K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2013, 21:16   #21
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Hej.
i afgørelsen fra nævnet står der at jeg er berettiget til afklaring. Også selvom det skal foregå på anden forsørgelse. Problemet er bare at afgørelsen var 8 måneder på vej. og at der så kun var en måned tilbage af de 39 uger. På den måned har kommunen ikke formået at udbetale sygedagpengene. Jeg er godt nok startet i afklaringsforløb og sygedagpengeafdelingen undersøger mulighed for yderligere forlængelse. De siger at chancerne ikke er store. Men der er ikke kommet svar endnu.
Mht til mine sygedagpenge siger kommunen at de bliver modregnet da jeg nu har formue. Det føler jeg er helt ude i hampen. Jeg har jo ikke haft mindre udgifter fordi at jeg kom på kontanthjælp. Med andre ord. der er nogen der mangler de penge.

Jeg Føler lidt at ankenævnet bærer ansvaret for den lange behandlingstid. Desuden synes jeg at det er forkert at kommunen bliver dømt til at gi mig sygedagpenge og så ender ud med at tjene på min ulykke. Det er hårdt nok at være syg og uarbejdsdygtig.
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2013, 23:58   #22
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej nielsensupp

Der er noget jeg ikke helt forstår i din sag. Som jeg forstår det har du for mere end 8 måneder siden klaget over sygedagpengestop ik..?

Du har fået medhold i at du var berettiget til afklaring i henhold til sygedagp.lovens § 27 punkt 2.

Ok, men i forlængelse af denne afklarende foranstaltning skal der bagefter tages stilling til om hvad der videre skal ske. Har du nedsat arbejdsevne (det vil de 39 uger måske kunne belyse) skal kommunen skal tage stilling til om du er berettiget til fleks eller fp.

Man kan altså ikke bare forlænge dig for en periode uden der er en sammenhængende indsats efterfølgende i henhold til sygedagpengeloven.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2013, 08:41   #23
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
hej simsons

Hvis at det du siger er at jeg skal fortsætte på sygedagpenge indtil der er afklaring på det videre forløb, ja så må du gerne sende mig belægget for det.

Det som kommunen siger i deres afgørelse er at, de 39 uger er desværre gået så du kommer på kontanthjælp mens at vi undersøger folængelsesmulighederne.

Hvis du, eller nogle mener at kommunen har lavet fejl så send endelig.

Ruben
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 00:18   #24
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Ruben

Ja, der er noget som ikke helt passer overens med at du er blevet forlænget for efter en forlængelse skal der jo falde en ny afgørelse i henhold til sygedagpengeloven, som Popiae skriver andet sted i denne tråd: Kommunen skal komme med en NY afgørelse når varigheden på de 39 uger på sygedagpengene udløber, da det kan være at du er berettiget til en anden forlængelse eller fleks, eller pension.

Nu kender jeg ikke dit sygdomsforløb - du må gerne skrive herom - men når man er syg på sygedagpenge, er der en omstændig lovudformning, for hvilke tiltag der skal gøres for at få den sygemeldte afklaret.

Og her lader det til at kommunerne ofte finder et hul hvor de kan afsætte en på anden ydelse (eller slet ingen) - men der er altså i sygedagpengeloven mere der taler for en sammenhængnde afklaring - hvor man ikke bare kan afsluttes, uden at være blevet vurderet til revalidering, fleks eller fp, hvis det er åbenlyst at ens arbejdsevne er udsat/nedsat. Med andre ord man kan ikke bare overgå til konthj sådan uden videre.

Og har du fået medhold i en forlængelse (hvilke du har) vil afklaringen på den forlængelse danne grundlag for, om du skal forlænges yderligere. Altså hvis der inden for de 39 uger som du nu er blevet forlænget på, kan dokumenteres at din arbejdsevne er nedsat, så skal der tages stilling til din berettigelse til revalidering, fleks eller fp.

Kopi af citat fra lovgivningen (taget fra K10s forside):
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Det med, at så er tiden gået, fordi der har været en klage undervejs, den holder måske i kommunen, men ikke i henhold til lovgivningen. (Den mellemliggende klagetid kan jo ikke gå udover borgeren, fordi der så sker opbremsning i sammenhængen). I virkeligheden handler det vel ikke kun om, hvorvidt du nu skal have modregnet kontanthj fra sygedagpenge, for at stå i det dilemma at differencen nu kan blive betragtet som formue. Det skal vel handle om du overhovedet skulle havde været sat på kontanthj. Var du forblevet på sygedagp var formuespørgsmålet jo ikke kommet op og vende.

Som jeg læser lovudformningen kan grunden til at komme på konthj.være fordi der stadig er behandlingsmuligheder eller man ikke er lægeligt fuldt afklaret - Er dette ikke tilfælde skal det videre forløb ske på sygedagpenge. Du er jo blevet forlænget 39 uger på § 27 stk 2. - som har til hensigt at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.

Så det er den klarlægning der afgører hvad der videre skal ske. Der er måske gået 39 uger mens klagen har været i behandling. Men du har jo ikke brugt 39 uger på at få din arbejdsevne vurderet vel...?

Her kommer så det kringlede, (som svar på din sætning: Det som kommunen siger i deres afgørelse er at, de 39 uger er desværre gået så du kommer på kontanthjælp mens at vi undersøger forlængelsesmulighederne). Du kan kun få sygedagpenge for 39 uger (på forlængelsen § 27 stk 2) og nu er du jo ved at blive udredt på konthj og forbliver så derpå. Men hvis du når at få klargjort din arbejdsevne inden for 39 uger, så skal kommunen tage stilling til ovenstående (reva/fleks/fp) og det skal ske i forlængelse af sygedagp. Hvis du eksempelvis så bliver visiteret til fleks, så skulle det være sket i forlængelse af de 39 uger. Det er altså kommunen der gør det mere svært for sig selv, med alle disse modregninger længere fremme i forløbet, men jeg tror de når at få hægtet rigtig mange af i svinget, med et langstraktet og forvirrende sagsforløb.

Hvad er dit sygdomsforløb.?

Læs også retsikkerhedsloven § 7 a:

Retssikkerhedslovens § 7 a, handler om at undgå afbrydelser i indsatsen overfor en borger, der har behov for hjælp. Den er ment som en garanti til borgeren og betyder, at kommunen ikke kan indstille en erhvervsrettet foranstaltning – for eksempel et revalideringsforløb eller en fleksjobtilkendelse uden at tage stilling til, om der skal gives et andet erhvervsrettet tilbud for at hjælpe borgeren med at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Men andre ord man skal så vidt muligt gå fra sygedagpenge til revalideringsydelse, fleksjob (eller tilkendes fp).

Sidst redigeret af simsons; 08-05-2013 kl. 00:58.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 09:25   #25
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Mht til mine sygedagpenge siger kommunen at de bliver modregnet da jeg nu har formue" citat.

DEN GÅR IKKE.

Du skal udregnes som følgende; feks Brutto; ca.10.500 for kontanthjælpen. Dette modregnes de ca. 17.000kr i sygedagpenge.

Når de 39uger er gået, skal de træffe ny afgørelse vedr. sygedagpenge.

Juridisk er du således først på kontanthjælp, når de har truffet ny afgørelse.

En hjemvisning fra BAN, eller anden afgørelse, betyder at du skal være stillet, som om kommunen havde truffet den rigtige afgørelse fra start.

Det betyder, at overskuddet fra modregningen, ALDRIG kan betragtes som formue.

KLAG, hvis de fastholder dette!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 11:39   #26
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Tak for jeres fine svar. først det sidste indlæg. Du understreger at det ikke kan betragtes som formue. Hvis at du har belæg for dette vil jeg opfordre dig til at linke til det.

Jeg kan oplyse at kommunen har truffet afgørelse d 16 april i år, hvor mine sygedagpenge ophører d.14 april. De begrunder afgørelsen med at, "idet de 39 uger er gået - kan en afklaring på sygedagpenge ikke ske" citat slut. Lovgrundlaget i afgørelsen er lov om sygedagpenge §7 §21 §24 § 27, stk 1, nr.2

Jeg læser ikke nogen steder at, fordi de 39 uger er gået, kommer du på kontanthjælp.
Tværtimod siger § 28, at man ikke kan nægtes sygedagpenge før der er lavet en arbejdsevnevurdering. Og som jeg ser det er det netop det BAN siger. At jeg har krav på en afklaring og forlænges derfor op til 39 uger.

Mht til min sygdomshistorie, så for ikke at gå for meget i detaljer er der i afgørelsen fra BAN lagt vægt på, Social angst og lumbosakral dysfunktion.

Jeg anker afgørelsen fra kommunen af 16 april i dag. Her er der lagt vægt på den manglende afklaring holdt op overfor §28 i sygedagpengeloven
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 07:25   #27
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Godt du klager over sygedagpengestop, uden afklaringen.
Kommunen er også forpligtet til at se på de andre forlængelsesmuligheder.

Vedr. formue. Be om en afgørelse, og klag over det.

DU må jo have fået en eller anden form for opgørelse/afgørelse?

Du skal stilles om om kommunen havde handlet korrekt fra start, dvs, at du jo IKKE havde haft " FORMUE", hvis du havde fået ydelsen som du skulle.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 12:41   #28
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
De 39 uger gør sig gældende fra arbejdsevnevurderingen starter.

Som Popiae siger, skal man stilles der hvor klagen udsprang. Hvis der indenfor 39 uger kan påvise at sygdommen er stationær og arbejdsevnen er nedsat, så skal der tages stilling til fleks eller fp. Og det er i forlængelse af de 39 uger.

Spørgsmålet om formue kommer først ind, når der ikke længere er forlængelsesmuligheder og kontanthjælpen er et reelt forsørgelsesgrundlag. Altså hvis man ikke har kunne afklares indenfor 39 uger.

(Men selvfølgelig er det urimeligt at man som syg på konthj. skal stilles overfor en formuebestemmelse).
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 12:43   #29
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Popiae - Kan du svarer på hvordan sygedagpengesatsen beregnes. Nogle får en højere sats end andre, trods ligestillet situation, at man har været fuldtidsansat (37 timer).. Skyldes det forskellen om man er i A-kasse og ikke...?

Jeg har et tillægsspørgsmål evt til Webmaster: Der står på K10s forside under sygedagpengestop:

Sygedagpengeloven §27 stk 2): Betyder at hvis kommunen endnu ikke har fundet ud af hvad der skal ske og de vil stoppe dine sygedagpenge, så skal du gøre dem opmærksom på paragraf 27, stk 2 og bede om at blive forlænget, sådan at man kan iværksætte en arbejdsprøvning eller andet der kan bringe dig tilbage på arbejdsmarkedet. Du skal være opmærksom på at denne mulighed kun gælder hvis ikke du allerede er blevet forlænget de 2 gange 13 uger som der er mulighed for i loven.

Hvad menes der med det sidste i teksten: Hvis du ikke allerde er blevet forlænget de 2 gange 13 uger...?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 13:56   #30
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Hej tak for jeres svar. Jeg finder heller ikke noget i sygedagpengeloven der retfærdiggør at de vælger at sætte mig på kontanthjælp. Men hvis man læser nævnets afgørelse kan man godt komme i tvivl.
Her står; "Vi ændrer kommunens afgørelse".
"Det betyder at du har ret til sygedagpenge efter d. 12 juli 2012".
"Afgørelsen indebærer at du har ret til at få sygedagpengeperioden forlænget i op til 39 uger regnet fra 13 juli 2012, medmindre det herefter vurderes, at du opfylder en af de andre forlængelsesmuligheder".
Vi har således alene taget stilling til forlængelsesmulighederne til sygedagpengeophøret d 13 juli 2012.

Problemet er bare at sagsbehandlingen har taget til d 14 marts 2013. Dvs. 35 uger. Kommunen bruger dette grundlag til at sætte mig af sygedagpengene d 16 april 2013 hvor de 39 uger er gået.

Som jeg ser det er min chance at nævnet i deres begrundelse siger; "vi vurderer at det var nødvendigt at gennemføre en arbejdsprøvning på det tidspunkt, hvor kommunen standsede udbetalingen af dine sygedagpenge. Vi vurdere også at det var sandsynligt at afklaringen kunne gennemføres indenfor 39 uger".

Samtidigt;"vi bemærker også at vi ikke med denne afgørelse har taget stilling til, i hvor lang tid efter standsningstidspunktet udbetalingen af sygedagpengene skal genoptages. Dette afhænger af sagens videre forløb, som vi ikke er bekendt med. Der kan dog højst udbetales sygedagpenge i 39 uger efterbestemmelsen om forlængelse på grund af behov for afklarende foranstaltninger".

Altså i mine øjne lidt forvirrende og modsigende. På den ene side arbejdsafklaring men kun indenfor 39 uger???

Læs dette. "Selvom afgørelsen betyder, at du ikke vil kunne modtage sygedagpenge under den nødvendige arbejdsprøvning, har du ret til at få tilbud om arbejdsprøvning".

Nu er forvirringen total??? Devhar jo lige konstateret at jeg har ret til sygedagpenge???

Hvad mener i?
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af Sygedagpenge efter d 52 uger morstina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 10-01-2013 13:02
Sygedagpenge forlænget op til 2x52 uger - SPØRGSMÅL søstjernen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 16-09-2012 17:27
sygedagpenge 52 uger. hva så derefter? benjaminn Alt det andet 3 13-08-2010 10:23
Tæller barsel med i de 52 uger på sygedagpenge? Kvinde30 Alt det andet 6 05-05-2009 11:59
Efterbetaling af førtidspensin Klein Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 03-06-2008 18:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension