K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2011, 21:08   #21
Carpe Diem
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 19
Styrke: 14
Carpe Diem er ny på vejen
TIL CURLS

1000 tak for link og lovtekst!

Du har ret i at de ved lov er forpligtiget til at følge op på en sygemelding. Jeg synes bare at der må være grænser for hvor meget de ringer! Mener det ville gavne alle hvis der var muligheden for at få en "fredningsperiode". Ve af egen erfaring, at hvis man har det rigtig skidt psykisk, så er telefonsamtaler virkeligt belastende!
Kan udemærket forstå at det er svært at forstå, hvis man ikke selv har været i depressionens klør, men synes at en SB burde vide bedre. Og tror overhovedet ikke på at det hjælper/fremmer hastigheden hvormed den sygemeldte bliver rask - i alle tilfælde ikke hvis samtalerne indvirker negativt på psyken. Skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på om det kan være godt i nogle tilfælde, men synes man bør lytte til den der er syg. Det er de færreste der ønsker at være i denne situation, og mange føler sig mistænkeliggjort, hvilket ikke kan være rigtigt, for man får ikke bare en langtids-sygemelding - hvad alle herinde selvfølgelig ved!
Carpe Diem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 21:12   #22
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Carpe Diem

Her er lovgivningen om, at borgeren har pligt til at medvirke til en sags oplysning:

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=132626#K3a
§ 11 b. Hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. § 11 a, stk. 1, skal myndigheden behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag, medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, og § 11 c.

Men selvfølgelig hvis sagsbehandleren ikke kan få fat i hende over tlf., kan de jo sende et brev. Men her vil man så nok få besked om at ringe tilbage. Jeg tror, at for mange sagsbehandlere er det jo hurtigere for dem end at skrive breve, skrive mail... Hvis de ringer op og bare har et spørgsmål, så kan de få svar med det samme fra en borger i telefonen. Hvis det er mail, brev, så kan det tage længere tid.

De ringer sikkert fordi, de jo skal følge op på en sygemelding. Det er lovpligtigt, at de skal følge op.
curls,
som jeg læser Carpe Diem så veninden er sygemeldt og har ikke nogen sager som skal afklares eller belyses på nuværende tidspunkt.
Hvis hun skal have udarbejde fks. en sygeopfyldningsplan, skal hun indkaldes til en opfyldningssamtale pr. brev.

Sidst redigeret af Karo; 31-05-2011 kl. 21:17.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 21:26   #23
Carpe Diem
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 19
Styrke: 14
Carpe Diem er ny på vejen
Hej igen, Vovse

Tak for gode forslag, og info!!

Det med at få en kvittering for aflevering tror jeg bestemt ikke hun har fået. Så vidt jeg husker er den skriftelige kommunikation foregået per mail. Mener du at et print af den/disse kan bruges?

Mht. at afvise et bestem telefonnummer, så tror jeg du har ret! Vil straks undersøge om man også kan gøre det med fastnettelefonen.
Det kan vel altid ophæves når hun får det bedre.

Hej igen
Carpe Diem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 21:30   #24
Carpe Diem
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 19
Styrke: 14
Carpe Diem er ny på vejen
TIL KARO

Det er rigtigt forstået.

Du mener derfor ikke at "Lov om medvirken til en sags oplysning" har relevans i dette tilfælde, vel?
Carpe Diem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 21:31   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carpe Diem Se meddelelser
Hej igen, Vovse

Tak for gode forslag, og info!!

Det med at få en kvittering for aflevering tror jeg bestemt ikke hun har fået. Så vidt jeg husker er den skriftelige kommunikation foregået per mail. Mener du at et print af den/disse kan bruges?

Det vil jeg mene, især hvis sb har svaret på den (så er det jo bevist at den er modtaget), men under alle omstændigheder ville jeg da lægge mailen ved en klage.

Mht. at afvise et bestem telefonnummer, så tror jeg du har ret! Vil straks undersøge om man også kan gøre det med fastnettelefonen.
Det kan vel altid ophæves når hun får det bedre.

Hej igen
Jeg har en trådløs fastnettelefon, og på den jeg havde før kunne man kode ind så forskellige numre fik forskellige ringetoner.
Der var én, som jeg tildelte en sirene-agtig ringetone, så var jeg advaret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 21:46   #26
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carpe Diem Se meddelelser
TIL KARO

Det er rigtigt forstået.

Du mener derfor ikke at "Lov om medvirken til en sags oplysning" har relevans i dette tilfælde, vel?
Præcis, det er nøjagtig det som jeg mener.
Jobcenter skal komme med et konkret handling med henblik på at afklare ens situation.
Man har krav på en opfyldningssamtale. Derfor hvis sagsbehandler blive ved med at ringe, din veninde burde bede sagsbehandleren om et bekræftelse på at hendes telefoniske henvendelser har noget med opfyldningssamtalen at gøre. Hvis svaret blive ja, så din veninde burde bede om aktindsigt ( udskrift af elektroniske journal ).
Alt skal står i journalen, også sagsbehandlerens telefoniske henvendelser til den sygemeldte.

Sidst redigeret af Karo; 31-05-2011 kl. 22:01.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 22:13   #27
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carpe Diem Se meddelelser
TIL DASQ

Tak!!! Super dejligt at få svar så hurtigt - og godt!
Håber du får en god aften!

Selv tak, det handler jo om at vi alle hjælper hinanden..
faktisk hvis at man begynder at læse lovgivningen for hvad en SB må og ikke må bliver man forbavset....
hos min SB er 80% af alt hvad hun siger.... noget hun ikke har krav på. og ting hun tager for givet.

faktisk kæmper jeg selv ret meget med min SB ang kontakt til borgeren
og har faktisk kommet frem til at hun accepterer at hun IKKE skal kontakte mig pr telefon, hun mener ikke at vi kan fører en dialog over e-mail, da jeg ikke er ejer af en sikker e-mail... og det sidste nye er nu at jeg i henhold til lovgivning om CPR nu har fået trumfet igennem at jeg IKKE er pligtig til at have en postadresse (jeg er boligløs) de mener dog stadig at jeg bærer ansvaret for at modtage post.. hvilket jeg self har klaget over til BAN det svar burde komme om et par mdr.. der står nemlig INTET i lovgivningen omkring kontakt... det tætteste man kan komme det, er § der dikterer at man skal være med til sagens opklaring.. men det kan jo tolkes som man ønsker.
har du spørgsmål.. fyr løs jeg har efterhånden været vidt omkring i diverse lovgivninger straffeloven. lov om cpr, lov om aktiv social politik osv osv.
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 22:14   #28
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
curls,
som jeg læser Carpe Diem så veninden er sygemeldt og har ikke nogen sager som skal afklares eller belyses på nuværende tidspunkt.
Hvis hun skal have udarbejde fks. en sygeopfyldningsplan, skal hun indkaldes til en opfyldningssamtale pr. brev.

Karo, selvom om man er sygemeldt er det jo vel også sagsbehandleren opgave at være med at afklare, hvad en borger f.eks. fejler???? Om man er i behandling? Er lægen kontaktet?? I det hele taget, hvordan det går? Om man må indhente lægeoplysninger om forværring af sygdommen...??? Så længe man har en sag kørende i jobcentret, og uanset hvilken sag, der køres der, så skal man medvirke, hvis de mangler oplysninger i løbet af sagens forløb.

Hvis man f.eks. er sygemeldt og ikke lader jobcentret indhente yderligere oplysninger om sygdommen (f.eks. forværring), så kan man faktisk risikere at få afslag på f.eks. forlængelse af sygedagpenge, hvis man ikke kan få borgerens samtykke til at indhente dokumenationer på, at man fejler noget, der gør, at en forlængelse evt. ville kunne komme på tale.... Det er kun blot et eksempel - sikkert ud af mange situationer, man kan være i. Så må jobcentret jo træffe afgørelsen ud fra det der er, hvis en borger ikke i rimelig tid medvirker til at afklare noget til sagens oplysning, når jobcentret jo gerne vil - hvilket de jo har pligt til.

Jeg er dog helt med på, at hun bør få et brev om opfølgning, hvis det er det, de skal gøre. Og ikke bare ringe hele tiden. Forstår godt det må være irriterende.
Dog mener jeg, at jeg har læst et sted, at "kontakt" ved f.eks. telefon ved opfølgning også ville være nok istedet for at møde op i jobcentret.




Finder noget lovgivning: se især kapitel 6: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=135357#K6 Opfølgning kan godt ske telefonisk.

Til Carpe diem: Ved din veninde hvilken match hun er i? Hun burde næsten være i match 3 eftersom hun jo har kræft. Når man er i match 3, så er man ligesom på "standby", da der er tale om en alvorlig sygdom, der gør, at man ikke i øjeblikket kan vende tilbage til arbejdsmarkedet. Hvis du ser i ovenstående link og læser kapitel 6, står der i § 13 stk. 6 det her:

Stk. 6. Hvis alvorlig sygdom forhindrer enhver form for kontakt til den sygemeldte, foregår opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte (standby).


Din veninde kunne skrive en mail til sagsbehandleren om, grundet hendes alvorlige sygdom, som hun er i i øjeblikket, om opfølgningen kan stå på standby (man kan henvise til paragraffen). Simpelthen bare forklare sagsbehandleren, at det giver uro i sygdommen, når de kontakter sådan hele tiden... Bare være ærlig, så forstår de det måske. Og hvis de vil vide mere om sygdommen, må de jo bare kontakte lægen/speciallægen (med hendes samtykke).

Sidst redigeret af curls; 31-05-2011 kl. 22:36.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 22:26   #29
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
Mener nu kun der er en rigtig løsning for din veninde, og det er simpelt han at skrive et godt gammeldags brev, hvor hun stiler brevet til sin SB.
hvori hun kortfattet gør hende opmærksom på at hun fremover kun vil kontaktes pr brev.

Jobcenter kan på ingen måde forlange at:
1 - man har en telefon
2 - at man har lyst til at oplyse dem nummeret
3 - at tage den, fordi de ringer, da det er ens egen telefon. bestemmer man også selv om man vil trykke grøn eller rød.. UDEN at skulle forklarer sig
4 - man ringer tilbage hvis at de lægger en besked

det er klart ingen fordel for din veninde at blive hylet ud af den eller angst fordi de ringer...
+ at alle de ting de siger i telefonen kan de løbe fra.. eller man kan glemme/mistolke det de sagde
det er rart at kunne sætte sig ned med noget på skrift fra dem.. og læse brevet igennem flere gange inden man svarer... da man jo netop bliver hængt op på alt hvad man siger og gør i jobcenter... derfor skal de self have samme betingelser.. og det løser brevpost

hvis at det er nødvendigt vil jeg da gerne hjælpe med at skrive et kort brev hun kan sende.? hvis at det er aktuelt
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 22:38   #30
Carpe Diem
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 19
Styrke: 14
Carpe Diem er ny på vejen
Thumbs up Til jer alle

TIL JER ALLE

Tusind tak for endnu flere gode svar!

Mange tak for tilbud om hjælp med at skrive brev m.m. - dejligt at vide der er "support"!!

Min veninde læser jeres forskellige svar i morgen, og så vender jeg/vi frygteligt tilbage hvis der er flere spørgsmål.

Rigtig god aften/nat!

Carpe Diem er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor meget er nok ? Dancer Spørgsmål ang fleksjob 16 12-02-2013 08:53
hvor meget zbm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-11-2011 19:19
Hvor meget får jeg? logikeren Politik og Samfund 1 21-09-2011 19:44
Hvor lang tid har sagsbehandleren til at lave en RS hopper Alt det andet 27 01-12-2010 16:05
Må sagsbehandleren bestemme hvor jeg underskriver? sharky Alt det andet 21 19-03-2010 10:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension