K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2008, 20:27   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sådan behandles din sygdom - TERM-modellen

Undrer nogen sig over, at der foregår "mystiske" ting med lægepapirerne, så kan man blive meget klogere, hvis man sætter sig ind i en metode, som læger, sagsbehandlere og andre arbejder efter.

Den kaldes TERM og kan i værste fald betyde en KRAFTIG forværring af helbredet, fordi lægen IKKE kan finde en forklaring på, hvad man fejler og derfor stiller diagnosen "somatisering" - eller i gamle dage hysteri.

Man skal som patient være meget opmærksom på, at lægen IKKE ignorerer, underkender eller sagt med andre ord "manipulerer" med ord og handlinger, da det kan skyldes hensyn til lægen selv eller til samfundsudgifter i form af besparelser på pensioner m.m.

Hvis lægen IKKE tager de rigtige prøver, som kan stille den rigtige diagnose, så ender patienten ikke med den rigtige diagnose.

Af sparehensyn undlader lægen måske at tage den rigtige prøve.

Eller han undlader det, FORDI han har stillet somatiseringsdiagnosen.

Kommunen kan også have "mistet" vigtige papirer, som peger på den rigtige diagnose, så kommunens lægekonsulent med lethed kan deltage i den "samfundsgavnlige" somatiseringsdiagnose (de sparer jo mange skattekroner for samfundet og/eller kommunen).

Læs her, hvad en professor i psykologi skriver:

Citat:
Diagnosen “somatiseringsforstyrrelser” gives nemlig sjældent, fordi lægen finder psykiske afvigelser, den stilles snarere fordi lægen ikke finder nogen fysisk årsag på symptomerne, hvilket ikke behøver at betyde, at der ikke er nogen.
Det kan for mange her k10 tyde på, at de har været igennem TERM-"vaskemaskinen", hvor de "sorte sygdomme" er blevet vasket "hvide".

Og hvad mener jeg så med det? Jo, som når sorte penge vaskes hvide.

Her er det blot samfundet, der vil spare penge, og efter en tur igennem bureaukratiet, forsvinder de sygdomme, der koster samfundet penge.

Og hvem bliver taberen? Det bliver den borger, der IKKE kan blive selvforsørgende, men heller ikke få pension.

Tilbage står en borger med en UBEHANDLET sygdom, men nu forsynet med en psykiatrisk diagnose... somatiseringstilstand.

Men prøv at læse her, hvad denne forening skriver om TERM, somatisering og rådvilde læger, som stiller psykiatriske diagnoser.

http://kronisktraethedssyndrom.dk/termmodellen.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 20:49   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja det er sådan det foregår i mange sager ...det er uhyggeligt og lægerne er egentligt for dårlige til at være læger.

jeg stoler ikke på læger.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 21:56   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Tænker lidt - kunne jeg have brugt den teori i mit erhverv som bogholder?

En kasse/konto jeg kunne smide alle de differencer ind på, som jeg ikke gad hitte ud af????
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 22:08   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du ved godt, at du har flere journaler i din kommune, ikke?

Læs under "fakta", hvor jeg har fremhævet noget med flere journaler.

Så tager man den, man skal bruge.

En til revision, en til sygedagpengesag, en til hjælpemidler osv.

Flot, ikke?

Der er sikkert ikke nogen af dem, borgeren selv kan genkende.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 22:18   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Journalerne kan være elektroniske uden opdeling efter sagstyper, men kan også være opdelt efter
sagstyper, eksempelvis førtidspension, sygedagpenge og lægejournal, således at der for hver person findes
flere sager, som kan være aktive på samme tid
.Kommunerne har mulighed for at oprette en egentlig lægejournal, hvori alle de indhentede oplysninger
opbevares, og hvori forvaltningens læge kan lave notater og vurderinger.
Ja, og viser det sig, at borgeren alligevel skulle kunne fremvise en OBJEKTIV sygdom, så smider de TERM-diagnoserne ud... eller "mister" det vigtige papir, som strider imod "somatisering".

Der findes sikkert mange andre "skraldespandsdiagnoser", fordi lægerne endnu ikke ved ALT!!!

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 23:40   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I denne tråd er et typisk eksempel på brug af TERM.

Det er da skummel læsning og understøtter desværre ovenstående indlæg.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=680
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2008, 13:00   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, Lena... Bogholderi er "skøn", som når kommuner "vurderer", hvad man fejler.

Måske TV2 og Odense Kommune bruger samme revisor. Det er næsten TERM-modellen om igen... GYS!!!

Se her:

Citat:
Sådan forsvinder 400 millioner

TV 2's tidligere direktør, Per Mikael Jensen er sur over sin efterfølger, Merete Eldrups, regnskabsteknik. Nøgternt set kan begge have ret i deres vurderinger, og begge har formentlig fulgt alle regnskabsregler. Først engang i fremtiden kan man konstatere, hvordan det faktisk gik. Et regnskab beskriver aldrig den fulde sandhed.

Regnskaber er aldrig objektive. Derfor kunne der forsvinde 400 millioner kroner ud af TV 2' s regnskab

Røg TV 2 og virksomhedens tidligere ledelse i den store balje i denne uge? Eller blev der bare muget grundigt ud i de usunde forretninger på stationen?

Det er svært at afgøre, for selv om der findes mange regler om regnskaber, så er grundlaget for tallene ofte et menneskeligt skøn.

I udlandet bruger regnskabsfolk udtrykket Big Bath - det store bad. Det bruges, når en virksomhed med vilje tager et alt for stort under-skud bare for at kunne nyde nogle kunstigt positive år bagefter.
Citat:
For revisorerne er det en væsentlig del af arbejdet at undersøge, om værdierne er vurderet rigtigt. Ofte vil de kræve, at en stor ændring i vurderingen skal beskrives grundigt i ledelsens beretning, så omverdenen kan se, hvordan man er nået frem til det nye tal.
http://www.fyens.dk/article/923532:E...-400-millioner
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 00:51   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM kan IKKE bruges ved Kronisk træthedssyndrom

Citat:
Ugeskr Læger 2008;170(4):261
Konflikten mellem TERM- modellen og kronisk træthedssyndrom
DEBAT | MIN MENING

Sygehjælper Vivian Hvenegaard, Årup. E-mail: [email protected]



Nyheden [1] om at Regionerne Nordjylland og Midtjylland vil integrere TERM-modellen i uddannelsen for læger, gør det relevant at fremhæve nogle konfliktpunkter i uddannelsesprogrammet i forhold til dens inklusion af Kronisk/Postviralt Træthedssyndrom/Myalgic Encephalomyelitis (ME/CFS ICD G93.3) [2].

TERM-modellen er ikke udviklet til målgruppen ME/CFS ICD G93.3, hvilket tydeliggøres i det grundlæggende forskningsmateriale.
Citat:
Den anbefalede behandling med psykofarmaka og motionsterapi kan medføre alvorlige og langvarige skader [3, 4]. Patienterne bør derfor ikke henvises til psykiatrisk behandling eller »takles« i sundhedssystemet, som TERM-modellen lægger op til. De skal behandles medicinsk og i almen praksis have vejledning i at leve med denne ofte alvorlige og invaliderende sygdom.
Læs mere her:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...A_2008_4_53251
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 00:55   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM gavnede lægerne, ikke patienterne

Citat:
TERM-modellens eneste positive effekt var, at lægerne efter uddannelsen følte mindre angst, vrede og usikkerhed i forhold til den patientgruppe, de diagnosticerede med funktionelle lidelser/somatisering.
OK... det er altså "skjult" terapi - og lægerne vidste ikke, at det var dem, der havde et problem, fordi de IKKE kunne stille den rigtige diagnose og opgav at finde patientens rigtige diagnose.

TERM fjerner lægens angst, vrede og usikkerhed over for de patienter, de SELV havde opgivet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 11:04   #10
Horbelev
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2006
Indlæg: 22
Styrke: 19
Horbelev er ny på vejen
I min sag har kommunens lægekonsulent selv stillet diagnosen somatoform tilstand. For at underkende mine gigtdiagnoser. Så det er da interessant læsning om denne Term - model, de bruger i kommunerne.

Lægekonsulenten skriver i sin udtalelse udover sin egen stillet diagnose, at den reumatolog, hvor jeg går i behandling for min gigt. Tilhører gruppen af reumatologer, der stiller gigtdiagnoser uden nogen saglig begrundelse og behandler herfor. Så lægekonsulenten bruger sin egen stillet diagnose. Til at underkende reumatologen og min gigtsygdom.

Jeg har været i kemobehandlig det sidste år på fuld dosis af medicinen, som medfører kraftige bivirkninger. Derudover får jeg andre gigtpræparater og smertestillende medicin.

Mine gigtdiagnoser er følgende:
Spondylartro pati, det er en gigtsygdom, der ligner leddegigt
Ospecifik artrit, slidgigt i mange af kroppens led, er bl.a. forevist igennem MR - skanning
Entesit, er en betændelsestilstand i led og senetilhæftninger
urinsyregigt

Jeg har gået i behandling de sidste 2 år hos reumatologen i den tid. Har kommunen kun ville medvirke til, at indhente journaloplysninger som lægekonsulenten frit kunne oversætte. De vil ikke medvirke til, at indhente en Spec. lægeerklæring fra reumatologen, da han skriver jeg har invalideret gigt i sine journaloplysninger.

Så efter kommunen og lægekonsulenten vurdering er jeg temmelig sund og rask og kan sagtens bestride et fleksjob.

En ting er, at bliver ramt af gigt med de alvorlige fysiske begroninger det medfører og den forbandet kroniske smertestilstand, er svært nok at leve med. Men at kommunen ikke anerkender ens gigtsygdom, men tværtimod prøver på, at manipulere med ens sygdom, det er faktisk det værste.

Jeg har skriftlig klaget over lægekonsulenten til kommunen, men de har ikke svaret tilbage inde for de 4 uger som forvaltningsloven påkræver. Har også rykket for svar, heller ikke hørt noget. Så nu er den blevet sendt ind til kommunernes tilsyn, men det hjælp sikker heller ikke noget
Horbelev er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Term modellen.! jsn Nyt om loven 3 24-09-2011 20:50
80 sygedagpenge sager behandles om PiaL Politik og Samfund 0 22-03-2011 14:45
din sag behandles som førtidspensionssag frugammeljas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-02-2011 18:03
Lidt om min sag.. og måden man behandles på... tusindblomst Din historie 9 19-11-2010 05:56
Syge behandles som ledige - EN SYG IDE Kimse Et godt link! 0 17-11-2008 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension