Se enkelt indlæg
Gammel 02-01-2013, 15:10   #361
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Rebild kommune svar endegyldigt

Kære Peter .

Tak for dit svar – det glæder mig at du er tilfreds, omend der er plads til forbedringer.

Vi har iværksat en revision af oversigten over sagsbehandlingstider.

Dette skyldes både overgangen af opgaver til udbetaling Danmark, men også almindelig opfølgning på de tidligere godkendte sagsbehandlingstider. Jeg har noteret mig at punktet ”genansøgning af invalidebil § 114” ikke fremgår af listen. Dette vil indgå i revisionen af oversigten.

For så vidt angår KL, kan jeg oplyse at jeg har sendt spørgsmålet om opmærksomhed omkring manglende offentliggørelse af sagsbehandlingstider til KL.

Du har stillet 3 spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare:

1. Hvem skal fremover sagsbehandle en af de med rødt mærket ansøgningsmuligheder, og sende selve afgørelsen med en ankemulighed til borgeren?

Familieydelser og barseldagpenge er i slutningen af 2012 overgået til Udbetaling Danmark, og den 1. marts 2013 bliver de sidste tre sagsområder overdraget. Det drejer sig om boligstøtte, folke- og førtidspension

Sager der behandles af Udbetaling Danmark skal sendes til revurdering i Udbetaling Danmark. Hvis borgeren ikke får medhold – helt eller delvist – kan afgørelsen påklages til Ankestyrelsen. Jeg har tilladt mig at indsætte Udbetaling Danmarks klagevejledning for så vidt angår børnetilskud. Dette sagsområde er netop overgået til Udbetaling Danmark:

Sådan klager du over afgørelse om børnetilskud

Hvis du vil klage over en afgørelse om børnetilskud, skal du sende klagen til Udbetaling Danmark, der skal vurdere afgørelsen igen. Du får besked fra Udbetaling Danmark senest 3 uger efter, Udbetaling Danmark har modtaget din klage.

Hvis:

· du får fuldt medhold i din klage, sender Udbetaling Danmark dig en ny afgørelse
· du får delvist medhold i din klage, skal du inden 4 uger svarer Udbetaling Danmark på, om du vil fastholde din klage. Hvis du vil det, sender Udbetaling Danmark klagen videre til Ankestyrelsen inden 14 dage
· Udbetaling Danmark fastholder afgørelsen, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen.
Hvor sender jeg min klage hen?
Du skal sende din klage til Udbetaling Danmark. Det kan du gøre med digital post her på borger.dk. Du skal vælge 'Klage - Familieydelser' som modtager. Du kan også sende klagen med posten til Udbetaling Danmark, Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød.

· Send digital post til 'Familieydelser – Klager'
Hvordan skriver jeg klagen?
Når du skriver en klage, bør det tydeligt fremgå, hvad du klager over, og hvorfor du er uenig i en afgørelse.

Derudover er det en god idé, hvis klagen indeholder:

· en relevant overskrift, fx "Klage over afgørelse om børnebidrag" eller "Klage"
· dit navn og CPR-nummer
· en henvisning til, hvornår afgørelsen er truffet (datoen fra afgørelsesbrevet fra Udbetaling Danmark)
· eventuelle nye oplysninger, der har betydning for sagen.
Hvad sker der, hvis fristen for at klage er overskredet?
Hvis Udbetaling Danmark modtager din klage senere end 4 uger efter, du har modtaget afgørelsen, klager du for sent. Udbetaling Danmark sender alligevel din klage videre til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen behandler kun din klage, hvis du overholder fristen. I ganske særlige tilfælde beslutter styrelsen alligevel at behandle klagen - fx hvis du har været alvorlig syg i hele perioden.

Hvor kan jeg få hjælp til at klage?
Du kan ringe til Udbetaling Danmark, hvis du vil have hjælp til at klage. Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du møde op hos kommunen, som også kan hjælpe dig med at klage.

Hvordan beregner jeg klagefristen?
Udbetaling Danmark sender dig afgørelsen med B-post, og brevet kan derfor være et par dage om at nå frem. Når du skal beregne klagefristen, skal du derfor gå ud fra, at brevet er modtaget fem dage efter den dato, der står i brevet.

Hvis der står onsdag den 17. oktober 2012 i brevet, får du brevet senest mandag den 22. oktober 2012, og klagefristen udløber mandag den 19. november 2012.

Udløber klagefristen på en lørdag, søndag eller helligdag, bliver klagefristen forlænget til førstkommende hverdag.

Vær opmærksom på, at Udbetaling Danmark skal have modtaget din klage, inden klagefristen udløber.

Hvad gør Ankestyrelsen?
Når Ankestyrelsen har fået din klage, får du et brev med en kvittering. I samme brev får du også at vide, hvor lang tid det tager at behandle din klage.

Når din klage er afgjort i Ankestyrelsen, får du et brev med afgørelsen.


2. Derfor håber jeg Rebild kommune kan svare mig på hvem og hvor de fremtidige sociale sagsbehandlingsfrister bliver vedtaget af og offentliggjort iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Sagsbehandlingsfrister vedr. opgaver der varetages af Rebild kommune, vil blive vedtaget af Byrådet i Rebild kommune og offentliggjort på kommunens hjemmeside www.rebild.dk

Sagsbehandlingsfrister vedr. opgaver der varetages af Udbetalingsenhed Danmark, vil blive slettet fra Rebild kommunes oversigt. Familieydelser og barseldagpenge er i slutningen af 2012 overgået til Udbetaling Danmark, og den 1. marts 2013 bliver de sidste tre sagsområder overdraget. Det drejer sig om boligstøtte, folke- og førtidspension.

Af www.borger.dk, fremgår det at sagsbehandlingstiden er:
Sagsbehandlingstider

Du får svar på din ansøgning senest 15 arbejdsdage, efter Udbetaling Danmark har modtaget den. Det gælder dog kun, hvis du har udfyldt ansøgningen korrekt. Hvis der mangler oplysninger eller dokumentation, kontakter Udbetaling Danmark dig.

Kontakter du Udbetaling Danmark for at få svar på et spørgsmål, får du ligeledes svar, senest 15 arbejdsdage efter de har modtaget din henvendelse.

https://www.borger.dk/Sider/udbetali...d-a7850fb439ec

3. Hvilken dokumentation har Rebild kommune for at kommunen ikke fremover skal vedtage og offentliggøre de med rødt mærket sagsbehandlingsfrister, der ifølge kommunens oplysninger er overgået til Borger.dk?

Det fremgår af Lov om Udbetaling Danmark § 1, hvilke opgaver der fremover skal varetages. Da Udbetaling Danmark er en selvstændig myndighed, er det ikke længere Rebild kommune der beslutter sagsbehandlingstiden.
Lov om Udbetaling Danmark
Kapitel 1 Udbetaling Danmarks opgaver og samarbejde med kommunerne
§ 1, Stk.1

Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i henhold til:
1) Lov om social pension.
2) Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
3) Lov om individuel boligstøtte.
4) Lov om friplejeboliger.
5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
6) Lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
7) Lov om opkrævning af underholdsbidrag.
8) Lov om en børne- og ungeydelse.

Stk.2
Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelserne skal i fællesskab sikre et smidigt og effektivt samarbejde om varetagelse af opgaver, jf. stk. 1.

Jeg håber dette besvarer dine spørgsmål.


Venlig hilsen

XXXX XXX XXXX

Sidst redigeret af phhmw; 02-01-2013 kl. 15:27.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat