Emner: reform fp dr1
Se enkelt indlæg
Gammel 05-03-2010, 12:20   #26
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Jeg har lige sendt følgende til Dorte Fals

Misinformation omkring førtidspension i programmet d. 3/3-2010.

Ca. 6 min. inde i programmet nævner du, endda mens en illustration af en pengekiste ruller ind over skærmen, at førtidspensionen, efter den nye ordning 2003, udgør MINDST 197.000 kr årligt.

Det er ikke rigtigt. Taksten er MAKSIMUM 195.420 kr. Og det bliver på intet tidspunkt nævnt, at det er taksten for en ENLIG førtidspensionist.
For en samlevende/gift førtidspensionist er maksimumbeløbet 166.104 kr årligt

Tilbage sidder en masse seere og har opfattelsen af, at alle førtidspensionister er kommet lidt nemt til den livsvarige førtidspension, der jo i sagens natur kan løbe op i ret så store beløb. Det var vel egentlig også meningen med programmet at vise, hvorfor politikkerne skal kigge nærmere på den store gruppe af unge førtidspensionister.

Men jeg synes nok, at I skulle have givet et mere retvisende billede af virkeligheden.
Måske ved at nævne alle de mange, der bliver modregnet så kraftigt i førtidspensionen, at beløbet fra det offentlige for manges vedkommende ligger på kun omkring det halve af Maksimumbeløbet pga de er samlevende eller gifte.

Jeg kan beskrive mit eget eksempel:

Min samlever er i job og har en årsindkomst på 297.000kr
Derudover har han en efterlevende pension fra sin afdøde kone på 50.000 årligt.
Jeg har, som de fleste andre, haft en pensionsordning, da jeg arbejdede. Den giver i dag en årlig pension på 68.000kr.

Alt i alt har vi årligt en bruttoindtægt udover førtidspensionen på: 415.000kr

Når kommunen nu regner min pension ud, foretager de fradrag for samlevers indtægt samt min egen udbetaling fra den pensionsordning, som jeg selv i sin tid har indbetalt til.

Der bliver modregnet 30% af den samlede bruttoindtægt, vi har udover 271.604 kr.

I mit tilfælde bliver min førtidspension fra det offentlige derfor kun brutto 123.086 kr årligt, da der bliver modregnet 43.018 kr

Først bliver min pension som samlevende nedsat med 29.316 kr årligt pga af denne forældede ordning i forhold til enlige førtidspensionister. Derefter bliver den yderligere beskåret med 43.018kr årligt, fordi de modregner min samlevers indkomst samt, hvad jeg synes er endnu mere urimeligt, min samlevers efterlevendepension samt min egen opsparede invalidepension i pensionsselskabet mens jeg var i job.

Det opmuntrer i hvert fald ikke min samlever til hverken at blive længere på arbejdsmarkedet eller tage overarbejde, for denne modregning betyder, at for hver 100 kr, han tjener udover sin normale indkomst skal han jo i sagens natur først betale sin skat, men derudover bliver jeg så modregnet yderligere 30% af bruttoindtægten.

Grunden til at denne forældede ægtefælleforsørgelse bliver opretholdt, er vel fordi nogen har regnet sig frem til, at en husholdning bestående af 2 personer er billigere end 2 separate husholdninger.
Det er til en vis grænse vel også rigtigt, men der burde vel også tages højde for, at vi ved at flytte sammen har frigivet en bolig til en af de mange på venteliste, samt at kommunen derved også sparer penge på ikke længere at skulle betale boligstøtte til mig. Derudover sparer de også penge ved ikke mere at skulle betale til de ting, jeg måske før skulle have hjælp af kommunen til, det være sig hjemmehjælp eller andet, da det nu anses for en ægtefælle/samlevers opgave at ordne alle de praktiske ting, jeg før ikke kunne.


Derudover synes jeg nok, det er meget diskriminerende, at jeg ved overgåelse til førtidspension blev umyndiggjort og nu skal ægtefælleforsørges. Et levn fra dengang kvinderne gik hjemme og passede husholdning og børn, ingen indtægt havde, og hver måned måtte bede ægtefællen om husholdningspenge.
Med hensyn til umyndiggørelsen, vil jeg da også lige til sidst nævne, at jeg ved tilkendelsen af førtidspension pludselig fik ny sagsmappe og nu ligger i systemet under min samlevers personnummer.

I disse tider, hvor der snakkes så meget om, at de ældre skal blive længere på arbejdsmarkedet, skulle I måske overveje at lave et opfølgende program fra det virkelige liv, omkring det at samlevende/gifte førtidspensionister er omfattet af ægtefælleforsørgelse og derfor bliver modregnet så meget i den offentlige førtidspension.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat