Se enkelt indlæg
Gammel 11-03-2007, 15:25   #1
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er du Compliant???

Citat:
Hejdien skrev et andet sted her på K10.dk:

Var man ikke helt syg da man kom ind i systemet så er man det helt sikkeret når man kommer ud igen...
Mange kommer ind i systemet pga fysiske sygdomme og når de så er kørt igennem hele møllen så har de også fået psykiske sygdomme oven i ...
ER DU "COMPLIANT"?
..... eller har du været din psykiater utro?

Oversat betyder "Compliance" - indvilgelse, eftergivenhed eller føjelighed. Du befinder dig i et ulige magtforhold til et andet menneske.
(psykiater, psykolog, sagsbehandler, jobkonsulenten og andre lignende skrivebordsryttere/tilf.af Metro)

Af Mikkel Dorph

Min egen psykiater ynder at tale i flertal i kommunikationen med mig: "Vi kender dig og du har det jo med at gå dine egne veje. Det er os der styrer din medicin, så vi kan ikke have at du selv ændrer dosis, vel?" Systemet har talt. Hvis jeg svarer at jeg selv bedst ved, hvad er den rette dosis på det rette tidspunkt, opfattes jeg hurtigt som vred og usamarbejdsvillig. Jeg er atså non-compliant.

Oversat betyder Compliance indvigelse, eftergivenhed eller føjelighed. Du befinder dig i et ulige magtforhold til et andet menneske. Jeg har i psykiatrien flere gange mødt begrebet Compliance, hvor det omskrevet til hverdagssprog betyder: Du skal gøre som din psykiater siger, du skal tage den medicin som din psykiater ordinerer og du skal ikke være til besvær under samtalen. Hvis du ikke indvilger i det, er du intet mindre end non-compliant!

Vær din psykiater utro
Jeg har igennem min tid i det psykiatriske system opsøgt andre psykiatere for at få en "second opinion". Ikke bare om min sygdom, menh om mig som menneske med en livshistorie. Jeg føler det som en befrielse at fortælle et andet fagligt dygtigt menneske om mig selv og om min forståelse af min sygdom. Der gives god tid og stilles kun opklarende spørgtsmål.

Fortæller jeg i Distriktspsykiatrien at jeg "har mødt en anden" insinuerer min psykiater straks, at jeg skulle have tendens til pillemisbrug og prøver til at få andre til at udskrive recepter. En anden reaktion vil typisk være at jeg kun må lade migt behandle et sted, fordi distriktspsykiatrien ikke kan monitorere, det vil sige overvåge og styre, min behandling ordentligt. Igen er jeg altså dømt non-compliant. Selv mener jeg at jeg som et voksent, veluddannet og ansvarsfuldt menneske skal have maksimalt indflydelse på min behandling, idet jeg selv er ansvarlig for, at få det bedste ud af mit liv. Derfor er det vigtigt at jeg som psykiatribruger gør mig umage med at prøve at ændre på magtforholdet i mødet med psykiateren. Men hvordan undgår jeg den ydmygende oplevelse at være underdog?

Undgå at blive underdog
Selv har jeg kastet mig over den amerikanske psykolog Patricia Deegan, som selv har kæmpet med en psykisk sygdom. Hun har skrevet en letlæst guide, hvor i hun præsenterer en række strategier til at styrke ens magtposition ved besøg hos en psykiater.

Det vigtigste er at du forbereder dig godt. Det skal være dig der sætter dagsordenen for mødet og ikke din psykiater. Skriv dine spørgtsmål ned på forhånd, så du ikke venter på at blive forhørt. Din selvtillid styrkes, hvis du tager initiativet til mødet. Medbring papir og blyant, så husker du dine spørgtsmål og kan tage notater. Begynd samtalen med at tage ordet og fortæl om din dagsorden. Vil du være rigtig fremme i skoene kan du på forhånd skrive ned hvordan du har det lige nu. Læs siden højt og giv din psykiater en kopi.

Forventede reaktioner
Måske er du usikker på, hvordan din psykiater vil reagere på dit nye initiativ? Patricia Deegans erfaring er at de fleste psykiatere plejer at protestere i begyndelsen, fordi de er vant til at styre mødet efter deres dagsorden. Deres fokus går ud på at observere kliniske tegn og symptomer, mens man svarer på spørgsmål.

Men hvis man insisterer på at starte mødet efter ens egen dagsorden og forsikrer dem, at de får lov til at tael bagefter, er hendes oplevelse at de indser værdien af initiativet. På denne måde kan man forlade mødet med en følelse af, at man selv er delagtig i sin egen behandling. Det vil jeg prøve at huske til min næste samtale og så vil jeg afslutte med at fortælle min psykiater om han har været compliant eller non-compliant!
  Besvar med citat