K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2011, 02:13   #51
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Og jeg forstår godt at rige flytter ud når man skal smide 70% af ens indkomst til skat. Det kan man vel ikke fortænke dem i. Ville jeg sikkert også selv gøre hvis jeg var rig.
I Danmark kan man maksimalt betale 51.5% i indkomstskat , det er på niveau med lande vi normalt sammenligner os med.

Den danske indkomstskat er ikke speciel høj , det er vores moms og punktafgifter derimod , og de rammer som bekendt særligt lavindkomstgrupperne.
På nedenstående link kan man se den gennemsnitlige skatteprocent
( indkomstskat ) for en række udvalgte lande.
( grafen er fra 2005 , Danmark har siden indført indkomstskattelettelser )
Som det ses ligger Danmark ikke i top.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:In...By_Country.svg

At vi alligevel har verdens højeste skattetryk , skyldes hovedsageligt vores høje afgiftssystem. ( Staten får flere indtægter ind via moms og punktafgifter end over indkomstskatten ).

I Danmark har man valgt en skattemodel der særligt rammer de lavtlønnede.
I udlandet beskatter man mere solidarisk over indkomstskatten som stiger i takt med lønnen , modsat afgifterne.
Kun ganske få OECD lande har en flad usolidarisk skatteprocent ,
som vi ellers bliver tudet ørerne fulde af.

1. oktober pålægges vi yderligere punktafgifter som slår hårdt ned på lavsindkomstfamilierne ( fedtafgift ).
En pakke smør stiger kr. 2.60,- både for millionæren og arbejdsmanden.
500 gram ost stiger kr. 1.70,- osv osv....

Den skattefri bundgrænse ( personfradraget ) vægter tungest for de lavtlønnede.
( kr. 42.900,- udgør procentuelt mere af en indkomst på kr. 100.000,- end af en større indkomst. )
Heller ikke her skiller Danmark sig særskilt solidarisk ud.

I Danmark er den skattefri bundgrænse kr. 42.900,-
I Tyskland er den kr. 59.600,- ( €8,004 )
I Storbritannien kr. 55.323,- ( £6,475 )
I Frankrig kr. 43.700,- ( €5,875 )
Når man tager med i betragtningen at løn og prisniveauet er lavere i de pågældende lande , sakker det danske bundfradrag yderligere agterud.
Tallene snyder i virkeligheden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_around_the_world

I nogle lande har man desuden differentieret moms ( af en i forvejen lavere momssats ) , hvor eksempelvis fødevarer har betydeligt lavere momssats , end de luksusvarer som særligt de velpolstrede køber flittigt ind af.
Kontanthjælpsmodtagerens indkøbsliste i netto , bliver ikke pålagt samme høje momssats som direktørens rolexur.
I Danmark er momssatsen den samme , hvad enten man køber brød eller dyrt ur.




Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
De rigeste passer jo sig selv, mange arbejder 70 timer om ugen, har private sundhedsforsikringer til hele familien, bruger ikke det lokale nær-bibliotek, bruger ikke lægerne så ofte som syge borgere, betaler gerne for deres egne behandlinger på privathospitalerne og lægger på ingen måde last på det offentlige. De betaler sågar 60% i skat til os andre - og gør det uden at kny.
Det er en udbredt misforståelse.
En undersøgelse viste for nogle år siden , at det især var de højtuddannede der belastede de offentlige kasser inklusiv diverse statstilskud.
Eksempler var bl.a. hele uddannelsessystemet , S.U. , folkebiblioteker , teatre , museer , sportsaktiviteter mm.

Jeg ved ikke om højtuddannede arbejder flere timer om ugen end andre ( det skulle dog undre mig ), men man skal i den forbindelse huske på akademikere i reglen har væsenligt længere ferier.
Journalister har f.eks mellem 8 og 12 ugers ferie om året , tilsvarende kan siges for en skolelærer.
En LO arbejder har 6 ugers ferie ( inklusiv feriefridage ).
Højtuddannede tilbringer også færre år på arbejdsmarkedet , de træder senere ind , og går tidligere på pension.

Sidst redigeret af halse; 19-09-2011 kl. 09:05.
halse er ikke logget ind  
Gammel 19-09-2011, 06:37   #52
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er helt enig med Helenekr

er selv godt uddannet og havde et rigtig godt job
så tænkte jeg aldrig nogensinde på de svage eller syge, jeg arbejdede næsten altid
ergo stemte jeg altid på venstre.
når man betalte topskat

efter jeg selv er blevet syg, har jeg ændret holdning
men stadig har jeg det meget svært med rødblok
for et eller andet sted skal pengene alså komme fra
man kan ikke bare låne sig ud af krisen
men nu har de 4 år til at gøre det bedre
dog har jeg en fornemmelse at Helle ikke sidder på pinden i 4 år
da alt skal vedtages sammen med el eller R

ps i USA betaler de rige 16 procent i skat, så man kan godt forstå nogen svømmer i penge

ingen af os som søger FP eller har fået, ønsker at ligge til byrde for samfundet
vi vil klare os selv, men det er desværre umuligt.
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 19-09-2011, 08:58   #53
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Godt forklaret Halse;

Man skal dog huske at alle de velfærdsydelser vi har, betales over skatten, hvor de i mange andre lande har brugerbetaling helt eller delvidst.

D,e der siges at have et skattetryk på 70%, har kun lagt udgifterne oveni, men glemt at fratrække div. I de fleste tilfælde(om ikke alle) lander på en langt lavere skat, og også lavere en de alm. lønslaver.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 19-09-2011, 11:51   #54
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Man skal dog huske at alle de velfærdsydelser vi har, betales over skatten
Det er et budgetspørgsmål. Det forholder jeg mig ikke til i dette indlæg.
Det er skattemodellerne jeg gransker nærmere. I udlandet har de også budgetter der skal overholdes , her har man i flere vesteuropæiske lande valgt at inddrive hovedparten af skatteindtægterne via en stejlt stigende indkomstskat ( solidaritetsprincippet ) , og kun i mindre omfang via den flade usolidariske afgiftsmodel. I Danmark forholder det sig omvendt , her er det den flade skat via afgiftssystemet der er den foretrukne.

Med hensyn til vores dyre velfærdsydelser , jeg tror mange vil blive overrasket hvis de tager en tur over sundet til Sverige , eller en afstikker syd for grænsen.
Velfærd er ikke noget vi har patent på i Danmark.
halse er ikke logget ind  
Gammel 19-09-2011, 13:38   #55
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så sent som i sommers skulle min lille søn på hospitalet i Tyskland - ingen ventetid på skadestuen, ingen efterfølgende regning - de gad ikke engang se vores sygesikringsbevis, men tog glad i mod ham, rensede hans sår i hagen og syede ham sammen igen og ønskede os god tur videre i Tyskland. Vi var helt lamslået. Positivt. 6 dage senere fandt vi et nyt hospital på hjemvejen ved Lübeck, igen ingen ventetid, ingen betaling, kun lutter smil og slik til alle ungerne

I England betaler man fx heller ikke for lægeordineret medicin, alt er gratis. Og er det ikke gratis, så koster det HØJEST et par kroner.
Ved så ikke lige hvordan resten af deres velfærd er skruet sammen, men det med medicinen imponerede mig MEGET husker jeg.

(Jeg tager ikke selv nogen former for medicin), men kender mange der betaler temmelig meget pr måned. Og som engang i mellem må 'hoppe over' fordi de ikke har råd til udgiften hvis denne falder sammen med en anden udgift.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2011, 21:41   #56
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Den støre antal af førtidspensionister i Danmark er kun et bevis på hvor syg den danske nation er.
Og det er det som er kærnen i sagen.

Hvorfor så mange borgere er syge? Så syge at de skal have førtidspension.
Mange er de unge under 30 år er blevet invalideret af den dødsyge system her.
Læs hvad logikeren skriver. Han er netop et eksempel på, at man kan blive fanget som lus mellem to negler.

For mig personligt ville det være døbt tragisk hvis jeg skulle blive førtidspensionist i alder 20-30-40 ja 50 år.

Den procent som fik pension ved et tilfald er minimal, resten fik den fordi myndigheder har vurderet og bestemt det.

Først var det indvandre som var syndebuk for den elendige danske politik, så kom turen til de syge og de gamle.

De næste blive nok børn, som få lov at blive til, kun hvis de har forældre ved muffen.

Hold kæft hvor er det sygt det hier….
Karo er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2011, 21:49   #57
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
en del bliver faktisk mere syge af systemet som rent faktisk skulle hjælp
så nogen måske godt kunne tage et fleks job
men inden der er kommet en afklarig er de blevet psykisk syge
og derfor kommer på FP

systemet som skal hjælpe syge, er en slags tortur
når man skal i gennem et ******* i 5-10 år for en FP

er kun på mit 3 år i systemet og været syg i 10
har ellers altid arbejdet indtil for 3 år siden
kan ikke engang klage mig selv i egen bolig mere, men pension kan man alså ikke få
men nu koster jeg kommunen cirka 45000 kr om måneden på bosted
så hvis man ikke er psykisk stærk, går man ned med flaget
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2011, 21:53   #58
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu er jeg så desværre førtidspensionist, men drømmer da stadig om en kur der kan gøre, at jeg ikke behøver være det mere..

Dét jeg personligt bliver ked af, er den der pive-mentalitet. I den anden tråd er flere stærkt ophidsede over at vi nu skal betale afgifter på fedt, tobak mm.
Men jeg synes sgu det er fair nok, da alternativet er værre. Og hvorfor skal jeg ikke også bidrage??
Som jeg skrev i den anden tråd, så handler det vel også lidt om værdighed - jeg kan jo ikke arbejde 12 minutter ekstra, eller give store summer af min SKAT, og jeg VIL GERNE bidrage med NOGET, og synes det med afgifterne er fint, for det giver mig altså en følelse af at kunne betale lidt tilbage til det samfund der giver mig så meget.

Men det er upopulært at synes sådan noget er fair. Det falder ikke i god jord hvis man (læs: JEG) synes de rige betaler rigeligt, og det er uhørt at have følelser overfor andre end sig selv - jooo, hvis man føler for andre ligesindede, så er det fint nok. Men hvis man kommer til at ytre at en læge eller speciallæge betaler temmelig høj skat, jamen så er man egoistik, højrøvet og moralsk ude på et sidespor.

Jeg gider bare ikke sidde konstant og ynke mig selv, og dadle de rige, de raske og de heldige for alt mit l o r t med en slags forventning om at de 'bare' skal betale for mig. Det er med ydmyghed jeg modtager min pension, og som jeg har skrevet 1000 gange herinde, så føler jeg mig heldig over, at i det hele taget at bo i et land hvor det kan lade sig gøre.....

Men at have som mantra eller motto, at de rige 'bare' skal slippe slanterne, har jeg altså forbandet svært ved.

Glæder mig faktisk til at kunne yde en lille smule via afgifter og betalingsring, også selvom det bliver hårdt. Men jeg vil i hvert fald IKKE sidde og pive over det, samtidig med jeg kan gå hen og hæve min pension hver d 31..............
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2011, 22:05   #59
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Nu er jeg så desværre førtidspensionist, men drømmer da stadig om en kur der kan gøre, at jeg ikke behøver være det mere..
sætter du kaffe over så kommer jeg med kagen så må vi heller finde sådan en pille og selfælgelig give pengene fra overskudet til dem der virkeligt trænger og har behov i danmark nå lille spøj.

stadig er prob med fedt afgiften som også veb sagde en mørbrad vil sitge mere i stigning end en levepostej derved ramme deforkert.
og smøgerne om så de satte dem op til 100 kr pakken vil folk ryge så ryger de.og ja logik tyskland er billiger selv ligept og vil blive enu billiger når den end gang hvis nu de stiger

alle skal bidrage og jeg har også samme holdning som du ahr ang de rige/rigeste

nu kan du så hæve pension den 30 den ehr måned :P
extra er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2011, 22:19   #60
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nu er jeg så desværre førtidspensionist, men drømmer da stadig om en kur der kan gøre, at jeg ikke behøver være det mere..
Og hvad ville du så i stedet Helenekr.
Du har ikke været på arbejdsmarked i over 20 år. Du har 4 børn og er alene mor. Hvad ville du bruge den vidunder pille til, til at komme i aktiveringer måske.

Du er en af de største hykler her på K10 Helenekr, men jeg tror at du selv godt ved det. Geeeeeb……
Karo er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Den borgerlige propagandamaskine i klasselokalet Tante Ana Politik og Samfund 2 13-11-2011 16:38
Borgerlige: Brems mængden af Forbud! buster Politik og Samfund 3 19-07-2011 19:52
Borgerlige førtidspensionister? logikeren Politik og Samfund 16 14-10-2010 09:42
Borgerlige klar til ventetidsloft buster Politik og Samfund 2 27-09-2010 17:07
Indbydelse til de borgerlige brugere af K10 Razmo Politik og Samfund 2 19-04-2009 06:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension