K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2009, 12:41   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Trold,

Min sagsbehandler sagde at hun simpelthen ikke lige kunne se hvad hun kunne sætte mig til at lave, så hvad de lige skulle finde på ved jeg ikke.

I min arbejdsevne vurdering står der bla at:

"det vurderes at EE´s resterende arbejdsevne er fuldt udnyttet og at skånehensynet ikke kan imødekommes yderligere på en anden arbejdsplads eller i et andet erhverv".!!

Dog står der også til sidst at;

" det er virksomhedskonsulentens vurdering at EE med sin resterende arbejdsevne vil have meget lidt at tilbyde arbejdsmarkedet. Såfremt EE skal indgå i arbejdsmarkedet i en stilling hos en arbejdsgiver vil det fordre et sted med stor social rumlighed, god menneskelig forståelse, og tolterance og accept for det enkelte menneske." Der står naturligvis meget mere, men lidt selvmodsigende det sidste ikke !?

Psykiateren, der lavede special læge erklæringen konkludere som flg.

" Prognosen er dårlig hvad angår tilknytning til arbejdsmarkedet. Der vurderes
ikke at være nogen arbejdsevne hos denne pt. i noget erhverv og således heller ikke behov for skånehensyn.".


Min psykolog har lavet en rapport der er lige så "positiv" for mig. Jeg håber simpelt hen at det går igennem. Jeg får end ikke kontant hjælp og jeg kan jo ikke blive ved med at leve af mine egne penge og i uvished. Nå men nu må vi se hvad det bliver til. Håber at der er andre der har haft held med § 17. !!??

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 13:01   #12
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du skriver om midlertidig førtidspension....og her skal du vide at den ikke findes...

Man kan dog få en førtidspension hvor der er sat et antal år hvorefter den skal op til revurdering...

Men man skal opfylde alle kravene til en førtidspension på tidspunktet hvor de giver den...

Det vil sige at de ikke kan give en pension hvis der er muligheder for at arbejdsevnen kan forbedres med tiden...

For at opfylde kravene til en førtidspension...så skal alle muligheder være udtømte og hvis de ikke er det...ja så bliver det nok svært at overbevise dem om andet...

De skal kunne forsvare det over for staten når de giver en pension...

Her er hvad der står om dette i loven

Citat:

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Jeg kan sagtens følge dig i hvor frustrerende en situation det må være..

Jeg vil tro at det bedste du kan gøre...det er at gå med til at få indhentet de papirer som lægekonsulenten mener mangler...med det samme...

Du kan så snakke med den psykiater som du går ved om hvordan du har det med en evt arbejdsprøvning...og hvad den vil gøre ved dig...

Du har jo prøvet det 2 gange før...

Han kan fraråde det overfor kommunen hvis han mener at det vil forværre dit helbred...og det skal de lytte til...

Dette råd er givet ud fra at jeg tror at du vil få et afslag hvis du søger en §17 på foreliggende grundlag...da lægen har sagt at alle muligheder ikke er udtømte...og du er i behandling...

Hvis du søger en §17 og de giver et afslag pga manglende læge papirer...ja så vil du have spildt flere måneder....da de jo ikke indhenter papirer når man søger på det foreliggende grundlag....

Du skal så gøre op med dig selv om du vil tage chancen med en §17 på foreliggende grundlag og med muligheden for at spilde flere måneder...eller om du hellere vil have at de starter med at indhente papirerne med det samme...

Det er i sidste instans kun dig der kan vide hvordan du har det og hvad du ønsker at gøre...

EDIT

Måske er det mig der har læst dine indlæg forkert....for jeg har læst det som om at du skriver at alle muligheder IKKE er udtømte...
Mit råd er givet ud fra at alle muligheder IKKE er udtømte...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 13:31   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Web,

Hvis jeg så får afslag i forhold til § 17, hvad skal der så ske. ?. Hvordan står jeg så. ?. Er alt det andet så spildt og skal jeg starte forfra ?.

Tak for dit indlæg det giver mig overvejelser om at tage §18 i stedet. Dog vil denne måske ende med det samme at lægekonsulenten stadig mener at alle muligheder ikke er udtømte !!.

EE.

Jeg har lige mailet til min sagsbehandler, at jeg ønsker at overveje om det bliver § 18 eller § 17 til i morgen hvor vi snakkes ved. Problemet er jo at hun stoppe pr. 1/10, men jeg kan godt se at et afslag iht. §17 ligger i kortene og min psykiater og læge vil jeg godt kunne få udtalelser fra til min "fordel".

Åhhhh det bliver sgu for spændende det her. !!!! Kom gerne med jeres meninger. Takker

Sidst redigeret af Webmaster; 16-09-2009 kl. 13:37. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 13:40   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej....du skal ikke starte forfra....

De ting du har været igennem...og alle de papirer der ligger på kommunen...de vil forsat blive i din sag...

Dine arbejdsprøvninger vil også stadig gælde...ligeledes din ressourceprofil...

Så du vil ikke rigtig miste noget...ud over tid...og det er jo kun ved et afslag...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 16:36   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her vil jeg så læne mig op af Web's ide!

Lægekonsulenten har heller ikke det alt afgørende ord, for det er sagsbehandleren der er det bærende element i sagen, og sagsbehandleren alene, der kan bestemme HVAD der skal skrives i ressourceprofilen, hvordan det skal skrives, og om det skal falde ud til din fordel!

Jeg har før set sagsbehandlere der trodser lægekonsulenten, og selv skriver det der nu engang skal skrives. En sag er jo også meget mere end lægekonsulentens vurdering, og det er sagsbehandlerens opgave at tage alle informationer der kan bruges og flette dem ind i ressourceprofilen, så arbejdsevnen og div ressourcer beskrives så korrekt som muligt. Der er også stadig sagsbehandlere der overhoved ikke lader noget gå gennem lægekonsulenten, de er sjældne, men de findes!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2009, 22:00   #16
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Min sagsbehandler sagde i øvrigt, at hun godt kunne se at lægekonsulenten har ret, at ikke alle muligheder er udtømte.!! Hun var "bare" blevet forhippet på, at jeg ingen arbejdsevne har pt. !!

Vi skal tale sammen i morgen hvor hun ville starte på/afslutte rpén og jeg ved at hun såvidt muligt vil konkludere til min fordel, men hun kan ikke sige at alle muligheder er udtømte !!. Lkéns konklusion er ligesom at jeg ved at fortsætte den behandling jeg er i sikkert vil "komme" mig.

Hvis jeg fortsætter iht. §18 vil jeg med udtalelser fra min læge og psykiater højst sandsynligt kunne få bekræftet at jeg ikke bør sættes i arbejde eller arbejdsprøvning. Fra psykiatrisk skadestue, kan jeg desværre blot huske en psykiater, der mente, at det var total urealistisk, at jeg i en alder af "blot" 40 år ikke kunne være på arbejdsmarkedet !!. Tak for den siger jeg bare. Derfor ved jeg ikke lige hvordan udtalelserne derfra er, men jeg var der kun i 4 dage.

Jeg tror, at jeg må fortsætte i ht. §18 og så se hvad lægekonsulenten herefter siger og så må jeg tage den derfra..
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 10:23   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det er svært at få udtømt alle muligheder for forbedringer!! Og det tager pænt lang tid at gennemgå alt det der skal til....

Selv havde jeg det omvendt, jeg VILLE bare ikke have ftp og prøvede og prøvede med alle midler at få det bedre - gik på fobiskole, kom ambulant på psykiatrisk afdeling på Bispebjerg, var tilknyttet noget på Rigshospitalet, havde forældre der betalte for ekstra psykologbehandlinger osv osv. Jeg VILLE bare have det bedre og tog i mod ALT hvad kommunen i det hele taget kunne tilbyde med kyshånd, og fandt også selv en hel del som jeg søgte kommunen hjælp til at kunne deltage i.....jeg var bare SÅ desperat!

At så intet hjalp er en anden side af sagen, og 21 års prøven var måske også lige i overkanten....hehe. Men det gjorde jo sagen så stærk, at den smuttede rent igennem uden hverken arbejdsprøvning eller nye tiltag, da alt var mere end dokumenteret som værende afprøvet. Og alle muligheder har været udtømte siden 90'erne, men dét stoppede mig så ikke fra at HÅBE at næste gang blev jeg nok rask
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 12:58   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene,

Jeg tror også at det ville være anderledes for mig hvis jeg ikke have skullet leve af egne penge, så havde jeg nok ikke søgt en afklaring "så hurtigt".

Jeg har virkelig været ned i sølet og blev ved med at gå på arbejde i lang tid i smerte inden jeg overgav mig til syge sengen. Desværre var jeg så ikke opmærksom på sygedagpenge loven og da jeg røg på kontanthjælp som jeg ikke kunne få tænkte jeg også bare f... det.

Da jeg så havde gået et år, tænkte jeg at jeg måtte jo finde mig en afklaring og få mig et fleksjob og her var det så at skriften kom på væggen om at det tager tid af komme sig sikkert åre vis. Jeg har måtte afgive mine børn og det hjælper (desværre) på min trivsel, men der er laaaang vej endnu. Børnene kommer jo sikkert også igen og jeg skal naturligvis være der for dem alligevel.

Jeg syntes helt klart, at der i den danske lovgivning mangler en støtte mellem sdp, kontant hjælp og ftp. For os syge, der har lidt penge på kistebunden, der er det bare den hårde vej og så se hvad der sker som årene går. Jeg troede jeg skulle være fleksjobber, men indtil videre ender jeg nok som syg på kontanthjælp (når mine penge er væk) også må det jo være det. Jeg vil bare have ro.

Jeg har også søgt fra Herodes til Pilates og går stadig til psykolog og psykiater, selvom jeg ofte tror at jeg ikke har brug for det og kan klare det hele. Jeg har gået til clairvoyant, sindsro, zoneterapi og alt muligt, men jeg er kommet frem til, at det handler for mig om at have et overskueligt liv og en sammenhængene hverdag. Jeg tør ikke sætte mig selv for store planer i udsigt at jeg skal på arbejdsmarkedet om nogle år igen. Jeg er bange for at knække og gå helt ned med flaget, men jeg må jo tage en dag ad gangen og får jeg ikke ftp. så må jeg jo tage den derfra, hovedsagen er at jeg får det bedre også selv om jeg ikke kan komme på arbejdsmarkedet.

Det undrer mig at du ikke tog arbejdsprøvning, når du trods alt havde så meget mod på at komme tilbage ?. Jeg kunne jo slet ikke lade være med at fræse frem, men knækkede så også halsen gevaldigt og det tør jeg bare ikke igen.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 15:54   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg havde jo 35 arbejdsprøvninger bag mig, og mine læger ville ikke gå med til flere arbejdsprøvninger fordi jeg udviklede en psykose under den sidste i 2002, der nær kostede mig livet....så det var dér filmen knækkede og jeg vidste at der kun var førtidspensionen tilbage. Selv den ellers forfærdelige Jens Bang, skrev at jeg skulle skånes for ALT, ikke måtte deltage i arbejdsprøvninger og aldrig ville kunne blive selvforsørgende...det skrev han helt tilbage i år 2000.

Det tog mig bare næsten 8 år inden jeg fik taget mig ordenligt sammen til at få søgt pensionen.. Jeg var jo totalt fredet i alle årene, havde ikke mødepligt mht kontanthjælp, kunne ordne alle møder via telefonen osv.

Men nu hvor jeg har fået fred og ro, så kaster jeg mig stadig ud i noget nyt som feks bisidder, men der kan jeg også lave meget fra hjemmefronten og div møder tager sjældent mere end 20 min (og så har jeg kun 4 sager)
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2009, 21:51   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Godt så 35 arbejdsprøvninger, der må da have været nogle konklusioner undervejs!!...

Jeg tror med alt dette, at konklusionen under §18 for mit vedkommende bliver et afslag igen med vægt på at ikke alle behandlinger er udtømt. Men tilsvarende kan man jo også spørge, hvornår er de det!!?? Og det er der jeg stiller mine spørgsmåls tegn. Jeg kan jo ikke blive selvforsørgende og end ikke passe et fleksjob. Der er risiko for at jeg "vælter" som min psykolog skriver det, hvis jeg presses yderligere. Jeg kan så "blot" ansøge kontant hjælp i kategorien psykisk syg.

Nu må vi se hvordan det går, jeg har intet hørt fra min sagsbehandler efter jeg har mailet til hende at jeg går efter §18, måske sylter hun bare sagen frem til hun stopper 1/10. !!?. Dog vil jeg da blive nødt til at få afklaret hvem min nye sagsbehandler er og hvad der videre sker er det ikke sådan !!?.

Jeg gider ikke blive skræmt af alt det er, nu må jeg bare leve videre og følge sagens gang, det tager nok nogle måneder inden min rp. er klar. Så kan jeg jo se om jeg ikke kan søge kontanthjælp i mellemtiden når ungerne har fået deres opsparinger flyttet over til deres far

Ja man lærer jo lidt at livets genvordigheder, dejligt at høre at du er blevet bisidder du har jo en masse erfaring andre vil kunne drage nytte af. Husk ikke at tage munden for fuld og sørg for at nyd livet ved siden af. Er du stadig ikke-ryger !!?.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor lang tid burde det tage at blive forlænget? Sanne33 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 24 01-08-2013 13:51
hvor lang til kan en arbejdskade sag tage/pension skivehansen Alt det andet 6 07-12-2011 14:16
Sagsbehandlingstid - Hvor lang tid må det tage? Kirsten68 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 18-05-2010 22:42
Hvor lang tid kan det tage....? Angelsbaby Den nyttige viden vi alle har 4 27-05-2009 09:20
Er der regler for hvor lang tid det må tage? thomsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-09-2008 10:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension