K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2014, 23:40   #1
hk66
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
hk66 er ny på vejen
Gode råd efterlyses.

Hej allesammen.

Jeg er ganske spæd i dette forum og håber at i vil bære over med mine manglende evner ud i brugen af en computer og alle de muligheder som denne byder.

Kort fortalt er jeg endnu en af disse sygemelde der har modtaget et brev om ophør af sygedagpenge.

Jeg blev sygemeldt fra mit arbejde midt i februar og fik fyreseddel ca. 2 uger efter. Min tidligere arbejdsgiver har modtaget refusion for februar måned, men har så ikke forstået at overholde de frister som er udstukne for refusion.
Jeg har således ikke været til nogen form for samtale i forbindelse med min sygemelding overhoved. Jeg kan forstå på kommunen at han ikke har overholdt frister og derfor anket at han ikke får refusion.

Jeg havde en aftale med en sagsbehandler i onsdags, men hun var syg så samtalen fandt ikke sted. Da det er mig forbundet med ekstreme smerter at komme på jobcentret forespurgte jeg høfligt om det var en mulighed at hun kom til mig. Hun ringede så i fredags og beklagede sig over den arbejds byrde som den nye reform bød på, de lå vandret som hun beskrev det.

Hun kunne oplyse at jeg ikke mere var berigtiget til sygedagpenge da jeg ikke blev vurderet for syg til at bestride et job.

Jeg har desværre fået konstateret dobbeltsidig gigt i begge knæ samt gigt i ryg og en gammel Sheuermann ryglidelse. Blot at gå ganske kort er forbundet med ubeskrivelig smerte, min læge beskriver i hans sagsvurdering at man ikke kan påberegne nogen bedring.

Jeg har været heldig at have haft et job hvor jeg selv planlagde min hverdag med udgangspunkt hjemmefra, men grundet mine smerter, og deraf faldende arbejdsindsats, oplevede jeg en faldende omsætning der førte til min fyring.

Jeg oplever som mange andre desværre at sagsbehandlingen er foretaget på et yderst spinkelt grundlag med bund i økonomi.

Jeg har nu skrevet et indspark til deres partshøring som de skal have senest d. 4/7 kl. 9.45.

Jeg aner ikke mine levende råd, hvad skal jeg gøre for at blive taget seriøst?
Jeg så på en tråd herinde at det var en mulighed at søge om pension, så skulle de om ikke andet sætte gang i en undersøgelse i den retning... er dette vejen frem?

Jeg er fraskilt og bor med min nu snart voksne datter, der er ingen der kan overtage nogen form for forsørgerpligt over for mig, men jeg kan ikke gennemskue hvilke konsekvenser fremtiden kan byde på. Dog ved jeg at det ikke er muligt at bo i min lejlighed for den kontanthjælp som man tvinges på, blot fordi man har "tilladt" sig at rammes af sygdom.

Jeg beklager hvis min beskrivelse er hjælpeløs i sin formulering, jeg forsøger så godt jeg kan.
hk66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 07:49   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.808
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære HK66.

Bliv her på din tråd fremover, der kommer mange spørgsmål i fremtiden.

Læs og følg disse råd for nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Især aktindsigten igangsætter du omgående uden forsinkelse:

Læger/hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvad modtager du af behandling pt?

Hvad siger din praktiserende læge?

Jeg fornemmer du er over 40 år.

Er din vægt normal inden for BMI?

Har du tilknytning til en fagforening, så tag kontakt til dem.

Du bliver sygemeldt i midten af februar 2014.

Du bliver fyret med ophør inden 1.marts 2014

Du nævner at du har gigt i knæ, ryg & Sheuermann

Hvor har du de diagnoser fra? Spørger for at få afklaret om du er udredt korrekt. Har du været igennem en MR-scanning på noget tidspunkt?

Kender din læge den sidste udvikling?

Præcis fra hvilken dato begyndte din sygedagpenge periode?

Hvad forestiller du dig for fremtiden? Flexjob, pension???????

Du nævner bekymring for fremtiden bolig/kontanthjælp. Ejer/andels eller lejebolig?


Du nævner: "Jeg kan forstå på kommunen at han ikke har overholdt frister og derfor anket at han ikke får refusion."

Skulle det være årsagen ti,l at du ikke er blevet indkaldt til den første opfølgnings samtale på kommunen?

At søge førtidspension for at bibeholde ens sygedagpenge har du læst her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30294

Der er flere ting som jeg selv er i tvivl om, så der skal nok komme andre til.

Men fra nu af foregår alt på skrift imellem dig og kommunen.

Du har nu oplevet at de har "vældigt travlt" så den store interesse for dig som person er nok ikke så stor.

Nu søger du aktindsigt fra alle og danner dig et overblik over hvad kommunen har af oplysninger på dig. Det gør du i dag.

Inden 10 kalenderdage skal du have modtaget aktindsigten, hvis du når til den 11 dag uden modtagelse klager du skriftligt.

Kommunen og du er 2 modparter, med hver sine mål.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-06-2014 kl. 08:00.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 08:26   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Hun kunne oplyse at jeg ikke mere var berigtiget til sygedagpenge da jeg ikke blev vurderet for syg til at bestride et job." citat.

hvis der ikke har været opfølgning, og eller indhendtelse af lægeerklæring, er de stoppet uretmæssigt.

Går ud fra at du mener feb. i år, mht sygemeldning?

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 09:59   #4
hk66
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
hk66 er ny på vejen
Hej POpaie og Peter.

Tusind tak for jeres respons på min forespørgsel.

Den eneste opfølgning der har været er den indkaldelse som jeg fik til samtale i onsdags, hvor den blev aflyst da hun var syg. Hun ringede så fredag under en biltur og var ganske kort i mælet.
Det var kun et spørgsmål om at hun kunne få mig hurtigt ud af sygedagpengesystemet, så hun kunne komme til næste offer på slagte listen.

Min læge har fremsendt en statusattest 18/6. Den beskriver resultat af røntgen undersøgelse med slidgigt forandringer i ryg og nedslidte bruskskiver i lænd samt dobbeltsidig slidgigt i begge knæ. Umiddelbar udskiftning af knæ er ikke fristende på grund af stor overvægt. Jeg har som patient fået forskellige behandlinger, man kan ikke påberegne nogen bedring.

Ja.. at min overvægt er mig imod i denne sammenhæng er ikke noget der kommer bag på mig - det er tilsyneladende den bedste forklaring som de kan hæfte på alle lidelser som vi kan udsættes for.
Jeg er desværre udstyret med de samme gener, som en masse andre i min familie der har vægten imod sig. Der er også en lang tradition for gigt lidelser i de selv samme gener.

Jeg er 48 år gammel og har aldrig ligget nogen til last, min store overvægt har aldrig været en hæmsko i forbindelse med at passe mit job, og ja... det er jo en spiral der bider sig selv i halen, jo værre gigten og nedslidt ryg påvirker bevægeapparatet, jo svære bliver det at øge den fysiske aktivitet der kunne bidrage med vægttab.

Jeg har tilknytning til en fagforening - den kontakter jeg i dag eller i morgen.

Jeg har været sygemeldt siden d. 10/1 2014.

Blev opsagt d. 29/1 2014 med fratrædelse d. 31/5 2014.

Min sygedagpengeperiode begyndte 1/6 2014.
Jeg havde løn under sygdom fra mit tidligere arbejde. Tidligere arbejdsgiver har (som jeg har forstået det fra jobcentret) modtaget refusion for februar måned, fejlagtigt rask meldt mig, ansøgt igen og ikke overholdt den svarfrist på jobcentrets henvendelse vedr. hans måde at søge på.

Jeg har ikke været i kontakt med jobcentret før 1/6 2014, ingen samtale efter 8 uger da tidligere arbejdsgiver tilsyneladende ikke havde forstået fremgangsmåden. Jeg kunne forstå på jobcenteret at han havde anket deres beslutning om at nægte refusion efter februar måned,jeg har da modtaget en kort skrivelse fra ankestyrelsen om hans klage.

Jeg bor i en leje bolig med min datter på 17 år, ejer ingen værdier (jeg fik datteren og gæld, ex konen fik hus og værdier da vi for mange år siden blev skilt)
Jeg sidder med et brev der varsler en kommende huslejestigning til knap 8000,- + forbrug. Det kan ingenlunde hænge sammen i fremtiden.

Er kommunen i stand eller forpligtet, til at kunne anvise en billigere akutbolig?

Hvad fremtiden end måtte byde på er mig totalt uvist. Jeg er nok klar over at en pension ville være det rette med de skavanker jeg har fået, men jeg ved også at dette er stort set en umulighed i dagens virkelighed, med mindre man er død eller tæt på.

Hvor sender jeg ansøgning om aktindsigt hen? Til sagsbehandler på jobcenter eller?

Tusind tak for jeres respons på mit indlæg - det er dejligt med muligheden for at få hjælp, at blive hørt på med et medmenneskes indgangs vinkel og ikke regler og økonomiske hensyn taget af de offentlige instanser.

Gud hvor har jeg været naiv... jeg har altid troet på at vi i dette land havde en medmenneskelig vinkel på de sygdoms ramte, at vi havde en anstændig måde at behandle borgere på der henvendte sig til det offentlige, et sikkerhedsnet der blot ville kunne levne en smule værdighed og respekt til de sygdoms plagede borgere.

Hej igen.

Jeg har nu haft fat i min fagforening og sendt dem kopi af opfølgningsplan, partshøring samt mine kommentarer til disse. (mine kommentarer er dog endnu ikke afsendt til jobcenter).

Jeg fik af fagforeningen oplyst at kommunen manglede at sende en kopi af min læges udtale til mig. Denne er nu indhentet og sendt til fagforeningen også.

Sikke en verden der bydes....
hk66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2014, 08:18   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vedr. bolig ville jeg forsøge om kommunen kan hjælpe med dette.

Godt du fik fat i fagforening.
Du bliver muligvis omfattet af overgangsreglerne da sygedagpengeloven ændres her fra 1.7.14. (du kan finde dem her ved søgeord.).
Men umiddelbart mener jeg at denne fratagelse er forkert.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 17:10   #6
hk66
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
hk66 er ny på vejen
Hvad sker nu

Hej allesammen.

Jeg har i længere tid med stor interesse læst med på sidelinjen.
Jeg er dog nu i en situation hvor jeg kunne bruge et par gode råd igen.

Jeg har gennem et par år været sygemeldt og på sygedagpenge, har to gange med stor hjælp fået hjælp fra min fagforening, fået sygedagpenge tilbage da jobcenter har haft lyst til at tage dem fra mig.

Jeg har dobbeltsidig slidgigt i begge knæ, gigt forandringer i ryg, slidte skiver i lænd samt en scheuermann ryglidelse.

Jeg var for det rehabiliterende team i 2014 hvor de med hjælp fra fagforening måtte erkende at, jeg burde kunne være udredet inden for forlængelsen af sygedagpenge.

Jeg afsluttede for ½ år siden en arbejdspraktik der viste at jeg havde en arbejdsevne på 37½ minut om ugen med en effektivitet på 50%
(i mit regnestykke har de regnet forkert og tiden er på Ca. 22 minutter).

Min sagsbehandler og dennes teamleder mente at, der ikke var mere at komme efter og de foreslog pension.

Jeg har så haft foretræde hos det rehabiliterende team igen, de konkluderede at, de manglede yderligere oplysninger i forhold til min arbejdsevne og henviste til klinisk funktion for yderligere udredning.

Jeg fik så en opringning fra min sagsbehandler der fortalte mig at klinisk funktion afviste yderligere vurdering end den der allerede forelå fra arbejdsmedicinsk afdeling. Jeg vil således atter komme for det rehabiliterende team hurtigst muligt.

Min gode gamle læge der har kendt mig hele livet er desværre pensionist i dag, han har tidligere beskrevet at, bedring ikke er muligt.
Min nye meget usympatiske læge konstaterer, "efter alle hans personlige meninger om overvægt er faldet" at, selv et forventeligt vægttab ikke vil bedre min situation, dette beskrevet i en LÆ 265 til det rehabiliterende team.

Jeg fik i dag tilsendt et visitiationsnotat fra klinisk funktion der bekræfter at de har afvist yderligere afklaring af erhvervsevne i klinisk funktion.
Han opremser de muligheder han nævnte i den arbejdsmedicinske erklæring han tidligere har sendt.
Det piner mig dog at, han i dette notat slutter med bemærkningen:

"De nævnte indsatser foreslås etableret parallelt igennem et tværfagligt koordineret længerevarende forløb.

Jeg har intet imod at deltage i afklaring af min arbejdsevne, jeg mener dog denne beskrevet af læger og arbejdspraktik.

Er dette visitiationsnotat et der sendes til rehabiliterende team eller er det et notat mellem praktiserende læge og klinisk funktion?

Hvad anses for rimeligt i et eventuelt nyt forløb?

De har dokumenteret at min gangdistance er så kort at, det ikke er mig muligt at komme til offentlig transport, selv det at gå de Ca. 70 mtr. med min skraldespand er ødelæggende i et par timer.

Hvad kan jeg gøre hvis jeg skal møde op til yderligere og det er fysisk umuligt for mig?

Hvad er ret og rimeligt?

Håber ikke at dette virker om en stor gang rod men at, der er nogle gode råd at tage med til nyt møde med rehabiliterings-team.

Sørgeligt at konstatere at de kære læger snakker om forbedret livsindehold når man er tilstede, for derefter at det hvergang skal forveksles med forbedret arbejdsevne.

Mvh.

HK66
hk66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:40   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis det hedder et visitationsnotat....ja så må man regne med at det ryger til rehabteamet...

Som jeg ser det ud fra det du skriver....så kan det ende på to måder...

Enten med et ressourceforløb...og ud fra det du skriver...måske med et "tomt" ressourceforløb...

Eller også med en indstilling til pension...

Umiddelbart vil de ikke kunne finde meget du kan i et ressourceforløb...men er du under 40 år...ja så "plejer" de at sende folk i et ressourceforløb inden de tildeler pension...

Det kommer selvfølgelig an på dine lægepapirer og om det måske vil være muligt på sigt at udvikle bare lidt arbejdsevne...

Skulle de anbefale et ressourceforløb....så skal de overholde dine skånebehov...og det skal du holde fast på...

Du har selvfølgelig også muligheden for selv at søge en pension efter paragraf 17 stk 2 på det foreliggende grundlag...alt efter hvilken ydelse du er på nu...

Bemærk at hvis de foreslår et ressourceforløb....så skal du passe på med at sige nej til det....da du ellers risikere at ende med ingenting....altså at de vil sige at du ikke vil samarbejde om at finde en løsning på din sag...

Du har også muligheden for at vente og se hvad de kommer frem til på rehabmødet....og hvis de kommer frem til et ressourceforløb....ja så kan du søge pensionen på det tidspunkt....bare du husker at du ikke må sige nej til ressourceforløbet...da du risikere at din sag går i stå..

Pensionsloven siger at alle kan bede kommunen om alene at tage stilling til om du er berettiget til en pension...

Om det er en god ide selv at søge pensionen...tja det kender jeg ikke din sag godt nok til...så det må du afgøre med dig selv..

Husk at alt skal gøres skriftligt så du har dokumentation på alt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension