget for den trufne afgørelse.

Sagen for så vidt angår din ret til fleksjob på det foreliggende grundlag må anses for afsluttet i jobcenteret. Denne beslutning skaber i modsætning til en processuel beslutning retsvirkninger for dig og du kan derfor klage over denne, herunder over afslag på arbejdsprøvning.
Og der står yderligere:

Citat:
I klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg er det anført, at hvis kommunen kan give afslag på at afklare arbejdsevnen, så kan borgeren ikke få vurderet om hun er målgruppe for revalidering, fleksjob og førtidspension. Dette vil betyde, at en borger ikke kan få mulighed for, at få prøvet kommunens vurdering. Uanset om der i en given sag er behov for en arbejdsprøvning eller ikke er behov for den, så bør kommunen altid skulle foretage en vurdering af den aktuelle arbejdsevne, således at borgeren få en afgørelse med mulighed for prøvelse.
Min fremhævning.

Link: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri....aspx?sw=64-11

Hvilken strategi du skal lægge (forhåbentlig i samråd m. din fagforening) afhænger klart af flere overvejelser, men for mig at se er dit centrale pkt. en afklaring af din arbejdsevne, som du pt. mangler. Derfor min henvisning til principafgørelse i Ankestyrelsens tollkning af § 27, stk. 1, 2.

Ang. kommunens henstilling til revalidering er det væsentlig om de vurderer dette alene ud fra din fysiske begrænsninger, hvilket er uklart for mig. Din psykiske del bør også inddrages i en afklaring af din arbejdsevne, idet en sådan netop efter arbejdsevnemetoden skal laves ud fra en helhedsvurdering. Her er det centrale pkt. igen, hvorvidt din psykiske problemer/diagnoser er stationære el. hvorvidt din psykiater mener, at de kan udbedres noget el. helt helbredes.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Medhold i sygedagpengesag. Hvad så? nielsensupp Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 11-04-2013 16:40
Sygedagpenge efter medhold ved BAN Hedebo20 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 27-10-2012 12:03
fratage medhold på enkeltpunkter? einstein Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 08-05-2012 13:17
Jubii... Jeg har fået medhold i Ban. Lotus1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 26-03-2012 19:09
har jeg fået medhold??? sandie86 Alt det andet 7 19-04-2011 17:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension