K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2015, 21:19   #11
smiley
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
smiley er ny på vejen
Tak Gonda

Ja, det er sandt, at hvis du siger, at du kun vil indfri min gæld, så kan jeg ikke leve af de penge og bruge dem til husleje eller mad. Det kan vi sagtens blive enige om at fair. Jeg tvivler bare på, at kommunen tænker således.

De sender mig ofte breve om at jeg skal tilbagekøbe min PFA pension og leve af den i stedet for min kontanthjælp, selv om jeg flere gange med dokumentation fra PFA beviser, at jeg ikke må tilbagekøbe den. At den kun kan indfries, hvis jeg rejser til udlandet. Så selv om jeg gerne ville, må jeg ikke for PFA.

Alligevel sender kommunen et brev. ca. hvert andet år om, at jeg bare kan leve af den PFA pension.

Så alt hvad der lugter bare lidt af penge, mener de man kan leve for i stedet for kontanthjælpen.

Mange tak for svar

Hvor er I forresten fantastiske allesammen!

På under en time modtager jeg en helt byge af venlige svar Jeg havde aldrig troet, nogen havde tid eller lyst til at svare mig.

Så jeg er helt overvældet af al den venlighed.

Tusind tak Allesammen Hvor er det sødt af jer.

Mange hilsner mig
smiley er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 22:20   #12
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Der er stor forskel på at være på førtidspension, og at være kontanthjælpsmodtager.

Når det så er sagt, så er der strenge krav til gældsbreve imellem to private personer.
Der er også situationen med om kommunen godtager lånedokumentet. Og hvad praksis er for kommunerne.

Jeg vil anbefale dig, at kontakte DUKH.

Holder fortsat fast i det jeg har skrevet.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:03   #13
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du skriver det er en kassekredit du har lånet som. Så hvis dine venner hjælper bringer det saldoen fra negativ til 0. Hvis du i forbindelse med venners indbetaling lukker kassekreditten og går over til at have en almindelig lønkonto, synes jeg ikke kommunen kan kræve at du skal sætte dig i ny gæld ved at forlange at du beholdt kassekreditten. Men jeg vil klart igen anbefale du taler med advokat om mulighederne.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:23   #14
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg mindes, at have hørt at folk som får indfriet kassekredit gæld, fra negativ til 0 får afslag på kontanthjælp med henvisning til, at de har mulighed for at låne penge i banken på ny.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:35   #15
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Jeg mindes, at have hørt at folk som får indfriet kassekredit gæld, fra negativ til 0 får afslag på kontanthjælp med henvisning til, at de har mulighed for at låne penge i banken på ny.
Det er også derfor kassekreditten skal konverteres til et regulært lån.
Citat:
Når det så er sagt, så er der strenge krav til gældsbreve imellem to private personer.
Der er ikke strængere krav til gældsbreve, end der er mellem banken og kunden.
Citat:
Der er også situationen med om kommunen godtager lånedokumentet. Og hvad praksis er for kommunerne.
Det handler ikke om kommunens praksis, men om almen lovgivning.
Ifølge almindelig lovgivning er lån mellem private nøjagtig det samme som mellem kunden og banken.
Citat:
Jeg vil anbefale dig, at kontakte DUKH.
Man skal nok ikke regne med at de kan sige meget om lån, idet de arbejder på det sociale område og ikke økonomisk rådgivning.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:39   #16
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Jeg mindes, at have hørt at folk som får indfriet kassekredit gæld, fra negativ til 0 får afslag på kontanthjælp med henvisning til, at de har mulighed for at låne penge i banken på ny.
Det er da utroligt.

Men hvis nu banken siger nej til at give en en ny kassekredit fordi man ingen indtjening har?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:49   #17
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Tror bare ikke at den går.. men det er også bare min personlige holdning..

Det er ikke sikkert at jeg har ret jeg er jo også bare et menneske
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 00:47   #18
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der er faldet en principafgørelse på at hvis man optager et lån, uagtet at det skal bruges til at betale gæld med, så betragtes det som formue man skal leve af. Og det betragtes som uansvarlig økonomi hvis man bruger dem til at betale lån ud med..

Så skal du låne, så skal det være små beløb i ny og næ, så du langsomt får betalt ud.

Hvordan det påvirker enkeltydelser hvis du har en kassekredit ved jeg ikke. Men de kan ikke forlange at du skal optage lån for at leve, så de kan ikke forlange at du bruger din kassekredit istedet for at få kontanthjælp.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 00:53   #19
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Der er faldet en principafgørelse på at hvis man optager et lån, uagtet at det skal bruges til at betale gæld med, så betragtes det som formue man skal leve af. Og det betragtes som uansvarlig økonomi hvis man bruger dem til at betale lån ud med..

Så skal du låne, så skal det være små beløb i ny og næ, så du langsomt får betalt ud.

Hvordan det påvirker enkeltydelser hvis du har en kassekredit ved jeg ikke. Men de kan ikke forlange at du skal optage lån for at leve, så de kan ikke forlange at du bruger din kassekredit istedet for at få kontanthjælp.
Det lyder meget underligt hvis man ikke kan konvertere et eksisterende lån, eller flytte det til en anden lånudbyder... det er at stavnsbinde folk til banker med høje renter.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 05:43   #20
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg har lånt nogle ud privat...

vi fandt et skema på nettet ( fortalte vores advokat )

det blev udfyldt med beløb afdrag pr mdr,,osv..¨
det her er til en bil - men det kunne ha været alt mulig andet.

afdrager han ikke som aftalt - eller skulle der ske ham noget er bilen min - da jeg så at sige har pant i den...

låner man ud privat skal man være 100 procent sikkert på de papir er iorden...da ingen kender dagen når det handler om penge

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension