K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2015, 16:31   #11
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Pemi.

Bliv her på denne tråd fremover, så bliver det lettere for os andre.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Du nævner:

"De lægger vægt på lægekonsulentens skøn, som siger at min kones problemer ikke lægeligt kan forklares ud fra de objektive fund, hvilket er i modstrid med den reumatologiske speciallægeerklæring jobcentret har inhentet tidligere."

Har du noget på skrift med hvad lægekonsulenten har af forslag til en eventuel ny diagnose? S.U.

Kan du beskrive lidt nærmere, hvad speciallægerne tidligere har ment?

Lægekonsulenten.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30036

Læs især indlæg # 13.

Du er sikkert bevidst om, at en del kommunale lægekonsulenter ikke har borgernes tillid. Det har skabt en del debat både i Folketinget og offentligheden. Derfor, hvis du har kendskab til navnet på omtalte lægekonsulent er det en god ide at "google" dennes navn.

Hvis ikke der er søgt aktindsigt ved alle 100 % bør I gøre det omgående.

Læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Læger/hospitaler/speciallæger.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Som skal modtages inden 10 kalenderdage og er lovbunden.

Er du på noget tidspunkt løbet ind i ordet "funktionelle lidelser" ? S.U.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30650

Fra første sygedag, hvilken behandling, genoptræning etc, er der modtaget indtil nu og hvor, kommunalt tilbud eller i praksissektoren? S.U.

Arbejdsskade,.... er det udelukket? S.U.

Er patienten normal vægtig? S.U.

Hvor i landet bor I ca.? S.U.

DUKH.
http://www.dukh.dk/fa-radgivning/ring-til-dukh

Klage over en lægekonsulent skal være til borgmesteren.
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...6gekonsulenten

Principafgørelse D-28-05
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154824

Fakta.

Sygedagpenge er forlænget op til 39 uger.

Lægekonsulenten har rådgivet SB om, at en psykisk faktor kunne være gældende og SB vil henvise til en psykiatrisk speciallægeerklæring, hvor sygedagpenge ikke stopper, hvis der klages til borgmesteren.

Andre steder kan der ikke klages. Det er ikke en "afgørelse" men en "sagsbehandling"

Lægekonsulenten går imod tidligere speciallægeerklæringer.

OBS! Medens jeg skriver dette konstateres det, at det er en "afgørelse":

"Som jeg skriver har vi netop modtaget en afgørelse som er bygget på, at der skal indhentes psykiatrisk speciallægeerklæring.
Den indeholder klagevejledning, så det er muligt at klage og de skriver også at hvis de fastholder afgørelsen videresendes den til Ankestyrelsen.
"

Det er for mig en ny variation?????.... hvor man bruger en "afgørelse" til at gennemtvinge en psykiatrisk udredning. Tænke tænke?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-02-2015 kl. 16:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 16:49   #12
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
lige en supplerende bemærkning.......

hvis jeg NU har forstået det korrekt, så har i modtaget en afgørelse hvori jobcentret forlænger din kones sdp i op til 39 uger, da jobc. ønsker at indhente speciallægeerkl. fra psykiater ??

og at det er med dette brev der er vedlagt klagevejledning ??

hvis ja, så vil det ikke være klogt at klage over denne afgørelse, da det jo så vil være selve forlængelsen I klager over.......og som anden skriver så er det at indhente en speciallægeerklæring en del af kommunens sagsbehandling og det kan der ikke klages over til ankestyrelsen.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 17:05   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der må ikke klages...

Kære Pemi.

...over forlængelse af sygedagpenge op til 39 uger.

Klage vejledningen, er bare standard medsendt og omhandler ikke en ny psykiatrisk speciallægeerklæring, men udelukkende forlængelse af de 39 ugers forlængelses af sygedagpenge, som ikke nødvendigvis skulle have været medsendt. Ren rutine.

Hvid der allerede findes et navn på denne nye psykiater, gøres det samme: "google" navnet og se hvad der fremkommer.

(egentlig et fantastik råd at give i 2015, men erfaringerne byder desværre, at være så forberedt på alle de fælder der udlægges)

Som jeg opfatter sagen, uden af have kendskab til hvad der beskrives i speciallægernes tidligere diagnostisk, er der 2 muligheder:

Gå til kommunens foreslåede psykiater for en speciallægeerklæring med oprejst pande.

Eller indsende en klage til borgmesteren og samtidig bede SB om en redegørelse omhandlende lægekonsulentens formodninger, ref:

"Såfremt du er uenig i dette og med den manglende afgørelse i øvrigt, kan du anmode om en skriftlig redegørelse/afgørelse og indgive en klage."

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30036&page=2 indlæg # 13

Jeres praktiserende læge bliver en primær medspiller i en social sag. Hvad siger denne?

Hilsen Peter

PS denne "lille" sag er bare et skridt af en lang vandring I skal ud på. Hvis din kone er sygemeldt fra sin oprindelige arbejdsgiver, bliver der snarligt mange ting I skal sætte Jer ind i, for ikke at ende med kaos under tidspres. Derfor skal I blive på tråden og svare på alle de underlige spørgsmål vi stiller, fordi der er en årsag til disse spørgsmål. som I forstå senere.

Sidst redigeret af phhmw; 08-02-2015 kl. 17:24.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 17:44   #14
Pemi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Pemi er ny på vejen
Mange tak for alle svarene :-)

Peter, praktiserende læge er enig i, at der tale of rent fysiske gener.

Hvar angår forlængelsen af sygedagpengene er der lagt særlig vægt på lægeskøn, der som tidligere nævnt er i direkte modstrid med reumatologisk speciallægeerklæring.
På baggrund af denne (lægeskøn) vil de have indhentet psykiatrisk speciallægeerklæring.

Reumatologen skriver, at der er sammenhæng mellem klager og objektive fund, lægeskøn skriver det modsatte...
Samtidig skriver lægekonsulenten at de igangværende behandlinger er tilstrækkelige og der intet er i vejen for at igangsætte arbejdsprøvning..
Et eller andet sted modsiger han sig selv, men jobcentret tager jo kun det de kan bruge.

Vi har ikke navn på psykiater endnu, men ja vi er allerede bekendt med at google navnene når det er :-)

Svarer på alle spørgsmålene om lidt, men vil gerne gøre det så anonymt som muligt..

"De lægger vægt på lægekonsulentens skøn, som siger at min kones problemer ikke lægeligt kan forklares ud fra de objektive fund, hvilket er i modstrid med den reumatologiske speciallægeerklæring jobcentret har inhentet tidligere."

Har du noget på skrift med hvad lægekonsulenten har af forslag til en eventuel ny diagnose? S.U.
Lægekonsulenten har ikke givet udtryk for at der er andre diagnoser, til gengæld har han givet udtryk for at der ikke er andre behandlinger end de igangværende.

Kan du beskrive lidt nærmere, hvad speciallægerne tidligere har ment?
At der er sammenhæng mellem klager og objektive fund

Er du på noget tidspunkt løbet ind i ordet "funktionelle lidelser" ? S.U.
Nej ikke i forbindelse med sygedagpengesagen, men kender til det og er beredt

Fra første sygedag, hvilken behandling, genoptræning etc, er der modtaget indtil nu og hvor, kommunalt tilbud eller i praksissektoren? S.U.
Tidligere inden sygemelding masser af fysioterapi igennem mange år, under sygemelding forskellige behandlinger i privat sektoren, desuden smertehåndteringskursus igennem kommunen og er også henvist til smerteklinik af egen læge.

Arbejdsskade,.... er det udelukket? S.U.
Ja

Er patienten normal vægtig? S.U.
Ja

Hvor i landet bor I ca.? S.U.
Hovedstadsområdet

Igen, mange tak for svar og link alle sammen. Det er godt nok en jungle man skal kæmpe sig igennem.

Mvh
P
Pemi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 19:23   #15
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
det er positivt at lægekonsulenten giver grønt lys for arbejdsprøvning, det må I skubbe på kommer i gang overfor kommunen.

hvis det kommer på tale med smerteklinik, så er der lang ventetid på de offentlige, men pga behandlingsgaranti har man ret til at blive henvis til privat smerteklinik. jeg kan varmt anbefale Valdemar i Ringsted. De kan ikke trylle smerterne væk, men de ved præcist hvad vi kæmper med, de har udover smertelæger, også smertesygeplejerske. smertepsykolog, fysioterapeut, diætist, og flere andre tilbud. de har også egen socialrådgiver som står til rådighed når man er i klemme i kommunen.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 19:30   #16
Pemi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Pemi er ny på vejen
Mange tak sortepigen, hun er henvist til riget i 2013 og er netop henvist igen med henblik på en fremrykket tid. Men ellers lyder Valdemar måske som et alternativ. Tak for anbefalingen.

Mvh
P

Ok, jeg har tænkt lidt.

Problemstillingen er at lægekonsulenten skriver noget der ikke er belæg for at skrive i forhold til de øvrige lægepapirer og også i direkte modstrid.
Jobcentret bruger dette til at konkludere, at der skal indhentes psykiatrisk speciallægeerklæring.

Vi bliver selvfølgelig nødt til at anfægte det forkerte lægekonsulenten skriver. Men er det bedst at sende en klage direkte til borgmesteren eller er det en ide at få SB til at forstå, at det ikke er korrekt først og på det grundlag få psykiatrisk speciallægeerklæring taget af bordet og arbejdsprøvning indledt i stedet?

Problemet er jo så også, at forlængelsen af SDP er foretaget med særlig vægt på det forkerte lægekonsulenten skriver.Lidt af et edderkoppespind... :-)

Mvh
P
Pemi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 19:50   #17
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
det er desværre ikke nogen ny problematik at lægekonsulenterne finder på alle mulige ting som jobcentret blindt følger.

i mit tilfælde skrev lægekonsulent eks. at der skulle indhentes reumatologisk speciallægeerklaring, selv om flere reumatologer havde sagt at de intet kunne gøre for mig. og erklæringen viste sig også ikke at kunne bruges til noget.

jeg ville skriftligt tilkendegi overfor sb. at I naturligvis gør hvad de beder om mht. speciallægerklæring, men at I gør opmærksom på at der absolut intet dokumentation er på at din kones sygdom skyldes noget psykiatrisk. bed om dokumentation på hvorfor de tror en psykiatrisk speciallægeerklæring er relevant, på den måde bliver de jo tvunget til at tage stilling til hvad de har gang i. ved godt der foreligger "dokumentation" fra lægekonsulent men prøv at bed jobc. om at begrunde deres tiltag. og skriv så at I synes at en arbejdsprøvning er en god ide, som din kone gerne vil deltage i.
sådan ville jeg gribe sagen an.

på den måde viser i at din kone er samarbejdsvillig(så de ikke stopper hendes sygedagpenge ), men at i forventer at kommunen leverer dokumentation for at deres tiltag giver mening.

og ring så til DUKH, de har stor viden om kommunernes hundekunster og hvordan man takler dem.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 19:57   #18
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pemi Se meddelelser
Mange tak sortepigen, hun er henvist til riget i 2013 og er netop henvist igen med henblik på en fremrykket tid. Men ellers lyder Valdemar måske som et alternativ. Tak for anbefalingen.
Riget er ikke værd at vente på, jeg ærgrer mig over at jeg ikke benyttede mig af tilbud om privat dengang jeg havde chancen.

Selvom man er i forløb kan man vente uger på at få en "ringe-tid" med sygeplejersken... sidst ventede jeg 6 uger, og så havde hun glemt det, så skulle sekretæren have det op på konfrence, inden ny tid om at blive ringet op af en sygeplejerske kunne komme på tale.

Riget har ikke et helhedsorienteret blik på smertepatienten, det virker som om hver bahandler sætter egen dagsorden.
De kan sagten gøre en mere forvirret ende de kan gavne.
MEN "Rigshospitalet" har altid levet af deres "gode" navn !!!

Jeg kan desværre ikke viderehenvises da jeg er i behandling, men overvejer at betale for et ordenligt sted selv.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 20:20   #19
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Desværre der det næsten mere reglen end undtagelsen at jobcenterne forsøger at "trylle" vores sygdomme/skavanker om til noget psykisk.

Jeg oplevede at selv om psykologen fra smerteklinikken skrev er psykolograpport om at mine smerter stammede fra min skade og ikke noget psykist, forsøgte jobcenteret alligevel. Jeg måtte jo have et traume fra da jeg fik min arbejsskade og blev det behandlet ville jeg kunne arbejde en hel masse.

Jeg var så i den "heldige" situation at ordi min sag skulle til rehabiliteringsteamet og jobcenteret derfor kun måtte benytte klinisk funktion, som konkluderede st der var noget vrøvl, intet psykisk, intet ubehandlet traume og fik godt og grundig lukket munden på jobcenteret.

Men der er nok ikke noget at gøre, såfremt i vil videre med hendes sag, for uanset hvor forkert det er, så er det altså hurtigst og mest fremmende for ens sag at få lavet den speviallægeerklæring og få lukket det så hurtig som muligt og komme videre...

Man skal vælge sine kampe med jobcenteret og selv om det lykkes jer at få argumenteret den væk lige nu, så vil den stensikkert dukke op om lidt igen og I risikerer aldrig at få afsluttet sagen.

Men hvad er formålet med speciallægeerklæringen, hvad skal den bruges til?
For hvis det er til rehabiliteringsteamet, så skal den laves ved regionens kliniske funktion, der har jobcenteret ikke andre de må bruge
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 20:47   #20
Pemi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Pemi er ny på vejen
Men der er nok ikke noget at gøre, såfremt i vil videre med hendes sag, for uanset hvor forkert det er, så er det altså hurtigst og mest fremmende for ens sag at få lavet den speviallægeerklæring og få lukket det så hurtig som muligt og komme videre...

Ja, men hvad gør man så hvis man kommer til en klaphat som giver en eller anden diagnose uden hold i virkeligheden eller kalder det psykosomatisk?
Det sker jo desværre...


Men hvad er formålet med speciallægeerklæringen, hvad skal den bruges til?
For hvis det er til rehabiliteringsteamet, så skal den laves ved regionens kliniske funktion, der har jobcenteret ikke andre de må bruge.


Det er ikke til rehabiliteringsteam, men for at "afklare om der er en psykisk/psykiatrisk komponent"

Mvh
P
Pemi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension