K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2009, 20:25   #21
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Hvad mener du med at kunne deltage i samfundet igen?

Arbejde på fuldtid med tiden, og dermed starte på universitetet
først?

Sidst redigeret af Tanja; 14-08-2009 kl. 20:29.
Tanja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:14   #22
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tror ikke du forstår Kohai's pointe!

Tror nok Kohai er enig i recovery. Men skal det absolut være på den dyre model og på bekostning af andre - der kan risikere afslag, fordi du vil studere 'for sjov'....tror nok det skulle forståes sådan!!

Tror også vi er mange herinde, der bliver en lille smule fortørnede fordi vi selv har fået tilkendt førtidspension med begrundelser som, ingen mulighed for forbedringer ang arbejdsevnen/diagnosen mm, og så er det svært at læse om nogen der 'bare' kan studere, helbrede sig selv, ikke vil bindes af sin diagnose osv.

Vi er jo mange der ikke har noget valg, hverken nu eller på sigt, og som bliver såret af sætinger som 'at deltage i samfundet' 'bruge tiden fornuftigt' og dermed indirkete sige, at vi ikke deltager i samfundet og får tiden til at gå med ting der ikke er fornuftigt.

Det er også svært at råde dig, for det er jo en problemstilling der er de færreste forundt.

Men som undertegnede og flere andre skriver, så spørg din sagsbehandler.
Livet er jo ikke ét stort tag selv bord når man er på førtidspension, så derfor må man lige rådføre sig med den der kender ens konkrete sag, og som kan fortælle dig hvor du kan starte. Du kan jo fortælle sagsbehandleren at det er med henblik på at kunne deltage i samfundet (som du kalder det) igen. Og så ved han/hun nok hvilken vej du skal gå....og med hvilke skridt.
Jeg går ikke ind for "milimeter-princippet". Hvad med ham hvis medicin koster samfundet en halv million om året?

At jeg selv vil prøve at komme videre skal ikke tages som en kritik af dem hvis muligheder er så åbenlyse udtømte. Her kan man vel bare tænke på de som ligger som "grøntsager". Selv om jeg er lidt ked af at skal bruge dem som eksempler.

Hvis du søger på nettet og snakker med folk in real life kan du både se og høre at der er mange som enten gerne vil eller allerede studerer på et universitet. Specielt folk der er tilkendt pension efter de gamle regler.

Men det kræver som oftest at man selv har gjort noget for at kunne blive optaget - eksempelvis taget en gymnasiel eksamen.

Desuden har jeg selv været aktiv på arbejdsmarkedet og skatteyder og i den forbindelse stolt over det danske flex-secure system som også i hvertfald i visse henseender også giver førtidspensionister (Ihvertfald efter de gamle regler) mulighed for at studere på et universitet.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:25   #23
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Hvad mener du med at kunne deltage i samfundet igen?

Arbejde på fuldtid med tiden, og dermed starte på universitetet
først?
Et fleksjob ville vel kunne gøre det. Hvis det viser at gå den vej jeg selv håber på. Men det er helt sikkert en lang og sej vej at gå!
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:35   #24
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Har svært ved at se hvad problemet er. Hvis du er så heldig at du er blevet så rask at du kan studere, kan du jo stille pensionen i bero og studere på en su som alle andre. En pension gives til dem der sort set ingen funktionsevne har. Den gives ikke til studerende
frupia1 er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:42   #25
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frupia1 Se meddelelser
Har svært ved at se hvad problemet er. Hvis du er så heldig at du er blevet så rask at du kan studere, kan du jo stille pensionen i bero og studere på en su som alle andre. En pension gives til dem der sort set ingen funktionsevne har. Den gives ikke til studerende
Jeg har nu aldrig lagt skjul på over for kommunen at jeg gerne ville studere. Men det ville de ikke støtte op omkring.

Jeg vil heller ikke kunne klare en uddannelse under normale vilkår.

Derfor spørger jeg om hvilke rettigheder jeg så har.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:50   #26
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Citat:
Rettigheder og pligter

Jeg har altid opfyldt mine samfundsmæssige pligter. Nu er situationen desværre den, at kommunen vurderer, at det er jeg ikke i stand til længere.
Derfor må jeg da også stadig have nogle rettigheder.
Kommunen har vurderet? Hvad mener du?
Tanja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 21:56   #27
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Kommunen har vurderet? Hvad mener du?
De siger at det uanset hvilke foranstaltninger der træffes ikke anses som værende sandsynligt at jeg kan blive selvforsørgende.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 22:07   #28
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg kan ikke forstå (måske er jeg bare dum) hvorfor nogen har travlt med at ytre sig om, at hvis man kan studere, så kan man gøre det på su, og i flere indlæg skinner det igennem, at nogen mener, at hvis man kan studere er man vel ikke berettiget til fp.

Jeg har fulgt med i tråden, og jeg har endnu ikke set peavey nævne noget om, at han vil studere på hverken hel eller halv tid.

Og jeg kan forestille mig, at man skal studere på noget der ligner fuld tid, for at være berettiget til su, men måske er det bare mig der tager fejl. (?)

Jeg er endnu ikke på fp, men hvis/når jeg kommer det, så kan jeg da godt forestille mig, at jeg kan finde på at tage et HF-fag eller to på VUC, hvis jeg på et eller andet tidspunkt føler jeg er ved at gå i stå.

At man kan klare "at sidde på skolebænken" nogle få timer om ugen, og klare hjemmearbejdet i sit eget tempo derhjemme, kan da på ingen måde sammenlignes med, at man kan klare et arbejde eller en fuld uddannelse.

Dette er skrevet med det ene forbehold, at jeg ikke aner hvor meget det kræver at studere på uni, har kun HF at sammenligne med.
Hvis jeg har misforstået noget, hvad angår at studere på uni, vil jeg sætte meget stor pris på en ordentlig forklaring.
Trold er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 22:09   #29
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Har du været i arbejdsprøvning?
Hvor mange timer kunne du klare?
Er du uenig med kommunen ?

Trold
Prøv at læse Peaveys første indlæg på side 1, om sagsbehandlerens svar,
jeg kan ikke finde noget omkring studie og førtidspension efter 2003 som
siger at man må studere på universitetet, men jeg ved man må have et
skånejob, grunden til fleres svar er nok, at vi synes man skal ligge ned for
at få en førtidspension, og flere har lange kampe bag sig.

Sidst redigeret af Tanja; 14-08-2009 kl. 22:30.
Tanja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 22:28   #30
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Jeg forstår ingenting. Vi andre her på k10 der har fået pension har måttet slås for det. Uanset at vi intet kunne, har de været tvivlsomme overfor om vi kunne få pension. De lyder som om din kommune nærmest har tvunget dig på pension selvom du gerne ville studere. Jeg troede at hvis der var bare et minimum af håb på at man efter nogle ord kunne studere så blev der ikke givet pension. Jeg fik i hvert fald forklaret at sygdommen skulle være varig og uden mulighed for helbredelse, og at alle muligheder skulle være udtømte. Troede at kunne man studere feks 12 timer om ugen fik man flex job og ikke pension.
frupia1 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
studie af hvad der sker på et jobcenter østerbro Politik og Samfund 2 24-11-2011 00:02
Afbryde studie og søge fleksjob? Fibro25 Spørgsmål ang fleksjob 4 02-03-2011 20:34
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Stoppet på studie. Hvad gør jeg nu? 6000kolding Alt det andet 36 16-11-2010 15:01
FP og studie. Bassemanden Alt det andet 6 26-06-2010 10:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension