K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2007, 20:26   #41
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hej inger....
Det må du meget gerne, du kan evt. sende det til mig på mail
[email protected]
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 20:39   #42
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Så kom den....

Citat:
inger skrev:
Hvis det kan have interesse, så vil jeg gerne efter weekenden skrive hele forløbet ned om hvordan min psykiologtest var, hvad jeg blive spurgt om og hvilke opgaver der blev stillet. Idag kan jeg ikke koncentrere mig om det pga det møgvejr.
Inger hvis du har lyst til det, så må du også meget gerne skrive det her på K10 eller hvis der er andre der har erfaring med hvilke test og hvordan samtalen foregår hos sådan en arbejdspsykolog som vil dele det med os andre, så må i også meget gerne det....

Jeg har selv været hos en og kender andre der også har været, men kan se at det ikke er samme måde det er foregået hos alle, så input om hvordan det kan foregå kan jo bestemt ikke skade
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 20:50   #43
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Så kom den....

Hej Inger

ja det ville være meget interessant....du er yderst velkommen til at skrive det til os... da mange er ret nervøs for den test....især fordi man ikke ved hvorfor man skal det...:|

jeg har tit undret mig over at når man får afslag på pension som Helle så får man tilbud om at komme til psykolog...

Så jeg ville meget gerne høre om dine erfaringer Inger.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 21:05   #44
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Så kom den....

Jeg kan udmærket godt huske hvor nervøs jeg var før jeg skulle til den sidste sommer, det er derfor jeg tilbød at beskrive den i detaljer herinde.
Og nu ved jeg da hvad jeg skal lave i morgen
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 21:26   #45
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Citat:
Stella skrev:
Hej Inger

ja det ville være meget interessant....du er yderst velkommen til at skrive det til os... da mange er ret nervøs for den test....især fordi man ikke ved hvorfor man skal det...:|

jeg har tit undret mig over at når man får afslag på pension som Helle så får man tilbud om at komme til psykolog...

Så jeg ville meget gerne høre om dine erfaringer Inger.
Det undrede altså også mig for da jeg søgte om den hjælp til det fik jeg et RUNGENDE afslag!!!! Og når man så lige pludselig tilbyder det nu, godt nok "kun" en test, men hvis psykologen foreslår at man kommer i behandling i et længerevarende forløb vil man nok få det bevilget, meget kunne måske have været undgået HVIS jeg havde fået den hjælp da jeg søgte den...?
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 22:29   #46
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Så kom den....

Citat:
Stella skrev:

jeg har tit undret mig over at når man får afslag på pension som Helle så får man tilbud om at komme til psykolog...
Jeg fandt noget om de test der bliver lavet og hvorfor forklaringen kommer her og det kan måske også forklare hvorfor tilbuddet kommer når man har fået afslag, men hvorfor hulen vente til man har fået afslag og ikke gøre arbejdet ordentligt og sende borgerne til den test inden man behandler en ansøgning om en fleksbevilling eller en ftp.

Hvem henvender tilbuddet sig til?

Primært dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, hvor der er tvivl om psykiske faktorer hæmmer muligheder for arbejde, revalidering og evt. behandling.
Det er ikke nødvendigt at være tilknyttet RCS´s øvrige tilbud for at få foretaget test.
Hvad kan psykologiske tests bruges til?

Formålet med psykologiske test er at opnå information om en persons baggrund, oplevelse, holdning og handlinger udenfor testsituationen og at sige noget generelt om væremåde og reaktioner. De psykologiske test kan give et ganske godt billede af en persons stærke sider, udviklingsmuligheder og evt. problemområder eller vanskeligheder.
Det kan være af stor betydning for at finde frem til, hvilken handlingsplan og evt. behandling der vil være hensigtsmæssig. Viser testen f.eks. problemer med hukommelse og koncentration, er det ikke realistisk at vælge et job, hvor der skal læres mange nye færdigheder.
Det kan være en fordel at foretage test tidligt i forløbet.
Hvis testen f.eks. peger på at en person er i krise og hårdt ramt psykisk eller har vanskeligt ved at forholde sig til andre mennesker p.g.a. angst, er der mulighed for at arbejde med problemet.

Desuden kan psykologiske test vise omfang og behandlingsmuligheder af evt. depression, forskellige angsttilstande, personlighedsforstyrrelser eller begyndende demens.

Test bruges ofte som dokumentation i pensionssager, og sagsforløbet kan fremskyndes ved at testen tages tidligt i forløbet.
Hvad indeholder testene


Der er to hovedgrupper af psykologiske tests: Kognitive test og personlighedstest.

Kognitive funktioner er f.eks. hukommelse, indlæringsevne, opmærksomhed, koncentration og evnen til at opfatte ord og tal. Den mest almindelige kognitive test er WAIS-teste , som er en omfattende test, bestående af delprøver, der tester forskellige aspekter af de kognitive funktioner.

Der er flere forskellige personlighedstest; en af de mest kendte er Rohrschach-testen.
Fælles for personlighedstestene er, at man skal forholde sig til billeder, ord og historier. Herved ses forskellige sider af personligheden, f.eks. opfattelsen af en selv, opfattelsen af andre mennesker, og evnen til at klare forskellige situationer, som f.eks. at forholde sig til andre mennesker og overskue sit liv. Af andre personlighedstest kan nævnes


Jeg har selv været til psykolog da jeg fik afslag på fleksvisitering kommunen gik efter en revalidering og min teraput (som de selv havde henvist mit til , mente at det bestemt skulle være fleksjob) de tilbød at jeg kunne tage testen og derefter ville de behandle den igen (kunne lyde lidt som det de siger til dig Helle) hvis jeg derefter fik afslag igen kunne jeg så anke den , men men jeg fik ikke afslag, manglende koncentration og hukommelse udner pres og stress gjorde at jeg fik fleks i stedet for revalidering

Sjovt nok har jeg aldrig glemt navne på wais testen, men Rohrschach-testen
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 11:12   #47
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Så kom den....

Her er som lovet beskrivelsen af min psykologtest.

Min psykologtest gik ud på følgende:
Kapacitet i forhold til at omsætte intellektuelle færdigheder.
Personlige barrierer for ikke at være ude på arbejdsmarkedet. Psykiske ressourcer i forhold til en fremtid som selvforsørgende/delvis selvforsørgende.
Forslag til fremtidige tiltag/behandling/hjælpeforanstaltninger.

Først blev jeg udspurgt om min baggrund: uddannelse, jobs, sygdomme, netværk, interesser og eget syn på fremtiden.
Jeg blev også vurderet på hvilke indtryk jeg gjorde. Min adfærd, udssende, talemåde og kropssprog.

De test som jeg gennemgik er af både WAIS og Rohrschach.
1. nogle indlæringsopgaver
2. en opmærksomhedstest
3. en koncentrationstes
4. også en opmærksomhedstest
5. opgaver i forbindelse med overblik.

Ovennævnte øvelser skulle belyse mine evner for forståelse, overblik, indlevelses- og abstraktionsevne, samt evner for problemløsning og giver et overblik over ens IQ.

Udfra ovennævnte undersøgelse vurderede psykologen min personlighedstype, opmærksomhedsmønstre, realitetssans, indlæringsfunktioner, nærhukommelse, overblik, arbejdstempo og koncentrationsevne.

Hele undersøgelsen foregik i mit tempo, kaffe og ryge pauser blev tilladt. Selvom der var afsat 3 timer til undersøgelsen, så var jeg færdig efter 2½ time. Jeg følte ikke på noget tidspunkt at der blev lagt noget pres på mig eller at jeg skulle fortælle mere end jeg havde lyst til.
(Det har jeg før været udsat for hos en psykolog).

Efter flere ugers utålmodighed kom psykologens redegørelse endelig, selv min kommune rykkede til sidst for den.

Efter alle de ovennævnte test og undersøgelser kunne psykologen konstatere, at jeg var udbrændt, nedslidt og ... et tragisk offer af både helbredsmæssige og skæbnemæssige grunde..
Kommunen valgte at følge hans vurdering af at førtidspension var eneste mulighed for mig.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 17:50   #48
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

I dag talte jeg så med hende der "glemte" at ringe i fredags, hun spurgte om jeg havde "tænkt" over hvad jeg ville..... Og jeg fortalte at jeg har sendt klage over at der ikke stod i afslaget HVAD det var for et arbejde at pensionsteamet mente jeg skulle have, samt at der heller ikke stod hvilke behandlingsmuligheder der var, det blev hun lidt tavs over, men sagde at det selvfølgelig var min ret, jeg fortalte også at jeg igen havde søgt aktindsigt i HELE min sag og ikke kun 6-8 sider fra jounalen, og så ville jeg iøvrigt skide på om hele sagen vejede 20 kg, jeg skulle have hvert et ord...... tænk det sagde jeg....:|
Jeg fik også spurgt om at i tilfælde af at psykologen sagde at jeg var bedst tjent med pension, hvad så.... så ville hun indstille mig, og jeg ville få den, så aftalen blev, jeg tager psykologtesten, nu venter jeg så på brev om hvor og hvornår....
Aldrig i mit liv har jeg været SÅ GAL..... jeg fortalte at jeg i 2000 havde søgt om psykologhjælp da min datter var ved at dø, men afslag... og igen da min søn lå på rigshospitalet i over 14 dage i respirator og var ved at dø i 2005, men heller ikke der kunne jeg få hjælp, men nu efter et afslag kunne jeg..... og så fanden stå i det ... brød jeg sammen igen.... jeg glæder mig til den dag hvor jeg ikke bryder tudende sammen hver gang jeg taler med dem...:@:@ Men ende på det blev at nu venter jeg igen.....

Tak inger... det tager toppen af nerverne at læse om din oplevelse med testen
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 18:09   #49
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Så kom den....

Helle det lyder da godt alt sammen, og godt for dig selv at du får sagt fra

Så jeg syntes at selv om man kan få lidt ondt af sagsbehandlerne engang imellem så er det kun rimligt at man får sagt fra, især du med din historie må mere end nogen anden trænge til at få luft, så håber da at din sagsbehandler er kommet sig over chokket...

Men skulle du ikke få et anfald af arrigskab hvem skulle så


Bliver da lidt spændene at se hvilke respons du får på din klage, kan da være at de finder ud af at du ikke længere bare har tænkt dig at tage alt for gode vare og at du vil gå hele vejen

MVH

Hejdien

PS .. lyder godt med at din sagsbehandler indstiller dig til en ftp hvis psykologen anbefaler det
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2007, 00:07   #50
Vibs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2007
Indlæg: 19
Styrke: 18
Vibs er ny på vejen
RE: Så kom den....

Jeg er helt ny på denne hjemmeside, har lige lært den at kende i dag. Nu har jeg læst denne beretning, og mangler nyt

Er det mig som er et fjols, som ikke kan finde noget efter 15/1, eller hva?

Det er jo rædselsfuldt at sidde her med en ½ historie, slutning hvor er du :@
Vibs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension