K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-04-2012, 09:33   #1
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
forskellen ligger nok mellem pension fleks eller revalidering

alle vil nok kigge skævt til mig
Hej jeg tager lige en tur til frankrig i 14 dage
når man er ved at søge pension og bor på et bosted

hvis man søger pension, så synes jeg det er mærkeligt man kan tage en smut til udlandet
men kan ikke gennemfører en arbejdsprøving eller andet

hvis man ligger til fleks eller revalidering
der kan jeg ikke se noget problem i det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 09:40   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej jeg har været på ferie et par gange,mens jeg i 4 år fik sygedagpenge..hun sagde ja når jeg spurgte-sb..bare jeg passede de ting jeg skulle..læger.smertelæger.behandlinger osv..men du får jo selv en ny tid,hvis du går til noget og mange steder holder de jo også ferielukket..men jeg ville ikke bare tage afsted,uden lov..jo i dk.hvis du har mulighed for at få tjekket post el.mail og kan komme hurtig hjem..men gør du andet uden at spørge,kan du miste dine sygedagpenge..

fp 2o10
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 09:42   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej igen..jeg havde en god sb og mistede ikke mine sygdagpenge imens..hvad man ikke vidste havde man ikke ondt af --sagde sb..smiler

fp 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 09:45   #4
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
hej igen..jeg havde en god sb og mistede ikke mine sygdagpenge imens..hvad man ikke vidste havde man ikke ondt af --sagde sb..smiler

fp 2o1o
Du kan klikke på rediger,så kan man forsætte i sit eget indlæg,så bliver tråden ikke så lang at komme i gemmen
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 11:59   #5
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Afholdelse af ferie er uforeneligt med at udbetaling af sygedagpenge da modtagelsen heraf forudsætter uarbejdsdygtighed. § 7 i lov om sygedagpenge. Dvs du har som udgangspunkt ikke ret til at holde ferie, når du modtager sygedagpenge, eller din arbejdsgiver modtager sygedagpengerefusion fra kommunen

Det er altid en forudsætning for sygedagpenge, at du kan medvirke ved den opfølgning, der tilrettelægges af sagsbehandleren. Du har også pligt til at medvirke til den nødvendige lægebehandling. Lovgrundlaget er § 21 i lov om sygedagpenge.

Hvis du vil holde den planlagte ferie, er du nødt til at raskmelde dig. Hvis du efter ferien ikke kan genoptage dit arbejde, kan der blive tale om en ny sygemelding og en ny arbejdsgiverperiode.

Hvis du frasiger dig sygedagpenge i en periode skal du også være opmærksom på, at når du så atter skal søge sygedagpenge så kan det være, at det skønnes, at du ikke er berettiget til ydelsen. Som et tænkt eksempel kunne man forestille sig at jobcenteret ville stille nogle kritiske spørgsmålstegn ved en sygemelding hvis man nu er fløjet til Asien hvis man samtidig angiver at man ikke kan holde til at sidde længe, har brug for ligge ned, ikke kan sidde i statiske stillinger, ikke kan være sammen med mange mennesker eller har været på vandretur med dårlige ben osv.

Kommunen kan i visse tilfælde godkende at genoptage udbetaling af sygedagpenge til dig eller refusion til din arbejdsgiver uden en ny arbejdsgiverperiode. En afgørelse heraf afhænger af helt individuelle og konkrete forhold. Du skal derfor sikre dig en aftale med kommunen og din arbejdsgiver.

Under særlige betingelser kan sygedagpengene bevares under et rekreationsophold. Det vil sige at det skal være lægeligt velbegrundet – dvs. at det ikke er tilstrækkeligt hvis lægen bare skriver: ”det vil være godt hvis XX kunne komme på ferie osv.” Lægen skal kunne beskrive helt konkret hvordan det vil være godt for dig og hvordan det vil kunne forventes at påvirke dit sygdomsforløb. Hvis jobcenteret herefter skønner at opholdet ville gavne dig og øge dine chancer for en hurtigere raskmelding så vil det øge dine chancer for at få tilladelse til at holde ferie.

Hvis jeg var dig, så ville jeg tænke mig ganske grundigt om, inden du begiver dig ud på en eventuel rejse, for den kan nemt gå hen og blive en temmelig dyr fornøjelse, da det kan ende med en sag om socialt bedrageri! Det er et område som kommunerne er meget opmærksomme på og sanktionerer hårdt på så det er slet ikke så nemt mere bare at tage af sted uden tilladelse.

Hvis du vælger at rejse - selv men din rådgivers indirekte tilladelse - så kan du risikere at der er kontrol ved Told og Skat når du kommer hjem også kan det faktisk ende med at det er dig der har en dårlig sag. Oplysningerne fra Told og Skat går som regel via en kontrolgruppe så det er slet ikke givet at din rådgiver kan undgå at handle på oplysningen om at du officielt er uberettiget udrejst.

Du kan vælge at lade en nabo tjekke postkassen men hvad nu hvis du kommer til skade på din ferie? Og det vil helt sikkert blive betragtet som at du har været i ”ond tro” (fordi du jo har forsøgt at lade som om at du var hjemme) også kan jeg ikke forestille mig andet end at du helt sikkert vil få en sag om socialt bedrageri på halsen.

Jeg under dig din ferie, men når du ikke har fået lov til at holde ferie på sygedagpenge så må du tage på weekend tur indenfor landets grænser – på den måde undgår du også spekulationerne om hvorvidt det bliver opdaget.

Principafgørelserne D-25-08 og D-8-06 finder du ved at gå til Ankestyrelsens hjemmeside www.ast.dk Find principafgørelser og indtast henholdsvis D-25-08 og D-8-06 i feltet søgeord.

Beklager indlægget blev så langt.

Med ønsket om alt det bedste,
Frk.M
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 13:46   #6
Kiarra
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
Kiarra er ny på vejen
Tak for alle jeres input.

Ro på, jeg kunne aldrig finde på at tage på ferie uden at få lov, aldrig. Netop derfor mit indlæg her : )

Da jeg har befundet mig i enorme stressbelastninger, tab af forældre, misbrug, afvisning og mobning i over 20 år, har min læge vurderet, at får jeg ikke snart en pause fra livet, vil det resulterer i, at jeg får det endnu værre permanent.

Men hos min sagsbehandler har jeg blot fået beskeden, at det ikke kan lade sig gøre (denne er ikke en rar sagsbehandler, netop derfor stiller jeg spørgsmålstegn ved det)

Jeg er helt med på, at jeg ikke bare kan tage af sted, det ville jeg heller aldrig gøre

Men jeg har aldrig i mit liv været på ferie endnu, og psykiater nævner også vigtigheden heraf.

Da jeg har befundet mig i disse stressbelastninger så mange år, og nu er havnet i systemet uden mulighed for at kende dagen i morgen er behovet for en pause blevet endnu større.

Jeg må vel udspørge sagsbehandler endnu engang.

Tak igen og fortsat god weekend : )
Kiarra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 11:34   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men hvis nu du skal feriere i Danmark kan du jo alliere dig med en nabo som checker din postkasse?
__________________

Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Nu er ovennævnte jo skrevet af en fagperson.
Er denne fremgangsmåde retsgyldig? eller en omgåelse af reglerne?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 22:07   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Men hvis nu du skal feriere i Danmark kan du jo alliere dig med en nabo som checker din postkasse?
__________________

Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Nu er ovennævnte jo skrevet af en fagperson.
Er denne fremgangsmåde retsgyldig? eller en omgåelse af reglerne?
Hvis man ikke er længer væk end man kan regere på sine breve og måde op hvis det er nødventigt ,så står der ingen stæder at man ikke må forlade sin bopæl.Og en nogle dag med "fare" for at blive kaldt hjem er vel ikke rigtig ferie efter min mening.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 18:49   #9
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg ville prøve at spørge om lov, og så lægge meget vægt på at du vender tilbage med ny energi og at ferien kan være med til at bryde en træls hverdag.

Du skal for så vidt muligt finde nogle grunde frem, som kan komme jobcenteret til gode - så tror jeg at du når længst
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 18:57   #10
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Jeg har lavet en skriftlig forespørgsel de gange, jeg har spurgt om ferie. Og har efterfølgende modtaget skriftlig afgørelse med klagevejledning osv. Jeg har iøvrigt fået lov de gange jeg har spurgt. Det har så bare været på feriepenge, som andre beskriver det.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt på ledighedsydelse - ret til ferie Ninja Spørgsmål ang fleksjob 50 20-07-2013 12:13
Sygemeldt på kontanthjæl - Ferie i udlandet troldepigen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 20-06-2013 14:55
Ferie mens sygemeldt!? Betty Jeg har fået job. 12 18-06-2013 19:58
Ferie - når man er sygemeldt Bigmum Dit og Dat 7 06-05-2009 13:51
sygemeldt og ferie? aladdin Alt det andet 4 06-02-2008 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension