K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2013, 21:14   #1
Nunchuck
Ved at vænne sig til K10
 
Nunchucks avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2013
Indlæg: 14
Styrke: 12
Nunchuck er ny på vejen
Troede Danmark var et velfærdssamfund... ?

Men så blev jeg syg.

Sidste år i Maj fik jeg en diskusprolaps i ryggen, og den slås jeg stadig med. Pt venter jeg på ny scanning og operation.

Jeg havde mit eget (enmands)firma, da ryggen "stod af".
Læger og fysser kunne ikke sige hvor længe sådan noget varede, men var optimistiske, så jeg blev ved med at tro, at i overmorgen er det hele overstået, og jeg kunne arbejde igen....Men nej.
Vi fik ikke hjælp nogensteder fra, men levede at vores opsparing og min kones løn.

Da vi nåede Marts i år, kunne vi ikke længere klare det økonomiske uden hjælp, og jeg kontaktede fagforeningen, bare for at finde ud af, at jeg ikke var berettiget til understøttelse, da jeg ikke havde været medlem, hvor jeg havde optjent arbejdstimer længe nok.

Jeg måtte derfor til kommunen.

Min sagsbehandler siger jeg ikke er berettiget til syge/dagpenge, fordi jeg har været selvstændig.
Jeg skulle istedet meldt mig hos jobcentret, og fortælle at jeg jo ikke kunne arbejde pga. ryggen, men melde mig arbejdsløs alligevel ??

Efter at have afleveret div. bankoplysninger, kones lønseddler osv, er de kommet frem til, at jeg kan få 536.- om måneden... nå nej, der skal lige trækkes skat, så halvdelen.

Mine kone er so.su. ass, og tjener jo fyrsteligt med hendes 32 timer til at forsørge mig og vores barn og da vi har et hus, så har vi jo formue.

Jeg kan slet ikke gennemskue regler og rettigheder i dette mærkelige system.

Kan det virkelig passe jeg ikke kan få sygedagpenge fra kommunen?

Sidst redigeret af Nunchuck; 16-05-2013 kl. 21:29.
Nunchuck er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 22:02   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
du kan få sygedagpenge i flg sygedagpengeloven:
Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge

Herved bekendtgøres lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, med de ændringer, der følger af lov nr. 1539 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 154 af 28. februar 2012, lov nr. 269 af 27. marts 2012 og § 2 i lov nr. 476 af 30. maj 2012.

Ændringen i lovens § 71, stk. 5, der følger af § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012 om ændring af forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.) er ikke indarbejdet i lovbekendtgørelsens tekst, idet ændringen først træder i kraft den 1. marts 2013.

Afsnit I

Formål og målgrupper

Kapitel 1

Formål

§ 1. Formålet med denne lov er

1) at yde økonomisk kompensation ved fravær på grund af sygdom,

2) at medvirke til, at den sygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt og

3) at understøtte samarbejdet mellem kommuner, virksomheder og andre relevante aktører for at nedbringe og forebygge sygefravær.

Kapitel 2

Målgrupper

§ 2. Sygedagpenge ydes til:

1) Lønmodtagere.

2) Selvstændige erhvervsdrivende.

3) Ledige med ret til arbejdsløshedsdagpenge.

4) Personer, der har pådraget sig en arbejdsskade, som er omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade.

Stk. 2. Det er en betingelse for retten til sygedagpenge for lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, at personen opfylder beskæftigelseskravet efter §§ 30 eller 32 eller efter § 42.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter særlige regler om sygedagpenge til søfarende.

Sidst redigeret af østerbro; 16-05-2013 kl. 22:05.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 22:41   #3
Nunchuck
Ved at vænne sig til K10
 
Nunchucks avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2013
Indlæg: 14
Styrke: 12
Nunchuck er ny på vejen
Synes det er umådeligt svært at gennemskue.

Min sagsbehandler sagde jeg skulle have sygemeldt mig starks i Maj 12 - frem for at vente til Marts 13.
Og mit firma lukkede Skat i feb 13, med tilbagevirkende kraft til Januar 13 - og derfor havde kommunen ikke noget beregningsgrundlag, sagde sagsbeh.
Nunchuck er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 22:44   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Danmark er gået fra velfærdssamfund til spare samfund. Nogle henviser til krisen, jeg henviser til politikere der ikke kender befolkningens problemstillinger.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 09:03   #5
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Jeg tænker det måske er lidt nemt at give samfundet skylden - som selvstændig ville det have været en utrolig god ide at undersøge hvad der var af muligheder hvis du blev syg.

Min kæreste er selvstændig og alt det har vi selvfølgelig styr på.

Som selvstændig kan man også tegne alverdens tillægsforsikringer - men man kan altså også få sygedagpenge på kommunen, det kræver klart at man melder sig syg.

Kommunerne sparer mange dumme steder - men lige i dette tilfælde, må du meget undskylde, der har du selv de største fejl.

Nu synes jeg hellere du skal se fremad og spørge hvad dine muligheder er, istedet for at være bitter over det der er sket.
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 22:51   #6
Nunchuck
Ved at vænne sig til K10
 
Nunchucks avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2013
Indlæg: 14
Styrke: 12
Nunchuck er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dancer Se meddelelser
Jeg tænker det måske er lidt nemt at give samfundet skylden - som selvstændig ville det have været en utrolig god ide at undersøge hvad der var af muligheder hvis du blev syg.

Min kæreste er selvstændig og alt det har vi selvfølgelig styr på.

Som selvstændig kan man også tegne alverdens tillægsforsikringer - men man kan altså også få sygedagpenge på kommunen, det kræver klart at man melder sig syg.

Kommunerne sparer mange dumme steder - men lige i dette tilfælde, må du meget undskylde, der har du selv de største fejl.

Nu synes jeg hellere du skal se fremad og spørge hvad dine muligheder er, istedet for at være bitter over det der er sket.
Jeg prøver skam at se fremad.

Ja - set i bakspejlet ville en forsikring jo klart have været det bedste, men sådan en havde jeg ikke - Desværre.

Da jeg fik min diskusprolaps i Maj 2012, fortalte fagforeningen at jeg ikke kunne få sygedagpenge FØR mit firma var lukket, og jeg ønskede virkeligt at komme tilbage til mit job, når det var overstået - Derfor meldte jeg mig ikke syg.
Da intet blev bedre, blev jeg nødt til at lukke firmaet i Marts 2013 - og der er først her jeg beder om hjælp, og løber panden mod en mur. ( næsten 1 år efter)

Jeg er 53, og har aldrig været arbejdsløs, så jeg har svært ved at forstå, at kommunen synes det er bedre at bede mig sælge vores hus og bil + firma, frem for at hjælpe mig 3 - 5 mdr, til jeg er opereret. Gerne mod tilbagebetaling.
Det er det jeg mener med jeg troede vi havde et velfærdssamfund.

Jeg giver bestemt ikke systemet skylden for hvor jeg er nu, men jeg har brug for hjælp/evt nogen der har prøvet det selv - til at fortælle/ gennemskue om jeg virkelig ikke kan få sygedagpenge, nu hvor jeg er uarbejdsdygtig, indtil operation.

For at sige jeg kan få 240.- på kontanthjælp pr md, synes jeg er at gøre grin med folk.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hehe, jeg har lige siddet og kæmpet med en irriterende myre - indtil det gik op for mig at det var nunchucks avatar

Ja, sød ik ?
Nunchuck er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2013, 00:14   #7
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nunchuck Se meddelelser
Jeg prøver skam at se fremad.

Ja - set i bakspejlet ville en forsikring jo klart have været det bedste, men sådan en havde jeg ikke - Desværre.

Da jeg fik min diskusprolaps i Maj 2012, fortalte fagforeningen at jeg ikke kunne få sygedagpenge FØR mit firma var lukket, og jeg ønskede virkeligt at komme tilbage til mit job, når det var overstået - Derfor meldte jeg mig ikke syg.
Da intet blev bedre, blev jeg nødt til at lukke firmaet i Marts 2013 - og der er først her jeg beder om hjælp, og løber panden mod en mur. ( næsten 1 år efter)

Jeg er 53, og har aldrig været arbejdsløs, så jeg har svært ved at forstå, at kommunen synes det er bedre at bede mig sælge vores hus og bil + firma, frem for at hjælpe mig 3 - 5 mdr, til jeg er opereret. Gerne mod tilbagebetaling.
Det er det jeg mener med jeg troede vi havde et velfærdssamfund.

Jeg giver bestemt ikke systemet skylden for hvor jeg er nu, men jeg har brug for hjælp/evt nogen der har prøvet det selv - til at fortælle/ gennemskue om jeg virkelig ikke kan få sygedagpenge, nu hvor jeg er uarbejdsdygtig, indtil operation.

For at sige jeg kan få 240.- på kontanthjælp pr md, synes jeg er at gøre grin med folk.




Ja, sød ik ?
Det er systemet i en nødde skal...

Jeg havde en veninde som havde 3 jobs, så mistede hun det ene så hun manglede til huslejen i 3 mån indtil hun kunne begynde i sit nye 3 job, for hun kunne kun finde deltids så derfor 3, men nej kommunen ville ikke hjælpe hende..

Sagsbehandleren sagde til hende, altså hvis du nu siger dine 2 andre jobs op, så kan du sagtens Få fuld penge fra os og noget ekstra hjælp osv osv, men så længe du har de to mini jobs, ja så går den ikke....

Det gav jo heller ingen mening....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 17:28   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Det er systemet i en nødde skal...

Jeg havde en veninde som havde 3 jobs, så mistede hun det ene så hun manglede til huslejen i 3 mån indtil hun kunne begynde i sit nye 3 job, for hun kunne kun finde deltids så derfor 3, men nej kommunen ville ikke hjælpe hende..

Sagsbehandleren sagde til hende, altså hvis du nu siger dine 2 andre jobs op, så kan du sagtens Få fuld penge fra os og noget ekstra hjælp osv osv, men så længe du har de to mini jobs, ja så går den ikke....

Det gav jo heller ingen mening....
Hvis de to job giver en indtægt som en gang kontanthjælp,så giver det jo mening.

Som der blev sagt den gang jeg startede job og ville mangle 1000kr til d.1 på grund af at noget af lønnen skulle blive stående. Det ikke noget låne kontor de penge der skal stå er nogle du har tjent".

Hvis man er selvstændig og lige nangler 3-5 månder er der så ikke mulighed for at låne i banken,eller linde.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 09:20   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hehe, jeg har lige siddet og kæmpet med en irriterende myre - indtil det gik op for mig at det var nunchucks avatar
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 09:42   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja hoppede også på den.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra Velfærdssamfund til Arbejdssamfund af Henrik Herløv Lund Webmaster Politik og Samfund 10 19-12-2012 00:41
Velfærdssamfund... ikke for de syge! dudde Politik og Samfund 19 13-06-2012 19:01
Det Danske Velfærdssamfund Mogens1973 Politik og Samfund 5 08-11-2011 09:30
Troede lige Heidixxx Alt det andet 9 02-12-2009 10:09
Sikke et fantastisk velfærdssamfund! mumle_mund Alt det andet 2 27-03-2009 09:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension